Popular Post Per Wikholm Posted February 11, 2015 Popular Post Share Posted February 11, 2015 Intressant ny studie på finska och estniska barn med anlag för diabetes typ 1. Ett år innan sjukdomen debuterar går det att se förändringar i tarmfloran som minskad biologisk mångfald och ökad andel inflammatoriska bakterier. Bloggat om det här: http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10508/Tarmfloran-forandras-innan-typ-1-diabetes-bryter-ut.aspx 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted February 11, 2015 Share Posted February 11, 2015 Jätteintressant! OCH, jag träffade för några dagar sen en gammal kompis, som är typ 1 diabetiker, IRL som jag inte sett på väldigt, väldigt länge. Vi har kontakt på fb eftersom hon bor utomlands och jag propagerar ganska hårt för lågkolhydratskost och hon har slutat äta gluten och mår jättemkt bättre. Grejen är att hon hade redan innan hon hade sett mina inlägg tänkt en tanke med samband mellan mage, Diabetes typ 1 och Alzheimers. Hon, en av hennes söner, typ 1 diabetiker sedan 6-årsåldern, och hennes mamma, som har alzheimers, har samma distinkta prutt-lukt. Hennes två andra barns och hennes brors pruttar luktar inte så. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post ɐuuɐ Posted February 11, 2015 Popular Post Share Posted February 11, 2015 Intressant ny studie på finska och estniska barn med anlag för diabetes typ 1. Ett år innan sjukdomen debuterar går det att se förändringar i tarmfloran som minskad biologisk mångfald och ökad andel inflammatoriska bakterier. Bloggat om det här: http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10508/Tarmfloran-forandras-innan-typ-1-diabetes-bryter-ut.aspx Fantastiskt intressant Per! Skulle vara spännande om man gjorde samma undersökning på t ex Hashimotos-patienter. I en framtid skulle man kunna tänka sig att vi alla får lämna avföringsprover en gång per år (istället för att få kolesterolet uppmätt). Vid avvikelser ringer doktorn och förskriver surkål, fil och ugnsbakad, kylförvarad potatis. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted February 11, 2015 Share Posted February 11, 2015 Som kommentar till själva blogginlägget vill jag gärna påpeka att Professor Bajstransplantation himself dvs Fredrik Bäckhed, är relativt välförsedd med forskningsmedel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted February 12, 2015 Share Posted February 12, 2015 Mycket intressant Per. Kanske vår käre Bakteriejesus har rätt trots allt. Man ska inte jävlas med de små krabaterna i mage och tarm. De bestämmer vad som ska dukas fram till middagen och därmed basta! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thyroidea Posted February 28, 2015 Share Posted February 28, 2015 Jag har just upptäckt resistent stärkelse för en vecka sedan och mår redan mycket bättre! LCHF har jag ätit länge men fick ändå diabetes för ett par månader sen efter flera antibiotikakurer. Doktorn var mycket förvånad eftersom jag är normalviktigt, vältränad och har lågt blodtryck, men kanske är bakteriefloran viktigare än vi trott. Vad som är hönan eller ägget är ju dock svårare att veta. Jag vet i alla fall att jag är mycket piggare nu än för en vecka sedan. Vi får väl se om det håller i sig! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts