L8! Posted February 16, 2015 Share Posted February 16, 2015 Hej, Jag har haft problem med underproduktion av sköldkörtelhormon länge, men tidigare mått förhållandevis bra. Äter Levaxin. Jag började äta LCHF för ett år sen och samtidigt med kostbytet sänkte min läkare min levaxindos ganska kraftigt. Sedan dess känner jag nästan konstant muskeltrötthet och invändiga skakningar (som att jag fryser). Mina värden visade före dos-sänkningen att jag åt för mycket Levaxin och nu visar mina värden en perfekt inställd medicinering enligt skolboken. Problemet är att jag inte mår bra. Det känns som konstanta nybörjarbesvär med andfåddhet, mjölksyra i musklerna och allmän orkeslöshet/brist på lust och engagemang. Jag vet inte om det är medicineringen som är fel eller om mitt mående beror på kosten. Jag mår i övrigt mycket bättre i magen med LCHF (förut konstant förstoppad och uppblåst mage). Jag är inte heller konstant hungrig längre. Jag har gått ner 6,5 kg och väger nu 60 kg. En vikt som är normal för min kropp. Nu vill jag prova en annan medicin för att se om jag kan må bättre, men jag är orolig att det är maten som stressar min kropp. Finns någon här med liknande erfarenheter eller som kan förklara om det kan vara maten som påverkar min sköldkörtel negativt? Jag kommer att bli tvungen att strida för att få testa den andra medicinen (Lio) eftersom min läkare inte tror på mina symtom. Och jag vill utesluta kosten innan jag tar den striden... Jag vill verkligen inte äta "vanligt" igen. Lotta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted February 16, 2015 Share Posted February 16, 2015 Jag tror stenhårt på att NDT är det bästa alternativet, men det är nästan omöjligt att få utskrivet här i Sverige. Jag tvivlar på att det är maten som stressar din kropp. Om jag får spekulera tror jag att Levaxin helt enkelt inte hjälper dig lika bra som provresultaten påstår. Studier har visat att behandling med syntetiskt T4, som Levaxin, kan ge perfekta provresultat samtidigt som det är brist på aktivt sköldkörtelhormon i ryggmärgsvätskan. Det hyfsar till provresultaten men funkar inte på cellnivå, helt enkelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
L8! Posted February 17, 2015 Author Share Posted February 17, 2015 Ja Ulf, att få något annat än Levaxin är svårt. När dosen sänktes och jag började må dåligt ringde jag min läkare och sa att jag inte mår bra alls. Hans svar var då att detta var normalt. Man ska vara trött, annars finns risk för förmaksflimmer och urlakning av skelettet. Detta svar gjorde mig helt paff. Ska jag leva resten av mitt liv på sparlåga? Självklart vill jag inte riskera min hälsa, men jag ville inte ge upp och började googla på alternativ medicin. Nu vill jag testa att kombinera levaxin med Lio. Läkaren erkänner att han inte vet något om Lio eller mkt om sköldkörteln alls, men vill inte ändra medicin. Men hela tiden gnager det i mig att jag kanske inte klarade omställningen till LCHF som friska personer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 17, 2015 Share Posted February 17, 2015 Byt läkare 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 17, 2015 Share Posted February 17, 2015 Ja Ulf, att få något annat än Levaxin är svårt. När dosen sänktes och jag började må dåligt ringde jag min läkare och sa att jag inte mår bra alls. Hans svar var då att detta var normalt. Man ska vara trött, annars finns risk för förmaksflimmer och urlakning av skelettet. Detta svar gjorde mig helt paff. Ska jag leva resten av mitt liv på sparlåga? Självklart vill jag inte riskera min hälsa, men jag ville inte ge upp och började googla på alternativ medicin. Nu vill jag testa att kombinera levaxin med Lio. Läkaren erkänner att han inte vet något om Lio eller mkt om sköldkörteln alls, men vill inte ändra medicin. Men hela tiden gnager det i mig att jag kanske inte klarade omställningen till LCHF som friska personer... Problemet är int eLCHF, problemet är att du har för låg dos av fel medicin. Går du hos distriktsläkare eller endokrinolog? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
