Träningstokig Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Vad är argumenten för/emot LCHF under amning? Finns det några risker i teorin även om det finns dåligt med studier? Någon som vet? Skulle vilja rekommendera LCHF till en blivande mamma men jag känner inte att jag har tillräckligt med kött på benen. Speciellt när man får följdfrågor om det inte riskerar barnets utveckling. Gissar att om hon frågar en dietist eller sin barnmorska kommer de att avråda. Finns det några bra studier jag kan referera till? Eller några vettiga argument? Är en liberalare variant att föredra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Ett bra argument kan vara att fråga sig själv om det är en bra idé att ge barnet socker (kolhydrater)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Får Masajerna och Innuiterna och Samerna friska barn? Javisst får dom det Äter man Lchf normalt sett så är det ingen risk att vare sig vänta barn eller amma på kosten Däremot finns det ingen anledning att förändra nåt till det striktare just under den här perioden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Som jag ser det är LHCF nära naturlig kost. Man kan ju inte helt veta hur en absolut naturlig kost är, men LHCF ger bra blodvärden och gör folk friska. Det minskar inflammationer i kroppen, dvs överdrivna inflammationer. Minskar autoimmuna reaktioner (enligt anekdoter förstås, men det finns många av dom) och många beskriver att det botar diabetes typ 2. Det är helt enkelt inte bra att äta en massa kolhydrater. Åtminstone inte snabba kolhydrater och gluten är inte människoföda. Dessutom innehåller dagens vanliga kost en massa tillsatsämnen, tillsatt socker och helt enklet konstig mat. Genom att äta LHCF får man renare naturligare mat. Jag tror inte man behöver vara helt strikt för att få hälsovinster av lågkolhydratkost. Själv äter jag inte potatis, stärkelserika produkter (majsmjöl, potatismjöl etc), ris, spannmål och dricker inte mjölk. Dessutom äter jag hellre grönsaker än frukt. Det finns ju mycket mera nyttigheter i grönsaker än i frukt och man slipper att blodsockret åker upp och ner då grönsaker inte har så mycket socker. Men att äta en frukt om dagen är säkert ok. Och dessutom kan man också äta rotfrukter med lite stärkelse i, t.ex kålrot. Det viktiga är att inte vara rädd för fett. Mätat fett är (om jag tolkar Ann Fernholms bok rätt) neutralt för hälsan. Det är inte farligt. Att byta kolhydrater mot mättat fett ger hälsovinst eftersom kolhydrater är dåliga för oss. Men att äta mycket fiskfett är ännu bättre - enligt hennes bok. Man ska däremot undvika margarin och omega-6-rika oljor (tex majsolja, solrosolja). Fett behövs för hjärnans utveckling också Så, hur summerar jag det här nu då... Det är alltid bättre att äta mera åt LHCF-hållet än att äta som de flesta som inte äter LCHF gör. Jag har själv ammat 1,5 år på LHCF-kost. mer och mindre strikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Bröstmjölk är i grunden filtrerat blod, och de ämnen och de halter som filtreras fram har finslipats genom miljoner år av biologisk evolution. Oavsett om man äter kost med mycket kolhydrater eller lite så finns det minst en normal mängd glukos (blodsocker) i blodet. Det betyder vid LCHF att kostens låga innehåll av kolhydrater inte utgör något hinder mot att bröstmjölken ska innehålla den önskvärda halten av laktos (kolhydraten i blodet, en sockerart). Däremot kan man tänka sig att vid kost med mycket kolhydrater kan dessa kanske svämma över och bröstmjölken få extra hög halt av laktos, men det är inget jag vet. Om så vore fallet, borde det vara dåligt för det ammande barnet. Den blivande mamman kan gärna börja med LCHF redan nu (antar att barnet ligger i magen nu), för det finns studier som visar att barn till mammor som äter mycket kolhydrater genom s.k. epigenetisk påverkan får en sämre start i livet. Se t.ex. Robert Lustigs bok "Fat Chance" för mer information om detta. Det finns alltså ingen tid att förlora - lycka till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mmeo Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Det som eventuellt skulle kunna vara en risk är kanske om man rasar i vikt under tiden man ammar. Det kan ju eventuellt öka mängden miljögifter i bröstmjölken. Jag ville undvika detta och gav mig på en liberal LCHF under amningen (nystart efter en kostmässigt utspårad graviditet). Rasade i vikt gjorde jag i vilket fall, trots en del rotsaker och mejerier i kosten. Lite dåligt samvete har jag för detta, men jag försökte verkligen inte gå ner. Jag har dock en hel del att ta av så är man mindre kanske man inte går ner på det sättet. Min lille son verkar må toppen i alla fall. Jag upplever att min mjölk bllev fetare och min son stod sig mycket bättre på amingen -> god sömn! Han är nu sju månader och jag jag känner ingen annan som amningen fungerat så bra för så länge. Jag ammar fortfarande till allra största del. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Träningstokig Posted January 19, 2013 Author Share Posted January 19, 2013 Tack för bra svar allihop!!! Logiken säger ju att det inte ska vara något problem egentligen men jag vill inte rekommendera något utan lite kött på benen. Men frigörs det gifter av vanlig viktnedgång utan svält? För om jag förstått saken rätt så innebär inte ketos svält i samma bemärkelse som om man t.ex. bantar med en lågkaloridiet? Eller är det samma sak? Ketos kan ju uppstå trots ett kaloriöverskott om jag förstått saken rätt? Frigörs det lagrade gifter direkt man förbränner fett eller hur fungerar det? I så fall borde ju en liberalare variant vara att föredra under amning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matgiken Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 <blockquote class='ipsBlockquote'data-author="Träningstokig" data-cid="6862" data-time="1358624175"><p> Tack för bra svar allihop!!! Logiken säger ju att det inte ska vara något problem egentligen men jag vill inte rekommendera något utan lite kött på benen.<br /> <br /> Men frigörs det gifter av vanlig viktnedgång utan svält? För om jag förstått saken rätt så innebär inte ketos svält i samma bemärkelse som om man t.ex. bantar med en lågkaloridiet? Eller är det samma sak? Ketos kan ju uppstå trots ett kaloriöverskott om jag förstått saken rätt? Frigörs det lagrade gifter direkt man förbränner fett eller hur fungerar det? I så fall borde ju en liberalare variant vara att föredra under amning?</p></blockquote> Jag tror inte att du behöver fokusera på viktnedgång i det här sammanhanget. Jag, sambon och många, många fler som äter LCHF går inte alls ner i vikt utan är mätta, friska, nöjda — och viktstabila! Jag tror också att det är viktigt när man försöker att informera andra om LCHF att man pratar om det som en livsstil, ett sätt att äta och leva, och inte som en viktminskningsmetod. Hoppas att din kompis — och den lille — får må bra, vilken kosthållning de än väljer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Träningstokig Posted January 19, 2013 Author Share Posted January 19, 2013 <blockquote class='ipsBlockquote'data-author="Träningstokig" data-cid="6862" data-time="1358624175"><p>Tack för bra svar allihop!!! Logiken säger ju att det inte ska vara något problem egentligen men jag vill inte rekommendera något utan lite kött på benen.<br /> <br /> Men frigörs det gifter av vanlig viktnedgång utan svält? För om jag förstått saken rätt så innebär inte ketos svält i samma bemärkelse som om man t.ex. bantar med en lågkaloridiet? Eller är det samma sak? Ketos kan ju uppstå trots ett kaloriöverskott om jag förstått saken rätt? Frigörs det lagrade gifter direkt man förbränner fett eller hur fungerar det? I så fall borde ju en liberalare variant vara att föredra under amning?</p></blockquote> Jag tror inte att du behöver fokusera på viktnedgång i det här sammanhanget. Jag, sambon och många, många fler som äter LCHF går inte alls ner i vikt utan är mätta, friska, nöjda — och viktstabila! Jag tror också att det är viktigt när man försöker att informera andra om LCHF att man pratar om det som en livsstil, ett sätt att äta och leva, och inte som en viktminskningsmetod. Hoppas att din kompis — och den lille — får må bra, vilken kosthållning de än väljer! Jag äter LCHF själv utan några ambitioner på att gå ner i vikt. Har sedan länge passerat graviditet och amning och åt inte LCHF då så jag har ingen egen erfarenhet tyvärr. Har alltid gått ner i vikt efter mina graviditeter utan någon större ansträngning men nu tänkte jag rekommendera LCHF till min gravida syster. Viktnedgång är såklart en av anledningarna men inte på bekostnad av välmående och fungerande amning. Jag märker dock väldigt många hälsofördelar som jag såklart vill dela med mig av. Vet ju många som rasar i vikt under amning utan bantning eller kostomläggning. Borde ju inte vara ett problem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mmeo Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Vill bara säga att varken man fokuserar på vikten eller ej så ska man vara medveten om att viktnedgång kan vara en "bieffekt". För mig funkade det så att jag inte gick ner ett gram under de första 10 veckorna av amning. Då åt jag "vanlig" kost. Sen gick jag över till en liberal LCHF kost, och jag åt myycket mat. Då började jag rasa, ca 2 kg i veckan de första 5 veckorna och sen i lite lägre takt. Jag försökte alltså verkligen inte gå ner i vikt, och har inte heller tidigare gått ner i vikt när jag ätit LCHF. Tydligen är amning + LCHF en magisk kombination åtminstone för mig. Som jag förstått det så frigörs miljögifterna när man förbränner kroppsfettet. Stämmer det så borde ju det inte spela någon roll om det är viktväktarna eller LCHF som orsakar viktminskningen, tyvärr. Men jag tror ju samtidigt att LCHF kost är en betydligt hälsosammare kost än högkolhydratskost så för mig är valet inte så svårt ändå. Riktig, näringstät mat kan ju knappast vara annat än en fördel för mjölkens sammansättning och för den ammande mammans hälsa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Träningstokig Posted January 19, 2013 Author Share Posted January 19, 2013 Vill bara säga att varken man fokuserar på vikten eller ej så ska man vara medveten om att viktnedgång kan vara en "bieffekt". För mig funkade det så att jag inte gick ner ett gram under de första 10 veckorna av amning. Då åt jag "vanlig" kost. Sen gick jag över till en liberal LCHF kost, och jag åt myycket mat. Då började jag rasa, ca 2 kg i veckan de första 5 veckorna och sen i lite lägre takt. Jag försökte alltså verkligen inte gå ner i vikt, och har inte heller tidigare gått ner i vikt när jag ätit LCHF. Tydligen är amning + LCHF en magisk kombination åtminstone för mig.Som jag förstått det så frigörs miljögifterna när man förbränner kroppsfettet. Stämmer det så borde ju det inte spela någon roll om det är viktväktarna eller LCHF som orsakar viktminskningen, tyvärr. Men jag tror ju samtidigt att LCHF kost är en betydligt hälsosammare kost än högkolhydratskost så för mig är valet inte så svårt ändå. Riktig, näringstät mat kan ju knappast vara annat än en fördel för mjölkens sammansättning och för den ammande mammans hälsa. Håller med! Hellre näringstäta livsmedel än kolhydratladdat skräp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pygmepuff Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Jag ammade och käkade lchf, ammade i 12,5 månader och min son är hur kry som helst. Enligt dagis är han starkare och tuffare än tvååringarna (han är 1). Så jag la nog en bra grund med den mjölken. Gick dessutom ner 3 kg i veckan i bland och tycker inte att det har påverkat honom negativt =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Jag ammade också på LCHF, det gick fint. Men det är ju ändå så att mjölken innehåller en del kolhydrater, som ju kroppen måste tillverka. Så jag ser inte något skäl att vara strikt när man ammar. Det verkar vara kanske 50 g kolhydrater per dag extra som behövs. Jo, det bästa vore ju om man inte gick ner något när man ammade, men det är ju inte så många som lyckas med det, oavsett kost. Jag gick ner mer när jag ammade på SLV-mat med extramycket kanelbullar jämfört med när jag ammade nästa barn på LCHF, så det blir ju som det blir. Men man ska väl inte försöka gå ned jättemycket när man ammar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pygmepuff Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Jag hade 15 kg som jag ville bli av med och gärna så snabbt som möjligt, gick ner dom på 2 månader så det var skönt tyckte jag (som ville ha andra kläder än mjukisar) Gick inte ner ett skvatt när jag åt "vanlig" mat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Jag har några gånger vid amning sedan jag började med LCHF mått illa på ett konstigt sätt. Senast idag faktiskt. Min teori är att det kan vara sömnbrist (sov dåligt i natt), att jag plötsligt ätit mera strikt och jag är ovan, att jag ätit för lite, druckit för lite vatten, att jag tappas på blodsocker via mjölken och på LCHF blir det ibland för lågt blodsocker då. Detta har hänt i samband med lite striktare LCHF men jag har inte skrivit upp mat och hur jag mått. Så det behöver inte varit så varje gång och trötthet kan det lika gott varit. I varje fall åt jag en apelsin nu ikväll och mår lite bättre. Men så åt jag också annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mmeo Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Jag har också mått konstigt illa ibland när jag ammat, och speciellt när jag varit lite extra strikt (vanligtvis av trötthet/tidsbrist då ägg med smör känns som en väldigt smidig maträtt). För mig blev det bättre när jag tänkte på att äta lite extra salt och dricka ännu mer än jag gjorde. Man behöver ju någon extra liter per dag som ammande och dessutom lite extra kanske när man äter LCHF. Men bara dricka mer funkade alltså inte för mig, kroppen saknade tydligen också salt. Jag håller också med om att man nog inte behöver vara så strikt som ammande. För mig har det fungerat väldigt bra och jag har mått bäst, och faktiskt gått ner mest, när jag ätit rätt så liberalt. Det har nog i och för sig varierat rätt friskt mellan dagarna hur mycket kolhydrater jag ätit. Skulle gissa på att jag snittar runt 30-40g kolhydrater/dag, men ibland så lite som 10 gram och ibland så mycket som 80 gram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Intressant att jag inte är ensam om att uppleva illamående vid strikt LCHF och amning. Du verkar också variera kolhydratintaget rätt mycket, precis som jag. Så kanske det ändå kan vara just växladet mellan strikt och liberal som är hårt för kroppen? Vad tror du? Idag har jag mått bättre trots jobbig natt. Lite smått illa nu på kvällen men jag ska gå och äta något strax så kanske det lättar. Dagens mat är kaffe med smör, grädde och kokosolja till frukost. Hjortskav-kål-äggplanta-gryta med grädde mycket smör och smetana och pyttelite morot. Vatten. En apelsin och en filbunke spetsad med creme fraiche. Undrar hur mycket kh det blivit? 25 från mjölkprodukter och grönsaker plus apelsinen på kanske 20 till eller vad tror ni en apelsin kan ha. Jag är väl där på 30-50 normala dagar nu. Mest kommer från grädde och någon rotfrukt (morot, kålrot) och vissa dagar tar jag en apelsin nu när det är säsong. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Det man möjligtvis skulle kunna invända är att det är bättre att vara fettanpassad som gravid än tvärtom. Graviditet leder ju automatiskt till förbättrad ketonkroppsproduktion exempelvis. Det finns även studier som föreslår att ex. högt kolhydratintag och även högt PUFA-intag (fleromättade fettsyror) kan ha negativa effekter för barnet framöver. Det här är ett område jag önskar fler studier på för övrigt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts