DaniM Posted February 17, 2015 Share Posted February 17, 2015 Kan någon förklara för mig förhållande mellan gram och E%? På vilket sätt spelar E% roll i LCHF? Det känns svårt att hålla reda på både och... Vad är viktigare att hålla reda på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted February 17, 2015 Share Posted February 17, 2015 E% är hur många procent av ditt totala energiintag. En typisk lågkolhydratskost brukar ligga på ungefär: 20E% protein 5E% kolhydrater 75E% fett För 2000kcal/dag motsvarar det 400kcal protein=100gram 100kcal kolhydrater=25gram 1500kcal fett=167gram Generellt leder högre intag av E% fett till en mer behaglig mättnad, utan blodsockerdippar Strunta i att räkna och äta ren&naturlig mat tycker jag är det viktigaste att tänka på dvs. att ha en avslappnad inställning till kosten 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 17, 2015 Share Posted February 17, 2015 Du kanske äter 1500 Kcal och jag 2500.. fast bägge ligger på 80E% fett, 15E% protein och 5E% kolisar! Det handlar altså om andelen av olika macronutrienter såsom Kcal, dvs andelen av ditt energiintag. Ett sätt att för olika individer med olika energibehov jämföra varifrån kalorierna kommer! Så 80/15/5 är E%.. dvs fördelningen av kalorierna mellan macronutrienter. 80E% är jävligt mycket, låter i allafall jävligt mycket eller hur, inte undra på att folk tror att vi äter smör med sked och sköljer ner det med grädde!? Grejen är att ett ägg har 60E% fett, steker du det i smör eller tar majo på ett kokt så landar du hur lätt som helst på 80E% fett! Blandfärs.. cirka 60 E% fett, lax, sill, avokado makrill likaså. Fett fläsk och bacon.. vopping upp till 85E% fett.. innan du tagit något fett i stekpannan för att laga till dem! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted February 18, 2015 Share Posted February 18, 2015 Det är skillnad mellan vikt% och E% därför att fett har större energitäthet än kolhydrater och proteiner. Fett = 9 kcal/g Kol. = 4 kcal/g Pro. = 4 kcal/g 50 vikt% (50g/100g) fett blir ungefär 69 E%. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaniM Posted February 18, 2015 Author Share Posted February 18, 2015 E% är hur många procent av ditt totala energiintag. En typisk lågkolhydratskost brukar ligga på ungefär: 20E% protein 5E% kolhydrater 75E% fett För 2000kcal/dag motsvarar det 400kcal protein=100gram 100kcal kolhydrater=25gram 1500kcal fett=167gram Generellt leder högre intag av E% fett till en mer behaglig mättnad, utan blodsockerdippar Strunta i att räkna och äta ren&naturlig mat tycker jag är det viktigaste att tänka på dvs. att ha en avslappnad inställning till kosten Det har jag gjort hittills i nästan 5 månader, gått ner knappt 3 kg...och jag har minst 10-15 ggr så mycket att gå ner... Inga resultat på måttbandet heller Jag har dragit ner på mejeri , börjat använda kokosgrädde och mandelmjölk (egentligen cashewdryck, lite mer fett och mycket mindre kh ), fett och protein delen är inte problem, ligger ganska bra där... men om jag tar lite grönsaker till maten kommer jag upp i 30 g kh... ALLT har ju kollisar, det är så frustrerande...avokado, grön sallad, paprika, broccoli, för att inte nämna tomater. Jag behöver inte mycket grönsaker, men lite måste jag ha för att bli nöjd... Visserligen tycker jag jag äter bra hemlagad mat och mår bättre på det, försöker fokusera på fördelarna, men motivationen börjar bli tunn... Det är inte så att jag planerar att sluta, jag vet att lchf påverkar mina hormoner positivt (har pcos), men det börjar luta mer och mer åt det liberala hållet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted February 18, 2015 Share Posted February 18, 2015 Som du säger, det finns inget alternativ till lchf. Det är bara att njuta av den goda maten och fokusera på alla andra fördelar du får på köpet. Jag brukar hålla mig till avokado, broccoli, spenat och röd paprika till vardags. Om du vill skippa kolisarna helt vissa dagar, kanske du kan prova att bara äta kött och fett. Jmf Tommy Tappar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted February 18, 2015 Share Posted February 18, 2015 Det har jag gjort hittills i nästan 5 månader, gått ner knappt 3 kg...och jag har minst 10-15 ggr så mycket att gå ner... Inga resultat på måttbandet heller Jag har dragit ner på mejeri , börjat använda kokosgrädde och mandelmjölk (egentligen cashewdryck, lite mer fett och mycket mindre kh ), fett och protein delen är inte problem, ligger ganska bra där... men om jag tar lite grönsaker till maten kommer jag upp i 30 g kh... ALLT har ju kollisar, det är så frustrerande...avokado, grön sallad, paprika, broccoli, för att inte nämna tomater. Jag behöver inte mycket grönsaker, men lite måste jag ha för att bli nöjd... Visserligen tycker jag jag äter bra hemlagad mat och mår bättre på det, försöker fokusera på fördelarna, men motivationen börjar bli tunn... Det är inte så att jag planerar att sluta, jag vet att lchf påverkar mina hormoner positivt (har pcos), men det börjar luta mer och mer åt det liberala hållet. Aha, förstod inte att målet var att tappa några kilon... Testa fakir kanske? Börja med att nolla kh och lägg till livsmedel efter hand som du märker att kroppen klarar ta hand om dem du har ju käkat ketogen kost tillräckligt länge för att börja experimentera! Viktminskning är ju tillfälligt, men när du är i mål kan du frossa i härliga fräscha grönsaker hela livet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts