Anna73 Posted February 9, 2015 Share Posted February 9, 2015 Äter LCHF (så klart) och började förra veckan med att utesluta mejerier helt för att se om det är det som gör att jag inte går ner i vikt. Har ätit LCHF i snart 2 år, mår som en prinsessa men vikten står still... Till saken: Jag har haft ketosutslag till och från hela tiden och det enda som hjälp är att öka på KH. Förra veckan utan mejerier minskade utslagen till min stor glädje Trots strikt kost. Lör och söndag har jag åter igen ätit mejerier i form av hemmagjord glass, alltså vispgrädde och idag har utslagen blommat ut på nytt och inte lite heller...hela nacken är full utav dom Detta trots att jag då har ätit mer KH. Någon som har varit med om nåt liknande eller har några tankar om detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted February 9, 2015 Share Posted February 9, 2015 Har hört att rätt många drabbas av det här och att det kan bero på C-vitaminbrist. Ät lite mer av det och se om det hjälper Den här röda citrusdrycken dricker vi varje dag, kanske nåt att testa https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2015/01/19/3-goda-energidrycker/ Vill du undvika frukt så innehåller paprika och vitkål en hel del C. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted February 9, 2015 Share Posted February 9, 2015 För många innebär ju Lchf att man går upp i mejeriandel och är man lite känslig för dom så kan det visa sig på olika sätt Testa kokosmjölk istället för grädde/cf så får du ner andelen mejerier i kosten lite Ketosutslag brukar vanligen ge med sig efter ett tag när kroppen lär sig balansera tillgången på ketoner ...om det nu är såna du har drabbats av Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post kareng Posted February 9, 2015 Popular Post Share Posted February 9, 2015 Lite kuriosa: 100 gram apelsin innehåller 53 mg c-vitamin och 100 gram röd paprika innehåller 200 mg. Ofta tänker man ju att man måste äta citrusfrukter för att få i sig c-vitamin men så är inte fallet. Citrus kan man äta för att det är gott om man vill. Här är en lista (i fallande ordning) över livsmedel som innehåller mest vitamin c: http://matkalkyl.se/naringsamnen46.php 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted February 9, 2015 Share Posted February 9, 2015 Vilken bra lista, kareng Frossar i bladpersilja här i Turkiet, fint att den ligger så högt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 9, 2015 Share Posted February 9, 2015 Vilken bra lista, kareng Frossar i bladpersilja här i Turkiet, fint att den ligger så högt. Lite kuriosa till. Min mormor blandade alltid hackad persilja i smörgåssmöret. Dels för järn och dels för c-vitamin, men mest för att det var gott. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna73 Posted February 9, 2015 Author Share Posted February 9, 2015 C-vitamin livsmedel äter jag mycket så det tror jag inte det beror på men tack för förslaget [emoji4][emoji106] Jag har hela tiden ätit mjölkprodukter, mer eller mindre men har aldrig satt utslagen i samband med det... När jag fått utslagen och ökat på HK så har jag även ökat på mjölkprodukter och då har utslagen försvunnit... Märkligt det här[emoji15] Jag får prova en vecka till utan mejerier och se vad som händer[emoji4] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted February 12, 2015 Share Posted February 12, 2015 Vet inte om det är samma men själv har jag sedan flera år märkt att jag får utslag och klåda varje gang jag är I USA. Har kommit fram till att det beror på att jag inte hittar mat med fett där. Därför äter jag omedveted mer protein. Vilket gör att kroppen utsöndrar mer karbamid I svetten. Karbamid reagerar I sin tur med klor och fluor. De sistnämnde finns det mycket av I vattnet I USA. Men även om du badar på badhus här I Sverige och äter mycket protein kan du märka av det. Trodde själv först att teorin var lite väl långsökt men kollade upp det och fann en hel del forskning på området. Inte minst I samband med allergi/astma och badhus. Just reaktionen mellan karbamid och klor tros ligga bakom problemen där. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts