MLundkvist Posted February 18, 2015 Share Posted February 18, 2015 Tjaba, detta är mitt första inlägg i detta forum. Jag hoppas att ni som tar er tid att läsa detta tar mig på allvar. Jag har några frågor som ni gärna får besvara. Gärna så tydligt ni kan. Jag vill lära mig! Jag brukar lyxa till det med en kladdkaka (med minimalt socker) och jag har börjat undra lite om hur den lilla kakbiten påverkar mig. FRÅGA 1: Hur många gram socker/kolhydrater måste jag få i mig innan blodsockret ändras? FRÅGA 2: Finns det en sådan gräns, och är den individuell? Jag har varit sjuk ett tag nu och inte kunnat träna som jag brukar. Under denna "sjuktiden" har jag uteslutit kolhydrater/socker i största utsträckning.(5veckor utan kolhydrater/socker) Jag har ännu inte kunna börja träna igen och är lite ovetande om kroppen redan ställt in sig på att jag får min energi från fett nu eller hur jag lär reagera. Jag spelar fotboll varje dag och vill väldigt gärna ha seriösa svar. FRÅGA 3:Hur lång tid brukar det ta för kroppen att ställa om sig? FRÅGA 4: Har du/ni några tips eller knep inför träningen, eller behöver jag inte ens oroa mig? Jag har också hört att inflamationer i kroppen "lever" på socker och har 2 frågor om det med. FRÅGA 5:Stämmer det? Och ifall det gör det, kan isåfall läketiden minska? Tacksam vid svar!! Jag vill avsluta detta inlägg med några posetiva tankar och upptäckter som förmodligen är "logiska" för er proffs inom ämnet men ändå. Redan nu efter 5 veckor, har min vikt stabiliserats, jag har hela mitt liv haft problem med magen minst 2ggr i veckan (en bra vecka) Men nu inte en enda gång på 5 veckor. Jag är aldrig "sugen" på något längre och humöret är oftast på topp. Det var det. Hoppas någon orkade läsa igenom allt. Tack på förhand! //Marco Ps. Jag älskar Bacon 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 19, 2015 Share Posted February 19, 2015 Välkommen! På fråga 3 och 5 har jag något att bidra med. Omställningsperioden är individuell. En del har inga problem alls och vissa kan få väldiga omställningsbesvär en längre tid. Fråga 5. Socker/kolhydrater driver låggradig inflammation i kroppen som kan skapa sjukdomstillstånd. Jag har själv ätit mej frisk från hjärtfel med LCHF och pf. Det finns massor med kladdkaksrecept som inte innehåller socker och mjöl. Min favorit är Klara Dessers mintchokladkaka. Jag har lagt upp receptet här på forumet i nån tråd http://forum.kostdoktorn.se/topic/3662-tips-receptf%C3%B6rslag/?hl=mintchoklad#entry47098 Titta gärna på Marianns blogg. Hon har massor med recept http://mariannslchf.se/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 19, 2015 Share Posted February 19, 2015 Det som i första hand ändras när du äter socker är insulinnivån. Om du har en frisk insulinproduktion ändras blodsockret mycket lite även om du äter mycket kolhydrater. Alltså individuellt beroende på hur bra man är på att metabolisera socker. När jag var ung och frisk steg mitt blodsocker upp till 5,5, max och fastesockret låg omkring 4. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Myhrberg Posted February 19, 2015 Share Posted February 19, 2015 Jag rekomenderar dig att ta del av Jonas Bergqvist synpunker i ärendet, bifogar en länk till ett blogginlägg han skrivit om träning med lchf-kost. http://www.jonasbergqvist.se/sidor/lagkolhydratkost-och-konditionstraning/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MLundkvist Posted February 19, 2015 Author Share Posted February 19, 2015 Välkommen! På fråga 3 och 5 har jag något att bidra med. Omställningsperioden är individuell. En del har inga problem alls och vissa kan få väldiga omställningsbesvär en längre tid. Fråga 5. Socker/kolhydrater driver låggradig inflammation i kroppen som kan skapa sjukdomstillstånd. Jag har själv ätit mej frisk från hjärtfel med LCHF och pf. Det finns massor med kladdkaksrecept som inte innehåller socker och mjöl. Min favorit är Klara Dessers mintchokladkaka. Jag har lagt upp receptet här på forumet i nån tråd http://forum.kostdoktorn.se/topic/3662-tips-receptf%C3%B6rslag/?hl=mintchoklad#entry47098 Titta gärna på Marianns blogg. Hon har massor med recept http://mariannslchf.se/ Tack så mycket för ditt välkommnande och svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MLundkvist Posted February 19, 2015 Author Share Posted February 19, 2015 Det som i första hand ändras när du äter socker är insulinnivån. Om du har en frisk insulinproduktion ändras blodsockret mycket lite även om du äter mycket kolhydrater. Alltså individuellt beroende på hur bra man är på att metabolisera socker. När jag var ung och frisk steg mitt blodsocker upp till 5,5, max och fastesockret låg omkring 4. Jag har nog inga problem idag och har aldrig testat mig så har ingen vetskap om min kropps reaktion. Men nu äter jag ju inget socker/kolhydrater så det bör ju bli bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 19, 2015 Share Posted February 19, 2015 Kör du en löprunda på två timmar före varje måltid så lär blodsockret knappt stiga så att du kan mäta det.. om du är frisk. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts