Xiro

Skolan och samhället påverkar ungdomars kostvanor

Recommended Posts

Fik och kiosker på skolor?

Förekommer det fortfarande fik/kiosker på skolor? Jag vet att det förekommit försäljning av sötsaker på skolor. Förekommer det fortfarande? Vilka möjligheter har skolan att styra upp detta och vad skulle ni vilja se för uppstyrningar? Jag själv skulle vilja se fokus på GI, känslig mage (gluten t ex), hög näringstäthet, minimalt inflammatoriskt påslag och minimalt med gifter. 

Skolans och vårdens möjligheter att ge råd och lägga sig i?

Hur mycket får lärare, skolsköterska, kurator med flera lägga sig i ungdomars kostvanor? I vissa ämnen får man väl propsa för GI-tänk och minska gluten och socker - t ex hemkunskap, idrott, biologi? Kan en skola ge kost- och livsstilsråd till en elev och dennes föräldrar?

Jag tänker mig att skolan är en plats där dåliga kostvanor verkligen märks, och då vore det väldigt bra om skolan också har stora möjligheter att agera. Måste kännas hopplöst som lärare att se trötta, ofokuserade, otrevliga, t o m aggressiva och hotfulla elever som konsumerar läsk och snask dagligen, i synnerhet om man inte ges möjlighet att hjälpa eleverna till bättre vanor.

Vilka möjligheter finns? Finns det regler och praxis som utgör hinder? Ett hinder är ju såklart livsmedelsverkets rekommendationer, som lämnar alltför stort utrymme för dålig kost. Och ett annat hinder är att det inte verkar finnas andra accepterade riktlinjer att anamma istället. Men jag tror att den som är smart och kunnig kan lappa ihop en smart koststrategi av livsmedelsverkets riktlinjer tillsammans med uppdaterad och ganska accepterad vetenskap, utan att få på tafsen av rektorn. 

Hur bra pedagoger och beteendeveteskapliga metoder man än praktiserar så tror jag man får kämpa ohemult hårt mot effekterna av dålig kost. Det kan säkerligen knäcka även den bästa läraren eller rektorn. 

Ps. Ifall det är någon skola som har en kiosk med onyttigheter, då skulle jag vilja se den skolans försvar när den får synpunkter från detta forum!!!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fik och kiosker på skolor?

Förekommer det fortfarande fik/kiosker på skolor? Jag vet att det förekommit försäljning av sötsaker på skolor. Förekommer det fortfarande? Vilka möjligheter har skolan att styra upp detta och vad skulle ni vilja se för uppstyrningar? Jag själv skulle vilja se fokus på GI, känslig mage (gluten t ex), hög näringstäthet, minimalt inflammatoriskt påslag och minimalt med gifter. 

Skolans och vårdens möjligheter att ge råd och lägga sig i?

Hur mycket får lärare, skolsköterska, kurator med flera lägga sig i ungdomars kostvanor? I vissa ämnen får man väl propsa för GI-tänk och minska gluten och socker - t ex hemkunskap, idrott, biologi? Kan en skola ge kost- och livsstilsråd till en elev och dennes föräldrar?

Jag tänker mig att skolan är en plats där dåliga kostvanor verkligen märks, och då vore det väldigt bra om skolan också har stora möjligheter att agera. Måste kännas hopplöst som lärare att se trötta, ofokuserade, otrevliga, t o m aggressiva och hotfulla elever som konsumerar läsk och snask dagligen, i synnerhet om man inte ges möjlighet att hjälpa eleverna till bättre vanor.

Vilka möjligheter finns? Finns det regler och praxis som utgör hinder? Ett hinder är ju såklart livsmedelsverkets rekommendationer, som lämnar alltför stort utrymme för dålig kost. Och ett annat hinder är att det inte verkar finnas andra accepterade riktlinjer att anamma istället. Men jag tror att den som är smart och kunnig kan lappa ihop en smart koststrategi av livsmedelsverkets riktlinjer tillsammans med uppdaterad och ganska accepterad vetenskap, utan att få på tafsen av rektorn. 

Hur bra pedagoger och beteendeveteskapliga metoder man än praktiserar så tror jag man får kämpa ohemult hårt mot effekterna av dålig kost. Det kan säkerligen knäcka även den bästa läraren eller rektorn. 

Ps. Ifall det är någon skola som har en kiosk med onyttigheter, då skulle jag vilja se den skolans försvar när den får synpunkter från detta forum!!!

Tyvärr finns det nog oerhört många skolor som har fik/serveringar med bara godis och sötsaker.

Än värre tycker jag det är när eleverna på hemkunskapslektionerna större delen av tiden bara får lära sig att laga kakor och sötsaker, till råga på allt av en hemkunskapslärare med ORDENTLIG övervikt (Hen har nu gjort en GBP och gått ner drygt 50 kg...men är ändå överviktig)...

Lägg därtill alla dessa försäljningar som eleverna ska utföra, för att samla pengar till skolresor, som också går ut på att sälja godis eller kakor...

Bedrövligt och skrämmande och som förälder med avvikande åsikter är man mycket ensam...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kanske lite OT.

Skolor har jag inte koll på än då barnen inte är så stora. En annan kommunal verksamhet till stor del riktad till barn är ju simhallar, där brukar utbudet vara bedrövligt. I bästa fall hittar man frukt och korv inträngt bland läsk, kakor och godis. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr finns det nog oerhört många skolor som har fik/serveringar med bara godis och sötsaker.

Än värre tycker jag det är när eleverna på hemkunskapslektionerna större delen av tiden bara får lära sig att laga kakor och sötsaker, till råga på allt av en hemkunskapslärare med ORDENTLIG övervikt (Hen har nu gjort en GBP och gått ner drygt 50 kg...men är ändå överviktig)...

Lägg därtill alla dessa försäljningar som eleverna ska utföra, för att samla pengar till skolresor, som också går ut på att sälja godis eller kakor...

Bedrövligt och skrämmande och som förälder med avvikande åsikter är man mycket ensam...

Suck, kanske även bakade på härligt margarin? :P

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min sons högstadieskola finns ett elevfik. De anser nog att de serverar nyttigt fika, och jag är övertygad om att det ser betydligt bättre ut idag, än för tio år sedan. De har en policy, att onyttiga saker är dyrare än nyttigare, de säljer alltså fika med hög marginal och frukt och smörgås med på gränsen till förlust... De säljer frukostpaket, med fruktyoghurt och smörgås. Fram tills de flesta ätit lunch, är det detta, mackor, te, kaffe och frukt som säljs. Efter lunchtid, säljs även fika. Fikat består som regel av bullar, måndag t.o.m torsdag. Jag tror att de säljer saft/festis, men inte läsk. Fredagar finns lyxigare fika av olika slag, kan vara chokladbollar, kladdkaka eller något annat gott.

Klass 7-9 får vara i elevfiket på samtliga sina raster, om de vill. Dessutom brukar sexorna vara där ibland, i varierande omfattning beroende på klassläraren. Alltifrån en gång i veckan till en gång i månaden vet jag har förekommit. Utöver fikaförsäljning ägnar sig elevfikets personal åt saker som utlåning av pingisracket, biljardklot/köer etc. och de säljer pingisbollar, pennor, sudd...

Allt ovanstående är med reservation för att jag kan ha missuppfattat något, men på ett ungefär så ser det ut.

Hemkunskapen är min son mycket nöjd med. De får laga riktig mat, inte en massa snask. Inte är det ju precis LCHF-kost, men inte extremvarianter åt andra hållet heller... De använder smör ibland, margarin ibland, beroende på vad de ska laga...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era vidgade perspektiv, detta är verkligen mindblowing! Känner verkligen att jag vill agera, ställa dessa skolor och kommuner till svars. Vet dock inte riktigt hur, får klura på det. Tänker mig att man får använda livsmedelsverkets argument mot dem, eftersom de så gärna hänvisar till livsmedelsverket  :P Man får ta tid på sig och skriva ett kärnfullt öppet brev i media, där man adresserar specifika skolor/verksamheter där det inte råder tvivel om olämplig försäljning av snask. 

Här citerar jag Livsmedelsverkets hemsida:
"Godis, läsk, glass, kakor, bullar och snacks; Livsmedelsverkets undersökning av barns matvanor visar att barn äter alldeles för mycket feta, sockerrika men näringsfattiga livsmedel. Nästan en fjärdedel av kalorierna kommer från dessa livsmedel."

"En av de viktigaste sakerna man kan göra för sitt barns hälsa är därför att minska på barnens läskkonsumtion. Spar läsken och saften till festliga tillfällen."

"Läsk och saft är några av de största energibovarna eftersom de innehåller mycket energi utan att ge någon mättnadskänsla. Undvik därför läsk och saft, eller drick något enstaka glas till helgen."

Hur går detta ihop med att sälja sötsaker på skolor och i simhallar? - INTE ALLS!!!

