iAnna Posted February 11, 2015 Share Posted February 11, 2015 Förra året före påsk tänkte jag för första gången att nästa år ska jag "påskfasta". Inte äta kakor och snask, inte äta animaliskt alls, noll alkohol. Sen kom lchf emellan. Nu är jag lite fundersam på hur jag ska lägga upp det. Här är min preliminära plan: striktare 16:8, skippar frukosten och förmiddagsfika med fett men måste äta en rejäl lunch för att orka jobba hela dan noll alkohol noll choklad noll frukt och bär noll dessertostar, eller kanske alla mejerier? exkl smör noll te/kaffe? noll animalier? exkl ägg Vad blir det kvar att äta då? Alla grönsaker, olivolja/smör/kokos, nötter, ägg, vatten. Klarar man sig på det i 40 dagar? Nån annan som ska påskfasta? Eller som har gjort det tidigare? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted February 11, 2015 Share Posted February 11, 2015 Påsken är sjukt tråkig men jag är tacksam ändå för jag är ledig, vilar och så brukar jag deklarera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robrad Posted February 11, 2015 Share Posted February 11, 2015 Inte en chans, kommer bli mycket snask och läskeblask. Sen förstår jag inte hur det kan vara fasta när du tänker äta? Trodde i min enfald att fasta handlade om att inte äta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted February 11, 2015 Share Posted February 11, 2015 Robrad: Fastan enligt kyrkoåret handlar om att avstå all lyx, inte om att svälta sig i 40 dagar. Alltså äta bara den mat man behöver, men avstå överflöd och "det lilla extra". Har i stort sett försvunnit, men var det normala i Sverige "förr i tiden". Utifrån detta, låter iAnnas upplägg helt rimligt. iAnna: Du klarar dig säkert på det i 40 dagar. Personligen skulle jag nog ha lite svårt att avstå både kött och mejeriprodukter samtidigt, skulle nog åtminstone vilja behålla ost i matlagningen... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robrad Posted February 11, 2015 Share Posted February 11, 2015 Robrad: Fastan enligt kyrkoåret handlar om att avstå all lyx, inte om att svälta sig i 40 dagar. Alltså äta bara den mat man behöver, men avstå överflöd och "det lilla extra". Har i stort sett försvunnit, men var det normala i Sverige "förr i tiden". Utifrån detta, låter iAnnas upplägg helt rimligt. iAnna: Du klarar dig säkert på det i 40 dagar. Personligen skulle jag nog ha lite svårt att avstå både kött och mejeriprodukter samtidigt, skulle nog åtminstone vilja behålla ost i matlagningen... Aha, det förklarar en hel del! Fastnade vid ordet fasta . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 12, 2015 Share Posted February 12, 2015 Tradtionell åt man väl fisk vid fasta i alla fall. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted February 12, 2015 Share Posted February 12, 2015 På nåt sätt tycker jag att fasta förutsätter att man lever osunt eller i överflöd resten av tiden. Nu, när jag äter strikt LCHF och periodisk fasta 16:8 så tycker jag inte att det finns nån anledning till en mer strikt fasta. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted February 12, 2015 Share Posted February 12, 2015 Personligen har jag aldrig förstått mig på religiös fasta. Att muslimer och judar inte får äta kött kan jag begripa för det var nog enklare förr att förklara med att det var oren mat. Då hade man inte klart för sig detta med bakterier och toxiner i fläsk men erfarenhet av att detta kött blev farligt om det han ligga till sig lite i värmen... Fasta typ 16:8 eller 5:2 ägnar jag mig åt lite då och då men av hälsomässiga skäl. Inte för att jag lever i överflöd eller särskilt osunt normalt, men mer för att optimera hälsan ytterligare. Det kan också fungera som en mental återställare när jag har hamnat i en loop med samma maträtter eller nåt. Men för att svara på iAnnas fråga: Alla grönsaker, olivolja/smör/kokos, nötter, ägg, vatten. Klarar man sig på det i 40 dagar? Så ja, du kommer att klara dig alldeles utmärkt på detta rent kroppsligt. Ägg är ett alldeles förträffligt livsmedel bara i sig och med grönsaker och nötter till så är det toppen. Kokosoljan blir som lök på laxen... Hoppas du får en bra fasteperiod. Skriv gärna ett inlägg när du är klar, det vore intressant att höra hur det har gått. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted February 12, 2015 Share Posted February 12, 2015 Enligt Per Wikholm åt munkarna snäckor under fastan för dom räknades som fisk och skaldjur 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted February 12, 2015 Author Share Posted February 12, 2015 På nåt sätt tycker jag att fasta förutsätter att man lever osunt eller i överflöd resten av tiden. Nu, när jag äter strikt LCHF och periodisk fasta 16:8 så tycker jag inte att det finns nån anledning till en mer strikt fasta. Jerker, du har så rätt! Det kanske är därför jag är lite osäker på hur jag ska lägga upp det. Inatt kom jag på att jag kanske ska vända på upplägget och köra à la Tommy Tappar, typ bara kött och fett. Fast jag har lite svårt för så mycket kött , kanske kan byta ut det mot fisk istället. För mig är det grönsakerna och nötterna som är godiset, så det borde ju vara det som jag ska avhålla mig ifrån i så fall. Y62, Snäckor undviker jag att äta året om, men iakttar dem gärna på sommaren. Nu är det bara 6 dagar kvar ... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 12, 2015 Share Posted February 12, 2015 Inte behöver man äta osunt för att fasta. Jag äter hyfsat strikt LCHF men kompletterar med 5:2, eftersom enbart kosten inte gav de hälsofördelar jag eftersökte. Numera är jag ju friskförklarad 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TanjaW Posted February 12, 2015 Share Posted February 12, 2015 Men varför 0 alkohol??? Munkarna bryggde ju speciell fasteöl. Extra närings- samt alkoholrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 12, 2015 Share Posted February 12, 2015 Fastan som väl börjar på onsdag, är ett sätt att följa Jesu ökenvändring. Jag fastar, både i advent, på fredagar och under långfastan före påsk. Det faller sig naturligt.Jag är emellertid inte så hemskt strikt men nu före påsk tar jag det piano med äggen t ex. När påsken sedan kommer blir det så mycket roligare med ägg. Under de sista två decennierna eller så har seden att äta fisk på fredag försvunnit. Vi håller envist fast vid att man inte äter kött på fredagar. Vet ni varför fredagar är fastedagar? Vi äter mycket fisk under fastan. Kött äter vi mest bara på helgen. Att fasta och äta LCHF blir lite knepigt, det håller jag med om. Meningen är ju å andra sidan inte att man ska gå hungrig, bara att man ska avstå från viss njutning och förbereda sig inför påsken. Och påsken är ju trots allt det allra häftigaste i den kristna religionen, eller hur? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 12, 2015 Share Posted February 12, 2015 Kanske inkludera fisk och kött men ta bort nötter? Om iden är en månad där man belasta kroppen så lite som möjligt. Eller i alla fall buljong... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted February 22, 2015 Author Share Posted February 22, 2015 Nu har det gått några dagar sen jag började. Till slut blev det ungefär enligt min första plan, mest för att det var enklare med familjen. Veckodagarna på jobbet är utan kött och utan nötter. Dessertostarna har jag hållit mig ifrån, men lunchen består gärna av "tre runda": avocado, mozzarella och ägg. Inget kaffe och ingen mjölk/grädde i te (oftast örtte). På kvällen blir det en lagom portion med grönsaker och fett. 16:8 har funkat bra att hålla än så länge. Nu i helgen blev det lite festligare, med bl a hemmagjorda hamburgare och grädde i teet. Alkohol och choklad har jag inga problem att hålla mig ifrån - för jag tycker helt enkelt inte om det. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 22, 2015 Share Posted February 22, 2015 Näe jag skall Påskfrossa.. i Turkiet! Fastan av religiösa skäl är för att påminna om att andra har det sämre, att man skall tänka mer på sina nära och kära, sina medmäniskor samt tacka Gud/Ahlla/Jehova för att man har det bra! Ramadan fanns redan före islam och är den månad där det är hett, torka och matbrist! Men numera tror jag Ramadan är/firas ungefär som vi firar jul, dvs en familjehögtid med extra mycet och god mat, ofta speciella rätter? "I arabisk kultur var ramadan namnet på den nionde månaden även före islam. Ordet kommer från den semitiska roten rmḍ som i ordet ramiḍa eller ar-ramaḍ som betecknar stark hetta,[2] bränd mark och brist på proviant. Enligt Koranen påkallar Gud att fastan är obligatorisk "som den också var för de innan er", vilket enligt en tidig hadith hänvisar till judendomens fasta vid högtiden jom kippur." http://sv.wikipedia.org/wiki/Ramadan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted February 22, 2015 Author Share Posted February 22, 2015 Nu fastar jag inte av religiösa skäl men tänker gärna på de stackare som inte har för dagen. Sen tackar jag mina föräldrar och mig själv för att jag har en god uppfostran och en gedigen utbildning, som gett mig ett inspirerande och välavlönat jobb. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted February 22, 2015 Share Posted February 22, 2015 Jag fastar varje fredag, då dricker jag bara vatten, te och svart kaffe. Det är en gammal tradition sen barndomen, så har vi alltid gjort. Förutom att barnen inte behövde fasta "fullt ut", utan fick äta något lätt. De pengarna som vi skulle lagt på mat den dagen, skänkervi till de som har det svårt. Många kallar det fasta om de inte äter kött, men det tycker jag är helt missriktat. Fasta för mig är noll näring, utan en vila för kroppen att återhämta sig. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 8, 2015 Author Share Posted March 8, 2015 Jag fastar varje fredag, då dricker jag bara vatten, te och svart kaffe. Det är en gammal tradition sen barndomen, så har vi alltid gjort. Förutom att barnen inte behövde fasta "fullt ut", utan fick äta något lätt. De pengarna som vi skulle lagt på mat den dagen, skänkervi till de som har det svårt. Många kallar det fasta om de inte äter kött, men det tycker jag är helt missriktat. Fasta för mig är noll näring, utan en vila för kroppen att återhämta sig. Intressant! Var det dina föräldrar som kom på detta, eller har det gått i arv länge? Vem började och varför? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 8, 2015 Author Share Posted March 8, 2015 Två och en halv vecka har gått sen start. Känns som en eeevighet. Det är betydligt enklare att hålla stilen måndag-fredag, både på jobbet och när jag kommer hem. På helgen, oftast på lördagen, blir det utsvävningar i form av grädde i teet, lyxiga ostar, nötter, en tsk honung. Fortfarande tycker jag att Jerker har rätt ovan. Det finns liksom inte så mycket lyx och överflöd att utesluta om man äter nyttig bra mat. Fyra - 4! - veckor kvar ... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted March 9, 2015 Share Posted March 9, 2015 Intressant! Var det dina föräldrar som kom på detta, eller har det gått i arv länge? Vem började och varför? Från början var det säkert något religiöst, men har allt eftersom blivit en tradition. Vi är kristna. Saxat ur Wikipedia: Bland annat inom romersk-katolska och de lutherska kyrkorna har man under senare tid betonat att fastetiden är en tid då man kan kämpa mot sina ovanor och erbjuder att fasta i grupp och därmed uppmuntra varandra under fastetiden. Man väljer då själv något man vill avstå ifrån, till exempel: TV-tittande, godis, alkohol och kött, tidningar eller något annat. Meningen är att avstå från något för att vinna något annat. Att vinna tid för sin familj, att få pengar över att ge till de fattiga och så vidare. I kristen tradition är fredagen fastedag, eftersom Jesu korsfästelse inföll på en fredag. Enligt gammal tradition är också onsdagen fastedag, eftersom Jesus då förråddes av Judas Iskariot. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 29, 2015 Author Share Posted March 29, 2015 Nej, nu får jag krypa till korset och bekänna att jag inte påskfastar längre. Det gick bra de första veckorna men sen under fjärde veckan det blev för många snedsteg och jag kom aldrig upp på banan igen. Kände att 40 dagar är väldigt länge och funderar på om det blev någon felöversättning i Bibeln där ... om ordet för 40 kan ha flera betydelser, som "länge" t ex. Dock är det fortfarande 16:8 som gäller, utan fett i fm-fikan. Max 1 kopp kaffe m grädde om dagen. Dessertost och nötter bara till helgen. Jag har iaf lärt mig att jag kan dra ner på livets läckerheter när jag måste och jag har lärt mig att dricka vatten då och då. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts