Jump to content

Galen av näringstabeller!


BiohackingCFS
 Share

Recommended Posts

Jag har ett dilemma. Eftersom jag äter strikt LCHF med 80% fett och bara två gånger om dagen, så blir det ganska litet mat på tallriken. Därför blir det ju ännu viktigare att ha koll på dagsintaget av viktiga näringsämnen. Just nu fyller jag upp med kosttillskott, men det blir en himla massa piller och burkar (7 st!), och det täcker ändå inte RDI av alla näringsämnen. Jag önskar det vore enklare att bara äta bra mat och lita på att jag mår bra av det på längre sikt, men först måste jag ju veta vad maten verkligen innehåller.

 

Så här är mina frågor:

 

- Kan man lita på att de råvaror man köper verkligen innehåller den näring som listas på förpackningen och/eller i näringstabellerna hos t ex Livsmedelsverket eller Fineli? Hur har de kommit fram till sina uppgifter? Finns det källor? Är uppgifterna färska, eller bygger de på gamla mätvärden från den tiden när maten var mer naturligt näringsrik?

 

- Jag vill ta fram matsedlar där jag enkelt ser om jag täcker dagsbehovet av alla näringsämnen (utom D-vitamin och magnesium som jag ändå kompletterar med). Finns det någon hemsida eller app som ENKELT summerar mikronutrienter utan att man måste ägna en massa tid till att söka i olika listor? Och med uppgifter som man kan lita på?

 

Jag skaffade appen MyFitnessPal, men enligt dem innehåller min äggröra på tre ägg, smör och kokosolja t ex inte ens A-vitamin. Kostdemokrati är ju supersnabb och enkel, men de visar bara makronutrienterna. Jag tycker att Matkalkyl är bäst just nu, där finns många olika sätt att kolla olika råvaror och näringsämnen. Men man bläddrar och scrollar sig galen innan man får en överblick. Jag skulle vilja se en röd lista på vad som fattas en dag när jag t ex äter äggröra, och 100g stekt lax med 200g broccoli. Och omvänt, jag vill snabbt kunna se vilka råvaror som innehåller mest av olika näringsämnen, eller vilka råvaror jag ska välja om jag t ex behöver mer selen.

 

Det går ju att leta varje råvara för sig och leta bland alla tabeller på vitaminer och mineraler och spårämnen, men jag blir som sagt galen av allt detta sökande.

 

Ta exempelvis Kalcium. Enligt SLV är rekommenderat intag 800mg/dag. Det innebär 2,5 dl mjölk eller yoghurt, eller ett halvt kilo ost per dag! Om man enligt SLV inte äter mejeriprodukter tycker de att man ska äta fisk i första hand, dvs 900g strömming eller ett kilo(!) lax per dag. Bönor, linser och gröna bladgrönsaker står också på deras lista, men om man kollar på Matkalkyl innebär det 200 g dill, eller 500g ruccola eller 500g grönkål. Eller vad sägs om 1.5 kilo gröna bönor? Så mycket orkar jag inte äta, och om jag istället äter mandel eller nötter blir det för mycket protein och omega6... Så jag kanske måste köpa Kalcium också till min gedigna samling av pillerburkar? Ja ni hör ju hur jag har snöat in på detta :-)

 

Jag vill väldigt gärna ha idéer och mer kunskap!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har ett dilemma. Eftersom jag äter strikt LCHF med 80% fett och bara två gånger om dagen, så blir det ganska litet mat på tallriken. Därför blir det ju ännu viktigare att ha koll på dagsintaget av viktiga näringsämnen. Just nu fyller jag upp med kosttillskott, men det blir en himla massa piller och burkar (7 st!), och det täcker ändå inte RDI av alla näringsämnen. Jag önskar det vore enklare att bara äta bra mat och lita på att jag mår bra av det på längre sikt, men först måste jag ju veta vad maten verkligen innehåller.

 

Så här är mina frågor:

 

- Kan man lita på att de råvaror man köper verkligen innehåller den näring som listas på förpackningen och/eller i näringstabellerna hos t ex Livsmedelsverket eller Fineli? Hur har de kommit fram till sina uppgifter? Finns det källor? Är uppgifterna färska, eller bygger de på gamla mätvärden från den tiden när maten var mer naturligt näringsrik?

 

- Jag vill ta fram matsedlar där jag enkelt ser om jag täcker dagsbehovet av alla näringsämnen (utom D-vitamin och magnesium som jag ändå kompletterar med). Finns det någon hemsida eller app som ENKELT summerar mikronutrienter utan att man måste ägna en massa tid till att söka i olika listor? Och med uppgifter som man kan lita på?

 

Jag skaffade appen MyFitnessPal, men enligt dem innehåller min äggröra på tre ägg, smör och kokosolja t ex inte ens A-vitamin. Kostdemokrati är ju supersnabb och enkel, men de visar bara makronutrienterna. Jag tycker att Matkalkyl är bäst just nu, där finns många olika sätt att kolla olika råvaror och näringsämnen. Men man bläddrar och scrollar sig galen innan man får en överblick. Jag skulle vilja se en röd lista på vad som fattas en dag när jag t ex äter äggröra, och 100g stekt lax med 200g broccoli. Och omvänt, jag vill snabbt kunna se vilka råvaror som innehåller mest av olika näringsämnen, eller vilka råvaror jag ska välja om jag t ex behöver mer selen.

 

Det går ju att leta varje råvara för sig och leta bland alla tabeller på vitaminer och mineraler och spårämnen, men jag blir som sagt galen av allt detta sökande.

 

Ta exempelvis Kalcium. Enligt SLV är rekommenderat intag 800mg/dag. Det innebär 2,5 dl mjölk eller yoghurt, eller ett halvt kilo ost per dag! Om man enligt SLV inte äter mejeriprodukter tycker de att man ska äta fisk i första hand, dvs 900g strömming eller ett kilo(!) lax per dag. Bönor, linser och gröna bladgrönsaker står också på deras lista, men om man kollar på Matkalkyl innebär det 200 g dill, eller 500g ruccola eller 500g grönkål. Eller vad sägs om 1.5 kilo gröna bönor? Så mycket orkar jag inte äta, och om jag istället äter mandel eller nötter blir det för mycket protein och omega6... Så jag kanske måste köpa Kalcium också till min gedigna samling av pillerburkar? Ja ni hör ju hur jag har snöat in på detta :-)

 

Jag vill väldigt gärna ha idéer och mer kunskap!

 

Hur menar du att det blir lite mat?

Energiprocenten säger ju inget om mängden mat du kan äta. Förklara mera vad du äter på en dag så är det nog lättare att kommentera och rekommendera något.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har använt cronometer.com, en gratis amerikansk sida. De har lite lägre mikronutrientvärde på grönsaker än motsvarande svenska och lite högre protein, men det funkar som riktlinje. Jag tror amerikanska matvaror har väldigt varierande kvalitet och de värden du ser är ett genomsnitt av vad de har. 

 

Sen har jag också använt kostdagboken, men den tjänsten är inte gratis om man vill veta mikronutrienterna. 

 

Man brukar ge råd om att ta calmag tabletter vid strikt ketogen kost. Andra saker att tänka på är att variera de animaliska källorna. Tex så ger bacon och fläsk mycket B1, medan fisk ger omega 3, selen, d-vitamin. Lever är supermat, men innehåller inte alla mineraler.

 

En bra tumregel för mineraler är minst 400-500 gr grönsaker per dag. Man kan dela upp grönsakerna i tre grupper (grönbladiga, färgade och svavelrika) och äta 1-2 dl av varje grupp vid varje måltid. Bladgröninga grönsaker innehåller saker som grönkål, babyspenat, ruccola, maché, mangold. Svavelrika grönsaker inkluderar kålfamiljen, svampfamiljen och lökfamiljen. Färgrika grönsaker är tex rödbeta, rödkål, avokado, rödlök, morot, tomat, paprika.

 

Ett tips är att göra chips av svartkål. Innehåller lite kolhydrater och kalorier, men massor med näring. Riv bladen i bitar, blanda med salt och olivolja. Lägg på bakplåtspapper och låt stå i ugnen på 100 grader i ca 60 minuter.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hej Biohacking! Måste du vara så överarbetad i din matlagning! Det räcker utmärkt, tycker jag, att själv laga bra mat från grunden, fylla på med mättat fett 60-75% ,variera med ägg, gärna gräsbeteskött, fisk, kyckling och ovanjordsgrönsaker. Jag är säker på att du blir mätt och kan vara mera avspänd angående din mathållning. Lycka till! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för era råd om varierad kost, men det finns en anledning till att jag vill ha extra koll på näringsämnen just nu. Dels för att jag äter strikt LCHF och därmed blir mätt på små mängder mat. Men framförallt för att jag försöker hantera min sjukdom CFS på bästa sätt. Jag har ätit näringsrik mat i många år, dock med för litet fett. Förra året började bristsymptom på magnesium och vissa B-vitaminer visa sig, och jag tror att många som ligger litet lågt på vissa näringsämnen förr eller senare utvecklar alla möjliga besvär. Även om det kan ta många år. Min redan hårt ansträngda kropp klarar inte det, och jag vill inte leka rysk roulette och chansa på att kroppen verkligen får det den behöver längre.

