Jump to content

Kortisol?

Jamtlandstjej

Recommended Posts

Har ätit LCHF i snart fyra år, i grunden ligger en födoämnesintollerans som har gjort att LCHF passar mig bäst. Vid min kostomläggning gick jag ner 18 kg - aningen mycket, men det stabiliserade sig så småningom.

Det senaste året har jag dock gått upp igen, ca 10 kg. Då jag aldrig kan fuska, pga min intollerans, har jag funderat mycket fram och tillbaka vad som kan vara anledningen till viktuppgången. Det jag kommit fram till är att det troligen kan bero på höjda kortisolhalter i blodet. Jag har en tidigare historia av utbrändhet - borta från arbetet i 3 år men tilbaka på heltid sen 4 år. De senaste tre åren har varit en stressig situation på jobbet, inte i form av att ha mycket att göra, utan i form av allt för mycket som händer som jag ej kan påverka pga av en chef som inte passar ihop med människor.

Min fundering är- om det nu är så att det är förhöjda kortisolvärden som ligger bakom min viktuppgång, hur kan jag göra för att få ner dem och därigenom minska min vikt igen? (Kan tillägga att jag bytt arbetsplats sen ett halvår tillbaka...)

Om det inte är kortisolnivåerna - vad kan det vara då?

Fuskar som sagt aldrig,äter inte choklad, bär nån enstaka gång per månad, i grönsaksväg håller jag mig till kålsorter, avokado, gurka i stort sett.. Har dragit ner på mjölkprodukter de senaste månaderna, använder smör och kokosfett, grädde/cf nån enstaka gång men mår inte bra på det. Ost ibland, men samma där - mår bäst av att låta bli.

Nån som har några funderingar?

Stress och sömnbrist kan absolut spela in. Här finns förslag kring det samt fler tips:

http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt/

Tack, de tipsen har jag lusläst många gånger! :-)

Min fundering gällde väl närmast om det finns något ytterligare tips för att få ner kortisolhalterna... Har läst om tillskott av aminosyror,t ex 5-HTP och liknande, som ska kunna vara en hjälp för kroppen, kan det vara nåt?..

Cortisol is a Corticosteroid hormone 

Corticosteroid's cause vitamin D deficiency.

How Vitamin D Inhibits Inflammation

Cells incubated in 30 ng/ml (=75nmol/l) vitamin D and above showed significantly reduced response to the LPS. The highest levels of inflammatory inhibition occurred at 50 ng/ml.(=125nmol/l)

You may need to INCREASE Vitamin D3 intake.

1000iu Vitamin D3 for each 25lbs (10kg) weight

City Assays Vitamin D Blood Spot Test  £30 Overseas,  UK NHS PATH LAB. 

You may also find OMEGA 3 helps reduce cortisol and improves your response to stress.

The omega 3 DHA also acts as a vitamin D receptor ligand so helps vitamin D function more efficiently.  

• Like 1

Cortisol is a Corticosteroid hormone 

Corticosteroid's cause vitamin D deficiency.

How Vitamin D Inhibits Inflammation

You may need to INCREASE Vitamin D3 intake.

1000iu Vitamin D3 for each 25lbs (10kg) weight

City Assays Vitamin D Blood Spot Test  £30 Overseas,  UK NHS PATH LAB. 

You may also find OMEGA 3 helps reduce cortisol and improves your response to stress.

The omega 3 DHA also acts as a vitamin D receptor ligand so helps vitamin D function more efficiently.  

Hmm...lite för svår engelska för mig det där men om jag förstod det rätt så handlar det om tillskott av vitamin D3 och omega3. Jag tar båda. 5000 IE D3 /dag och 1000 mg omega3..

Min fundering gällde väl närmast om det finns något ytterligare tips för att få ner kortisolhalterna... Har läst om tillskott av aminosyror,t ex 5-HTP och liknande, som ska kunna vara en hjälp för kroppen, kan det vara nåt?..

Det är inget jag har specialkunskaper om. Mina råd inskränker sig till att inte ta på sig för många uppdrag, ha tillräckligt med egentid, sova bra, äta sig mätt och bara träna måttligt, inte allt för hårt.

Den här intervjun rör vid ämnet om än ur fertilitetssynvinkel:

Det är inget jag har specialkunskaper om. Mina råd inskränker sig till att inte ta på sig för många uppdrag, ha tillräckligt med egentid, sova bra, äta sig mätt och bara träna måttligt, inte allt för hårt.

Den här intervjun rör vid ämnet om än ur fertilitetssynvinkel:

Ja, det är ungefär så jag har tänkt också.. :) Får låta tiden ha sin gång då och se om det ger nån effekt... Går åtminstone inte upp mera, så förhoppningsvis vänder det!

Stress är ett svårt ämne. Så många i vår moderna värld lider av kronisk stress med åtföljande förhöjda nivåer av stresshormon. Som biologiska varelser är vi anpassade till akut stress men inte kronisk. Britten Malcolm Kendrick har skrivit en bok (The Great Cholesterol Con) som går ut på att just kronisk stress är en viktig orsak till hjärt kärlsjukdom. Hans råd är de "vanliga": motionera, rök inte, drick måttligt med alkohol, finn ett nytt jobb, finn nya vänner och intressen, beröm dina medmänniskor, var snäll.

