Peter B Posted February 11, 2015 Share Posted February 11, 2015 Debatten går het i Sydafrika inför den stora konferensen:https://www.lowcarbhighfatexperts.com/http://www.kostdoktorn.se/varldens-storsta-lchf-konferens-pa-gang Jag tycker att det kan vara intressant och lyssna på argument från "andra" sidan som är rimligt sansade. Så läs gärna denna artikel: http://www.kellylynch.co.za/banting-not-balanced-dont-care-anyone-says/ Rubrikerna i artikeln är: 1. Kolesterolnivåer går upp i taket 2. LCHF, cancer och verkligheten 3. Vetenskapen visar inte att det är bättre än någon annan "diet" 4. LCHF ger dåligt humör 5. Allmänheten tror att de kan mer än forskare 6. LCHF marknadsförs som det är något för alla, men är inte för alla Några synpunkter? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted February 11, 2015 Share Posted February 11, 2015 Ja, en synpunkt kan jag ha. Dom verkar ju ligga efter några år. Kanske inte så konstigt då dom ju faktiskt står upp och ner hela dagarna. Det kan inte vara lätt att dessutom ha övervikt och andra problem om man står upp och ner. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted February 11, 2015 Share Posted February 11, 2015 Det vanliga svamlet 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Tuva Posted February 11, 2015 Popular Post Share Posted February 11, 2015 Ja och nej. Bara för att "vetenskapen" visar att man får röttköttcancer betyder ju, som vi vet, inte att de är röda köttet som är problemet. Det kan ju lika gärna vara det som gärna konsumeras tillsammans med sagda röda kött; läsk, hamburgerbröd, pizzabottnar, skumma men billiga vegetariska oljor o.s.v (minns också att vamkorv och andra charkuterier brukar klumpas ihop med "rött kött"...) Dessutom äter i alla fall inte jag mer kött nu än innan... Men jo, jag håller med henne om att vi ska vara lite flexibla. Jag tycker vi t.ex. ska vara väldigt försiktiga med att upprepa fettfobikernas felsteg genom att i vår tur kasta ut frukt och rotsaker som någon sorts kolhydrats-gift. Spannmål och förädlade sockerarter må för min del brinna i helvetet men ingen kommer kunna övertyga mig att hela frukter och rotsaker är farliga för vår hälsa. 14 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Syster Posted February 11, 2015 Popular Post Share Posted February 11, 2015 Angående punkt 4, att LCHF ger dåligt humör, så är jag nog av den åsikten att det är bättre att ha ett jämt dåligt humör än ett otroligt dåligt humör blandat med maniska glädjetoppar, som snabba kolhydrater kan ge 21 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 11, 2015 Author Share Posted February 11, 2015 Angående punkt 4, att LCHF ger dåligt humör, så är jag nog av den åsikten att det är bättre att ha ett jämt dåligt humör än ett otroligt dåligt humör blandat med maniska glädjetoppar, som snabba kolhydrater kan ge Men är det sant ? Att alla kvinnliga LCHF:are går omkring och är jämnsura? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Syster Posted February 11, 2015 Popular Post Share Posted February 11, 2015 Men är det sant ? Att alla kvinnliga LCHF:are går omkring och är jämnsura? Japp, har du inte märkt det . . . karlar . . . 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 11, 2015 Author Share Posted February 11, 2015 Japp, har du inte märkt det . . . karlar . . . Har inte vågat säga nåt! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Makkhatran Posted February 11, 2015 Share Posted February 11, 2015 Jag har märkt att livet blir mer grått, varken glatt eller trist med LCHF. Har en väninna som slutade med LCHFpga att hon saknade sina humörsvängningar (till stor förtret för hennes man ). Efter 5 månader på LCHF utan något resultat på vikten och efter att ha läst och lysnat på alla är min uppfattning att LCHF passar mycket bra för män - säkert delvis pga de skäl som Kelly anger i artikeln (http://www.kellylync...re-anyone-says/). Däremot verkar vi kvinnor ha lite svårare att få vikteffekt med LCHF. Här på kostdoktonr får vi mest succéhistorier. De som inte fixar LCHF försvinner utan att det märks. Det vore intressant att se hur många som faktiskt mår bra av LCHF baserat på ett icke partiskt urval. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted February 11, 2015 Share Posted February 11, 2015 Det dåliga humöret var mest en övergångseffekt i mitt fall. Senare, när jag lärde mig äta rätt och med tillräckligt mycket fett försvann de flesta av molnen och lite magnesium blåste bort resten. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 11, 2015 Author Share Posted February 11, 2015 Jag tänker också att humöret mer är någon form av övergångsbesvär än en permanent serotoninbrist ....men vet egentligen inte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 11, 2015 Author Share Posted February 11, 2015 Om jag skrämt någon för LCHF med inlägget...så titta på detta för att få litet "pepp" 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted February 11, 2015 Share Posted February 11, 2015 Jag tänker också att humöret mer är någon form av övergångsbesvär än en permanent serotoninbrist ....men vet egentligen inte Var det inte så att serotonin skapas av kroppen från tryptofan som det finns rikligt av i t ex kött samt bananer. Så att kosten har en effekt på humöret även på andra sätt än via blodsockernivån är nog också troligt. Jag har för mig att Lierre Kieth skrev om detta i Veggomyten. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 12, 2015 Share Posted February 12, 2015 Jag är betydligt snällare nu än när jag hade mina hemska blodsockerfall. Dottern säger att jag är lättare att umgås med och hon bör ju veta. Och att kolesterolet höjs är jag också ett motbevis på. Mina astronomiska värden är numera helt normala 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 12, 2015 Share Posted February 12, 2015 Min känsla, utan att ha någon dokumentation på det, är att jag blir stresståligare, jämnare i humöret och orkar mer på LCHF-kost. Det mår jag definitivt bättre av. Inte heller är jag tvungen att äta var 3-4 timme, för att inte riskera att bli irriterad och bitsk; det mår jag också bättre av; jag gillar inte att vara irriterad och bitsk, åtminstone inte utan anledning. :-) Och just det, kolesterolet... Sist jag mätte, för något år sedan, efter en mycket tuff period med gott om avsteg och kolhydrater, så hade mitt kolesterolvärde stigit från 5,0 till 5,3 (totalen; jag har inte kommit mig för att be om alla ingående värden). Doktorns kommentar i brevet var att det inte var så allvarligt, men han tyckte jag skulle se till att äta ännu lite nyttigare... (han har inte en susning om vad jag äter). 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post HelenaB Posted February 12, 2015 Popular Post Share Posted February 12, 2015 Som alltid när frågan om en diet för alla så är svaret nej. Det är ju det som är felet med dagens officiella riktlinjer. Några kan säkert må helt ok på att äta som SLV rekommenderar. Men statistiken visar att det är fler, som har problem att hålla sig till de rekommendationerna. Som så många i sitt skrå har bloggerskan svårt att ta in detta att spannmål inte är nödvändigt... Sen skriver hon om högt LDL kolesterol "Now that is all good if you believe Prof Noakes’ theory that LDL-Cholesterol does not cause heart disease. But I don’t believe this as it has NOT been proven in a long-term study – so if it was me, I would freak out and stop Banting." Mig veterligt ägnar man inte åratals med studier i att kolla om något är ofarligt, men där kanske jag är ute och cyklar. Problemet från början är väl att man på dåligt utförda studier drog slutsatsen att om kolesterolets farlighet. Hon verkar vara fastlåst vid att lagt kort ligger, dvs det hon fick lära sig i skolan är det som gäller, punkt. Då förstår jag att hon får det jättejobbigt när det kommer pålästa amatörer som tror sig att veta bättre. Om någon form av LCHF passar alla? Ja, det tror jag. Nötter, mejerier, bär, rotsaker, frukt är dock något som får anpassar för varje individ. Jag tror också att många försvinner bort från LCHF diskret efter utebliven viktminskning. Frågan är nog bara om det har läst på tillräckligt för att verkligen ha ätit LCHF. Flertalet av dem jag har prata som har dissat efter utebliven effekt har ätit en minst sagt kaloririk liberal LCHF, för att man måste ju få unna sig... Och så är det väl med många saker, när man bara läser på mycket ytligt. Men säkert finns det de som verkligen gjort allt rätt utan att uppleva förbättringar. Är livet med strikt LCHF gråare? Matmässigt, ja kanske något. Men jag åt ganska enformigt tidigare också, bara andra saker. Men nu kan jag rida fler gånger i veckan eftersom jag rider upp mina godispengar. Så ur den aspekten är livet mycket trevligare. Jag äter mycket sällan mediciner längre. Omeoprazol och ibumetin, var mina bästa kompisar tidigare. Visst kan jag bli skitförbannat fortfarande, men inte lika lätt och det tar längre tid innan jag briserar. För det mesta är jag på ett gott humör och nog rätt tolerant. Jag orkar betydligt mer i vardagen och blir starkare av mindre träning ju striktare jag äter. När jag la om kosten till LCHF första gången gick jag ner 16 kilo på 5 månader, det höll jag sedan i 1,5 år. Sedan fick jag ett återfall i sockerträsket och gick upp ca 13 kilo igen under en tvåårs period. Fick sedan hjälp med mitt sockerberoende och lyckades då lägga om till strikt LCHF igen och gick då ner ca 18 kilo och landade på min målvikt och har hållit den sedan dess (två år). Jag har inga planer på att äta någon annan typ av kost, varje försök att gå mer åt paleohållet till som jag har gjort, har triggat mitt sockertroll. Så det passar jag mig noga för numera. Hittar man ett sätt som gör att jag kan äta frukt, rotsaker och sockerrika produkter utan att jag får hjärnan kapad så är jag intresserad, men innan dess: NO THANKS! 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post kareng Posted February 12, 2015 Popular Post Share Posted February 12, 2015 Vi får aldrig glömma att Livsmedelsverkets kostråd BARA gäller normalviktiga friska människor, d.v.s cirka 50% av befolkningen. Andra hälften av befolkningen är överviktig eller fet. Andra kostråd än SLVs ska gälla för sjuka, överviktiga eller feta. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Tuva Posted February 12, 2015 Popular Post Share Posted February 12, 2015 Vi får aldrig glömma att Livsmedelsverkets kostråd BARA gäller normalviktiga friska människor, d.v.s cirka 50% av befolkningen. Andra hälften av befolkningen är överviktig eller fet. Andra kostråd än SLVs ska gälla för sjuka, överviktiga eller feta. Precis. Så man ska följa råden tills de gjort oss feta. Då ska vi inte följa dem utan banta ner oss så vi kan följa dem igen. Tills vi blir feta av dem och bantar igen. Då ska vi följa dem. Tills... 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeB Posted February 12, 2015 Share Posted February 12, 2015 Eftersom 50% av Sveriges befolkning är överviktiga eller feta, så gäller SLV:s råd inte ens 50% för ni menar väl inte att alla normalviktiga är friska :-) Dessutom var det ju någon på SLV som uttryckte att råden gällde bara för viktstabila, dvs ej de som går upp eller ner i vikt, ej heller för de som har undervikt. Skulle tro att en siffra på 25-30% som råden gäller för är närmare sanningen. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post stoscha Posted February 12, 2015 Popular Post Share Posted February 12, 2015 Eftersom 50% av Sveriges befolkning är överviktiga eller feta, så gäller SLV:s råd inte ens 50% för ni menar väl inte att alla normalviktiga är friska :-) Dessutom var det ju någon på SLV som uttryckte att råden gällde bara för viktstabila, dvs ej de som går upp eller ner i vikt, ej heller för de som har undervikt. Skulle tro att en siffra på 25-30% som råden gäller för är närmare sanningen. Märkligt att man ska ha ett helt verk med en massa personal som fixar kostråd som ska gälla bara för en så liten del av befolkningen 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted February 12, 2015 Share Posted February 12, 2015 ... som dessutom är friska! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted February 12, 2015 Share Posted February 12, 2015 Så här skriver SLV om kostråd. Sista stycket handlar om ansvaret för kostråd till sjuka: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/ Hur fungerar detta egentligen. Vilken yrkesgrupp inom sjukvården ansvarar för kostråd till sjuka och tas ansvaret på allvar? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeB Posted February 12, 2015 Share Posted February 12, 2015 Ansvaret för kostråd till sjuka ligger på Socialstyrelsen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maggan A Posted February 12, 2015 Share Posted February 12, 2015 Ser ingen anledning alls att inte äta LCHF. Argumenten känns väldigt 2010. Been there done that ;-) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted February 18, 2015 Share Posted February 18, 2015 Om jag skrämt någon för LCHF med inlägget...så titta på detta för att få litet "pepp" Vicka tal använder dom på kolesterol? 200??? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 18, 2015 Share Posted February 18, 2015 200 = 5,1 i svenska tal! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nybörjarn Posted February 18, 2015 Share Posted February 18, 2015 Jag kan svara på det mesta. 1. Det är väl inte att LDL INTE är farligt som ska bevisas, det är väl ATT det är farligt som ska bevisas? -Om hon var forskare värd titeln hade hon vetat det. 2. Vad de flesta äter för att inte få cancer är inte svaret på vad man bör äta för att inte få cancer. -Om hon var forskare värd titeln hade hon vetat det. 3. Det finns inget som säger att LCHF SKULLE vara mer effektivt för hälsa och viktnedgång i studier. Detta eftersom att alla som går ned i fettvikt måste öka förbränningen av animaliskt fett. Att hon TROR på den helande effekten av havre betyder inget alls om vare sig havre heller hälsa. -Om hon var forskare värd titeln hade hon vetat det. 4. Hennes subjektiva uppfattning. -Om hon var forskare värd titeln hade hon vetat det. 5. Inte så konstigt med "experter" som resonerar som henne. -Om hon var forskare värd titeln hade hon vetat det. 6. Eget hittepå från henne. -Om hon var forskare värd titeln hade hon vetat det. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geminick Posted February 19, 2015 Share Posted February 19, 2015 Som total nybörjare tycker jag att såna här diskussioner känns väldigt viktiga. Som någon skrev i tråden tidigare så är det viktigt att inte bara få se den positiva sidan av LCHF, utan det är av lika stor vikt att få se de som "misslyckas" och lära sig av deras misstag - om nu några särskilda misstag gjordes. Om det bara råkade vara så att kosten inte funkade för just den personen, så är även detta intressant och viktigt att ta till sig. Jag, personligen, vill inte bli inlullad i nån slags tro om att LCHF är magiskt, kräver ytterst lite arbete och funkar för ALLA. (Det vore dock gött om det vore så!) Jag ska erkänna att jag blir lite lätt skrämd av folk som den bloggerska som det länkades till i första inlägget... För vem ska man lita på egentligen? Amatörerna som tror sig veta bäst, eller experterna som faktiskt får betalt för att veta mest, men som i många fall verkar få betalt av The Dark Side (aka Coca Cola etc.) ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susshz Posted February 24, 2015 Share Posted February 24, 2015 Angående humörsvängningar så har jag också blivit jämnare i humöret, men framför allt så har jag fått mer lyckokänslor. Jag kopplar samman det med keton-nivåerna. För övrigt så mår min mage mycket bättre, inga gaser, ingen uppsvälldhet. Fick dock en infektion/inflammation i min tjocktarm där prover tagits men det gav sig själv och ingen vet varför. Min vikt gick på tre månader neråt med 8 kg, sen stod det still i två månader (över jul, där det blev lite mer kolhydrater) och nu har det börjat gå nedåt igen. För övrigt tycker även jag att det är bra med sansad diskussion. Om man inte kan kritisera blir det både konstigt och lite farligt, man ska inte blint lita till vad en säger utan vara välinformerad och väga vad som känns bäst och sannast för sig själv och sin kropp. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rodrigo Posted March 14, 2015 Share Posted March 14, 2015 Ser ingen anledning alls att inte äta LCHF. Argumenten känns väldigt 2010. Been there done that ;-) Hej, det har kommit fram på senaste tid lite rapporteringar/rekommendationer (några länkar någon?), att vid Njur/Protein eller Gallblåsa inflammation/sten problem, att man ska vara lite försiktigare I BÖRJAN med fett intaget och ta det saktare med LCHF protokollet MEN (tänker jag) inte alls menar man förstås -med det- att utesluta LCHF och dyl, vilken snarare som diet är, just nu, botemedlet till dessa organ morbida hälsotillstånder . . . det finns dock vissa undantag i samband med Extrema Fall av ohälsa: Att gå upp i vikt för cancer och dyl patienter kanske blir ett sådant undantag dvs vid Extrem undernäring, i och med att dessa "patienter" måste ändå behöva komma upp i vikt FÖRST (det gäller trots all oftare livet om kroppen inte orkar) och då gäller det att ge vissa av dessa allt man har i skafferiet läs här Protein/kolhydrater/Fett -tror jag i alla fall- som prioritering, och då menar jag ändå tillföra hård på den diet -redan från början- de nödvändiga oljorna dvs främja fett intaget rejäl . . . som sist man kan undra varför växte själva cancern fram till att börja med? (=kolhydrat varning?) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts