Jump to content

Hur mycket protein är egentligen för mycket?

CajsaLS

Recommended Posts

Jag är ganska nystartad på LCHF (ca 5 veckor) och har denna tid även ökat min träning rätt mycket. Jag snittar väl fyra dagar/vecka rätt hård styrketräning. Jag har absolut byggt mer muskler. Min LCHF app har satt mig på 20 g KH och 74 g protein (jag är kvinna på 72 kg/175 cm). Är det inte lite lite protein att bygga muskler på? Jag vill tappa fettprocent och har förstått att för mycket protein kan hindra förbränning. Men samtidigt vill jag ju öka min muskelmassa för att kunna öka min förbränning. De som fokuserar på att i förta hand bygga muskler brukar ju säga runt 2 g protein per kg kroppsvikt. Alltså runt 144 g för mig. Vad tror ni?

Jag vet egentligen inte, men jag tycker att det du skriver låter rimligt. Så ja, jag tror att runt 144g borde fungera fint för dig. Medan jag, som inte tränar mycket, förmodligen skulle ligga ganska rätt med att följa den där appen... (Men äter förmodligen mer protein än så.)

Jag använder Lifesum och har i den valt strikt LCHF. Smidig.

Jag klarar inte av att få i mig så lite som 74 g protein/dag. Som idag, 3 ägg och en halv mozzarella innan jag gick över. Fanns inte plats för något form av kött. Hur gör ni för att få i er fett utan protein. Kyckling går ju inte tex. Få leva på fläskfärs och fettkaffe.

Jag använder Lifesum och har i den valt strikt LCHF. Smidig.

Jag klarar inte av att få i mig så lite som 74 g protein/dag. Som idag, 3 ägg och en halv mozzarella innan jag gick över. Fanns inte plats för något form av kött. Hur gör ni för att få i er fett utan protein. Kyckling går ju inte tex. Få leva på fläskfärs och fettkaffe.

Fläskkotletter med rejäl svål på :)

• Like 1

2 Gram per kilo om man pysslar med tung styrketräning, 1 gram per kilo om man är soffpotatis!

Någonstans där emellan ligger det.

Dvs om man vill bygga muskler, respektivt bevara de man redan har vid viktnedgång.

Sen så undrar jag om du inte räknat fel.. 75 Gram protein blir nästan 400 gram kött?

• Like 7