Edit Posted February 10, 2015 Share Posted February 10, 2015 Hej! Som "strikt" LCHF:are så har jag bestämt mig för att god mörk choklad är mitt "godis". Jag bor på en liten ort och där finns ingen bra affär med en bra chokladsorter. Jag får alltså beställa via nätet och det är helt okej. Min förhoppning är att få lite hjälp med god och bra choklad som man kan köpa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted February 10, 2015 Share Posted February 10, 2015 Min favorit är Lindt 90 % 14 gr kolhydrater varav 7 gr sockerarter. Inget sojalecitin. Om den finns på nätet kan jag inte svar på. Men god är den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted February 10, 2015 Share Posted February 10, 2015 Lindt är bra, men den är tyvärr ej Fair Trade märkt.. :-( Denna gillar jag (och den går nog beställa via nätet) Green and Black 85%: http://us.greenandblacks.com/our-products/king-bars/dark?p=0865610041#first Ekologisk och fairtrade-märkt mörk choklad. Ingredienser: Kakaomassa, kakaosmör, fettreducerat kakaopulver, rårörsocker, vaniljextrakt. Per 100 gram: 693 kcalKolhydrater: 15,7 g (varav sockerarter: 12,8 g)Fett: 61,5 g (varav mättat fett: 36,1) Fiber: 9,8 g . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekofilosophie Posted February 10, 2015 Share Posted February 10, 2015 tror råvarubutiken (ravarubutiken.se) samt clearlife.se har en del choklad av hög kvalitet som är raw, eko och hela kittet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edit Posted February 10, 2015 Author Share Posted February 10, 2015 Tack snälla ni för era tips Jag ska köpa av alla sorter som ni rekommenderat. Skulle tro att alla är goda :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted February 10, 2015 Share Posted February 10, 2015 Hmm... Det finns nog många definitioner på vad som är bra choklad. Men vill jag ha riktigt bra choklad, letar jag bland exempelvis Amedeis eller Valrhonas sortiment. Amedei Chuao eller Porcelana är kanske det godaste som finns! (Men kostar därefter...) Lindt duger "till vardags", att baka med etc. Vill jag ha 100% kakaohalt, är den godaste jag hittat av märket Amma. Men 100-procentare är ju överlag lite knepiga, så visst finns det många chokladsorter med 70-90% kakaohalt, som är godare än den ändå. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted February 10, 2015 Share Posted February 10, 2015 Valhrona anses ju vara bland dom bästa, men så vitt jag vet har dom fortfarande sojalecitin i sin choklad något jag personligen tycker är onödigt. Sen har vi ju alltid dilemmat med fairtrade /ekologiskt eller inte. Vill man ha både och så är utbudet tyvärr begränsat. Vill man ha en riktigt "fin" choklad så ska man leta efter choklad som är gjord på Criollo-bönor. Kostar skjortan, men är i en klass för sej. Om jag inte minns fel betalade jag ca 50 kr för 50 gr. Och då var den varken fairtrade eller ekologisk. Men smaken var i en klass för sej. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 10, 2015 Share Posted February 10, 2015 Min favvo är Bjørnsted 71%, http://www.masterchoklad.se/testat/bjornsted-71-cacao/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted September 16, 2017 Share Posted September 16, 2017 Dr. Gundry: Eat more chocolate! Here’s why [Recipe Included] 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 16, 2017 Share Posted September 16, 2017 I Fooled Millions Into Thinking Chocolate Helps Weight Loss. Here's How. http://io9.gizmodo.com/i-fooled-millions-into-thinking-chocolate-helps-weight-1707251800 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted September 16, 2017 Share Posted September 16, 2017 2 hours ago, Zepp said: I Fooled Millions Into Thinking Chocolate Helps Weight Loss. Here's How. http://io9.gizmodo.com/i-fooled-millions-into-thinking-chocolate-helps-weight-1707251800 Det var en väldigt lång artikel... Vet du om studien blev publicerad och om den var peer reviewed? Edit: Sökte runt lite och den var aldrig peer reviewed *puh* Däremot var den publicerad online några timmar innan någon insåg vad det var. Säger allt om journalistkåren, eller åtminstone de som gick på det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 16, 2017 Share Posted September 16, 2017 Man vill ju så gärna tro vissa saker... Det blir liksom lättare att ta till sig. Hur ologiskt det än är. Sen finns sånt som "ät mindre, spring mer". Det är till och med logiskt men funkar inte. Inte lätt att ha koll och vara medveten... 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 17, 2017 Share Posted September 17, 2017 21 timmar sedan, Skymning sade: Det var en väldigt lång artikel... Vet du om studien blev publicerad och om den var peer reviewed? Edit: Sökte runt lite och den var aldrig peer reviewed *puh* Däremot var den publicerad online några timmar innan någon insåg vad det var. Säger allt om journalistkåren, eller åtminstone de som gick på det. Mm..ett allt för bra uppslag till en artikel är för bra för att granskas noggrannare! Kan man sen köpa några riktigt väletablerade proffessorer som skriver under så kan man tillomed få folk att äta mykotoxiner utan att tveka? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted September 17, 2017 Share Posted September 17, 2017 Ingen av de journalister/redaktörer publicerat tidningsartiklarna om choklad som bantningsmedel kan ha gått tillbaka och läst forskningsrapporten. Den vimlar av konstigheter. Till exempel nämns ingenstans att det bara var femton deltagare i försöket. Diagrammen är vackra men har inget samband med texten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted September 17, 2017 Share Posted September 17, 2017 On 2015-02-10 at 08:43, Edit sade: Min förhoppning är att få lite hjälp med god och bra choklad som man kan köpa. Själv brukar jag ta en bit, eller två, av choklad med mellan 75 och 95 procent kakao till eftermiddagskaffet. För att det ska smaka riktigt bra vill jag att kakaon ska vara ekologiskt odlad med hyggliga arbetsförhållanden för odlarna och övriga arbetare i produktionen. Man har ju läst om slavarbetet på kakaoplantagerna i Västafrika. Jag har hittat en chokladfabrik i Barcelona som heter Blanxart och anger ursprunget för kakaon för varje chokladkaka. Idag har jag t.ex ätit av en 85-procentare med kakao från Nicaragua. Innehåll: Kakao, socker, kakaosmör och lite vanilj. Jag köper min choklad från en liten butik i Borås som heter Zebeda Chocolate; det som inte går att få tag i lokalproducerat kan man åtminstone försöka handla lokalt. Men jag tror att även andra butiker har nätförsäljning av Blanxart. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted September 18, 2017 Share Posted September 18, 2017 Blanxart är mild och god. Det var länge sen jag köpte den, men Blanxart fanns tidigare på Paradiset och Cajsa Warg i Stockholm. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted September 18, 2017 Share Posted September 18, 2017 Blanxart 95% är numera den enda choklad jag kostar på mig. Den får högsta betyg från mig, men man bör nog vara ordentligt avvand på socker och tillvand på kakao för att uppskatta den Jag experimenterade lite med kakaosmör (100% fett) under semestern. Jag använde ett recept på ischoklad där jag bytte ut mörk choklad mot kakaosmör. Resultatet blev något som nog bara passar vissa eftersom resultatet är rejält beskt. Men det passar mig perfekt när jag är sugen på något, man vill nämligen inte ha mer än en, samtidigt som eftersmaken är riktigt trevlig. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted September 18, 2017 Share Posted September 18, 2017 Blanxart 95% från Ecuador är ett bra exempel på verkligt god choklad. Bönorna är inköpta direkt från småproducenter i Ecuador som odlar utan bekämpningsmedel och konstgödsel. Chokladen är framställd utan tillsatser förutom socker och vanilj. Den blir dessutom billig, eftersom man känner sig mätt på choklad efter att ha ätit kanske 2 gram av den (men jag är kanske inte tillräckligt tillvand). Tillförseln av socker till kroppen blir därmed också minimal. Och så smakar den mycket gott, efter att man vant sig lite vid hur (nästan) ren choklad smakar. Men man kan ju börja träna på 82% eller 91% från ekologiska Fair trade-certifierade odlingar i Kongo. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edit Posted September 21, 2017 Author Share Posted September 21, 2017 Blanxart har jag fått när jag varit hos dottern i Göteborg. De har eller har haft den på en vanlig Hemköpsaffär som ligger nära där de bor. I detta fall endast 70% men väldigt god vill jag minnas. Jag blev lite sugen på att prova den med 95%. Får leta lite och se om jag hittar den på nätet. Jag köper ofta Vivani 85% och 92% som är lite lättare att få tag på. Tack för era tips ? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted September 21, 2017 Share Posted September 21, 2017 Zebeda Chocolate har ett bra urval av Blanxart-choklad. Länk till deras Webshop: https://zebeda.se/webshop/ När jag ändå är inne och gör reklam för tillverkare och butiker så måste jag nämna ett svenskt företag som tillverkar choklad enligt bean-to-bar-prinicpen, alltså med full kontroll över hela processen från behandlingen av bönorna hos odlaren via rostning till framställningen av själva chokladkakorna. Företaget heter Svenska Kakaobolaget och håller till på Österlen i Skåne. Deras chokladkakor är dyra, men mycket goda. Jag handlade en del av dem tidigare, men tyvärr har de en lucka i sortimentet mellan 74% och 100% kakao, så nu blir det andra leverantörer för min del. Länk till deras nätbutik: http://www.kakaobolaget.se/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted October 20, 2017 Share Posted October 20, 2017 Ska ha chokladprovning under helgen... ¨återkommer med resultatet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted October 20, 2017 Share Posted October 20, 2017 Jag tror jag har testat den längst till höger. Den fixade jag inte. Till slut hamnade den i en LCHF-kladdkaka blandad med choklad med betydligt lägre %-halt kakao. I det sammanhanget gjorde den sig bra. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted October 21, 2017 Share Posted October 21, 2017 Recensionen av mitt första test är borta... Jag testade LE 100% Criollo igår och tyckte inte alls om det Tror/hoppas att det är samma sak som när jag började med 70% choklad. Tog ett tag att vänja sig och gilla det. efter någon månad var tom det för sött så numera njuter jag av den 86%. Det är tom så att jag kan äta ganska mycket sådant när jag är på det humöret .... Den enda efterrätten jag äter numera ( inte ofta alls) när det ändå ska kännas som riktig fest är chokladmouse gjord på 86% choklad, vispgrädde och ägg. Jag ska testa ett av de andra två chokladen idag men tror tyvärr att resultatet kommer vara samma. Men med tre hela choklad så hinner jag kanske vänja mig och börja gilla det? Vet ju att jag får ha det ifred då ingen annan ens klarar den 86% 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted October 21, 2017 Share Posted October 21, 2017 Jesper, har du testat Blanxarts 95%? Jag tycker att den är överraskande len i smaken. Samtidigt brukar det räcka med en ruta. Jag gick direkt från 86% till den utan problem. Mycket stor skillnad mellan den och 100% upplevde jag. Sen har jag ju testat att göra ischoklad (utan sötning) där jag bytte ut chokladen (86% i mitt recept) mot kakaosmör. En intressant upplevelse. Den är så pass bitter att jag aldrig vill ha mer än en, men eftersmaken är ljuvlig tycker jag. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted October 21, 2017 Share Posted October 21, 2017 Ska prova detta. Tack för tipset! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted October 22, 2017 Share Posted October 22, 2017 Provade Darkness 100% från Svenska Kakaobolaget och samma resultat. Gillar inte så hög halt Kakao än... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted October 22, 2017 Share Posted October 22, 2017 De kriterier jag har på bra choklad är: - inget emulgeringsmedel, - ekologisk, - 70% kakao eller högre ICA Eco 70% är god tycker jag. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted October 22, 2017 Share Posted October 22, 2017 Jag har ibland handlat en ICA-choklad 74% som var både ekologisk och Fairtrademärkt. Nu tycker jag den känns lite för söt. Jag har beställt hem några chokladkakor från webbutiken jag skrev om tidigare. Från lågprocentare på 77% till en Ecuador på 95%. Tillverkade av Blanxart i Barcelona och Madecasse på Madagaskar. 77-an med bönor från Peru är bjudchoklad för gäster som inte är så vana vid mörk choklad. Med en egen konsumtion på cirka 2 bitar/dag räknar jag med att förrådet ska räcka över Jul och Nyår. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted October 26, 2017 Share Posted October 26, 2017 Har tagit en ruta av de två jag öppnat varje kväll nu och långsamt långsamt börjar jag nästan uppskatta dem...! 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted November 12, 2017 Share Posted November 12, 2017 Choklad är faktiskt bra för dina tänder https://kurera.se/choklad-ar-faktiskt-bra-for-dina-tander/ "Ett ämne i choklad har visat sig öka återmineraniseringen av tänder på samma sätt som fluor och kan faktiskt vara bättre än tandkräm för att stärka tandemaljen." 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pearl M Posted December 5, 2017 Share Posted December 5, 2017 Bra mörk choklad, som är färsk, ekologisk, fairtrade och DESSUTOM är god! Det finns hos ZOTTER i Österrike och deras webbsida finns på engelska och tyska.https://www.zotter.at/de/online-shop/produktuebersicht.html Alltid väl förpackat och handlar man för € 25 (strax under 250 kr)så skickas det gratis hem till dörren! Har man ett svalt utrymme (inte kylskåp)är det god idé att köpa hem lite av varje för deras mörka lena choklad är nygjord och håller länge om det inte är fyllda kakor. De rena sorterna smakar gott i minst ett år. Jag kan rekommendera deras Labooko-sortiment som även finns för olika allergiker eller för veganer, från 100% choklad från Peru till "lagom" 65-70% och det finns även av getmjölk.https://www.zotter.at/de/online-shop/marken/labooko.html Min "stapelvara" är Mitzi Blue Nobel Hobel med 70 och 80% choklad. En bit av den till kaffet ... Gott! Inte bittert alls, fyllig smak!https://www.zotter.at/de/online-shop/marken/mitzi-blue/detail/product/nobelhobel.html Zotters choklad finns ibland hos mindre butiker i Sverige, men kolla i så fall DATUM bakpå. Choklad som blivit grå är aldrig god. TIPS! Gå ihop med en granne och handla! Inte dumt alls och det är ju bra presenter också! En trave med olika chokladsorter från olika länder! Organic, Faitrade och ljuvligt god choklad. Vad kan man mer begära? Om Zotter själv här >https://www.zotter.at/en/about-zotter/organic-fair-trade-green.html 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 6, 2017 Share Posted December 6, 2017 När jag fyllde 40 fick jag ett paket med olika chokladbitar från Mälarchocolaterie i Västerås, tror jag det var. Man kunde på det viset prova olika kakaotyper. Jag sparade pappret på den jag verkligen gillade men det kom bort i en flytt några år senare. Himla tråkigt för med rätt kakaosort blir även väldigt mörk choklad god. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts