Fjrebqll Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Tjenare! Vad jag förstått så innehåller även ris fytiner(tänker då speciellt på råris.), men är det i lika stor mängd som vanligt spannmål? Dvs, hämmar det upptag av diverse näringsämnen lika kraftigt som tex fullkornsmjöl osv. Äter nämligen ca 100g kolhydrater per dag och kan inte riktigt bestämma mig för varifrån dessa kolhydrater skall komma ifrån! /FJ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Vitt ris ska vara tämligen fritt från antinutrienter, men innehåller heller inte precis några näringsämnen. Jag skulle hellre äta frukt, bär och rotfrukter för att komma till 100g, för då får du ju allehanda näringsämnen på köpet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
@rkbro Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Min första tanke om man som du vill vara mer liberal med lchf är att man äter mer frukt och grönt. Förutom sockret så är de ju nyttiga och fulla av vitaminer om man väljer smart. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Man kan undra om ris i sin naturliga form (I lagom mängd), med silverhinnan på som ska vara fylld med näring, mineraler och vitaminer skulle vara dålig för hälsan? synd att så mycket produkter förädlas, fullkornsris och vitt ris har man ju t.ex. behandlat (tagit bort silverhinnan) för att det ska gå snabbare att koka.. allt för att tjäna pengar suck! För att inte tala om de sockertillsatta frukterna som är helt förädlade som finns idag i livsmedelsbutiker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Ris brukar i alla fall betraktas som det mest "oskadliga" spannmålet. Jag kan personligen äta lite ris någon gång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Ris brukar i alla fall betraktas som det mest "oskadliga" spannmålet. Jag kan personligen äta lite ris någon gång. Enig, om du menar vitt ris. Fullkornsris innehåller antinutrienter - de sitter i skalet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Enig, om du menar vitt ris. Fullkornsris innehåller antinutrienter - de sitter i skalet. Man kan förbereda fullkornsris genom t.ex. blötläggning eller syrning så att antinutrienterna neutraliseras. Om man inte har tid och lust är naturligtvis vitt ris att föredra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Man kan förbereda fullkornsris genom t.ex. blötläggning eller syrning så att antinutrienterna neutraliseras. Om man inte har tid och lust är naturligtvis vitt ris att föredra! Ja det har du rätt i hade jag glömt, det är nog en traditionell metod i länder där man äter mycket ris. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts