Jump to content

blodsocker, insulin, vikt och blodfetter - hur hänger dom samman?


funkateer
 Share

Recommended Posts

Hej forumet!

 

Jag är typ 2-diabetiker sedan ca 10 år, är 39  år gammal, man. Min diabetes är tack och lov väldigt "snäll", rent utav så att den egentligen kanske borde kallas prediabetes. Den är oförändrad sedan jag diagnosticerades och jag känner mig knappast "sjuk". Mitt HbA1c brukar ligga runt 42. Även när jag åt skitdåligt hade jag aldrig ett HbA1c på mer än 44. Jag kör lågkolhydratkost sedan ca 1,5 år med förhoppning om förbättrat blodsocker och blodfetter. Lite mer bakgrund om mina biomarkörer finns här:

 

http://forum.kostdoktorn.se/topic/5347-kommentar-p%C3%A5-blodfettspanel-n%C3%A5gon

 

Innan jag skippade kolisarna hade jag vissa viktproblem. Jag var tydligt plufsig runt buken. Jag gick ned ca 10 kilo (från 85 kilo till 75 kilo) omedelbart när jag skippade kolisarna. Eftersom jag är rätt lång (190 centimeter) så innebär det att mitt BMI är rätt lågt. Jag ser helt enkelt rätt smal ut numera, till den grad att det inte är väldigt klädsamt. Trots denna viktminskning har mitt blodsocker bara blivit marginellt bättre. Fastesocker och långtidssocker ser i stort sett likadana ut, trots att jag emellanåt äter väldigt strikt. (Jag äter mig dock alltid mätt och belåten.) Och jag vill ogärna ta mitt keto-ätande ännu längre med periodiska fastor och så vidare i och med att jag då går ned ytterligare i vikt. (72 kilo på 190 centimeter ser rätt lattjo ut på mig.)

 

Så, för att komma till saken. Jag förmodar att min viktnedgång och fortsatta avsaknad av fett kring buken beror på låga insulinnivåer. Det borde väl stämma? Om jag vill rucka på mitt blodsocker från ett typiskt fastevärde på 6,2 mmol/l, vad kan jag då göra utan att riskera ytterligare viktnedgång?

 

Vidare skulle jag gärna vilja förbättra mina blodfetter en smula. Jag misstänker att anledningen till att dom är lätt förhöjda är mina lite höga glukosvärden. Att ständigt knalla om kring med 6,2 mmol/l kan väl ha den effekten att min lever ger mig något förhöjt LDL och lågt HDL, och en icke-optimal apo-kvot. Kan det vara anledningen? Mina triglycerider är en bra bit under 1,0, för övrigt, vilket kontraindikerar insulinresistens om jag har förstått rätt.

 

Slutligen, min upplevelse av min förändrade konsumtion av makronutrienter är att kroppen trots detta "vill" ha ett fasteblodsocker på 6,2 mmol/l. Oavsett om jag äter skitdåligt, balanserad "tallriksmodell" eller lågkolhydratkost. På den tiden som jag kunde sätta i mig en tallrik spaghetti och fyra havrebollar på kvällen, så var mitt blodsocker ändå tillbaks på 6,2 mmol/l inte särskilt många timmar därefter. Jag kan dock med 24+ timmars fettfasta rucka rejält på mitt blodsocker. Efter mer än ett dygn med enbart fett, så är mitt blodsocker under 5,0 mmol/l. (Men jag vill ju inte heller gå ned ytterligare i vikt!) Så jag tycks vara väldigt proteinkänslig.

 

Jag vet att många har helt andra problem på LCHF än jag har, där kilona vägrar att komma loss. För mig är problemet delvis alltså omvänt. Kan måhända någon annan känna igen sig i min beskrivning?

 

Link to comment
Share on other sites

Om man nu skulle försöka bena upp problematiken lite:

 

1. Att mäta blodfetter.  - Mätvärdena spretar bl.a. på inneboende spridning i mätsystemet. Sedan ska man vara viktstabil (det är du tror jag). Alltid, alltid alltid FASTANDE 10-12 timmar oavsett vad alla säger. Gör du inte det så ökar osäkerheten på dina värden.

 

2. LDL värdet är ALLTID uträknat efter Friedevald. För oss som har ett lågt triglyceridvärde tack vare LCHF, ger det ett överdrivet högt UTRÄKNAT LDL värde tack vare den formeln. Personligen tycker jag man kan strunta i det uträknade LDL värdet. Men är man orolig så kan man ju använda sig av den Iranska formeln istället som är anpassad för lågkolhydratkost. Här finns det räknehjälp:

http://homepages.slingshot.co.nz/~geoff36/LDL_mmol.htm

 

OBS!!! Man måste skriva in Punkt och INTE komma, annars räknar den fel. Tex: 7.5

 

3. Vi har ju var och en, en naturlig medfödd kroppsform. Eftersom en ketogen kost inte är en svältkost så tvivlar jag på att du går ner ytterligare, annat än marginellt.

 

4. Motion är nog tyvärr den uppenbara lösningen på dina problem. Motion ökar insulinkänsligheten samt bygger muskler. Proteinerna går hit istället för att öka ditt blodsockervärde. Dagliga promenader samt måttlig högintensiv träning på träningscykel. 20 sekunder (från början bör utökas) fullt ös på träningscykel. Upprepas 3 ggr inom några minuter. Gör detta 3ggr/vecka för att öka insulinkänsligheten mm.

 

Lycka till

 

--

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

 

4. Motion är nog tyvärr den uppenbara lösningen på dina problem. Motion ökar insulinkänsligheten samt bygger muskler. Proteinerna går hit istället för att öka ditt blodsockervärde. Dagliga promenader samt måttlig högintensiv träning på träningscykel. 20 sekunder (från början bör utökas) fullt ös på träningscykel. Upprepas 3 ggr inom några minuter. Gör detta 3ggr/vecka för att öka insulinkänsligheten mm.

 

Lycka till

 

--

 

Sen eftersom Funkateer kanske redan gjort allt vad som gäller vikt...så är det väl troligt att träningen måste vara livsvarig för att effekten ska finnas kvar?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

MODY? (Maturity onset diabetes in the young)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Maturity_onset_diabetes_of_the_young

 

Då kan man vad jag förstår ha ett svårcharmat fastesocker, vanligtvis ingen övervikt, samtidigt som man inte behöver ta insulin för att överleva.

 

Blogg av en person med egen MODY: http://www.phlaunt.com/diabetes/14047009.php

Link to comment
Share on other sites

T2 är som sagt vad flera olika sjukliga tillstånd med liknande symptom.. gemensamt är högt blodsocker!

 

Sen kommer symptom som kan variera från individ till individ, tex fettma, blodfetter, blodtryck.. litta annat smått o gott.

 

Oså finns det Mody, Lada och förmodligen någon ytterligare.

 

Det vanligaste.. (tror jag) är hyperinsulinemi i grunden, det har en stor genetisk komponent, dvs en sämre förmåga än andra att hantera postprandialt blodsocker.

 

Tidigast upptäckt är vid glukosbelastning.. ofta på mödravårdscentral.. vi gubbar får gå tills maggen står som en spärrbalong!

 

Sen så har vi de som har tjall på incretinhormonerna, det är gastriska signalsubstanser som aktiverar bukspottkörteln och talar om att nu kommer det glukos.. städa undan allt fett, så det finns plats, för nu byter vi bränsle.

 

Andra har tjall på insulinutsöndringen, den skalll ske pulsativt, gör den inte det krävs mer insulin för samma jobb och cellerna blir insulinresistenta.

 

Blodfetterna hänger ihop på så sätt att Insulins främsta uppgift är att se till att fett hålls lagrat, att levern skickar fett och kolesterol till fettceller och att betaoxidation hålls tillbaka.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hej igen, tack för alla svar! Jag förstår att typ 2 kan vara en komplex sjukdom, där symptomen kan ha många orsaker.

 

Jag tänkte fortsätta att berätta lite mer om mina egna erfarenheter här i tråden.. :)

 

Jag har nu gått flera månader av "likadana dagar" med rätt moderat LCHF (grönsaker som kvisttomater och en del röd paprika gör den moderat). Jag äter oftast en liten lunch och en större middag. Det funkar bra för mina behov, jag är alltid mätt och belåten och äter oftast precis "lagom" mycket mat, men det ger som sagt inte riktigt det utslag på blodsocker som jag hade hoppats på.

 

Efter denna långa period med nästan ingen variation bestämde jag mig för att fettfasta lite grand häromdagen, vilket jag inte försökt på väldigt länge. Mestadels av rädsla för att gå ned ytterligare i vikt. (När ens omgivning tjatar om hur smal man ser ut, så aktar man sig för att äta för lite.) Resultatet av fettfastan var intressant. För det första så kröp mitt blodsocker efter ungefär 24 timmar på enbart Bregott ned till 5 mmol/L. Det var väntat, eftersom jag såg liknande resultat förra gången jag fettfastade för mer än ett år sedan. Jag ser f.ö. aldrig ett sådant blodsocker när jag äter som jag brukar.

 

Efter dessa 24 timmar så åt jag en LCHF-moderat sallad bestående av tomater (inte särskilt söta), en halv röd paprika, gurka, babyspenat och 1,5 avokado. Resultatet var intressant nog ett ännu (!) lägre blodsocker, strax över 4 mmol/L. Min gissning är att jag fick en rejäl insulinutsöndring av tomaterna och paprikan, och att insulinet sänkte mitt blodsocker. Det som förvånar mig är att förstås att jag vid regelbunden moderat LCHF aldrig ser något liknande.

 

Låter det som insulinresistens, otillräcklig insulinutsöndring, eller nånting annat?

Link to comment
Share on other sites

Man är bara i början av kunskapen om diabetes än så länge!

 

"De olika diabetessjukdomarna har flera likartade drag men också avgörande skillnader. Gemensamt är att kroppen inte kan kontrollera sockerhalten i blodet därför att det råder brist på insulin. Olikheterna mellan diabetesformerna är dock så stora att man inte kan tala om en diabetessjukdom. Inte heller den gamla indelningen i typ 1 och typ 2 diabetes förslår. Modern diabetesforskning har visat att den är alltför grov och förenklad.

Uppgiften att söka bringa reda i det komplicerade sjukdomspanoramat är angelägen och en förutsättning för mer precisa diagnoser och mer skräddarsydda behandlingar. Men för att komma dit måste de genetiska och molekylära grundläggande mekanismerna bakom sjukdomen och deras samspel med faktorer i miljön bli bättre kända."

http://diabetesportalen.se/foerdjupning/diabetes-olika-sjukdomar-med-likheter-och-saerdrag/ett-komplext-sjukdomspanorama/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...