 

Jag ska genast kolla cronometer.com. Tack för tipset!

Link to comment
Share on other sites

Jag har registrerat mina matintag mha cronometern och svenska sidor och det har varit ovärdeligt i att lära sig var näringsämnen finns och för att göra smarta val. Ser inget fel i att vara informerad, speciellt eftersom man har mycket idéer vad det gäller näringsämnen som inte visar sig stämma.

 

RDI nivåerna är också lite olika i USA och Sverige. Jag tror Kalium ligger ganska högt på cronometern tex. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Biohacking!

Jag tycker du ligger farligt nära någon typ av ätstörning. Maja gräddnos råd här ovanför är utmärkta. Svårare än så är det faktiskt inte!

Jag har ingen ätstörning, jag vill bara må litet bättre. Och då måste jag ta reda på mer fakta, och kanske ändra på något som inte fungerar.

 

En idiot är någon som gör samma sak om och om igen och förväntar sig ett annat resultat. Att bara äta vad man tror är bra år efter år är väl litet samma sak. Tills hälsan sviker. Så jag har väl varit litet av en idiot, och nu försöker jag rätta till det.

 

Tack för alla råd om vissa livsmedel, men jag känner till dem. Jag skulle hellre önska att någon svarade på mina frågor :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett dilemma. Eftersom jag äter strikt LCHF med 80% fett och bara två gånger om dagen, så blir det ganska litet mat på tallriken. Därför blir det ju ännu viktigare att ha koll på dagsintaget av viktiga näringsämnen. Just nu fyller jag upp med kosttillskott, men det blir en himla massa piller och burkar (7 st!), och det täcker ändå inte RDI av alla näringsämnen. Jag önskar det vore enklare att bara äta bra mat och lita på att jag mår bra av det på längre sikt, men först måste jag ju veta vad maten verkligen innehåller.

 

Så här är mina frågor:

 

- Kan man lita på att de råvaror man köper verkligen innehåller den näring som listas på förpackningen och/eller i näringstabellerna hos t ex Livsmedelsverket eller Fineli? Hur har de kommit fram till sina uppgifter? Finns det källor? Är uppgifterna färska, eller bygger de på gamla mätvärden från den tiden när maten var mer naturligt näringsrik?

 

- Jag vill ta fram matsedlar där jag enkelt ser om jag täcker dagsbehovet av alla näringsämnen (utom D-vitamin och magnesium som jag ändå kompletterar med). Finns det någon hemsida eller app som ENKELT summerar mikronutrienter utan att man måste ägna en massa tid till att söka i olika listor? Och med uppgifter som man kan lita på?

 

Jag skaffade appen MyFitnessPal, men enligt dem innehåller min äggröra på tre ägg, smör och kokosolja t ex inte ens A-vitamin. Kostdemokrati är ju supersnabb och enkel, men de visar bara makronutrienterna. Jag tycker att Matkalkyl är bäst just nu, där finns många olika sätt att kolla olika råvaror och näringsämnen. Men man bläddrar och scrollar sig galen innan man får en överblick. Jag skulle vilja se en röd lista på vad som fattas en dag när jag t ex äter äggröra, och 100g stekt lax med 200g broccoli. Och omvänt, jag vill snabbt kunna se vilka råvaror som innehåller mest av olika näringsämnen, eller vilka råvaror jag ska välja om jag t ex behöver mer selen.

 

Det går ju att leta varje råvara för sig och leta bland alla tabeller på vitaminer och mineraler och spårämnen, men jag blir som sagt galen av allt detta sökande.

 

Ta exempelvis Kalcium. Enligt SLV är rekommenderat intag 800mg/dag. Det innebär 2,5 dl mjölk eller yoghurt, eller ett halvt kilo ost per dag! Om man enligt SLV inte äter mejeriprodukter tycker de att man ska äta fisk i första hand, dvs 900g strömming eller ett kilo(!) lax per dag. Bönor, linser och gröna bladgrönsaker står också på deras lista, men om man kollar på Matkalkyl innebär det 200 g dill, eller 500g ruccola eller 500g grönkål. Eller vad sägs om 1.5 kilo gröna bönor? Så mycket orkar jag inte äta, och om jag istället äter mandel eller nötter blir det för mycket protein och omega6... Så jag kanske måste köpa Kalcium också till min gedigna samling av pillerburkar? Ja ni hör ju hur jag har snöat in på detta :-)

 

Jag vill väldigt gärna ha idéer och mer kunskap!

 

- Kan man lita på att de råvaror man köper verkligen innehåller den näring som listas på förpackningen och/eller i näringstabellerna hos t ex Livsmedelsverket eller Fineli? Hur har de kommit fram till sina uppgifter? Finns det källor? Är uppgifterna färska, eller bygger de på gamla mätvärden från den tiden när maten var mer naturligt näringsrik?

 

Näringsinnehållet varierar stort beroende på t ex jordmån, årstid, odlingsmetoder osv. De värden som finns är alltså ofta medelvärden. Ju mer jag kollat i näringstabeller och läst om RDI, ju mer har jag insett att detta är långt från någon någon exakt vetenskap. RDI verkar ibland vara tagna helt ur luften, eller baseras på hur folk "brukar" äta. En allmän konsekvens av dessa mina studier är att jag lagt ökad tonvikt på grönsaker, rotfrukter, syrade mat (surkål, fil), animaliskt protein, inälvsmat, resistent stärkelse. LCHF-gränsen på 20 gram kolhydrater per dygn struntar jag i eftersom jag då får fler valmöjligheter. Allt som är nyttigt finns inte alltid med i näringstabellerna (som nitrat i gröna blad, eller vitamin K2, eller olika typer av resistent stärkelse). Därför kan man knappast optimera sin kost genom noggrann kontroll via näringstabellerna.

 

- Jag vill ta fram matsedlar där jag enkelt ser om jag täcker dagsbehovet av alla näringsämnen (utom D-vitamin och magnesium som jag ändå kompletterar med). Finns det någon hemsida eller app som ENKELT summerar mikronutrienter utan att man måste ägna en massa tid till att söka i olika listor? Och med uppgifter som man kan lita på?

 

Matkalkyl och Chronometer (båda redan nämnda) hjälper till med detta, så man ser hur mycket man ätit av ett visst mikronäringsämne. Dock är tabellerna inkompletta.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag har registrerat mina matintag mha cronometern och svenska sidor och det har varit ovärdeligt i att lära sig var näringsämnen finns och för att göra smarta val. Ser inget fel i att vara informerad, speciellt eftersom man har mycket idéer vad det gäller näringsämnen som inte visar sig stämma.

 

RDI nivåerna är också lite olika i USA och Sverige. Jag tror Kalium ligger ganska högt på cronometern tex. 

 

Apropå Cronometer... Lite off topic, men den där fliken "Predictions" är ju lite intressant. Tag resutatet med en nypa salt, står det på sidan, och det kan jag förstå.

Jag testade att knappa in fyra alternativa matdagar, och lät dessa ligga till grund för en prognos för hur min viktkurva kommer att se ut under de kommande 20 åren.

 

Förutsättningar:

Start-BMI: 19.5

Dagsranson mat: 1485 kcal

 

Resultat:

En dag med bara magert kött: Slut-BMI 23.3 dvs hyfsad viktuppgång

En dag med bara olivolja: Slut-BMI 26.1, dvs stor viktuppgång

En dag med bara socker: Slut-BMI 28.8, dvs rejäl viktuppgång

En dag med bara frukostflingor: Slut-BMI 18.7, dvs viktnedgång

 

Efter denna test så fyllde jag istället i dagens frukost (hembakat LCHF-bröd, rejält med smör och ost, ca 440 kcal) och kollade återigen vad mitt BMI skulle vara om 20 år, om denna frukost var det enda jag åt varje dag. BMI 23.9! Prognosen menar med andra ord att om jag lever på 440 kcal per dag i 20 år, så kommer min vikt att öka med över 10 kg!

 

Ja, den prognosen bör man nog mycket riktigt ta med en rejäl nypa salt...

Men så tar den inte heller hänsyn till mängden mat man äter, bara fördelningen melan makronutrienterna. Jag kan med andra ord överäta men ändå få en viktminskningsprognos, eller jag kan underäta rejält men ändå få en prognos som pekar på viktuppgång.

Och man kan ju tydligt se vilken makronutrient-kombination som är favoriserad. Känns som om den beräkningsformel som har använts har sponsrats av frukostflingeindustrin :)

Tror jag stänger ned fliken "Predictions" för gott. Varför har de ens fliken med på sidan?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...