mejdej Posted February 13, 2015 Share Posted February 13, 2015 Jag har vad jag tror är Prurigo Pigmentosa, dvs prickar av ketosen. Mina prickar är ganska små men klådan desto värre. Några saker har jag kurat ut, det hanlar om graden av ketos, ju mer fuskar det minsta ju mindre kliar det. För mig verkar det vara en reaktion på min egen svett, det är värst på ryggen. Jag äter antihistamin och tror det hjälper, jag vägrar absolut antibiotika för något som inte är en sjukdom, kör täta duschar och alsolsprit. Nu vill jag höra med andra som haft det här problemet. Visst går det väl över? Hur lång tid tog det för dig? Minska ketosen. Kanske blir nödvändigt men då står jag helt still i vikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 13, 2015 Share Posted February 13, 2015 Jag vet inte säkert vad det berodde på men för mig varade det bara ett par veckor efter det att jag börjat med LCHF. Dock kör jag inte så strikt. För mig hjälpte att smörja lite med Mildison och mjukgörande lotion samt någon antihistamintablett. Vet inte om uttorkning via alsolsprit och täta duschar är så bra. Skulle tro att uttorkning gör saken värre? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted February 13, 2015 Share Posted February 13, 2015 Många har tagit C-vitamintillskott och blivit av med utslagen. Akta dig för att torka ut huden med alsolsprit, det kan förvärra så att du tillslut inte vet vad som ger utslagen... Kokosolja kan också lindra för en del. Kanske du ska prova cyklisk ketos, Anna Sparre med bloggen 4health har skrivit om det. Hög ketos är inte helt nödvändig för viktnedgång. Det du vill åt är att få ett större utflöde än inflöde av fett i fettcellerna. Att minska vikt med hjälp av vattenavgång eller minskad muskelmassa är ju ingen direkt vinst. Så länge du är i läget att du inte går på huvudsakligen på glukosdrift så bränner du mest fett och då gäller de att inte överkonsumera fettet om du vill minska mängden fett i cellerna för då tillsätter du ju bränsle hela tiden och kroppen förnyar bara depåerna men de minskar inte. Det är en balansgång men prova. Om engelska inte är ett problem kan du gärna läsa på Peter Attias block theeatingacademy.com. Han skriver en hel del om ketos och metabolism. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mejdej Posted February 14, 2015 Author Share Posted February 14, 2015 Många har tagit C-vitamintillskott och blivit av med utslagen. Akta dig för att torka ut huden med alsolsprit, det kan förvärra så att du tillslut inte vet vad som ger utslagen... Kokosolja kan också lindra för en del. Kanske du ska prova cyklisk ketos, Anna Sparre med bloggen 4health har skrivit om det. Hög ketos är inte helt nödvändig för viktnedgång. Det du vill åt är att få ett större utflöde än inflöde av fett i fettcellerna. Att minska vikt med hjälp av vattenavgång eller minskad muskelmassa är ju ingen direkt vinst. Så länge du är i läget att du inte går på huvudsakligen på glukosdrift så bränner du mest fett och då gäller de att inte överkonsumera fettet om du vill minska mängden fett i cellerna för då tillsätter du ju bränsle hela tiden och kroppen förnyar bara depåerna men de minskar inte. Det är en balansgång men prova. Om engelska inte är ett problem kan du gärna läsa på Peter Attias block theeatingacademy.com. Han skriver en hel del om ketos och metabolism. Idag är klådan sån att jag inte kunnat koncentrera mig på annat. Har varait och köpt c-vitamin (som jag hopas mycket på), ätit semla (inget gott) och hoppas klådan ska ge sig. kokosolja använder jag alltid efter mina duschar, så det var ingen hjälp för mig. Intresserad av detta med cyklisk ketos, stämmer mer med mina tankar att stenålderskost är bättre. Samtidigt är det flera föresläsare på kostdoktorn och t ex Skaldeman som talar om hur viktigt det är att vara länge och jämt i ketsos. Skulle vilja höra åsikter om det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted February 14, 2015 Share Posted February 14, 2015 Jag har aldrig haft problem med klådan och brukar äta ganska liberalt, runt 50-75 gr kh/dag. Jag försöker ha koll på proteinerna så att det intaget inte sticker iväg. Jag mätte med ketostickor för en månad sen för första gången mest på skoj men det blev lite intressanta resultat i alla fall tyckte jag det. Jag mår bäst när jag ligger i den nedre delen av optimal ketos, alltså runt 1,5 (och där är jag med det sättet jag äter). Jag prövade att öka fettintaget så att stickorna gav utslag runt 3, som ju är verkligen optimal ketos, men mådde inte så bra. Edit - det där med cyklisk ketos är ju intressant. Jag har prövat med ordentlig fasta från morgon (när man ju är i ketos) fram till lunch och kolhydrater till kvällen (typ en banan). Det funkade bra. Ett annat sätt är ju att äta mer kolhydrater en dag. Jag tror Anna Sparre har skrivit om det också. På så sätt kan ju ämnesomsättningen få en skjuts. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted February 16, 2015 Share Posted February 16, 2015 "Intresserad av detta med cyklisk ketos, stämmer mer med mina tankar att stenålderskost är bättre. Samtidigt är det flera föresläsare på kostdoktorn och t ex Skaldeman som talar om hur viktigt det är att vara länge och jämt i ketsos. Skulle vilja höra åsikter om det." Som alltid måste man titta på av vem och för vem sägs det man lyssnar på/läser. Det finns inte "one size fits all" när det kommer till ätande. Det gäller även ketos och graden av ketos. Det finns ett spann i ketosvärden som beskrivs som optimal för viktminskning och välbefinnande. För dig som drabbas av klåda som förstör ditt välbefinnande kanske ditt optimala värde är i det lägsta av dessa värden om nu inte C-vitaminet avhjälper problemet. Det är kanske så för dig att du kanske bara kan vara i ketos under natten för att kunna slippa klådan. Det skulle också kunna vara ett problem som i sig inte är direkt länkat till ketos men mer leverfunktioner. Det skulle kunna vara så att utsöndringen av galla är för långsam i förhållande till behovet och att du får förhöjda halter av gallsyra i blodet. Du kan prova att dra ner på mängden fett i kosten och öka på mängden protein så att du äter upp till 1,5 gr protein /kg önskad kroppsvikt. Då bör du fortfarande kunna hålla dig mätt men kan dra ner på fettmängden. Det kan vara den som triggar igång detta. Du skriver inte om vad du äter men tryck gärna på med bra grönsaker typ blomkål, broccoli, sallader, paprika mm. Vitsen med maten/kosten ska vara att du mår så bra du bara kan och rätta till så mycket som går av obalanser du kan ha dragit på dig. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts