Xiro Posted February 13, 2015 Share Posted February 13, 2015 Idag fick min son, 7 år, väldigt ont i bröstet. Han kurade ihop sig och skrek av smärta. Smärtan varade i ungefär en halv minut, och var centrerad ungefär 2-3 cm vänster/över solarplexus. Han sa även att han tyckte det kändes som att hjärtat slog hårda dubbla slag. Han satt still vid tillfället. Läraren ringde och bad mig komma. Han är helt frisk i övrigt, och jag kan inte komma på något onormalt alls med honom. Han säger att han aldrig haft ont i bröstet tidigare. En stund efter smärtan kände han sig pigg och helt normal igen. En sjuksköterska lyssnade med stetoskop på framsidan och sa att allt låter normalt och inget att bekymra sig om. Hon sa också att dubbelslag inte är något farligt utan helt normalt. Kan smärtan i bröstet och dubbelslagen varit något krampliknande relaterat till magnesiumbrist?Är detta verkligen normalt och inget att bekymra sig för? Hur vanligt är det med magnesiumbrist hos barn och vad brukar i så fall orsaka den?Hur behandlar man bäst magnesiumbrist? Jag associerar även (kanske felaktigt?) magnesiumbrist till vissa sömnsvårigheter samt vissa utbrott av lite mer ihållande irritation/ilska. Och för några år sedan hade han falsk krupp ibland, skulle ju också kunna kopplas till krampkänningar av magnesiumbrist tänker jag mig. Och han har vissa defekter i tandemaljen - kan vara kopplat till magnesium som behövs för bra upptag av kalcium? Min pappa och hans bror har haft hjärtinfarkter, vid åldern 40-50 år. Om jag ska be om förebyggande läkarundersökning, är det något jag ska be om specifikt?(Provtagning av magnesium, EKG, mer?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted February 13, 2015 Share Posted February 13, 2015 Är ju svårt att veta vad det kan vara... Att han hade så ont att han skrek av smärta låter ju inte bra, å andra sidan kanske han blev lite rädd och det i sig kan ju orsaka att hjärtat drar igång. Dubbelslag har vi alla från och till, en del känner det, andra inte. Jag är extremt känslig och känner mina direkt. Jag har haft ett "oroligt" hjärta som dummar sig lite ibland med hårda slag, dubbelslag, snabba slag, långsamma slag... mängder med undersökningar har inte resulterat i att de hittat något fel utan man har skyllt på stress. Jag upplever dock att jag blivit klart bättre sen jag gick över till LCHF och även började med Magnesium. Om det är det ena eller andra eller kombinationen som gör detta kan jag inte säga idag, men magnesiumbrist kan ju tydligen ge liknande besvär, så det är väl inte omöjligt att det hjälper till. Hade det varit min 7-åring hade jag nog inte nöjt mig med en sjuksköterska som kollat lite snabbt, då hade jag nog velat undersöka lite mer för säkerhets skull. Även om det sannolikt inte var något allvarligt. Det finns mängder med saker som kan orsaka smärtor i mage/bröst. Vanligt hederligt magknip typ gaser kan nog kännas på det sättet. Men heller kolla en gång för mycket än en för lite... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted February 13, 2015 Share Posted February 13, 2015 Om det varit mitt barn hade jag inte heller nöjt mej skolsköterskan. När det gäller barn är bättre att kolla en gång för mycket. När det gäller mej själv söker jag inte läkare om jag inte tror att jag är mer eller mindre döende 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 13, 2015 Author Share Posted February 13, 2015 Det var ingen sköterska på skolan idag. På barnakuten fick jag argumentera för att sköterskan ens skulle lyssna med stetoskop. Att träffa läkare, eller få någon annan action från dem var uteslutet och de hänvisade mig till vårdcentral ifall jag ville få några prover tagna. Jag gav till slut upp och körde till vårdcentralen. Där blev det inte ens stetoskop, utan sköterskan konstaterade genom ett kort samtal att han mår bra nu och att de kan inte göra något. Jag frågade om de kan ta prover och kanske ekg, ja jag t o m insisterade lite och frågade hur hon skulle gjort och känt om det var hennes eget barn. Men hon tyckte bara att vi skulle avvakta och höll fast vid det. Jag klurar nu på eventuella nästa steg, och jag är tacksam för er input inför detta. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted February 13, 2015 Share Posted February 13, 2015 Jag vågar inte ge något råd men konstaterar att den arytmi som jag haft sedan, åtminstone, tonåren försvann inom ett dygn med magnesiumtillskott. Innan dess hade jag massiva dubbelslag och överhoppade slag. De brukade komma vid stillasittande. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted February 13, 2015 Share Posted February 13, 2015 Jag blir faktiskt lite förbannad nu när jag hör hur ni blev bemötta. Jag har som sagt tidigare varit ganska många gånger på akuten genom åren med hjärtproblem och så fort jag sagt att jag har ont i bröstet eller liknande har det varit direkt in på sal för blodtryck och EKG. Ingen väntetid alls. Jag har fått reda på att instruktionerna är att bröstsmärtor skall undersökas direkt. Gör de skillnad på barn och vuxna i detta tro?? Visserligen är väl sannolikheten för hjärtproblem betydligt lägre för barn, men kan de verkligen helt utesluta det utan undersökning? Hmmm... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted February 13, 2015 Share Posted February 13, 2015 Avvakta. Har det blivit nåt modeord inom vården? Har hört det allt för många gånger känns det som 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted February 13, 2015 Share Posted February 13, 2015 Låter nonchalant av sjukvården. Om det lugnar något så brukar inte smärta från bröstet vara något från hjärtat på barn. De flesta hjärtsjukdomar ger inte bröstsmärtor. Och de som gör det (typ kärlkramp eller annan orsak till syrebrist) drabbar normalt inte barn. Tror det är därför sjukvården reagerar som de gör. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted February 13, 2015 Share Posted February 13, 2015 De symptom du beskriver låter nästan identiska med de min trettonåriga son hade för ett tag sedan. Däremot pågick hans symptom under längre tid än för din son, även om de mildrades efter ett tag. Vi hamnade på akutmottagningen, där han både fick svara på många frågor och blev undersökt av läkare. Diagnosen blev magkatarr. Han fick råden att undvika läsk, juice och kaffe helt ett par dagar och begränsa intaget av dessa även framöver... Han fick medicin utskriven, som hjälpte bra, så troligen var diagnosen korrekt. Han upplevde att smärtan satt i bröstet, vilket tydligen är vanligt. Han hade också väldigt snabb och kraftig puls, vilket möjligen kan ha berott på smärtan och/eller rädslan över att den kunde bero på något farligt... Det behöver ju inte vara samma sak för ditt barn, men det kan ju vara ytterligare en sak att be dem kolla upp, om något liknande skulle hända igen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted February 13, 2015 Share Posted February 13, 2015 @Xiro Vården vet nog att risken att en för övrigt frisk 7-åring skulle drabbas av hjärtbesvär är mindre än 1 på 10000 och negligerar därför den möjligheten Det är förstås möjligt om än otroligt att det skulle vara på det viset men en gång anses nog som ingen gång Upprepas det kommer säkert saken i ett annat läge men för tillfället tror man säkert på att det var något ofarligt symptom från magen eller tarmarna.. Du verkar ha fastnat lite på det här med magnesiumbrist men det kan du nog släppa i sammanhanget Skulle din son ha såna problem finns det nog inget mer lättbotat så det har du isf säkert redan fixat med ett par magnesiumtabletter misstänker jag Skadad emalj kan ha med antibiotikabehandlingar av din son eller av mamman nån gång under graviditeten att göra En annan möjlighet är någon infektion som inträffat i ett läge då emaljen utvecklades För att hjälpa upp en sån skada kan jag rekommendera att du sätter dig in lite i det här med vitamin K2 också vilket är starkt asocierat med kroppens kalciumbalans och därmed att bygga ben och tandemalj på rätt sätt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted February 14, 2015 Share Posted February 14, 2015 Jag har en 7-åring hemma. Skulle inte självmedicinera med magnesium eller andra tillskott till henne. Det du beskriver låter som något jag haft hela livet. Problem med övre magmunnen och att den ibland krampar (känns det som). Det du ska göra är att gå till läkaren och fixa en lång tid där ni kan prata igenom detta och tid då läkaren kan kolla lite närmare på hjärtat. Att det skulle vara infarkt eller liknande livshotande låter helt orimligt. Har någon här hört om en 7-åring som fått hjärtinfarkt någon gång? Ta inte ett nej, utan ring till 1177 och förklara för dom till att börja med. Att säga att man pratat med 1177 är oftast biljetten in (för mig). 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 14, 2015 Author Share Posted February 14, 2015 Tack för alla råd! Ni är toppen! Jag tror inte heller det är något jättefarligt, men det får nog bli en noggrannare koll snart. Kommer ansolut inte självmedicinera honom med terapeutisk dos av något. Däremot skulle jag kunna tänka mig att kolla över kosten, det sägs ju att vi numera får i oss väldigt mycket mindre magnesium än förr. Och då tänker jag mig att vissa individer under vissa förutsättningar kan få brist. Igår frågade jag honom och fick veta att han dricker typ 5-6 glas mjölk/vardag, varav 5 är mellanmjölk. Eftersom mellanmjölk är fettreducerad och magnesium är fettlösligt tänker jag mig att mellanmjölken då är magnesiumreducerad. Sådan mjölk med hög kalcium:magnesium tänker jag kan bidra till att dra magnesium ur kroppen. Så det kanske kan vara bra att be honom t ex byta hälften av mjölken mot vatten, och se till att han får i sig mandel och annat med hyfsat magnesiuminnehåll. De små tecken som skulle kunna tyda på lågt magnesium kan högst sannolik bero på andra saker såsom Dufva och andra här nämner. Men jag tänker mig att en ständigt ganska låg nivå av magnesium kan öka känsligheten och bidra en hel del. Han dricker max ett glas läsk och max 1-2 glas juice/saft per vecka. Det har jag kostdoktorn att tacka för, det var här jag hittade och fastnade för LCHF! Vi strävar efter liberal LCHF för barnen, och bara det lilla vi lyckas med gör stor positiv skillnad. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 23, 2015 Author Share Posted March 23, 2015 Han fick samma typ av smärtanfall för en vecka sedan, och ikväll. Så jag åkte in med honom och en sjuksköterska undersökte honom och tog ekg, lyssnade med stetoskop, kollade syremättnad och blodtryck. Allt var ok såvitt sköterskan kunde se. En läkare ska återkomma med sitt omdöme på ekg:et. Sjuksköterskan sa att det kan vara någon form av refluxproblematik - låter det rimligt? Hans blodtryck var 104/74 och pulsen 89. Vid mätning hemma för någon vecka sedan mätte han 89/66, puls 71. Han var mycket lugn och nöjd på sjukhuset, ingen oro eller smärta. Tar troligen honom till vårdcentralen för uppföljning imorgon. Ps. Lite märkligt var att sköterskan idag inte kunde hitta någon som helst dokumentation på att vi varit där 13:e februari. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted March 24, 2015 Share Posted March 24, 2015 Reflux kan absolut göra rejält ont så inte alls omöjligt. Bra idé att följa upp. Reflux kan ju behandlas när man konstaterat att det är det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 24, 2015 Author Share Posted March 24, 2015 Efter 15 min i telekö fick vi tid på vårdcentralen kl 10. Toppen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 24, 2015 Author Share Posted March 24, 2015 Läkaren gjorde en rätt så grundlig undersökning, klämde och kände, lyssnade med stetoskop, klurade och ställde många frågor. Stick i fingret gav CRP 5 (ref <9), P-Glukos 6,1 (ref 3,3-8,7), B-Hb 138 (ref 105-150). Men hittade ingen förklaring. Dock var han rätt säker på att det inte var något med hjärtat, och trodde mer på något relaterat till magsäck/tarm. Han remitterade till barnkardiolog för säkerhets skull, så det blir nästa steg.Ps. När jag frågade om magnesium tyckte läkaren att det kan vara bra att inkludera det i den fortsatta utredningen. Ps. For the record: P-glukos togs cirka 10:20, och frukost intogs cirka 9:20-9:40. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts