jiim

Ketos och ökad metabolism

Recommended Posts

Jag har hört att om man befinner sig i ketos, så ökar basalomsättningen med ungefär 10%. Stämmer detta?

 

Detta är ju egentligen inte önskvärt, eftersom evolutionen har gjort att kroppen vill ha en låg basalomsättning, så vi "slipper" äta så mycket... Typ, om jaktlyckan var dålig så överlevde man eftersom man hade låg omsättning :) )

 

Men, vad är det som gör att basalomsättningen ökar om det stämmer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår så är det själva processen till ketoner som "kostar" mer, ca 200-400 kK/dag. Åtminstone till en början.

Alltså när man omvandlar från kolhydrater i födan till ketoner. Inte från fettceller.

 

Sen tror jag du missuppfattar basalomsättningen och evolutionen. Förutsättningen för att komma åt "fettlagren" vid svält/fasta är via ketoner och FFA fria fettsyror.

 

Många människor har ju en tendens att äta mer när tex. någonting är sött och kolhydratrikt, ungefär som björnar.

 

Sen finns det ju en annan intressant "modern" anpassning som varit omdiskuterad på senaste tiden.

Där tycks vissa kustnära Inuiter ha haft en så hög andel fett i kosten, så man har "onödiggjort" en del av omvandlingen via ketoner. Samt istället ökat direkt användning av FFA. Det här har ju nackdelen att (åtminstone vid unga år) så blir man känslig för kolhydratintag.

 

--

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvärt om är kroppen effektivare på att bränna ketoner än socker. Inom idrottsfysiologin har man upptäckt att kroppen kan utföra mer arbete med samma syremängd på ketoner jämfört med glukos. Även biprodukter är mindre och förbränningen är renare.

 

Enda kluriga med detta är att det borde betyda att evolutionen haft mer tid på sig att optimera keton metabolismen än glukosmetabolismen. Det skulle i så fall betyda att ketos är vårt naturliga läge och och icke ketos nån sorts reservsystem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även det skulle vara som så att basalomsättningen ökade någon pocent vid ketos så jämnar det ut sig i slutet av dagen.. dvs din energiförbrukning totalt behöver inte ha ändrats.

 

Mest troligt är att glukoneogenes dra extra i så fall, det är en energikrävande process i flera steg.

 

Bara för att REE ökar behöver inte TEE öka!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om kroppen är effektivare, minskar inte vår omsättning då när vi bränner ketoner?

 

Men det kanske jämnar ut sig om nu glukoneogenes drar mer energi?

 

Känns fortfarande väldigt oklart i frågan :) Är väldigt nyfiken på detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Basalmetabolismen är bara en (1) sak som drar energi.. av flera.

 

Tex tränar du så är du sen oftast mindre aktiv den övriga tiden, det blir ofta ett nollsummmespel.

 

Oandrasidan, tränar du inget alls så får man svårt att sitta still.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Basalmetabolismen är bara en (1) sak som drar energi.. av flera.

 

Tex tränar du så är du sen oftast mindre aktiv den övriga tiden, det blir ofta ett nollsummmespel.

 

Oandrasidan, tränar du inget alls så får man svårt att sitta still.

Aha, då förstår jag hur du menar :)

 

Det är säkert så att eftersom glukoneogenes drar energi så blir vi lågkolhydratare mer lugna och harmoniska. 

Ofta är ju sockerälskare stirriga och stimmiga av sig ;)

 

All energiförbrukning balanseras upp av matintaget. När vi äter (åtminstone om vi äter en naturlig och ren mat som inte rubbar aptit- och mättnadssignaler) så styrs matintaget av hur mycket vi rört oss under dagen. 

 

Kan det finnas fler processer i kroppen som påverkar omsättningen nämnvärt än glukoneogenes? Som du säger, det är ett nollsummespel, fast basalomsättningen blir annorlunda fördelad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste din fråga lite slarvigt. Basalomsättningen kan öka något. Beror på att vi helt plötsligt har två energisystem, glukos och ketoner, att tillgå. Däremot om vi rör oss är ketoner mer energieffektiva.

 

På sätt och vi är det logiskt ur ett evolutionärt perspektiv. Ketondrift torde varit mer vanligt i klimatzoner där vi har vinter. Under vintern kanske det har varit bättre med lite högre basalmetabolism för att inte frysa ihjäl under natten. Nyligen har man upptäckt att en stor del (tror det var 80%) av eskimåerna på grönland gått ett steg ännu längre och förbränner mycket av fettet i peroxisomerna istället för mitokondrierna. Det betyder att ännu mer av deras fettförbränning blir värme. Och i det klimated har det uppenbarligen varit ett smart drag.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratar vi energiförluster via Glukoneogenesens olika steg så pratar vi om kalorier, inte kilokalorier, dvs en tusendels faktor!

 

Pratar vi om någon som drar 2K så handlar det om 0,2 Kcal/dygn.. inget du märker av.. det ligger inom felmarginalen.

 

Lika har det varit uppe att mer muskler drar mer energi.. sett ur synvinkeln av hur svårt det är att lägga på sig 1 kilo muskler så lär det dra cirka 13 kalorier om dygnet, vid vila!

 

Dvs inte Kcal.. vilket är en faktor på tusen!

 

Nu är inte mina inlägg menade att du skall sluta träna, som du vet så är träning oftast bra av helt andra skäl än metabola!

 

Framförallt så pratar vi om det faktum att vi i dag lever helt onormala liv med mycket stillasittande och stress!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Zepp,

 

Tror du fått fel på enheterna. 1 kg muskler förbrukar 13 kcal/dag i vila. Fett ligger på typ 4 kcal/kg*dag. Eftersom vi rör på oss blir det i praktiket större skillnad eftersom musklernas förbrukning ökar då medan de flesta andra delar, från fett till hjärnan, är relativt konstanta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Zepp,

 

Tror du fått fel på enheterna. 1 kg muskler förbrukar 13 kcal/dag i vila. Fett ligger på typ 4 kcal/kg*dag. Eftersom vi rör på oss blir det i praktiket större skillnad eftersom musklernas förbrukning ökar då medan de flesta andra delar, från fett till hjärnan, är relativt konstanta.

Okej du har nog rätt.. men ändå.. 13 Kcal per dag, med tanke på hur svårt det är att lägga på sig 1 kilo muskler.

 

Vi pratar altså om cirka 1,4 GRAM fett om dagen, eller cirka 3 gram kolisar eller protein!

 

Såå poängen är fortfarande att sett ur en normalförbrukning på mellan 1800 till 2500 Kcal så är trots allt 13 Kcal inom felmarginalen.. man kan glömma att räkna så noga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.