• Like 1

Lyckades fà igàng en insulin resistens under en mycket stressam period genom att:

1. Tre dagars protein diet
  2. Endast ett kvällsmàl om dagen i 2 veckor, LCHF men utan komjölks produkter

Jag gick pà instinkt, detta fungerade för mig.

Nu stabiliserar jag med tvà màl om dagen och màr otroligt bra.

Lyckades fà igàng en insulin resistens under en mycket stressam period genom att:
  1. Tre dagars protein diet
  2. Endast ett kvällsmàl om dagen i 2 veckor, LCHF men utan komjölks produkter

Jag gick pà instinkt, detta fungerade för mig.

Nu stabiliserar jag med tvà màl om dagen och màr otroligt bra.

Hmm...nu förstår jag inte vad du menar?.. Lyckades få igång en insulinresistens?.. Det är väl inget man vill uppnå vad jag kan förstå...  Eller menar du nåt annat?..

"...fà igàng en insulin resistens..."  som att fà igàng en bil som inte startar att fungera normalt igen (Insulin resistance normally refers to reduced glucose-lowering effects of insulin).

http://en.wikipedia.org/wiki/Insulin_resistance
Insulin resistance
(IR) is a physiological condition in which cells fail to respond to the normal actions of the hormone insulin. Cells are not able to take in glucose, amino acids and fatty acids. Thus, glucose, fatty acids and amino acids 'leak' out of the cells.

...

Insulin resistance in muscle and fat cells reduces glucose uptake (and also local storage of glucose as glycogen and triglycerides, respectively), whereas insulin resistance in liver cells results in reduced glycogen synthesis and storage and a failure to suppress glucose production and release into the blood. Insulin resistance normally refers to reduced glucose-lowering effects of insulin.

Stressobalans, dålig återhämtning (för lite sömn och rekreation etc) är ju viktigt att få rätsida på...men det första du ska fråga dig är inte vad du har för kortisolnivåer utan:

Vad har du för kkalorinivåer? Det är steg ett. Allt annat är oväsentligt innan man har koll på energibalansen. Endokrina problem kan man misstänka först därefter.

Har kollat sköldkörtelvärdena då jag misstänkte detta, men enligt dr är det helt normalt...

Det är skillnad på vad som är normalt i en befolkning och vad som är normalt för en individ. Det individuella spannet är betydligt mer begränsat men många läkare har fått lära sig att alla är friska som ligger inom referensvärdena. Detta är inte sant. Du kan ställa frågor om detta på den auto-immuna avdelningen på KolhydraterI Focus eller på Turtles. Eller pm:a dina värden till mig så kan jag titta på dem. Har man tidigare värden att jämföra med är det jättebra, för då kan man se förändringar.

Lita aldrig på ett normalt prov, be att få resultaten utskrivna. Min man fick veta att allt var så normalt, men då låg hans folsyra precis ovanför den nedre gränsen. Han blev mycket piggare med tillskott.

• Like 1

Det är skillnad på vad som är normalt i en befolkning och vad som är normalt för en individ. Det individuella spannet är betydligt mer begränsat men många läkare har fått lära sig att alla är friska som ligger inom referensvärdena. Detta är inte sant. Du kan ställa frågor om detta på den auto-immuna avdelningen på KolhydraterI Focus eller på Turtles. Eller pm:a dina värden till mig så kan jag titta på dem. Har man tidigare värden att jämföra med är det jättebra, för då kan man se förändringar.

Lita aldrig på ett normalt prov, be att få resultaten utskrivna. Min man fick veta att allt var så normalt, men då låg hans folsyra precis ovanför den nedre gränsen. Han blev mycket piggare med tillskott.

Kanske får ta och begära ut mina provsvar...har bara gått efter deras besked att allt är bra...

Det kan være allergi som er årsak til at det er lavt stoffskifte, men det vises ikke på stoffskifteblodprøver da det du er allergisk for er immitatorer og etterligner hormoner. Ta matintoleranstest.

Jag har en omfattande födoämnesintollerans...men den klarar jag mig från då jag äter (mycket strikt special) LCHF...

Stress är ett svårt ämne. Så många i vår moderna värld lider av kronisk stress med åtföljande förhöjda nivåer av stresshormon. Som biologiska varelser är vi anpassade till akut stress men inte kronisk. Britten Malcolm Kendrick har skrivit en bok (The Great Cholesterol Con) som går ut på att just kronisk stress är en viktig orsak till hjärt kärlsjukdom. Hans råd är de "vanliga": motionera, rök inte, drick måttligt med alkohol, finn ett nytt jobb, finn nya vänner och intressen, beröm dina medmänniskor, var snäll.

Viktig poäng där. Stressbalansen är väsentlig men märkligt nog hör man i princip aldrig detta nämnas när man diskuterar folkhälsa. Det finns ju ändlöst med förändringar som skett under senaste decennierna i det här landet som talar för ökad stressobalans allmänt sett. Problemet är ju att då kommer man in på sådant som inte kan ansvarsförklaras bort genom att peka med hela handen mot individen (som ju alltid är boven i dramat och tjockar på sig, slarvar och är lat). Individuellt ansvar förutsätter ju basalt kollektivt sådant men det har man visst glömt i dessa tider.

Vad har du för kkalorinivåer? Det är steg ett. Allt annat är oväsentligt innan man har koll på energibalansen. Endokrina problem kan man misstänka först därefter.

Detta tror jag är ett vanligt feltänk. Endokrina problem (för mycket kortisol/insulin eller för lite sköldkörtelhormon/testosteron/östrogen) leder på olika sätt till viktuppgång. Det vill säga en positiv energibalans.

Att hon har haft en positiv energibalans vet vi ju redan, eftersom hon gått upp i vikt. Det ger ingen ytterligare information alls. Positiv energibalans är i praktiken samma sak som viktökning (förutsatt att det inte bara är vätska) och säger inget om orsaken.

• Like 2

Detta tror jag är ett vanligt feltänk. Endokrina problem (för mycket kortisol/insulin eller för lite sköldkörtelhormon/testosteron/östrogen) leder på olika sätt till viktuppgång. Det vill säga en positiv energibalans.

Att hon har haft en positiv energibalans vet vi ju redan, eftersom hon gått upp i vikt. Det ger ingen ytterligare information alls. Positiv energibalans är i praktiken samma sak som viktökning (förutsatt att det inte bara är vätska) och säger inget om orsaken.

Tac doc, det var min tanke också... Därför bemötte jag inte detta inlägg! :)  För övrigt så varierar mina kalorinivåer nog mellan 1500 och 2500 kalorier per dag! ;)

Har kollat sköldkörtelvärdena då jag misstänkte detta, men enligt dr är det helt normalt...

Hej! Jag har diagnotiserats för utmattningsdrepression och trötthetssyndrom samt myalgi - men tror att det har varit utmattade binjurar och underproduktion av sköldkörteln. Jag har tagit blodprov för att kontrollera sköldkörteln ett flertal gånger, men proverna har alltid legat inom värdena för vad som är normalt. Nu finns det ju en Hypo2 som inte verkar förekomma enligt sjukvården eftersom det inte alltid syns i blodprov men kan synas i urinprov, salivprov och ev. finnålsbiopsi. Jag frågade efter alternativa prov men fick svaret att hittar man inget fel på blodprovet så är allt bra. Har nu fått hjälp och är på bättringsvägen men det tar tydligen lååång tid eftersom mineraler/vitaminer, jod och T3-medicin ska trappas upp sakta. Hoppas dock på att bli en "bättre människa" som inte alltid är trött och har värk samt inte går ner i vikt.

Det finns ingen anledning att börja hitta på diagnoser som "hypo typ 2", bara läkarna lärde sig att normalspannet för en individ är mycket begränsat i jämförelse med vad som är normalt för en befolkning.

Jag har förlorat över ett decennium av mitt liv (utmattningssyndrom, förstås, eftersom mina sköldkörtelvärden också var normala) och oerhört mycket pengar för att läkarna litar på endokrinologer som inte kan läsa innantill. Det finns omfattande forskning om att sköldkörtelvärden är unika och genetiskt bestämda men få verkar ha läst den. I den nya utgåvan av "Sköldkörtelsjukdomar hos vuxna" av ett gäng ledande svenska endokrinologer har man dock upptäckt detta, så på sikt kan det bli ändring.

Nöj er ALDRIG med att proverna var normala, se till att få utskrift med referensvärdena. Ökar TSH med 40% kan det visa på sköldkörtelsjukdom, även om värdet ännu ligger lågt inom referensintervallet. Likaså om fT4 sjunker med 15 %.

Men visst är det fantastiskt när man efter så många år äntligen får behandling och kan börja leva igen!

• 3 weeks later...

Har nu fått mina provsvar från Hälsocentralen och enligt referensvärdena som anges så är de nog bra... Har någon av er några andra idéer?..

S-THS: Datum:120117 =1,7 Ref.värde 0,30 - 4,5    Datum:110222 = 1,4

S-frittT4: Datum:120117 = 16 Ref värde: 11 - 22     Datum:110222 = 17

Inga andra värden som rör sköldkörteln är tagna.

En lite förändring på båda värdena på ungefär ett år- säger det något? Det är efter det första provet som viktuppgången tilltagit.

”Utbrändhet” är väl snarare låga kortisolvärden pga svaga binjurar. Mia Lundin menar i sin ” Kaos i kvinnohjärnan” att det beror på låga ACTH-värden snarare än binjurarnas förmåga. Även låga kortisolvärden minskar ämnesomsättningen genom att sköldkörtelhormonerna inte kommer in i cellerna. Hon skriver också hur du sänker högt kortisol med kosttillskott. Finna att köpa på hennes hemsida.                           

http://mialundin.se/

Yoga är alltid bra och där har ju 4helth.se en guldgruva med bra pass.

Det finns binjurestödjande kosttillskott hos hälsokosten. Kolla Greatlife.se. Sök efter ”Adrenal” =binjurar på engelska.