Jump to content

Därför ska du INTE äta LCHF

Peter B

Recommended Posts

Debatten går het i Sydafrika inför den stora konferensen:
https://www.lowcarbhighfatexperts.com/
http://www.kostdoktorn.se/varldens-storsta-lchf-konferens-pa-gang

Jag tycker att det kan vara intressant och lyssna på argument från "andra" sidan som är rimligt sansade.

Så läs gärna denna artikel:

http://www.kellylynch.co.za/banting-not-balanced-dont-care-anyone-says/

Rubrikerna i artikeln är:

1. Kolesterolnivåer går upp i taket

2. LCHF, cancer och verkligheten

3. Vetenskapen visar inte att det är bättre än någon annan "diet"

4. LCHF ger dåligt humör

5. Allmänheten tror att de kan mer än forskare

6. LCHF marknadsförs som det är något för alla, men är inte för alla

Några synpunkter? ;)

• Like 4

Angående punkt 4, att LCHF ger dåligt humör, så är jag nog av den åsikten att det är bättre att ha ett jämt dåligt humör än ett otroligt dåligt humör blandat med maniska glädjetoppar, som snabba kolhydrater kan ge :P  ;)  :P

Men är det sant ? Att alla kvinnliga LCHF:are går omkring och är jämnsura?  ;)

• Like 5

Jag har märkt att livet blir mer grått, varken glatt eller trist med LCHF. Har en väninna som slutade med LCHFpga att hon saknade sina humörsvängningar (till stor förtret för hennes man  :) ).

Efter 5 månader på LCHF utan något resultat på vikten och efter att ha läst och lysnat på alla är min uppfattning att LCHF passar mycket bra för män - säkert delvis pga de skäl som Kelly anger i artikeln (http://www.kellylync...re-anyone-says/). Däremot verkar vi kvinnor ha lite svårare att få vikteffekt med LCHF. Här på kostdoktonr får vi mest succéhistorier. De som inte fixar LCHF försvinner utan att det märks. Det vore intressant att se hur många som faktiskt mår bra av LCHF baserat på ett icke partiskt urval.

• Like 4

Jag tänker också att humöret mer är någon form av övergångsbesvär än en permanent serotoninbrist ....men vet egentligen inte

Var det inte så att serotonin skapas av kroppen från tryptofan som det finns rikligt av i t ex kött samt bananer. Så att kosten har en effekt på humöret även på andra sätt än via blodsockernivån är nog också troligt.

Jag har för mig att Lierre Kieth skrev om detta i Veggomyten.

• Like 2

Jag är betydligt snällare nu än när jag hade mina hemska blodsockerfall. Dottern säger att jag är lättare att umgås med och hon bör ju veta. Och att kolesterolet höjs är jag också ett motbevis på. Mina astronomiska värden är numera helt normala

• Like 5

Min känsla, utan att ha någon dokumentation på det, är att jag blir stresståligare, jämnare i humöret och orkar mer på LCHF-kost. Det mår jag definitivt bättre av. Inte heller är jag tvungen att äta var 3-4 timme, för att inte riskera att bli irriterad och bitsk; det mår jag också bättre av; jag gillar inte att vara irriterad och bitsk, åtminstone inte utan anledning. :-)

Och just det, kolesterolet... Sist jag mätte, för något år sedan, efter en mycket tuff period med gott om avsteg och kolhydrater, så hade mitt kolesterolvärde stigit från 5,0 till 5,3 (totalen; jag har inte kommit mig för att be om alla ingående värden). Doktorns kommentar i brevet var att det inte var så allvarligt, men han tyckte jag skulle se till att äta ännu lite nyttigare... (han har inte en susning om vad jag äter).

• Like 5

Eftersom 50% av Sveriges befolkning är överviktiga eller feta, så gäller SLV:s råd inte ens 50% för ni menar väl inte att alla normalviktiga är friska :-)

Dessutom var det ju någon på SLV som uttryckte att råden gällde bara för viktstabila, dvs ej de som går upp eller ner i vikt, ej heller för de som har undervikt. Skulle tro att en siffra på 25-30% som råden gäller för är närmare sanningen.

• Like 7

Jag kan svara på det mesta.

1. Det är väl inte att LDL INTE är farligt som ska bevisas, det är väl ATT det är farligt som ska bevisas?

-Om hon var forskare värd titeln hade hon vetat det.

2. Vad de flesta äter för att inte få cancer är inte svaret på vad man bör äta för att inte få cancer.

3. Det finns inget som säger att LCHF SKULLE vara mer effektivt för hälsa och viktnedgång i studier. Detta eftersom att alla som går ned i fettvikt måste öka förbränningen av animaliskt fett.

Att hon TROR på den helande effekten av havre betyder inget alls om vare sig havre heller hälsa.

4. Hennes subjektiva uppfattning.

5. Inte så konstigt med "experter" som resonerar som henne.

6. Eget hittepå från henne.

• Like 2

Som total nybörjare tycker jag att såna här diskussioner känns väldigt viktiga. Som någon skrev i tråden tidigare så är det viktigt att inte bara få se den positiva sidan av LCHF, utan det är av lika stor vikt att få se de som "misslyckas" och lära sig av deras misstag - om nu några särskilda misstag gjordes. Om det bara råkade vara så att kosten inte funkade för just den personen, så är även detta intressant och viktigt att ta till sig. Jag, personligen, vill inte bli inlullad i nån slags tro om att LCHF är magiskt, kräver ytterst lite arbete och funkar för ALLA. (Det vore dock gött om det vore så!)

Jag ska erkänna att jag blir lite lätt skrämd av folk som den bloggerska som det länkades till i första inlägget... För vem ska man lita på egentligen? Amatörerna som tror sig veta bäst, eller experterna som faktiskt får betalt för att veta mest, men som i många fall verkar få betalt av The Dark Side (aka Coca Cola etc.) ?

• Like 1

Angående humörsvängningar så har jag också blivit jämnare i humöret, men framför allt så har jag fått mer lyckokänslor. Jag kopplar samman det med keton-nivåerna.

För övrigt så mår min mage mycket bättre, inga gaser, ingen uppsvälldhet. Fick dock en infektion/inflammation i min tjocktarm där prover tagits men det gav sig själv och ingen vet varför.

Min vikt gick på tre månader neråt med 8 kg, sen stod det still i två månader (över jul, där det blev lite mer kolhydrater) och nu har det börjat gå nedåt igen.

För övrigt tycker även jag att det är bra med sansad diskussion. Om man inte kan kritisera blir det både konstigt och lite farligt, man ska inte blint lita till vad en säger utan vara välinformerad och väga vad som känns bäst och sannast för sig själv och sin kropp.

• Like 3

• 3 weeks later...

Ser ingen anledning alls att inte äta LCHF. Argumenten känns väldigt 2010. Been there done that ;-)

Hej, det har kommit fram på senaste tid lite rapporteringar/rekommendationer (några länkar någon?), att vid Njur/Protein eller Gallblåsa inflammation/sten problem, att man ska vara lite försiktigare I BÖRJAN med fett intaget och ta det saktare med LCHF protokollet MEN (tänker jag) inte alls menar man förstås -med det- att utesluta LCHF och dyl, vilken snarare som diet är, just nu, botemedlet till dessa organ morbida hälsotillstånder . . .  det finns dock vissa undantag i samband med Extrema Fall av ohälsa: Att gå upp i vikt för cancer och dyl patienter kanske blir ett sådant undantag dvs vid Extrem undernäring, i och med att dessa "patienter" måste ändå behöva komma upp i vikt FÖRST (det gäller trots all oftare livet om kroppen inte orkar) och då gäller det att ge vissa av dessa allt man har i skafferiet läs här Protein/kolhydrater/Fett -tror jag i alla fall- som prioritering, och då menar jag ändå tillföra hård på den diet -redan från början- de nödvändiga oljorna dvs främja fett intaget rejäl . . .  som sist man kan undra varför växte själva cancern fram till att börja med? (=kolhydrat varning?)

• Like 1