L8! Posted February 17, 2015 Author Share Posted February 17, 2015 Jag har aldrig träffat edokrinolog. Aldrig fått min sjukdom förklarad för mig. Endast fått levaxin utskriven och meddelande om provsvaren ser bra ut. Har insett att många problem jag haft under årens lopp kan ha haft med sköldkörteln att göra, men vid vårdbesök har aldrig någon kopplat ihop detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted February 17, 2015 Share Posted February 17, 2015 Den här artikeln av William Davis tycker jag är väldigt bra. Han tar upp det mesta om nivåer och mediciner men understryker också vikten av jod. Han rekommenderar: I’ve therefore been advising 500-1000 mcg per day from an iodine supplement, such as kelp tablets (dried seaweed). Alltså alg/tångtabletter som ger 500 - 1000 mcg per dag. http://www.wheatbellyblog.com/2011/10/thyroid-tune-up-checklist/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 17, 2015 Share Posted February 17, 2015 Jag har aldrig träffat edokrinolog. Aldrig fått min sjukdom förklarad för mig. Endast fått levaxin utskriven och meddelande om provsvaren ser bra ut. Har insett att många problem jag haft under årens lopp kan ha haft med sköldkörteln att göra, men vid vårdbesök har aldrig någon kopplat ihop detta. Eftersom ämnesomsättning sker i alla celler i hela kroppen är det inte mycket som INTE påverkas av sköldkörtelhormonernas nivåer. Börja med att be att få kopior på dina testresultat. Be att få ta också FT3 och FT4 om inte de proven brukar tas. Det är inte ovanligt att man med tiden får svårt att konvertera det syntetiska T4 i Levaxinet till det aktiva T3 så bra att kolla de nivåerna. Posta gärna dina senaste provsvar här. Och se om du kan hitta en läkare som är intresserad av att behandla patienter istället för att behandla blodprover. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 17, 2015 Share Posted February 17, 2015 Den här artikeln av William Davis tycker jag är väldigt bra. Han tar upp det mesta om nivåer och mediciner men understryker också vikten av jod. Han rekommenderar: I’ve therefore been advising 500-1000 mcg per day from an iodine supplement, such as kelp tablets (dried seaweed). Alltså alg/tångtabletter som ger 500 - 1000 mcg per dag. http://www.wheatbellyblog.com/2011/10/thyroid-tune-up-checklist/ Många sköldkörtelpatienter rapporterar avsevärt förvärrade problem, inte minst höga nivåer antikroppar, av jodtillskott. Så man ska nog vara försiktig. Men man ska naturligtvis inte vara rädd för salt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Britt-Mari Posted February 17, 2015 Share Posted February 17, 2015 L8! Du får göra, som många, med den här sjukdomen. Ta reda på så mycket som möjligt själv. Den senaste boken jag läst: Få livet tillbaka av Helle Sydendal, lättläst och bra info. Sen ger Helena Rooth Svenssons böcker Det trötta folket och Sköldkörteln och mitokondrierna så enormt mycket kunskap och förståelse om orsaker till de olika konstiga symtom, som hypotyreos ger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
L8! Posted February 17, 2015 Author Share Posted February 17, 2015 Ja, att jag måste läsa på ännu mer inser jag. Och det är intressant läsning. Men även skrämmmande... Mina provsvar ser ungefär lika ut sen några år tillbaka. TSH har legat under 0.1 (vilket visar jag fått för mkt levaxin). När jag fick minskad dos för ett är sen höjdes TSH till 2,1 i ett svep. Pertekt värde enl skolboken. T3 är aldrig mätt. Men det har jag läst inte säger något vid levaxinbehandling då det inte mäts på cellnivå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 17, 2015 Share Posted February 17, 2015 Det perfekta värdet för TSH när man behandlas med sköldkörtelhormoner är det man mår bra på. För de allra flesta är 2 för högt. Själv har jag inte haft mätbart TSH sedan jag började medicinera men jag tar ju NDT. Jag har sett att man ofta rekommenderar att ligga på max 1 i TSH när man medicinerar. Den som står på Levaxin kan mycket väl kolla FT3 och FT4 emellanåt eftersom det syntetiska T4 i Levaxinet ska omvandlas till T3 och då kan man ju se relaitionen mellan dessa värden. En del har jättehögt FT4 men jättelågt FT3 och då ser man att inte tillräckligt av medicinen omvandlas till det aktiva T3. Jag tycker att FT3 är det testet som säger mest om hur bra jag ligger i dos, det stämmer överens med hur jag mår. En bra sajt är Stop the thyroid madness, http://www.stopthethyroidmadness.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted February 17, 2015 Share Posted February 17, 2015 Det perfekta värdet för TSH när man behandlas med sköldkörtelhormoner är det man mår bra på. För de allra flesta är 2 för högt. Själv har jag inte haft mätbart TSH sedan jag började medicinera men jag tar ju NDT. Jag har sett att man ofta rekommenderar att ligga på max 1 i TSH när man medicinerar. Den som står på Levaxin kan mycket väl kolla FT3 och FT4 emellanåt eftersom det syntetiska T4 i Levaxinet ska omvandlas till T3 och då kan man ju se relaitionen mellan dessa värden. En del har jättehögt FT4 men jättelågt FT3 och då ser man att inte tillräckligt av medicinen omvandlas till det aktiva T3. Jag tycker att FT3 är det testet som säger mest om hur bra jag ligger i dos, det stämmer överens med hur jag mår. En bra sajt är Stop the thyroid madness, http://www.stopthethyroidmadness.com/ Min läkare menade att han hade sett patienter som behövde ligga så lågt i TSH som 0,4. När jag var nere i 0,04 tyckte han dock att det var lite onödigt lågt... B-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 17, 2015 Share Posted February 17, 2015 Min läkare menade att han hade sett patienter som behövde ligga så lågt i TSH som 0,4. När jag var nere i 0,04 tyckte han dock att det var lite onödigt lågt... B-) Jag har faktiskt sett en undersökning som visade att det kan vara bra att ligga över 0,05 om jag minns rätt, i så fall ligger jag för lågt. Om jag orkar ska jag leta rätt på den. Å andra sidan ställer det ju oerhört höga krav på labb och metod att kunna mäta tiondelar och hundradelar i början av skalan så jag vet inte om man ska lita på resultaten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
L8! Posted February 17, 2015 Author Share Posted February 17, 2015 Det värsta med detta är att min läkare tror att jag hittar på. Han vill att vi ska "diskutera andra orsaker till varför jag är så ledsen och mår dåligt". Jag misstänker att han hellre skriver ut psykofarmaka än någon ny medicin på prov. Detta gör att jag känner mig frustrerad och förolämpad. Faktiskt känns det förnedrande att bli misstrodd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 17, 2015 Share Posted February 17, 2015 Det värsta med detta är att min läkare tror att jag hittar på. Han vill att vi ska "diskutera andra orsaker till varför jag är så ledsen och mår dåligt". Jag misstänker att han hellre skriver ut psykofarmaka än någon ny medicin på prov. Detta gör att jag känner mig frustrerad och förolämpad. Faktiskt känns det förnedrande att bli misstrodd. Jag fick inte ordning på min läkare förrän jag blev utredd av vårdcentralens terapeut som kunde konstatera att det inte var något större fel på mitt psyke. Depression är för övrigt ett mycket vanligt symptom på hypotyreos. Som sagt, se om du kan hitta ett bättre exemplar, som lyssnar. Du är ju trots allt expert på dig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
L8! Posted February 17, 2015 Author Share Posted February 17, 2015 Tack för alla svar. Det känns lättare att kämpa på för att få testa annan medicin nu. Jag har bokat de rekommenderade böckerna på biblioteket också 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sanna Eriksson Posted February 18, 2015 Share Posted February 18, 2015 Att ha för hög levaxindos är i längden inte bra, men patienten bör behandlas utifrån hur hen mår och inte enbart efter provsvar. Min fundering är, har du på något sätt utvärderat din kosthållning? Hur strikt äter du? Äter du en varierad kost med grönsaker av olika slag? Tar du några kosttillskott? En del mår bra på strikt kosthållning, medan andra mår bättre på en mer liberal lchf-kost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
L8! Posted February 18, 2015 Author Share Posted February 18, 2015 Nej, för hög levaxindosen vill jag inte ha. Jag äter mycket grönsaker. Men det innebär även en hel del kålväxter. Dock alltid kokta. Jag äter vitamin D och magnesium. Jag har bestämt att jag ska testa en period med strikt och sedan en period med liberalare mat (mer rotfrukter). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts