Jump to content

Hamburgare?

Ted

Recommended Posts

En av grunderna i LCHF är ju att äta naturligt och undvika processad mat.

Men hur är det med t ex färdiga hamburgare. De är ju malda men många innehåller förutom kött enbart salt och peppar.

Jag gillar att steka hamburgare, t ex Scans med högrev. Med lite lite ketchup (Heinz med mindre socker) på hamnar två sådana på totalt:

303 gram

586 kcal

33E% protein

2E% kolhydrater

65E% fett

Helt okej om de bara innehåller kött, salt och peppar. Om du tycker att innehållet i andra färdiga hamburgare är okej får du bestämma själv. Det kan alltid vara bra att läsa innehållsförteckningen på alla varor man handlar! Fördelarna med färdigvaror kan ibland överväga nackdelarna!

Jag har skaffat en hamburgerpress som jag använder ofta. Det känns kul att köttfärsen mer liknar hamburgare än pannbiff :).

• Like 2

Det är säkert ganska OK...med köpta hamburgare som bara innehåller köttfärs.

Men jag brukar tänka (även om jag inte alltid lever efter det) att ju oftare man äter någonting desto noggrannare ska man vara med vad det är....så med det resonemanget bör du bara äta hemmagjorda gräsbetade hamburgare. ;)

• Like 2

Fördelning på makronutrienterna som du listade är enligt LCHF standarden. Du måste själv komma fram till vad som är bra för dig och din situation och om fördelarna för dig övervägen nackdelarna. Det kan ingen annan avgöra åt dig  :)

För mig personligen skulle det inte funka i mitt dagliga liv men på längre resor kan jag göra avsteg och äta en typ McFeast eller motsv på en vanlig McDonalds eller Burger King och då äta med bestick och använda brödet som tallrik. I övrigt köper jag ekologiskt och/eller gräsbeteskött i så stor utsträckning som jag kan få tag på. Det gäller även alla övriga livsmedel som jag köper. Jag tycker att ägg är det bästa billigaste och enklaste lösningen på mat/tid-problemet. Enkelt att tillaga, kommer i egen förpackning och är lätt att ta med. Kan inte bli mycket bättre än så för mig. Finns det bara ägg hemma klarar jag mig alltid, vilket inte alltid övriga familjen tycker är så bra eftersom det oftast är jag som handlar och jag då och då glömmer behovet av annan mat  :lol:

Jag föredrar hemgjorda hamburgare. Men om tiden är knapp eller priset är fördelaktigt, steker jag färdiggjorda hamburgare ibland också. Barnen föredrar dessa. :huh:  Jag köper även färdig hamburgerdressing. Läs på innehållsförteckningen och köp sådant som du vill äta, undvik sådant som inte känns ok. Scans hamburgare med högrev, tror jag är relativt bra, om jag inte missminner mig. Men glöm inte att läsa på förpackningen, för jag har stött på sorter som jag inte skulle vilja äta om de så vore gratis.

• Like 1