Xiro Posted February 8, 2015 Share Posted February 8, 2015 Jag nördar rätt mycket över hälsa, kost och livsstil och hade mycket gärna jobbat med att hjälpa andra människor med detta. Öppnar här upp för fri brainstorming kring vilka möjligheter som finns. Dels tänker jag mig att det finns olika kurser och diplom/certifieringar att ta, dels finns det olika former av arbeten, yrkesroller och olika organisationer att arbeta i. Jag har väldigt dålig koll på branschen och är mycket tacksam för alla tips och råd! Realistiskt just nu skulle kanske vara någon distansutbildning under tiden jag jobbar heltid/deltid. Jag är ingenjör och har hyfsad lön, och det vore trevligt att ha hyfsad lön även framöver. Bor i Malmö. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mianu Posted February 9, 2015 Share Posted February 9, 2015 Går i samma tankar... är också ingenjör med bra lön, svårt att ge upp Vad tänker du? Det finns ju ett par podcasts på svenska, men inte alls lika djupgående och nördiga som de amerikanska, vore kul om samma information kunde ges ut på ett enkelt sätt i sverige också. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 9, 2015 Author Share Posted February 9, 2015 Oj se där, vi är i samma krök på livets flod! Du såg mig när jag plaskade med paddeln Jag jobbar med medicinsk utrustning, innan dess med militärrellaterat. Båda tyvärr nödvändiga, men hela tiden har jag känslan att jag borde förebygga ohälsa, vid roten. Till stor del går vi människor över ån efter vatten. Jag vill hellre gå rakt på - rakt på hälsa, här och nu. Känns som enda rätta och effektiva i längden. Dagligen ger jag spontana råd till närstående om kost, sömn, etc. Senast igår hade jag en lång fika med goda vänner och vi sprudlade tillsammans över alla möjligheter som finns att prova för att vända nedåtgående spiraler uppåt. Konkret vill jag få en uppfattning om vilka olika former av arbeten det finns inom området, vilka verksamheter, och förstå vilka certifieringar/diplom som är gångbara och attraktiva. Som sagt helt öppet för brainstorm här i hopp om tips och råd som kan inspirera/leda vidare. Kan du berätta mer om de podcasts du nämnde? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted February 9, 2015 Share Posted February 9, 2015 Tyvärr är det väl så att det egentligen inte finns något med de utgångspunkter som vi har på forumet i Sverige. Svensk dietistutbildning sitter ju kvar i low fat high carb träsket. De som går utanför den officiella linjen riskerar att bli utsatta för anmälan till socialstyrelsen för kvacksalveri eller for vof:arnas attacker. Det är en mycket smal tråd att balansera på. Det finns ett diplom som gaps-practitioner som ligger nära det vi disuterar här http://www.westonaprice.org/action-alerts/certified-gaps-practitioner-trainings-schedule/ Jag tror det finns en svensk i listan. Det är nog en svår business att köra, särskilt i Sverige där vi bara lyssnar på myndigheter i tron att deras sanning är den enda. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 9, 2015 Author Share Posted February 9, 2015 Hmm... attans, vill ju inte hanka mig fram på en skör tråd. Beklagligt att skolmedicinen medicinindustrin ges ett sådant monopolgrepp och att den är så restriktiv i att omfamna alternativa metoder. Men, GAPS hade jag inte koll på, och sören vad inspirerad jag blev av att läsa detta: https://tarmochpsykologi.wordpress.com/vad-ar-gaps/ Om jag tolkar dig rätt Erik 2, så är även GAPS utanför skolmedicinens beskydd. Eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mianu Posted March 2, 2015 Share Posted March 2, 2015 Hej här kommer sena jag med i bilden igen! Men du, efter att du skrev detta så funderade jag ännu mera och hittade mf-gruppen, en utbildning som drivs av Jonas Bergkvist. Jag anmälde mig omedelbums till distansutbildningen. Om du är sugen så hittar du den här: www.mfgruppen.se eller www.mfwebblearning.se Sen lite tips på podcasts är fatburningman, Dave Asprey på bulletproof radio. Böcker... ja det finns så många bra amerikanska böcker som jag plöjer mig igenom GAPS är förresten superspännande ang tarmhälsan! Tarmhälsan som ÄR hälsan egentligen, större delen av kommunikationen i vagusnerven går från tarmarna till hjärnan och inte tvärtom, hela 90% faktiskt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnaSparre Posted March 7, 2015 Share Posted March 7, 2015 Här har ni en nördig svensk podcast med LCHF- och paleofokus https://itunes.apple.com/se/podcast/4health-med-anna-sparre/id907951009?mt=2 Senaste avsnitt är trevligast pga bäst ljudkvalitet 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted December 15, 2016 Author Share Posted December 15, 2016 Just nu är jag inte beredd att lägga +30kkr och en massa tid på utbildning (t ex hos Jonas eller Anna, som jag är säker på är superbra) - finns det nån billigare och enklare väg till något diplom som är värt nåt? Helst distanskurs. Förutom kunskap och insikter (vilket jag egentligen kan få mer av utan kurs) är jag ute efter att få folk att lyssna och ta mig på allvar... Såg på en lapp vid personalmatsalen att en kollega som är "lic kost- och livstilsrådgvare" rekommenderade mindre portioner - wow, vilken eftertanke det måste ligga bakom den lappen... Vore det så enkelt skulle övervikt och annat elände aldrig uppstått! En sån lapp är inget annat än en klapp på vuxna människors huvuden!! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 15, 2016 Share Posted December 15, 2016 Just nu är jag inte beredd att lägga +30kkr och en massa tid på utbildning (t ex hos Jonas eller Anna, som jag är säker på är superbra) - finns det nån billigare och enklare väg till något diplom som är värt nåt? Helst distanskurs. Förutom kunskap och insikter (vilket jag egentligen kan få mer av utan kurs) är jag ute efter att få folk att lyssna och ta mig på allvar... För sisådär 12-13år sedan var denna ingenjör ruskigt less på teknik. Jag t o m läste en grundkurs i medicin för undersköterskor på komvux och lyckades lära mig namnen på en massa ben i kroppen. Då drömde jag om att bli reflexolog (zonterapeut) och det var främst Axelssons kurser jag tittade på, därav förberedelsen på komvux. Sedan insåg jag att för att finansiera skolan OCH uppehället så skulle jag behöva jobba som ingenjör länge... Hur som helst, tiden gick och jag förlikade mig med ingenjörsrollen igen, inte minst pga lönen, men jag har aldrig släppt det intresset liksom inte heller intresset för kost, hälsa, örtkunskap osv. Jag kom på att jag kan ägna mig åt mina intressen ändå, utan att jobba med det. Med egenföretagande följer andra uppgifter som inte alls har med mina intressen att göra, typ redovisning till skatteverket och sådant. Jag tror du har helt rätt i att många skulle lyssna bättre om man har en "titel", men ibland undrar jag om inte en retorikutbildning vore rätt väg att gå? Konsten att övertyga sitter ju inte i en titel utan i sättet man säger saker. Och de utbildningarna är kanske betydligt överkomligare i pris? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted December 15, 2016 Author Share Posted December 15, 2016 Oj, jag är också ingenjör! Är märkligt nog rätt teknikskeptisk överlag, i synnerhet mot onödigt tillkrånglade grejer eller sånt som tar onödigt mycket resurser. Men detta är faktiskt rätt positivt i mitt yrke då jag ofta lyckas krångla fram enklare lösningar än många andra Det som kan vara jobbigt är att stå emot de som överoptimistiskt vill stressa fram krångliga icke-robusta grejer. Tyvärr är dessa kejsarens nya kläder trend och stundtals rätt påfrestande trots min ganska tjocka näshud Men jag byter snart jobb, troligen blir det mindre politik o byråkrati, och i stället mer fokus på riktigt värdeskapande.Och så har jag gått nån kort retorikkurs för länge sedan, men jag kan nog ha nytta av mer - bra idé! Ps. Ovan lät ju lite messerchmittaktigt Det var menat som uttryck för frustration, och samtidigt hopp om framtiden! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts