Jump to content

Alltför lågt blodtryck?

Susanne
 Share

Recommended Posts

Jag var för ett tag sedan yrslig och gick till vc och trycket uppmättes till 190/100 liggandes. Sittandes gick det upp till 210/100.

Detta var extra högt tror jag  pga "skräcken för de vita rockarna" :P - lite senare samma dag när jag fick träffa läkaren och trycket mättes igen i lugn och ro var det 160/95.

Har nu en tid ätit blodtryckspiller men nu funderar jag på om det börjar bli för lågt?

Tog det nu för en stund sedan - satt i vila först 15 minuter och då vart trycket 115/76.

Är det något att eftersträva lågt tryck eller bör jag (om det håller i sig) diskutera en mindre dos?

Jag vill ju självklart äta tabletterna om det är nödvändigt men samtidigt vill jag inte äta i onödan?

Tabletterna heter Enalapril och jag tar 2 st 5mg piller om dagen.

115/76 är ju ett bra, möjligen något lågt blodtryck. Jag hoppas att det inte gick så lättvindigt till när du fick din medicinering. Innan man börjar medicinera bör ju trycket ha mätts många gånger. Du kan ju ha haft en tillfällig infektion med yrsel och högt blodtryck i samband med det, det är ju ingen indikation för mediciner.

• Like 2

115/76 är ju ett bra, möjligen något lågt blodtryck. Jag hoppas att det inte gick så lättvindigt till när du fick din medicinering. Innan man börjar medicinera bör ju trycket ha mätts många gånger. Du kan ju ha haft en tillfällig infektion med yrsel och högt blodtryck i samband med det, det är ju ingen indikation för mediciner.

Njaaaa...jooooo en del jag pratat med tycker nog det gick lite snabbt. De skrev ut pillerna samma dag jag var där och ovanstående tryck uppmättes.

Jag är själv ingen expert på orsaker till varför man kanske får "högtryck" men lite funderingar har jag - jag äter lchf sedan 5 år tillbaka och har gått ner ca 45 kg totalt. Min mat är jag jättenoga med och slarvar inte förutom enstaka avsteg när man äter på restaurang och det kanske inte går att vara riktigt lika noga men det är bara få undantag som jag accepterar.

Däremot har jag tyvärr under en ganska lång period precis innan mitt höga blodtryck frossat i diverse sötsaker, chips etc nästan var och varannan dag och tyvärr stora mängder. Har ett sockermonster i mig som fick övertaget där ett tag men som jag nu bemästrat igen.

Har inte ätit sådant skit nu på en månad.

Vet inte om det spelade någon roll för mitt blodtryck - det var inga små mängder jag satte i mig (helt sjukt japp!)

Det är ju ett perfekt tryck. :)

stor risk att den sockerkonsumtionen spelade roll...gå till läkaren och diskutera detta...om du inte vill gå till läkaren så dör du sannolikt inte av att halvera dosen...men då bör du  kolla trycket på egen hand...ofta!

• Like 1

Du får väl säga till din läkare att du vill dra ner på dosen. Funkar det inte kan du ju höja igen. Har du gjort sån där dygnsmätning?

115/76 är ju inte lågt, bara normalt. Jag har mycket lägre tryck och sällan några problem.

Nej ingen dygnsmätning men har skaffat en apparat på apoteket och jag kollar lite då och då och trenden nu är att det blir lägre och lägre.

Vet inte om det lägre trycket jag har nu är så "normalt" för mig...... kände mig lite små-yr i eftermiddag och när jag kom hem från jobb kollade jag igen efter att ha vilat 15 minuter.

Brukar absolut inte kolla flera gånger samma dag (det har inte gått mig på huvudet ;) ) Men eftersom jag kände mig liiiite yr sååå och nu var det nere på 111/ 75.

Det är ju ett perfekt tryck. :)

stor risk att den sockerkonsumtionen spelade roll...gå till läkaren och diskutera detta...om du inte vill gå till läkaren så dör du sannolikt inte av att halvera dosen...men då bör du  kolla trycket på egen hand...ofta!

Ska till läkaren igen om en månad för att ta nytt kolesterolprov, blodsocker etc.

Om trycket fortsätter vara så här pass lågt eller t om lägre så testar jag nog att sänka dosen lite och se vad som händer. Och yes - jag kollar så det inte springer iväg uppåt igen.

Kan inte hjälpa att jag nog håller med dem som tycker att läkaren hade lite väl bråttom att ge mig medicin.

Jag berättade för henne när jag var där att jag hade haft en lång period med snaskätande i mängder men hon sa ingenting om det.

Vissa läkare är otroligt snabba med att skriva ut mediciner. I första han rekommenderas väl livsstilsförändringar? Sen mäter man trycket vid flera tillfällen och gör en dygnsmätning. Att vara är yr är inte trevligt alls. Att vara det av onödiga mediciner är bara onödigt. Kanske dags att byta läkare?

Vid ett blodtryck på ca 200 i övertryck är det jätteviktigt att få ner trycket och det är troligtvis inte ett "vita rocken" tryck. Visst kan vita rocken höja trycket, men inte så mycket. Blodtrycksregleringen i kroppen är mycket komplext, det styrs av hjärnan, receptorer i blodkärl, njurar mm och olika blodrycksmediciner fungerar på olika sätt. Man kan alltid diskutera sänkning av dosen med sin läkare, att sätta ut den helt själv är aldrig bra särskilt när man uppmätt så höga blodtrycksvärden som i ditt fall. Ditt nuvarande tryck är perfekt! Fortsätter det nedåt och du börjar bli mer yrslig är det bra om du bokar in dig till din doktor. Så småningom kanske medicinen kan sättas ut helt och då är det bra om du kollar ditt blodtryck lite då och då så det inte skjuter i höjden igen.

• Like 2

Vid ett blodtryck på ca 200 i övertryck är det jätteviktigt att få ner trycket och det är troligtvis inte ett "vita rocken" tryck. Visst kan vita rocken höja trycket, men inte så mycket. Blodtrycksregleringen i kroppen är mycket komplext, det styrs av hjärnan, receptorer i blodkärl, njurar mm och olika blodrycksmediciner fungerar på olika sätt. Man kan alltid diskutera sänkning av dosen med sin läkare, att sätta ut den helt själv är aldrig bra särskilt när man uppmätt så höga blodtrycksvärden som i ditt fall. Ditt nuvarande tryck är perfekt! Fortsätter det nedåt och du börjar bli mer yrslig är det bra om du bokar in dig till din doktor. Så småningom kanske medicinen kan sättas ut helt och då är det bra om du kollar ditt blodtryck lite då och då så det inte skjuter i höjden igen.

Nej jag kommer inte att själv sätta ut medicinen men jag håller koll på trycket nu med jämna mellanrum och ska som sagt till läkarstationen igen om ca 1 månad. Om trycket sjunker mer och/eller jag blir mer yr innan jag ska dit så ringer jag och pratar med dem :)

Jag har antagligen haft högt tryck ett bra tag bakåt utan att jag funderat så mycket på det men så här i efterhand så har det funnits i alla fall ett tecken på det. Huvudvärk!

Nu sedan jag började äta blodtryckssänkande medicin så har min nästan dagliga huvudvärk helt försvunnit! Har ofta skyllt min huvudvärk på mina nackproblem (får lätt ont i nacken om jag ligger tokigt med nacken på natten eller om jag inte tänker på min kroppshållning vid arbete.)

Men sedan jag började med tabletterna mot "högtryck" så kan jag fortfarnade ibland vakna med nackont men INGEN huvudvärk :)

• Like 1