Jump to content

D-vitaminhalt i kosttillskott

Escale

Recommended Posts

I dagens Corren finns en test av olika D-vitamintillskott. Holistics D3-vitamin är med och är uppmätt till 76,2 mikrogram istället för 50 som står på burken. Det är ju inte samma resultat som doc fick i sin test, men kanske varierar innehållet i kapslarna? 76,2 mikrogram skulle ju motsvara drygt 3000 ie istället för 2000. Jag brukar ta en kapsel om dagen september till och med april. Nu undrar jag om jag borde hoppa över en eller två dagar i veckan? Är 3000 ie varje dag för mycket för en kvinna på 60 år som väger ca 53 kg?

Holistic har också kommit ut med D-vitamin med 5000 E per tablett vilket jag tar varje dag (kvinna 39 år och 58 kilo). Men en sak som jag undrar över är  när det är viktigast att ta D-vitamin. Många tar ju uppehåll under sommaren, men är det inte viktigt att ta tillskott även då eftersom man borde bygga upp immunförsvaret inför hösten. . .

Eller förbrukar man sin dos under dagen?

Under sommaren tillverkar kroppen själv det D3 vitamin den behöver, under förutsättning att man får ca 15 minuter av sol per dag på oskyddad hud. Efter det kan man smörja in solskydd. Får man mycket sol på sig under sommaren, så räcker lagret en bra bit in på vintern, men runt januari/februari behöver nog de flesta toppa upp. Ett kapitel i Matrevolutionen går in på det här, och Andreas förklarar det jättebra! 

I artikeln i corren som nämndes ovan står det även att" överdosering av d-vitamin kan leda till att lungor och njurar förkalkas. Enligt Ann Burgaz är det svårt att säga exakt var gränsen går för när det börjar bli skadligt"

Jag tar tillskott av d-vitamin och blir lite oroad av detta. Samtidigt ska ju solen sommartid göra att det naturligt bildas väldigt höga doser. Det brukar användas som argument för att det inte är farligt att överdosera. Vad tänker ni andra? Jennie J

Tack för svaren. Det verkar nog inte vara någon fara med 3000 ie om dagen. Men egentligen borde man mäta halten av d-vitamin i kroppen. Nägra verkar ju ha gjort det. Var det svårt att övertala doktorn att få det där provet taget?

Min läkare gick med på det efter viss diskussion. Men du kan ju säga att du är rädd för att du överdoserat, så borde det bli medicinskt motiverat att testa även om man tror på de "etablerade" råden för D-vitamin.

• Like 1

Vad heter det blodtestet som kan göras för att konstatera vitaminnivåer i kroppen ?

25(OH)D se http://en.wikipedia.org/wiki/Calcifediol

Ett ämne som bildas o lagras i levern, cirkulerar i blodet och används i stort sett i alla kroppens organ för att facilitera olika biokemiska processer; det finns alltså receptorer för detta ämne i stor mängd runtom i kroppen.

SELF-tabletterna är ju vanliga tabletter och inte ampuller  med olja för att maximera vitaminintaget. Undra om hur mycket av styrkan försvinner till tomma intet om inget fett finns med i bilden vid intaget ? För att spekulera vilt... kanske därför är de boostade med extra D3 för att avge sin nominella mängd ? Någon som vet mer ? 

Min läkare gick med på det efter viss diskussion. Men du kan ju säga att du är rädd för att du överdoserat, så borde det bli medicinskt motiverat att testa även om man tror på de "etablerade" råden för D-vitamin.

Jag använde precis samma argument hos min läkare! Han tyckte inte att det skulle vara nödvändigt och jag trodde faktisk inte han tog det (jag hade bett om prov på socker, kolesterol osv), men når brevet kom med provsvaren, var det också med!

• Like 1

SELF-tabletterna är ju vanliga tabletter och inte ampuller  med olja för att maximera vitaminintaget. Undra om hur mycket av styrkan försvinner till tomma intet om inget fett finns med i bilden vid intaget ? För att spekulera vilt... kanske därför är de boostade med extra D3 för att avge sin nominella mängd ? Någon som vet mer ? 

Om jag inte äter i samband med att jag tar D-vitaminerna, så tar jag t.ex. nån skiva ost med smör precis före. Då tänker jag att pillerna nog lägger sig nära fettet och löses upp där  :)