funkateer Posted February 11, 2015 Share Posted February 11, 2015 Hej forumet! Jag har en labbteknisk fråga om snabbsänkan. Någon som har erfarenhet av detta? Jag är förvirrad när det gäller skillnaden mellan "CRP" och "hs-CRP". Karolinskas labb erbjuder något som heter "CRP" och något annat som heter "CRP känslig". Jag förmodar att den förra är en "vanlig" CRP och att den senare är det som i amerikansk litteratur brukar kallas för hs-CRP (high sensitivity CRP). Kan det månne stämma? Enheten för båda dessa markörer tycks vara mg/L (ibland mg/dL). Vad är praktisk skillnad mellan dessa, och framförallt, är vanlig snabbsänka betydelsefull som indikation på risk för hjärt- och kärlsjukdom? Det råder ju inget tvivel om att hs-CRP fungerar som indikation (det är väl dokumenterat, t.ex. här http://memo.cgu.edu.tw/cgmj/3205/320501.pdf).Och jag undrar också om den CRP som svenska laboratorier använder är känsligare än t.ex. den snabbsänka som utförs direkt på en vårdcentral. Någon som är bekant med detaljerna och vill dela med sig? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 11, 2015 Share Posted February 11, 2015 Jag kan inga detaljer kring detta, men studien du länkar till visar ett diagram där sannolikheten för överlevnad efter canceroperation är typ dubbel för de som har CRP på max 3 mg/L. Intressant! (Obs att det kommit med parentes och punkt i slutet av länken, så den funkar inte.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted February 11, 2015 Share Posted February 11, 2015 CRP är en "grövre" mätmetod som passar bra till att diagnostisera infektioner och "kraftigare" inflammationer. CRP - känslig kan man använda som bedömning för låggradig inflammation och som kardiovaskulär riskbedömning. Jag tror inte att ett CRP som är utfört på ett laboratorium är markant mycket säkrare än den mätning man gör på vårdcentralen, då referensvärdena är ganska grovt "tillyxade". En vanlig CRP KAN nog vara en markör för hjärtkärlsjukdom, men jag kan tro att kanske skadorna då redan är ganska stora. Detta har jag absolut inget belägg för, en liten fundering bara. Å andra sidan brukar en inflammation i ett kärl, till exempel Temporalisartrit ge betydande CRP-stegringar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
funkateer Posted February 11, 2015 Author Share Posted February 11, 2015 Tack för era svar. Jag förstår att en vanlig infektion lätt kan ge ett tvåsiffrigt värde på vanlig CRP. Mitt intryck är att "CRP känslig" använder en annan teknik för att mäta samma sak. Jag såg på Kostdoktorns egna biomarkörer att hans CRP bara rapporterades som "mindre än ett". Se här: http://www.kostdoktorn.se/mina-halsovarden-efter-atta-ar-pa-lchf Eftersom det inte tycks vara ett "CRP känslig", så undrar jag om det har någon innebörd för risk överhuvudtaget. Jag förstår inte om det är variationerna i värdet "mindre än ett" som är det intressanta. Jag har ett eget gammalt CRP-värde som är gjort på något laboratorium (vet ej vilket), och det var 0,7 mg/L. Alltså också "mindre än ett". Följande google-träff säger lite om mg/L och riskvärden. Men jag TROR att det är "CRP känslig" som artikeln beskriver. Någon som begriper? http://www.healthline.com/health/c-reactive-protein#Risks4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts