Popular Post Peter B Posted February 9, 2015 Popular Post Share Posted February 9, 2015 Lägger ut en trevlig bild. 14 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 9, 2015 Share Posted February 9, 2015 Härligt och beklagligt på samma gång! Inte sällan ser jag att det är slut på ekologiska ägg och ekologiskt smör. Tyvärr ligger mycket ekologiska grönsaker och blir gamla, priserna avskräcker nog många. Men visst tusan är vi på rätt väg med bättre utbud och fina skyltar som gör det enkelt i affären! Jag skulle vilja se en viss skattelättnad på ekologiskt, som genererade lägre priser. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted February 10, 2015 Share Posted February 10, 2015 Onekligen har ju fettskräcken börjat avta, men man undrar hur många som "unnar" sig lite pasta och ris och potatis i mängder tillsammans med det där fettet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 10, 2015 Share Posted February 10, 2015 Fast såna som kör just kokosfett är väl knappast några pastaätare. Det är ju inte precis stapelvara i svenska kök Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 10, 2015 Share Posted February 10, 2015 Kokosoljan höger i bild (Urtekrams), visserligen med smak, är min favorit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekofilosophie Posted February 10, 2015 Share Posted February 10, 2015 det är ju väldigt stor prisskillnad på kokosolja och kokosolja. Hur bra är tex Urtekrams? Jag köper Hollistics kokosolja och den kostar typ 198 kronor för en burk (tror burken är 500 gram). Den ska vara både raw, eko, virgin och allt annat fint man kan tänka sig. Även cocosa's som är i det dyrare prisspannet kostar "bara" cirka 98 kr. Blir man lurad eller är Hollistics så mycket bättre? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 10, 2015 Share Posted February 10, 2015 det är ju väldigt stor prisskillnad på kokosolja och kokosolja. Hur bra är tex Urtekrams? Jag köper Hollistics kokosolja och den kostar typ 198 kronor för en burk (tror burken är 500 gram). Den ska vara både raw, eko, virgin och allt annat fint man kan tänka sig. Även cocosa's som är i det dyrare prisspannet kostar "bara" cirka 98 kr. Blir man lurad eller är Hollistics så mycket bättre? Jag tror att det inte är så stor skillnad på kvalitet mellan de kokosoljor som är eko, kallpressade och virgin. Så här skriver Urtekram om sin kokosolja med smak: "Kokosolja, jungfrukokosolja, helt ekologisk och kallpressad i glasburk. Värmekänsliga vitaminer och essentiella fettsyror är kvar när kokosoljan är kallpressad." Priset beror nog till stor del på var de säljs. Ofta är ju hälsokostaffärer dyrare än matvaruaffärer. Det kan också skilja mycket mellan olika hälsokostaffärer har jag märkt. För mig är smaken det som är viktigast. Av alla jag provat är det bara Urtekrams som inte har en bismak som jag inte gillar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted February 10, 2015 Share Posted February 10, 2015 det är ju väldigt stor prisskillnad på kokosolja och kokosolja. Hur bra är tex Urtekrams? Jag köper Hollistics kokosolja och den kostar typ 198 kronor för en burk (tror burken är 500 gram). Den ska vara både raw, eko, virgin och allt annat fint man kan tänka sig. Även cocosa's som är i det dyrare prisspannet kostar "bara" cirka 98 kr. Blir man lurad eller är Hollistics så mycket bättre? Jag har valt att sälja Holistics kokosolja i min shop. Förutom kvalitets- och miljöspekterna, är en stor anledning till det att tillverkaren (dr Görg) tar ett ansvar för odlarna i Filippinerna. Det känns helt enkelt schysst hela vägen :-) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted February 10, 2015 Share Posted February 10, 2015 Fast såna som kör just kokosfett är väl knappast några pastaätare. Det är ju inte precis stapelvara i svenska kök Det jag tänker är att om kokosfettet ökat i försäljning kraftigt (har inga siffror) så kan man ju tänka sig att det finns dom som lever HCHF sas, med motiveringen "kokosolja är ju så nyttigt säger aftonbladet att jag säkert kan kompensera mitt hamburger-, läsk- och godisätande med ett par skedar kokosolja och sen leva glatt resten av mitt liv". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post BiohackingCFS Posted February 10, 2015 Popular Post Share Posted February 10, 2015 Jag har provat att göra egen kokosolja, mest av nyfikenhet. För kallpressad olja river man kokosmassan, häller på 70 grader varmt vatten, och låter sedan stå svalt ett dygn tills det skiktar sig och fettet lägger sig överst. För varmpressad olja värmer man den rivna kokosmassan och smälter den länge under omrörning i en varm panna. Då kryper oljan ut och separeras. Den gyllenbruna massan som blir över är jättegod och kan användas som smaksättare till allt möjligt. Om man har en himla massa kokosnötter och ett par dagar över, så kan det vara kul att göra egen kokosolja. Och man förstår också varför den kostar som den gör i butikerna :-) 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted February 10, 2015 Share Posted February 10, 2015 Jag skulle önska att handlarna kunde sätta skyltar över de ekologiska respektive de oekologiska med texten "besprutad" samt "obesprutad". En ICA-handlare på en mindre ort gjorde just detta för sina bananer och försäljningen vände direkt. Ibland måste det skrivas på våra näsor 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 10, 2015 Share Posted February 10, 2015 Lite händer i alla fall på ekofett-fronten... Maken kom hem med 1kg ekologiskt smör härom dagen. Jo, en 1kg-förpackning! Det har jag bara sett med margarin förut... Blev så himla glad! Ett bra tecken när det börjar komma storpack! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted February 10, 2015 Share Posted February 10, 2015 Jag skulle önska att handlarna kunde sätta skyltar över de ekologiska respektive de oekologiska med texten "besprutad" samt "obesprutad". En ICA-handlare på en mindre ort gjorde just detta för sina bananer och försäljning vände direkt. Ibland måste det skrivas på våra näsor Härligt med äkta aktivister bland ICA-handlarna! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted February 10, 2015 Share Posted February 10, 2015 Lägger ut en trevlig bild. Avundsjuk på din närbutik. Min har varken lever (inte ens fryst) eller ekologiskt kokosfett utan smak. Däremot en ofantlig mängd "olika" sorters olivolja att välja på. Och färdigrätter och korv(!) Jag kan förstå att förortsbutiker vanligen inte vänder sig till lyxshoppare, men det finns verkligen mängder med bra, billig, nyttig mat som de aktivt väljer bort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 10, 2015 Share Posted February 10, 2015 Vi har LCHF-hylla på vårt lokala ICA! Kokosfettet och shiratakinudlar verkar vara det som går åt mest.. ellsehåeffare är förnuftigt folk, de köper inte junk bara för att det står Low carb på förpackningen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekofilosophie Posted February 14, 2015 Share Posted February 14, 2015 Jag tror att det inte är så stor skillnad på kvalitet mellan de kokosoljor som är eko, kallpressade och virgin. Så här skriver Urtekram om sin kokosolja med smak: "Kokosolja, jungfrukokosolja, helt ekologisk och kallpressad i glasburk. Värmekänsliga vitaminer och essentiella fettsyror är kvar när kokosoljan är kallpressad." Priset beror nog till stor del på var de säljs. Ofta är ju hälsokostaffärer dyrare än matvaruaffärer. Det kan också skilja mycket mellan olika hälsokostaffärer har jag märkt. För mig är smaken det som är viktigast. Av alla jag provat är det bara Urtekrams som inte har en bismak som jag inte gillar. Hollistics kokosolja köper jag på bodystore och de brukar ha väldigt bra priser. Denna kokosolja smakar enligt mig väldigt gott, går lätt att sleva i sig och funkar bra till matlagning. Det måste ju vara någon kvalitetsskillnad mellan denna o tex urtekram? Har svårt att tro att en så stor prisskillnad kan vara motiverad annars. Jag är överlag lite skeptisk till urtrkram, de känns lite för billiga för att vara bra. Förstår ni hur jag tänker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts