Jump to content

Tarmfloran förändras ett år innan diabetes typ 1 bryter ut

Per Wikholm

Recommended Posts

Jätteintressant! OCH, jag träffade för några dagar sen en gammal kompis, som är typ 1 diabetiker, IRL som jag inte sett på väldigt, väldigt länge. Vi har kontakt på fb eftersom hon bor utomlands och jag propagerar ganska hårt för lågkolhydratskost och hon har slutat äta gluten och mår jättemkt bättre. Grejen är att hon  hade redan innan hon hade sett mina inlägg tänkt en tanke med samband mellan mage, Diabetes typ 1 och Alzheimers. Hon, en av hennes söner, typ 1 diabetiker sedan 6-årsåldern, och hennes mamma, som har alzheimers, har samma distinkta prutt-lukt. Hennes två andra barns och hennes brors pruttar luktar inte så.

• Like 4

• 3 weeks later...

Jag har just upptäckt resistent stärkelse för en vecka sedan och mår redan mycket bättre! LCHF har jag ätit länge men fick ändå diabetes för ett par månader sen efter flera antibiotikakurer. Doktorn var mycket förvånad eftersom jag är normalviktigt, vältränad och har lågt blodtryck, men kanske är bakteriefloran viktigare än vi trott. Vad som är hönan eller ägget är ju dock svårare att veta. Jag vet i alla fall att jag är mycket piggare nu än för en vecka sedan. Vi får väl se om det håller i sig! 

• Like 3