Jump to content

Hur lägga in Ica Sötströ i Lifesum eller annan matkalkyl

McHummer

Recommended Posts

Jag kör med Lifesum och lägger in vad jag äter. Vill få ut ratio mellan fett, kolhydrat och protein smidigt och även hålla koll överlag.

Har nu använt 2 msk. Ica Sötströ i LCHF glass igårkväll. Det ser ut och smakar som socker men skall inte påverka blodsockret alls, man skall inte ramla ur ketosen om man vid något tillfälle använder det som jag tolkar det.

Vill nu lägga in det men det blir lite missvisande att lägga in något som har 0%fett, 0%protein och 100%kolhydrat om det inte är "kolhydrater" i den mening jag ser på dem annars. Detta med Stevia och Sötströ skall ju vara något slags nollsummespel, i alla fall i små mängder.

Jag lägger in det nu och får leva med tråkiga siffror i min matkalkyl med vetskap om vad det beror på men är ändå instresserad av vad ni vet om den här typen av sötningsmedel. Kan man verkligen bortse från dem som "kolhydrater" som det påstås?

Erytritol ska som jag förstår det absorberas i blodet redan vid tunntarmen, varefter man kissar ut det. Så det blir verkligen ingen påverkan. Den lilla mängden stevia som finns i Sötströ tror jag är försumbar.

Andra sötningsmedel såsom sockeralkoholer hade enligt min mening varit mer relevant att ta med eftersom de ger cirka 2 kcal i form av smörsyra i grovtarmen.

• Like 3

Jag kör med Lifesum och lägger in vad jag äter. Vill få ut ratio mellan fett, kolhydrat och protein smidigt och även hålla koll överlag.

Har nu använt 2 msk. Ica Sötströ i LCHF glass igårkväll. Det ser ut och smakar som socker men skall inte påverka blodsockret alls, man skall inte ramla ur ketosen om man vid något tillfälle använder det som jag tolkar det.

Vill nu lägga in det men det blir lite missvisande att lägga in något som har 0%fett, 0%protein och 100%kolhydrat om det inte är "kolhydrater" i den mening jag ser på dem annars. Detta med Stevia och Sötströ skall ju vara något slags nollsummespel, i alla fall i små mängder.

Jag lägger in det nu och får leva med tråkiga siffror i min matkalkyl med vetskap om vad det beror på men är ändå instresserad av vad ni vet om den här typen av sötningsmedel. Kan man verkligen bortse från dem som "kolhydrater" som det påstås?

Om det ger missvisande siffror behöver du väl inte bry dig om att lägga in det alls?

• Like 2

Sockeralkoholer är knepiga, även om erytritol tycks vara en av dom som dom flesta tolererar. Tyvärr är nog det enda sättet att veta 100 % om man inte bör äta den att mäta glukos/ketoner efteråt. Du måste testa för att vara säker alltså då svaret är individuellt.

Att mata in sockeralkoholer i typ Lifesum är nog ingen bra ide då Lifesum inte kan tolka näringsvärdena.

• Like 1