Guest Posted February 17, 2015 Share Posted February 17, 2015 http://www.ettlivsomgris.se/ VARNING FÖR KÄNSLIGA TITTARE! Såg det här förra året och mådde så dåligt av det jag hade sett att jag slutade äta griskött en period. Tyvärr började jag äta griskött igen. Jag äter övervägande fisk men ibland blir det griskött som bacon/fläsk, kotlett eller blandfärs. Känner mig alltid som en kriminell när jag äter det. Hur gör ni? Kan ni bara ignorera det eller köper ni ert griskött från någon gårdsbutik med färre grisar som ni kan träffa? Jag hade gärna tagit emot förslag på bra gårdsbutiker runt Halmstad eller i Halland. Det kanske blir dyrare men det vore det värt. Bara att dra ner lite på konsumtionen av just griskött. Köper redan MSC-märkt fisk för övrigt. Alltid köpt svenskt men inser bittert att det enda bra med det är ur miljösynpunkt pga. kortare transporter. Jag skäms över Sverige som påstår sig vara ett så djurvänligt land men samtidigt tillåter vi att detta pågår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted February 18, 2015 Share Posted February 18, 2015 Den industriella hanteringen av djur är sällan vacker Med stämningsfull musik hård ljussättning och "cherrypicking" av det värsta man hittat som djurrättsalliansen gör här ser det förstås ännu värre ut Det är nog få som ställer sig upp och försvarar industriell hantering av djur men vi Lchf:are är ju nästan dom enda som oförtrutet propagerar för ökat gräsbete och naturlig djurhållning Normalkostare verkar inte så värst engagerade i frågan och "veggare" vill för det mesta inte ens höra talas om bättre alternativ Dom vill inte äta kött öht men låter sig däremot ofta väl smaka av mejerier och ägg som i de flesta fall är ännu smutsigare industrier än köttindustrin är.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted February 18, 2015 Share Posted February 18, 2015 Det är ju så att många som förfasar sig över hur grisar har det har aldrig varit nära ett grisstall - eller varit nära en gris öht. Och så visas gärna bilder från andra länder eller på stallar i Sverige där det finns brister. Men om du missköter dina grisar får du snabbt avdrag på slakten, så det lönar sig inte. Jag skulle vilja påstå att de flesta bönder sköter sina grisar väl. I Sverige har dom sina svansar i behåll och strö i boxarna. Men - grisar är också otrolig stygga djur. Mot varandra. Det finns alltid en gris i boxen som mobbas. Tar du bort den är det en annan som mobbas. Ger du dom för mycket plats - får de plats att slåss. Ger du dom för mycket plats skiter dom i hela boxen. Jovisst, man kan hålla grisar utomhus så de får plats att gå undan. Men då ökar risken för att de får i sig trikiner. Jag äter inte gris som gått ute av den anledningen. Men det är min åsikt, för jag sett en människa lida av denna fruktansvärda sjukdom. Jo, köttet var besiktigat som han ätit... Och för den delen ska vi inte prata om hur suggorna spenar ser ut (och kultingarnas trynen) om man inte klipper tänderna på kultingen första dagen! Suggor förresten är gräslig klumpiga djur som gärna lägger sig på hela kullen smågrisar - därför vill man gärna fixera sugga några dagar efter födseln så smågrisarna kommer igång och kan springa undan. (Vilket de inte alltid hinner ändå) Alltså, jag tycker det finns en massa saker i sammanhanget som diskuteras i media utan att de som vrålar mest har en aning om hur verkligheten ser ut. (Jo, jag har varit svinbonde själv.) Men alla gör som de vill. Jag kan dock tipsa dig om en gårdsbutik i Halland som har grisarna ute och gör mycket god korv: De säljer även sin kött via Mostorps gårdsbutik i Halmstad (har jag för mig): http://www.gudmundsgarden.se/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majjsan Posted February 18, 2015 Share Posted February 18, 2015 Branscher ska ifrågasättas, men tyvärr ger djurrättsalliansen en onyanserad bild. Jag kan rekomendera en facebooksida som visar både bra och dåliga sidor inom svensk grishållning. https://www.facebook.com/mittlivsomsvenskgris Jag har själv djur och vänder mig både mot det idylliska som exempelvis Bregottreklamen förmedlar och mot den skrämmande som djurrättsalliansens visar. Svaret är helt enkelt däremellan. Hur väl jag än sköter mina djur drabbas de då och då av något. Hos mig har Hulda fått ett sår vid mungipan, skulle någon fota det med superzoom skulle man kunna tro att min goa tacka blivit dåligt behandlad. Man kan inte bara visa hemska eller vackra bilder. Ett människoexempel: - gå in på en vanlig förlossningsavdelning och så ser du garaterat blod och andra kroppsvätskor, går du sedan några rum bort så får du se en massa gulliga småttingar. Jag har några få djur för självförsörjning och tycker att fler borde göra liknande. Exempelvis höns är mycket enkla djur som tar ganska lite plats. Jag köper aldrig tyskt eller dansk griskött efter som de klipper svansar, använder för lite strö, för mycket antibiotika och fixerar suggor. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts