Totto Posted February 13, 2015 Share Posted February 13, 2015 Jag fick tag i en bit fransyska till ett anständigt pris häromdagen men vet inte riktigt vad jag ska göra med den. Antagligen en stek. Nu är det ju så att jag mycket sällan lagar nötkött eftersom vi har får så jag har ingen rutin på fransyska. Därför undrar jag: Hur gör andra här på forumet? Tips? Tricks? Vilket är det optimala sättet att laga till en bit fransyska? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 13, 2015 Share Posted February 13, 2015 Jag gör långkok.. typ köttsoppa! Det gör jag för övrigt av fåret oxå! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 13, 2015 Share Posted February 13, 2015 Jag brukar bryna den med mycket salt och mycket svartpeppar. Sedan stoppa in den i ugnen på cirka 100 grader tills den kommer upp till 65 grader. Jag tar ut och låter den svalna sedan marinerar jag den en natt/dygn i olja, citronsaft, citronskal och vitlök eller annat som är gott. Vid servering skivar jag den och häller på marinaden samt lite kapris. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted February 13, 2015 Share Posted February 13, 2015 Fransyska är en väldigt mager styckdetalj så jag kör den till max 60grader för att den fortfarande ska vara riktigt saftig. 125 grader i ugn är lagom Passar utmärkt till en hemmaslagen bearnaise och en härligt fräsch sallad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted February 13, 2015 Share Posted February 13, 2015 Innan lchf var uppfunnet gjorde jag porterstek på fransyska. Minns att det blev supergott. Har inte gjort det sen dess men tänker ibland på hur gott det var. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted February 13, 2015 Share Posted February 13, 2015 Mmm, det kan bli mycket godsaker av en fransyska! Gulasch, kanske? Skär i grytbitar, laga till i några timmar med mycket lök, tillsätt tomatpure´, kryddor. Nej, det här var inget komplett recept, men recept finns ju lite varstans, om man vet vad man vill laga... Man kan ha i rätt mycket smör, så fetthalten blir bra. Såsen reder sig själv av löken. Mums! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted February 13, 2015 Share Posted February 13, 2015 Fransyska passar utmärkt till att göra Tjälknul av In i ugnen i 90 grader ca 12 timmar (jättebra över natten) sen ner i saltlag med torkade enbär ca 4 timmar. Skiva sedan mycket tunt och avnjut med diverse LCHF-mässiga tillbehör. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 14, 2015 Author Share Posted February 14, 2015 Så ska man göra den som stek är det låg temperatur i ugn som gäller, inte grytstekt, och kanske marinad efter det? Jag tror inte jag hinner, håller på att köra skit och vill inte in i köket innan jag duschat. Porterstek skiter sig på svarvinbärssaften. Men låg temp i ugn till nånstans mellan 60 och 70 grader, min man gillar inte kött som råmar, bräker eller kacklar så det blir nog närmare 70 grader. Då gör jag nog som jag gör med lamm- och fårstekar, bryner i ugn på 250 grader i tio minuter och låter sedan gå klart på 90-100 grader under några timmar. Men nästa gång jag hittar fransyska ska jag testa att göra den enligt ett gammalt recept på oxfilé från Alltommat för 25 år sen, dubbelmarinerad oxfilé. Det minns jag att vi hade på min 30årsdag och det borde funka med andra möra styckningsdetaljer än filén. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted February 14, 2015 Share Posted February 14, 2015 Jag brukar göra burgundisk gryta av fransyska, lök, morötter svamp och massor av rödvin. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted February 14, 2015 Share Posted February 14, 2015 Det bor en fransyska i rummet bredvid mitt, vad ska jag göra med henne? Kan inte säga att hon stör 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted February 14, 2015 Share Posted February 14, 2015 Men nästa gång jag hittar fransyska ska jag testa att göra den enligt ett gammalt recept på oxfilé från Alltommat för 25 år sen, dubbelmarinerad oxfilé. Det minns jag att vi hade på min 30årsdag och det borde funka med andra möra styckningsdetaljer än filén. Fransyska, mör styckningsdetalj? Njae, jag är skeptisk till att tillaga fransyska enligt oxfile´recept. Oxfile' ska som regel lagas till kort tid, inte genomstekas, det är suveränt mört. Fransyska är segt, om man inte långlagar det. Förutom om man skivar det till lövbiff, såklart, det är nog enda sättet att laga till fransyska snabbt, som jag skulle rekommendera. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 14, 2015 Author Share Posted February 14, 2015 Det bor en fransyska i rummet bredvid mitt, vad ska jag göra med henne? Kan inte säga att hon stör Dubbelmarinera? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 14, 2015 Author Share Posted February 14, 2015 Fransyska, mör styckningsdetalj? Njae, jag är skeptisk till att tillaga fransyska enligt oxfile´recept. Oxfile' ska som regel lagas till kort tid, inte genomstekas, det är suveränt mört. Fransyska är segt, om man inte långlagar det. Förutom om man skivar det till lövbiff, såklart, det är nog enda sättet att laga till fransyska snabbt, som jag skulle rekommendera. Vem sa något om snabb tillagning? Tvärtom är dubbelmarinering en ganska långsam process har jag för mig. Fransyska räknas till de mörare delarna av en ko, som allt bakdelskött. Och det smakar avsevärt mer än filén, som jag tycker kan vara ganska blek. Men mör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 14, 2015 Author Share Posted February 14, 2015 Jag brukar göra burgundisk gryta av fransyska, lök, morötter svamp och massor av rödvin. Jag gör den av framdelskött som högrev och va fan heter det på svenska, brisket? Men framförallt av gamla tackor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 14, 2015 Author Share Posted February 14, 2015 Så ska man göra den som stek är det låg temperatur i ugn som gäller, inte grytstekt, och kanske marinad efter det? Jag tror inte jag hinner, håller på att köra skit och vill inte in i köket innan jag duschat. Porterstek skiter sig på svarvinbärssaften. Men låg temp i ugn till nånstans mellan 60 och 70 grader, min man gillar inte kött som råmar, bräker eller kacklar så det blir nog närmare 70 grader. Då gör jag nog som jag gör med lamm- och fårstekar, bryner i ugn på 250 grader i tio minuter och låter sedan gå klart på 90-100 grader under några timmar. Men nästa gång jag hittar fransyska ska jag testa att göra den enligt ett gammalt recept på oxfilé från Alltommat för 25 år sen, dubbelmarinerad oxfilé. Det minns jag att vi hade på min 30årsdag och det borde funka med andra möra styckningsdetaljer än filén. Det blev grytstek eftersom vi hade strömavbrott i fem timmar. Nu har strömmen kommit tillbaka och steken verkar perfekt. Vedspisens ugn blir för varm, särskilt som vi nu eldar med björkved, därför grytstek. Det är ju annars sällan man har några problem med ett strömavbrott på bara fem timmar förutom att internet försvinner. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sven.tobrand Posted February 15, 2015 Share Posted February 15, 2015 Jag tillagade just fransyska med hjälp av en "slökokare" en Crock Pot. Skar upp i grytbitar - brynte dem - la till grädde, lök o morötter och kokade sedan i 6 timmar. Enkelt och gott [emoji2] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 15, 2015 Author Share Posted February 15, 2015 Jag tillagade just fransyska med hjälp av en "slökokare" en Crock Pot. Skar upp i grytbitar - brynte dem - la till grädde, lök o morötter och kokade sedan i 6 timmar. Enkelt och gott [emoji2] Grytsteken i järngryta på vedspis blev ockåså perfekt om jag får säga det själv. Min bror skulle ha gillat den och då är det bra. Så en järnspis, en bra gryta och tid, det är mitt recept. Men Croc Pots eller Slow Coocker är himla bra har jag hört så visst, bra grejer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted February 16, 2015 Share Posted February 16, 2015 Grytsteken i järngryta på vedspis blev ockåså perfekt om jag får säga det själv. Min bror skulle ha gillat den och då är det bra. Så en järnspis, en bra gryta och tid, det är mitt recept. Men Croc Pots eller Slow Coocker är himla bra har jag hört så visst, bra grejer! Denna har jag: http://forum.kostdoktorn.se/topic/6326-hur-gör-ni-med-fransyska/#entry86263 kan tipsas till de som inte har en slow cooker. sjukt prisvärd och rymmer hela 6,5 liter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts