GOL Posted February 10, 2015 Share Posted February 10, 2015 Det står att mejeriprodukter kan öka insulinet och vara ett hinder vid viktnedgång. Vi som äter pga EP och liknande och inte har problem med vikten, påverkar ett höjt insulin hjärnans funktion etc. av höjt/föränderligt insulin eller är det blodsockersvängningar vid högt kohydratsdrift som spelar roll? Tacksam för svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted February 10, 2015 Share Posted February 10, 2015 Jag har nog inte läst att insulin skulle påverka hjärnan på ett negativt sätt, däremot finns det ju påverkan på andra organ och system. Ann Fernholm bla beskriver detta i sin bok Ett sötare blod. Ann skriver om Alzheimer som diabetes typ3 på sin blogg kanske kan du få en ledtråd där - frågan är om det är insulinet i sig eller glukosen som är problemet - jag röstar på glukosen och påföljande glykering. http://ettsotareblod.se/alzheimerhjarnan-svarar-daligt-pa-insulin-liknar-typ-2-diabetes/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted February 10, 2015 Share Posted February 10, 2015 Här en intressant artikel från 2012 som visar flera effekter på hjärnan och att det är viktigt för hjärnfunktion. http://www.the-scientist.com/?articles.view/articleNo/33338/title/Metabolism-and-the-Brain/ Insulin’s ability to cross the blood-brain barrier was evinced approximately 40 years ago following the observation that spikes in circulating insulin levels increase the peptide’s concentration in the brain. Researchers subsequently identified insulin receptors, insulin downstream signaling molecules, and insulin-sensitive glucose transporters in the mammalian central nervous system (CNS), on both neurons and astrocytes (support cells) throughout the brain and spinal cord,2 suggesting that insulin is required for normal brain function. This idea has since been supported by numerous studies in transgenic animal models, and insulin has come to be known as a neuropeptide critical for neuroplasticity, neuromodulation, and neurotrophism, the process of neuronal growth, stimulated by neuronal differentiation and survival. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GOL Posted February 10, 2015 Author Share Posted February 10, 2015 Tyvärr är jag inte så bra på att förstå hur det fungerar men för att förklara så är jag jättebra med LCHF, desto striktare desto bättre. Om det är ketondriften eller glykos stabilisering (läs: flatlined!) i sig som gör hjärnan knivskarp men aldrig exciteras eller blir slö. Så frågan är ju om insulinet påverkar detta. Jag ska läsa Fernholm men pitcha "hjärna" in kring detta. Edit: Intressant om Alzheimers men det är ju rätt svårt att applicera på mina problem. Jag tror att en frågeställning som skulle vara relevant är om minnesmästarna/schackmästaren skulle undvika mejerier, utom smör då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted February 10, 2015 Share Posted February 10, 2015 Jag har ju migrän, som har visst släktskap med ep. Jag har absolut påverkan av mejeriprodukter, men inte alla och inte alltid! Så jag tar det försiktigt med dem helt enkelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts