Jump to content

Vill få i mig gluten utan kolhydrater?

CajsaLS

Recommended Posts

Jag tog tag i mitt trötta liv för 5 veckor sedan. Jag har länge haft problem med trötthet och nedstämdhet, och det som var kvar att försöka förändra var kosten. Jag uteslöt kolhydrater (äter 10-20g), all sötning och även gluten. Jag mår verkligen jättebra och har dessa 5 veckor känt mig bättre än på väldigt länge. Men snart vill jag återinföra gluten för att se om jag reagerar negativt. Alltså vill jag veta om det främst är pga glutenfritt eller lchf som jag mår bra. Är det möjligt att få i mig gluten under sådär två dagar utan att KH drar iväg för mycket? Hur kan jag göra?

Om du mår dåligt av glutenet så lär du märka det om du testar att äta det 3-4 dagar i sträck. Min dotter som är känslig för gluten men som inte är "allergisk" kan klara en dag maximalt två dagar med gluten innehåll i maten. Därefter börjar hennes elände igen. Hon klarar dock att äta "vanliga" (vill inte kalla det normala) mängder kolhydrater.

Jag har inget obehag som jag känner av gluten men i kombination med mycket kolhydrater så. Jag kan få andra problem av för mycket kolhydrater, typ att hjärtat får frispel, ångest mm men magen klarar det rätt bra.

Det finns ju också diverse proteinbröd och lågkolhydratbröd att köpa, som ändå innehåller gluten. Vissa av dem innehåller mycket gluten! Sist jag läste på en förpackning proteinbröd, la jag undan den med en lätt rysning. Tror att de största ingredienserna var gluten och sojaprotein, eller de stod då högt upp på listan åtminstone.

Var försiktig med gluten. Vet flera personer som testat att sluta med gluten och hållit det strikt I flera månader. Sedan vid något kalas har de gjort ett undantag och mumsat I sig stora mängder gluten på kort tid. Sedan var det blåljus till akuten. Och läkaren där var inte ens förvånad, det händer ganska ofta nu för tiden sa han. Ingen av personerna var glutenallergiska och alla prover som togs var negativa.

Trollmor,

Kanske stammer. Men om man reagerar så starkt på glutan kan man ju fundera på om det är rätt väg att gå.

Tänk dig följande.

Om du slutar äta gurka I 3 mån och sedan börjar igen. Inget händer.

Om en missbrukare slutar med heron I 3 mån och sedan provar igen.... Han mådde inte så bra. Kanske bäst att han tar en liten dos varannan vecka så han inte blir helt intolerant?

Jag är lite fult ironiskt men tycker kanske att testet snarare visar vad en person kan äta och absolut inte bör äta.

• Like 1