Jump to content

En hållbar livsstil

Recommended Posts

Känner du någon som skulle må bättre av att lägga om sin livsstil?

Då finns tips och tankar till hur man kan få ett friskare liv i dagens inlägg på min blogg.

Där beskriver jag den hälsoresa som gjort både mig och Lennart mycket piggare och friskare, ett jobb vi hållit på med i snart 6 år :)

Bilden nedan togs när jag mådde som sämst 2002, innan jag stelopererade ryggen.

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2015/02/08/en-hallbar-livsstil-for-att-leva-frisk-langre/

jag.jpg?w=705&h=530

• Like 3

Tack för att du delar med dig :-)

Min erfarenhet är att de flesta som lever onyttigt och mår dåligt vill förändra sitt liv men de måste ju vara redo för förändringen också. Lite som att sluta röka-alla vet att det är onyttigt men det kan ändå ta tid innan man kommer till skott.

Jag har vänner och bekanta som sett min resa från sjuk till frisk men trots det så är man inte beredd att satsa på ett friskare liv för sin egen del.

• Like 6

Tack för din kommentar. Jag har upplevt detsamma, många är inte beredda att göra den här förändringen, tyvärr. Men vi kan leva som vi lär och vara goda exempel på hur det kan gå, så kanske de ändrar sig till slut ;)

Jag var ju lite åt Halleluja-hållet från början, men nu informerar jag bara om hur jag gjort om nån frågar.

• Like 5

Jag har förändrat mitt liv med LCHF mat har alltid varit överviktig men haft bra kondition vägde som mest 125 kilo men orkade träna gå i skogen i timmar. Fick min diabetesdiagnos för 14 år sedan Började med LCHF 2006 gick ner 15 kilo står still sedan dess men behöver ingen diabetesmedecin. Nu till saken jag blir inte trodd för att jag inte lyckas gå ned i vikt. har vänner som har diabetes och mår jättedåligt när jag säger ät LCHF så svarar dom jag villinte vara tjock.

• Like 6

Jag har förändrat mitt liv med LCHF mat har alltid varit överviktig men haft bra kondition vägde som mest 125 kilo men orkade träna gå i skogen i timmar. Fick min diabetesdiagnos för 14 år sedan Började med LCHF 2006 gick ner 15 kilo står still sedan dess men behöver ingen diabetesmedecin. Nu till saken jag blir inte trodd för att jag inte lyckas gå ned i vikt. har vänner som har diabetes och mår jättedåligt när jag säger ät LCHF så svarar dom jag villinte vara tjock.

Eftersom LCHF av många betraktas som en effektiv men livsfarlig ;)  bantningsmetod så måste dina vänner vara ganska okunniga om LCHF.

Ge dem denna länk:

http://www.kostdoktorn.se/kategori/viktnedgang/vikthistorier

• Like 4

Jag tillhör ju den grupp som sägs ha svårast att gå ner, kvinnor över 50. Men det går sakta men säkert så ge inte upp.

Huvudsaken är ju att man mår bättre, det kan ju ingen låta bli att se? Det har ofta tagit många år att gå upp i vikt, då kan det ta ett antal innan kroppen vill släppa dem ifrån sig också.

• Like 4

Måste bara dela med mig av goda vännen Yvonne​s ord när hon delade inlägget på Facebook, hon har verkligen en förmåga att få till orden :)

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2015/02/08/en-hallbar-livsstil-for-att-leva-frisk-langre/

”Om du fortfarande tror att LCHF/Paleo är en livsfarlig och skrattretande bantningskost, som är till för lata och lättlurade tjockisar, som inte fattat att det ”bara är att äta mindre, skita mera och springa mera”. Hånar du ”en svärmisk sekt utan hälsofördelar” och ser på lågkolhydratkost som bara en masshysterisk mediefluga.
Våga utmana dina fördomar.

Ge Birgitta Höglunds senaste blogginlägg en chans. Hon gödslar med källor och tips, som ffa kan hjälpa den som likt henne, fått nervskador i ett ben efter steloperation i ryggen eller fibromyalgi efter långvarig smärtplåga eller som Mats Lindgren, som hon länkar till, som likt mig blivit symtomfri diabetiker och normaliserat sina kolesterolvärden med hjälp av (med parafrasering av hans bloggnamn) fet mat och skön musik – han har blivit frisk från flera andra krämpor också.
https://fethalsa.wordpress.com/2015/01/25/fantastiska-halsovinster/

• Like 2

Mat Lindgren verkar ha fått stora hälsovinster. Jag tror han är inne på rätt spår. Ända tills han börjar hitta på de mest konstiga förklaringar om kroppens PH, karammelliserade glukosåldersfläckar (smakar pormaskarna knäck?). Men det spelar ingen roll, något bra kan fungera även om man inte har en aning om varför!