Jag blir så trött på de där försäljningarna av snask till "förmån" för klassresor, jag tackar blankt nej för att det är onyttigheter, ockerpriser och dessutom en skamligt dålig deal för klassen! En gång kom det en kille och sålde ekologiskt rättvisemärkt té till ganska rimligt pris, och han var jättepåläst för sin ringa ålder. Jag köpte och öste beröm över honom! 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era vidgade perspektiv, detta är verkligen mindblowing! Känner verkligen att jag vill agera, ställa dessa skolor och kommuner till svars. Vet dock inte riktigt hur, får klura på det. Tänker mig att man får använda livsmedelsverkets argument mot dem, eftersom de så gärna hänvisar till livsmedelsverket  :P Man får ta tid på sig och skriva ett kärnfullt öppet brev i media, där man adresserar specifika skolor/verksamheter där det inte råder tvivel om olämplig försäljning av snask. 

Här citerar jag Livsmedelsverkets hemsida:

"Godis, läsk, glass, kakor, bullar och snacks; Livsmedelsverkets undersökning av barns matvanor visar att barn äter alldeles för mycket feta, sockerrika men näringsfattiga livsmedel. Nästan en fjärdedel av kalorierna kommer från dessa livsmedel."

"En av de viktigaste sakerna man kan göra för sitt barns hälsa är därför att minska på barnens läskkonsumtion. Spar läsken och saften till festliga tillfällen."

"Läsk och saft är några av de största energibovarna eftersom de innehåller mycket energi utan att ge någon mättnadskänsla. Undvik därför läsk och saft, eller drick något enstaka glas till helgen."

Hur går detta ihop med att sälja sötsaker på skolor och i simhallar? - INTE ALLS!!!

Jag blir så trött på de där försäljningarna av snask till "förmån" för klassresor, jag tackar blankt nej för att det är onyttigheter, ockerpriser och dessutom en skamligt dålig deal för klassen! En gång kom det en kille och sålde ekologiskt rättvisemärkt té till ganska rimligt pris, och han var jättepåläst för sin ringa ålder. Jag köpte och öste beröm över honom!

Salami kan jag också tänka mig att köpa!

Å tandborstar...

Eller underkläder...

Men jag vägrar kakor och godis!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående kak och godisföräljning till skolklasser:

Jag blev skitsur då det ska samlas pengar med kakförsäljning. Hälsoargumenten behöver jag inte dra i detta forum men dessutom är det produkter som är svårsålda i min bekantskapskrets. Visst äter de flesta lite kakor, men inte flera burkar, så jag blev stående med flera hemma själv, som jag fick tvinga ut på släkten.

Angående mötet där det bestämdes att klassen skulle sälja kakburkar var det så att samma föräldrar, som förra året klagade på att barnen kunde få med sig nyponsoppa på utflykter för det innehåller ju massvis med socker, nu talade om hur mycket gott Kakservice har och att de lätt köper 5 burkar själv.

Jag lyckades slippa kakföräljningen en gång, men andra gången kunde jag inte stå emot trycket. Men vi har haft en ordentlig diskussion hemma nu, så om det blir en tredje kakförsäljning kommer vi inte att ställa upp. Jag betalar hellre än säljer godis och kakor.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har märkt att mina barn får en hel del sött när de är hemma hos skolkompisar på vardagskvällar. Senast igår coca cola och choklad på eftermiddagen. Helt utan att fråga oss. Ett annat exempel är kaka och läsk till pizza, en vardag. Har även förekommit mackor med ketchup.

Funderar på hur man kan få bukt med detta. Nån som har erfarenhet och tips?

Idéer:

- Ta upp med skolpersonalen, t ex skolsköterskan, för att de ska ge info till alla föräldrar.

- Ta upp med klassföräldrarna så att de kan göra utskick via mail.

Vill inte bli stämplad som jobbig kostaktivist och att det går ut över barnens kompisumgänge, men vill inte heller att de matas med sötsaker av kompisars föräldrar på vardagar. Jag märker hur barnen dras till att gärna vara hemma hos dessa kompisar, och jag är rätt säker på att det söta lockar. Känns väldigt orättvist då jag försöker få dem att ta hem kompisar och bjuda deras barn på nyttiga grejer (som dessutom är mycket dyrare än typiska sötsaker och billig sämre mat). Hos oss får de t ex nötter, ekologiska vindruvor, rökt kött, korv och bra köttbullar av hög kvalitet.

Trist är att det i skolkompiskretsen förekommer ADHD, koncentrationssvårigheter, agressivitet, allergier, diabetes, magproblem och annat som skulle kunna bli så mycket bättre med rätt kost !!! Dock verkar många föräldrar i princip aningslösa inför detta - jag har testat att prata med en del, men jag ser få och rätt betydelselösa ändringar. (Hag har såklart inte full insyn, men som erfaren kostnörd numera har man nog rätt bra sjätte sinne inom detta att komplettera observationerna med.)

Mina egna barn klagar ibland på ont/obehag i magen efter skolan eller besök hos kompisar. Och deras koncentrationsförmåga och minne kan säkerligen vara bättre. Ena grabben har en del problem med ont i ben/fötter efter intensiv fysisk aktivitet (kan vara växtvärk i kombo med låggradig systemisk inflammation, p g a mycket kolhydrater och spannmål utanför hemmet). Men jag har ju rätt lite inflytande över vad de äter i skolan och hos kompisar... Jag är dock glad för att deras fysiska ork, humör och immunförsvar är väldigt stabila numera.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En strategi är att helt enkelt ta fasta på att vi har mycket diabetes typ 2 i ena sidan av släkten, och att vi vill förebygga det hos barnen genom att begränsa sötsaker och söta drycker. Kan vara en strategi både för skola, fritids och kompisarnas föräldrar.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det är svårt att få gehör även hos släkten, ex när sonen självmant tog en sockerfri månad så dukade farmor iaf upp ett rejält kakfat. Ingen som helst hänsyn till hans ställningstagande och hon gjorde inget för att underlätta för honom.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Xiro, jag tror du måste börja med barnen. Tala med dem, och få barnen över på din sida.

Du kan aldrig påverka andra familjer på samma sätt som dina egna barn.

Ge inte efter och lycka till!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men vad tror ni om att t ex skriva ett mail till skolpersonalen och alla föräldrar i klassen angående det där med att vi vill minska risken för diabetes? Jag förstår att det inte kommer att bli perfekt, men om det ger t ex 50% är det ju väldigt positivt. Eller tror ni de kommer tycka att jag är en knasboll? :D Jag tror faktiskt ett ärligt och väl formulerat försök kommer att få hyfsat bra respons och respekt - flera kommer säkert att vara tacksamma för att någon vågar bana väg!

Jag har som sagt pratat med barnen mååånga gånger, och jag ska fortsätta göra det. Känns lite trist att gå att vänta på att nån när o kär blir allvarligt sjuk eller dör och sedan statuera ett exempel kring det. En av sonens klasskompisar sa att hens farmor dog i cancer för att hon åt mycket godis och kakor... Det ska inte behövas såna hemskheter, man måste kunna styra upp detta innan.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men vad tror ni om att t ex skriva ett mail till skolpersonalen och alla föräldrar i klassen angående det där med att vi vill minska risken för diabetes? Jag förstår att det inte kommer att bli perfekt, men om det ger t ex 50% är det ju väldigt positivt. Eller tror ni de kommer tycka att jag är en knasboll? :D Jag tror faktiskt ett ärligt och väl formulerat försök kommer att få hyfsat bra respons och respekt - flera kommer säkert att vara tacksamma för att någon vågar bana väg!

Jag har som sagt pratat med barnen mååånga gånger, och jag ska fortsätta göra det. Känns lite trist att gå att vänta på att nån när o kär blir allvarligt sjuk eller dör och sedan statuera ett exempel kring det. En av sonens klasskompisar sa att hens farmor dog i cancer för att hon åt mycket godis och kakor... Det ska inte behövas såna hemskheter, man måste kunna styra upp detta innan.

Försök att till skolan få en bra föreläsare, kanske till ett föräldramöte, som kan berätta om vad dagens historiskt höga sockerkonsumtion ställer till med i barns kroppar.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att vara knasboll är en skyldighet som man måste bjuda på ibland. ;)  Det är klart att du kan skicka mail till skolpersonal och föräldrar, men jag skulle bli förvånad om så många som 10 % hoppar på tåget. Systers idé med en föreläsning skulle däremot kunna vara nåt, tror jag.

Vad du än gör, så tappa inte fokus på barnen! Ju tidigare du "indoktrinerar" dem desto lättare blir det när de blir större.

Berätta gärna hur det gick.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag överraskade min son med att vinna över hela skolan i 1 km löpning! Trots att han inte tillhör äldsta åldersgruppen på skolan. Han åt en liten rostemacka med mycket smör och ost, plus ett glas vatten, till frukost. På förmiddagens fruktstund åt han två rejäla bitar gurka med havssalt. En stund senare sprang han.

För några veckor sen vann han varenda heat med god marginal i en regional BMX-tävling. Trots att han knappt kunnat träna alls på grund av växtvärk. Den dagen åt han rejält med nötbacon till frukost.

Dessutom är han lugn, vänlig och glad. Han är en kanonbra kombo av vinnarskalle, entusiast och god förlorare. Jag är säker på att kostvanorna har stor betydelse för allt detta och att de flesta har förutsättningarna för det, inte bara min son.

Intressant att skolan motarbetar, på egen bekostnad... de visar enorm uppskattning för resultaten men dissar metoden... men vi får fortsätta hoppas på ändring i framtiden...

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg