marielusardi Posted February 11, 2015 Share Posted February 11, 2015 Funderar också på hur man ska äta runt träning. Tränar jag på morgonen gör jag det fastande och tränar jag senare på kvällen äter jag inte efteråt. Kör pf och försöker fasta minst 16 Tim. Har läst om bcaa och funderar på om jag ska ta det innan träningen på morgonen och efter träning på kvällen. Undrar hur mycket det stör fastan. Någon som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robrad Posted February 11, 2015 Share Posted February 11, 2015 Beror på hur mycket du tar. 10 gram blir ca. 40 kcal och kanske inte är förödande för fastan men skulle inte ta mer än det. Skulle över huvud taget inte ta BCAA, välj istället EAA (d.v.s alla essentiella aminosyror istället för bara grenade aminosyror...). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vältränad nörd Posted February 12, 2015 Share Posted February 12, 2015 Om du äter bcaa så bryter du fastan eftersom du äter något med energi i. Proteintillskott är ingenting man behöver när man tränar, man klarar sig alldeles utmärkt på riktig mat. Hur du äter när du tränar får du känna efter själv. Har du bra med energi under träningspassen äter du bra. Känner du att du har dåligt med energi under träningspassen bör du ändra på dina matrutiner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted February 12, 2015 Share Posted February 12, 2015 Protein direkt efter träningen ökar muskelproteinsyntesen. Strunta I BCAA, det ställer bara till problem med neurotransmittorerna I hjärnan. BCAA och Tryptofan använder samma transportsystem vilket gör att Tryptofan blir utestängt då du tar BCAA i ren form (även EAA är lite på gränsen att ställa skapa oreda). Det är ett problem eftersom Tryptofan används för att göra serotonin. Rubbningar i serotonin är en factor bakom diverse olika mentala åkommor och flera storsäljande läkemedel (SSRI) verkar genom att öka mängden serotonin. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts