Jump to content

Smörgåsrån till små barn, alternativ?

Tobias

Recommended Posts

Hej på er!

Har ni förslag på något alternativ till de klassiska smörgåsrånen man brukar ge till små barn?

Jag har googlat lite och hittar inte så mycket alternativ, mest förslag på majskrokar.

Baka något eget? Går det göra något på bovete ( om det funkar för små magar)?

Vårt lilla bus närmar sig 5månader så det är snart dax för lite mer mat.

Hej på er!

Har ni förslag på något alternativ till de klassiska smörgåsrånen man brukar ge till små barn?

Jag har googlat lite och hittar inte så mycket alternativ, mest förslag på majskrokar.

Baka något eget? Går det göra något på bovete ( om det funkar för små magar)?

Vårt lilla bus närmar sig 5månader så det är snart dax för lite mer mat.

Varför ska hen ha kex om hen äter riktig mat behövs väl inte det.

• Like 3

Varför ska hen ha kex om hen äter riktig mat behövs väl inte det.

Funderade på om jag skulle undanbe mig denna typ av kommentarer men lät bli. ibland behövs något annat att pilla med vid matbordet.

Och givetvis är det inte tänkt att rån skall vara basmat

• Like 3

Kanske går det att baka något kex/rånliknande av mandelmjöl? Om nu små barn får äta mandel. Jag kom precis på ett recept som jag kan tänka mig fungerar. Blanda 2 dl mandelmjöl, 1 msk fiberhusk, 1krm salt med 1 dl kokande vatten och 2 msk olja. Bred ut på en plåt med bakplåtspapper cirka 0,5 cm tjockt. Grädda först 30 minuter på 150 grader. Ta ut ur ugnen och skär i lagom stora stavar. Vänd bitarna och kör in i ugnen i 30 minuter till på 150 grader. Stäng av ugnen och låt bitarna ligga kvar och torka tills de kallnat. Har inte provat men kanske kan det vara något.

Ann Fernholm (http://ettsotareblod.se/) skriver mycket om små barn och mat i boken Det sötaste vi har.

• Like 2

Hur är det med "riskakor"? Det finns väl bättre och sämre kvalité av dem, t ex ekologiska.

I min familjekrets så lägger man ner diverse plock i en mugg, det kan vara russin, aprikoser, bananbitar, o likn. (till en 1½-åring)

(förr gav man mariekex, men det var antagligen dåligt både då och nu)

Uppdatering:

Nu vet vi att det här med "riskakor" var mindre bra, till och med farligt. Det blir matsvinn. Passar inte ens till fåglarna. (Arsenik)

• Like 2

Jag har inte läst den själv men Monique Forslunds Barnmatsboken har ju fått så bra kritik. Där kanske finns nåt. Jag tror att vi stirrar oss blinda på att det måste vara nåt brödsubstitut men om syftet är att barnet ska plocka med något måste ju bit av avocado, banan en bit av morot som är stor nog att stoppa i munnen och gnaga på men som inte halkar in etc etc vara lika bra sysselsättning

• Like 6

Tack för svar, jag har ju faktiskt både barmatsboken och det sötaste vi har. Varför tänkte jag inte på det? Har bara bläddrat lite snabbt i barmatsboken och inte påbörjat det sötaste vi har. Ska kolla/läsa där och se om det finns ngt tips.

• Like 5

Poängen med att ge de så små barnen smörgåsrån är väl att de inte ska sätta dem i halsen, de blöts upp i munnen och liksom försvinner av sig själv.

Kanske de finns som glutenfria alternativ, om ni inte är så "petiga" med kolhydraterna men inte vill ge gluten :)

• Like 3

Tobias, jag får intrycket att du strävar efter att minska/undvika gluten. I så fall kanske du kan hitta något knaprigt alternativ bland sortimentet av glutenfria varor? 

Min mormor brukar bjussa på våffelliknande kex som smakar mycket ägg, verkligen jättegoda, men de är tyvärr sockrade. Kanske det finns något liknande som inte är sötat?

Apropå något att pilla med vid matbordet så har mina barn alltid gillat stora bitar av grönsaker, typ paprika och gurka. Men de är såna som typ aldrig sätter något i halsen. Och det kanske är lite tidigt att börja tugga på paprika vid 5 månader? Mina kids hade dock bara två tänder när de började gilla knäckebröd  :D

• Like 2

Funderade på om jag skulle undanbe mig denna typ av kommentarer men lät bli. ibland behövs något annat att pilla med vid matbordet.

Och givetvis är det inte tänkt att rån skall vara basmat

Varför undanbe sig ett svar då du ställt en fråga Jag förstod faktiskt att du inte skulle ge barnet det som basvara. Ge istället små gurkbitar bitar av skinka tomat avokado el liknande.

Tobias, jag får intrycket att du strävar efter att minska/undvika gluten. I så fall kanske du kan hitta något knaprigt alternativ bland sortimentet av glutenfria varor? 

Min mormor brukar bjussa på våffelliknande kex som smakar mycket ägg, verkligen jättegoda, men de är tyvärr sockrade. Kanske det finns något liknande som inte är sötat?

Apropå något att pilla med vid matbordet så har mina barn alltid gillat stora bitar av grönsaker, typ paprika och gurka. Men de är såna som typ aldrig sätter något i halsen. Och det kanske är lite tidigt att börja tugga på paprika vid 5 månader? Mina kids hade dock bara två tänder när de började gilla knäckebröd  :D

Vår stora kille också gillat knäckebröd sedan han bara hade två tänder, oj vad det tog tid att äta men peppa peppa så satt han aldrig dom i halsen. ( nu är han väldigt förtjust i finncrisp med smör och leverpastej)

Ska kolla glutenfria hyllan och se om det finns något med bra innehåll.

Varför undanbe sig ett svar då du ställt en fråga Jag förstod faktiskt att du inte skulle ge barnet det som basvara. Ge istället små gurkbitar bitar av skinka tomat avokado el liknande.

Ja det ska bli gurkbitar med mera så fort han lärt sig hantera bitar. Fördelen med rån är som Syster skriver att det smälter i munnen och då är svåra att sätta i halsen. De kan ju då plocka med det själva istället för att bara bli matade med pure eller liknande. Bra sätt att lära sig hantera maten själv.

Sedan funkar ju till exempel välkokta morötter går ju börja med att så fort han förstår att han skaTugga maten innan den sväljs

• Like 1

Poängen med att ge de så små barnen smörgåsrån är väl att de inte ska sätta dem i halsen, de blöts upp i munnen och liksom försvinner av sig själv.

Kanske de finns som glutenfria alternativ, om ni inte är så "petiga" med kolhydraterna men inte vill ge gluten :)

Precis, det är mest jag som vill hålla ner på mängden gluten Så då gäller det att komma med ett bra alternativ. Men det äts väldigt lite pasta och bröd här hemma jämfört med medelsvensson mestadels riktig mat

• Like 1

Har du läst om BLW? Det kanske vore något som plock-komplement tänker jag.

Fick googla?, nej har inte direkt läst så mycket, men tycker det låter som vi kört något liknande. Plocka med maten så fort de klarar och ha egen sked bara de kan hålla den, även om de inte lyckas få in något i munnen?

Att få "kladda" själv med maten är nog viktigt.

Min yngsta åt stavar av endast mittendelen av gurkan, när hon var fem månader gammal. Det "smälter" också i munnen, så det är snudd på omöjligt att sätta det i halsen.

Ska testa och se om han fixar det än!

• 3 weeks later...

Jag har en 8-månaders och vi kör "liberal" BLW. Vi började med gurkbitar, kokt broccoli, sötpotatis mm. Generellt så var det lättare för henne att äta saker som inte var för mjuka. Sötpotatis mosades t ex för lätt. I början satte hon i halsen en del och en kort period gav vi lite mer mosat som hon fick äta med sked, men sedan ett par månader funkar det utmärkt med bitar. Det som inte går in kommer garanterat ut i nya spännande former.

Nu ger vi henne det mesta som vi äter. Hon är helt tokig i kött, zucchini och broccoli. Hon äter även äpple i klyftor, gröna ärtor, bovete, bananplättar.

Ugnsrostad zucchini i tunna skivor med mycket fett är svårt att sätta i halsen. Provade att göra "kexs" på bananmjöl för ett tag sedan, men de smulade sönder för lätt. Extremt geggigt.

Innan hon fick tänder gav jag även sånt som hon inte kunde mosa/tugga. Typ råa morotsstavar. Mest för att hon skulle få smaka på något och vara sysselsatt medan vi andra åt. Rån och liknande har jag skippat eftersom jag har tänkt att hon behöver lära sig tugga. 

• Like 1

• 2 weeks later...

Om det är tidsfördriv medan man fixar mat eller liknande så är mina bästa tips när "pincettgreppet" sitter ärtor (från ca 7-8 mån funkar det bra) respektive pumpafrön eller solrosfrön (lite senare). 

Mat att ta med som håller - avokado, kokt ägg, frysta ärtor som tinar på vägen eller generellt frysta portioner av vilken mat som helst

Min unge fattade aldrig grejen med de där torra produkterna eftersom han aldrig hade fått det. Så när han vid ett års ålder fick en majskrok för första gången så spottade han :)

Har skrivit en del under taggen barn här http://4health.se/tag/barn 

• Like 2