JennieeinneJ Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Hej, jag håller på att prova lchf och tycker det funkar helt ok utan socker.... : förutom i två saker: i te/kaffe och i turkisk yoghurt . Använder bara lite socker i båda, men tycker det blir för jädra tråkigt/surt helt utan. Så jag funderar på att prova med något sötningsmedel i stället. Frågan är bara vilket som smakar mest likt socker i dryck resp yoghurt. Det är naturligtvis individuellt vad man tycker, men alla åsikter mottages gärna, så slipper jag köpa och prova dem alla. M v h Jennie J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Vad sägs om grädde i kaffet och lite blåbär/hallon i yoghurten? Inte helt kolhydratfritt men det blir bara ett fåtal gram om du håller dig till måttliga mängder. För mig känns det mer naturligt och sunt än artificiella sötningsmedel. Att undvika sötningsmedel och större mängder socker hjälper också till att vänja sig av med extrem industrisötma - tar bara någon vecka. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Vad du upplever som surt och sött kommer också att ändra sig så småningom. Det du idag upplever som "sött" kommer att bli "otroligt sött". Jag kunde inte heller dricka te utan honung förut men nu är te utan något i helt perfekt. Du kommer att ändra smak och det tror jag är ett bättre alternativ än att söta med nåt konstgjort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JennieeinneJ Posted January 19, 2013 Author Share Posted January 19, 2013 Tack för era svar, det kanske landar där tillslut. Men socker är ju också smakförhöjande till viss del och jag tycker kaffe blir beskt och trist utan lite sötma. Grädde använder jag redan. Jag gillar inte heller sötningsmedel egentligen, men jag tänker att om jag nu har svårt att sluta med vanligt socker på just dessa punkter är det kanske ändå bättre att prova lite, lite fejksocker så att man undviker att falla tillbaka till mackor till frukost. Jag undrar om tex stevia smakar bra i kaffe eller om det inte funkar i varma drycker ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Stevia funkar i Irish coffe borde väl funka annars med! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Stevia tål uppvärmning, både i kaffe/te, matlagning och bakning. Finns numera även som "sacketter", praktiskt. Tar en i kvällstéet. Sedan såg jag förra veckan på min ICA Maxi att jag tror det var Danisco som kommit ut med en 50/50 blandning med hälften stevia och hälften vanligt strösocker. Inget jag skulle betala pengar för men det kanske kan användas i en övergångsfas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JennieeinneJ Posted January 19, 2013 Author Share Posted January 19, 2013 Kjell, vilken butik/kedja har dessa "sacketter" med stevia. Gillar inte att springa runt och leta på 5 olika ställen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Kjell, vilken butik/kedja har dessa "sacketter" med stevia. Gillar inte att springa runt och leta på 5 olika ställen... Jag köper dem på ICA Maxi i Löddeköpinge (Center Syd). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Jag tillhör också dem som vill ha lite sött i kaffet - tycker också det smakar beskt annars. Stevia köpte jag för att alla talade om det ett tag ....men fyyy vad äckligt. Kvittar hur jag gör (tar lite eller mycket) så smakar det en äcklig bismak.Har provat hermesetas etc - finns ju några sorter - men den enda jag faktiskt gillar är en en vit/röd ask som heter "sucketter". Finns även som strö.Tittar man på baksidan så står det tillverkare "CEDERROTH INTERNATIONAL".Jag tar två sucketter i en mugg kaffe och så lite vispgrädde i -mums! jag tycker väl egentligen inte heller att man bör använda för mycket articifiella medel men här gör jag ett undantag. Dricker dessutom bara en mugg kaffe om dagen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JennieeinneJ Posted January 19, 2013 Author Share Posted January 19, 2013 Tack Susanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Tack Susanne Jag vet inte om alla affärer har den men jag köper på ICA Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matgiken Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Ren Stevia är svårdoserad (vääääldigt koncentrerad) och har en tendens att smaka väldigt beskt. Den produkt som ICA säljer under namnet Stevia — finns som strö och "sacketter" — innehåller en liten del Stevia och resten erythriol. Detta balanserar smaken bra. Om du prompt vill ha sötning och inte har några invändningar mot sådana produkter så skulle jag rekommendera denna. Smakmässigt tycker jag att den fungerar väldigt bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Personligen använder jag stevia blandat med erytritol (oftas i form av ICAs Steviaströ). Tycker att stevia är en ganska dålig tillförare av sötma på egen hand. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Personligen använder jag stevia blandat med erytritol (oftas i form av ICAs Steviaströ). Tycker att stevia är en ganska dålig tillförare av sötma på egen hand. Hmmm, det var just den på ICA jag köpte och inte gillade -tyckte man kände bismak väldigt tydligt. Aj aj blev fel här! Skulle svarat "Matgiken" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ellen_tigris Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Jag tycker att stevia är jätteäckligt, mår illa bara jag tänker på det. Det har någon bismak jag inte gillar. Jag kör med Sukrin och jag verkligen behöver söta något, vilket har blivit mer och mer sällan. Nackleden med sukrin är att man blir lite gasig i magen, men inte om man tar små mängder. Men försök och att lära sig dricka kaffe utan, det är så mycket godare. Börja med mycket grädde och trappa sedan ner. Själv älskar jag svart kaffe, men ingen älskar det från början. Hoppas det går bra för dig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Jag måste erkänna att jag gärna tar en skvätt grädde + en liten dutt flytande honung i kaffet. Honung är i princip rena kolhydrater, men jag får i mig en så oerhört liten mängd per dag att det knappt ger utslag. Kaffet blir i alla fall väldigt gott. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Jag tillhör de de som inte kunde dricka vare sig te eller kaffe utan sött i. Senaste åren har jag använt hermesetas. Men när jag startade med LCHF bestämde jag mig för att köra utan och det var en plåga i början, speciellt med teet som jag tyckte var beskt. Men sakta men säkert blev det bättre och nu är det hur gott som helst. Och en häftig sak jag också märkte var att helt plötsligt började jag känna att olika te-sorter smakade olika och samma med kaffet. Innan hade det bara varit kaffe och te och nu inser jag att den sötade smaken var det jag känt mest av. Nu testar jag glatt olika sorters teer (mest gröna) och olika sortesr kaffe (mest espresso/cappuchino) och skulle inte kunna tänka mig att förstöra smakerna men något sött :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 @Anders A: Så var det för mig också. Jag bestämde mig för att sluta med socker i kaffet i februari 1985 (drygt 20 år innan jag började med LCHF). Det var för att jag fick ett fast jobb och insåg att jag skulle dricka minst två koppar kaffe om dagen i resen av mitt liv. Jag visste redan då att socker inte är nyttigt och jag tänkte mycket på mina tänder. Fy vad surt och beskt det smakade, men jag bet ihop! Fuskade inte ens med grädde eller mjölk. Efter ett par veckor gick det bra. Nu skulle jag nästan kräks om någon smög i socker i mitt goda kaffe. Varje kväll dricker jag och min dotter varm choklad med vispad grädde. Hon får socker i sin (brukar lägga i hennes kopp) men min består bara av choklad +mjölk. Jättegott! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts