Jump to content

LCHF och fettinlagring.

Zadre
 Share

Recommended Posts

Hamnat i lite tjafs med någon som hävdar att LCHF är en fettinlagrande kost. För mej känns det inte logiskt då jag fått lära mej att ingen blodsockerhöjning = inget insulin = ingen fettinlagring.

"Kolhydrater ökar fettinlagringen, det minskar även fettförbränningen. Är man på en LCHF diet, så tar fettet KH plats, fetsyrorna från ett fettrik diet som LCHF lagras alltså i cellerna. Det kommer du inte ifrån, om du nu inte ignorerar enkel, grundläggande fysiologi. Du lagrar antingen glukos eller fett. 

Äter du lite KH och mycket fett lagras fett in istället för KH... och tvärtom. Detta är kroppens energidepåer. Äter man mer KH, så bränns också mer KH, eftersom det blir kroppens energidepåer. Äter man lite KH, så lagras alltså mer fett in. Mer fettinlagringar. Äter man mycket fett, och lite KH så lagras alltså mer fett in."

skriver h*n.

Nu har ju inte jag läst fysiologi, utan det jag lärt mej är det jag läst till mej på Kostdoktorn eller Martina Johanssons blogg/böcker och när jag googlar så hittar jag inget som varken stöder eller fäller det h*n skriver. Nån expert som kan hjälpa mej? Har h*n rätt?

Man måste nog först definiera vad man menar med fettinlagring, naturligtvis är det så att mer fett lagras in om man äter lite kolhydrater och mycket fett, men skillnaden är ju att då blir uttagen av fett större också eftersom fettet används som energi. Vid lchf så nyttjar man hela tiden det fett man lagrat mellan måltiderna som Zepp skriver. Äter man mycket kolhydrater har fettet en tendens att bli kvar i lagret och med tiden att byggas på.

Så på kort sikt har man större fettinlagring med lchf, men på lång sikt är det tvärtom för de flesta.

• Like 4

Min uppfattning är att påståendet om fettinlagring är felaktigt.

En bättre analogi är att se fettcellerna med 2 kranar. En för fett in och en för fett ut.

I normalfallet (frisk kropp) mellan måltiderna står båda kranarna öppna. Här flödar fettet in och ut ur cellerna fritt hela tiden.

Vid en måltid så stryper (men stänger inte) insulinpåslaget fettkranen ut ur cellen. För att blodsockret så snabbt som möjligt ska återgå till normal nivå. Ju högre insulinpåslag ju längre tid med fett ut kranen strypt. Dvs. nästan enbart fettinlagring.

Till detta måste man också se mättnadsimpulserna, vilka i en frisk kropp kommer tidigare med lite kolhydrater.

Då har vi inte ens börjat prata om kroppar med insulinresistans mm.

--

• Like 2

Mer fett lagras och mer fett förbränns. Sista delen I meningen är ju ganska viktig. Kroppen blir bra på att förbränna det man ger den. Äter man kolhydrater blir den bra på att bränna kolhydrater, äter man fett blir den bra på att bränna fett.

Det enkla med att gå ned I vikt på LCHF är att när energiunderskott uppstår, vilket det normalt gör mellan måltider, så bränner kroppen det den är bra på, fett, men det tas från fettcellerna istället från maten då.

Äter man mycket kolhydrater, ja då letar kroppen kolhydrater mellan måltiderna vilket dels gör att man blir vrålhungrig samt att kroppen kommer börja bryta ned protein för att tillverka kolhydrater. Kolisar kan inte lagras I någon större utsträckninge så det blir ett behov av att tillverka nya hela tiden och då tar kroppen protein från musklerna och det I sin tur gör att ämnesomsättningen går ned, man blir slö osv, kroppen motverkar detta beteende så gått den kan då den vet att det är osmart att bryta ned muskelmassa. Fett däremot har även en small person så det räcker I flera veckor. Kolisar räcker typ en dag sedan är de helt slut. Det är namligen bara kolhydrater I levern som kan gå ut I blodet de kolisar som finns I musklerna är innestängda där och kan inte hjälpa till då det uppstår energikris I kroppen.

Be gärna din vän titta I fysiologiboken på hur fett förbränns då lite eller Inga kolhydrater finns närvarande?

• Like 2