Stefan B

Hjälp med kolesterolvärden

Recommended Posts

Hur tolkar jag detta?

Prover tagna           20141109:     20150205: (efter 3 månader LCHF)

P-Kolesterol                 5.2                5.8

P-HDL-Kolesterol         1.2                0.9

fP-LDL/HDL-kol(kvot)   4.5                3.0

fP-LDL-Kolesterol         3.5                4.2

fP-Triglycerid                - - -               1.6

Verkar lite bakvänt mot förväntad förändring eller har jag missuppfattat?

Tränar hyfsat hårt ca 3-5 ggr/vecka, mår finfint, ingen stress.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man räknar ut ditt TG värde per 20141109 så är det 1.08 ca.

Då ser det ut som du har ökat på kolhydraterna, alternativt hade du inte fastat i 10-12 timmar före och då är siffrorna ointressanta. Men då borde inte HDL ha sjunkit.

En annan möjlighet är att du öser på med proteiner och din kropp är duktig på att omvandla dessa till glukos.

Sen kan hård träning påverka dina värden på många märkliga sätt.

Slutsatsen är att man får inte den utvecklingen som mätresultaten visar om man drar ner på kolhydrater, håller proteinet på rimlig nivå och ökar intaget av fett.

--

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man räknar ut ditt TG värde per 20141109 så är det 1.08 ca.

Då ser det ut som du har ökat på kolhydraterna, alternativt hade du inte fastat i 10-12 timmar före och då är siffrorna ointressanta. Men då borde inte HDL ha sjunkit.

En annan möjlighet är att du öser på med proteiner och din kropp är duktig på att omvandla dessa till glukos.

Sen kan hård träning påverka dina värden på många märkliga sätt.

Slutsatsen är att man får inte den utvecklingen som mätresultaten visar om man drar ner på kolhydrater, håller proteinet på rimlig nivå och ökar intaget av fett.

--

Tack för respons, lite av en djungel detta..

Jag fastade ca 12 timmar innan, har oftast väldigt lågt kolhydratintag (ofta i ketos med vad det innebär för andedräkt på gymmet :) och inte heller väldigt högt proteinintag.

Jag har försökt jämföra resultaten med andras (publicerade här på forumet) och det känns som mina har ändrats "åt fel håll", har jag rätt?

Är de dessutom på "ohälsosam" nivå?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte det går att uttala sig om din hälsa utifrån dina värden. Dels är det rent allmänt dåligt dokumenterat kring vad som är "farligt" eller "hälsosamt", dels har du bara redovisat två mättillfällen. Slumpvisa variationer och mätfel gör det närmast omöjligt att ens ha en åsikt om vad värdena betyder. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte det går att uttala sig om din hälsa utifrån dina värden. Dels är det rent allmänt dåligt dokumenterat kring vad som är "farligt" eller "hälsosamt", dels har du bara redovisat två mättillfällen. Slumpvisa variationer och mätfel gör det närmast omöjligt att ens ha en åsikt om vad värdena betyder. 

Bör nog ta nya prover om några veckor alltså? Och även APO-kvot?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vänta minst tre månader till!

Såvida du inte har provtagning som hobby?

Menar.. vore sjutton om inte kroppen ställt om sig efter ett halvår?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vänta minst tre månader till!

Menar.. vore sjutton om inte kroppen ställt om sig efter ett halvår?

Nix, inte min hobby. Blev kallad häromveckan för uppföljning av tidigare prov, därav detta "täta" intervall. Å andra sidan var det första gången i mitt 50-åriga liv jag tagit omfattande blodprov (pga konstaterad TIA) så, well, it´s a bit of a djungel..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skulle vara riktigt intressant och ta prov varje dag och se om det varierar mycket  :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med Zepp, minst, och då är det verkligen minst ett halvt år innan man kan säga hur fettprofilen i blodet visar sig med LCHF.

Jag skulle tro att det kan ta längre tid för vissa och kanske kortare tid för andra, precis som det tar för kroppen att ställa om sig från kolhydratdrift till fettdrift, och även kunna ta reda på ketonerna som bränsle.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte bara, a bit of a jungle, det är en hel massa bittar!

Bara det att man fyllt 50.. blir att titta i tidningen på dödsannonserna.. finns man inte med där så kan man börja laga frukost!

Det som du, jag och alla andra vill ha reda på är.. vad orsakade TIAn, så man eventuellt kan gör något åt själva orsaken.

Är det något som sticker ut så är det ditt låga HDL.. det är inte bra, det är ofta en markör för att något annat som inte heller är bra.

Om bara ditt HDL vore bättre så hade det inte sett så pjåkigt ut.. förutom TIAn!

What Is Most Important, LDL-C, HDL-C or TG?

http://www.docsopinion.com/2015/01/18/cholesterol-and-heart-disease-a-quick-look-beyond/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+docsopinion+%28Doc%C2%B4s+Opinion%29

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På något sätt har det blivit fel här. LDL/HDL-kvoterna stämmer inte. Kan du ha blandat ihop värdena?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På något sätt har det blivit fel här. LDL/HDL-kvoterna stämmer inte. Kan du ha blandat ihop värdena?

Ohoh, tack för bra koll; 3.0 var värdet för tre månader sedan och 4.5 nu. Vad innebär det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det innebär inget särskildt, det bekräftar bara de andra värden.

Det är ett gammalt mått man använde sig av förut, nyare är Tot/HDL och det senaste är APO-kvot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg