Kjell Granelli Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 En artikel i dagens DN säger att D-vitaminpiller på 5000 IU är hälsofarliga samt att överdosering kan leda till "att lungor och njurar förkalkas". Artikeln är mycket förvirrande och skrämmer upp i onödan. Många ämnen i vår föda är dosberoende och kan vara utan effekt, nyttiga eller skadliga. Så även D-vitamin, så det är riktigt att överdosering kan vara skadligt. Det är naturligtvis också korrekt att det är mycket lättare att råka överdosera om varje piller innehåller 5000 IU än om det innehåller de traditionella, mikroskopiska halterna. MEN dessa piller är naturligtvis endast farliga OM man verkligen överdoserar! Hur vet man då om man överdoserar? Genom att mäta halten D3 i blodet och jämföra med t.ex. vad denna studie http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22264449 kommit fram till, nämligen att naturligt levande populationer i soligt Afrika hade en medianhalt på 115 nmol/l av det ämne som kallas 25(OH)D. Jag hade själv efter fem månaders supplementering av 5000 IU per dag 129 nmol/l. Farlig halt ligger långt högre; Doc skriver att halten helst ska ligga mellan 125-200 nmol/l samt att skadlig nivå är över 375. Stöd för detta finns här http://ajcn.nutrition.org/content/69/5/842.full. Alltså - ni som supplementerar max 10.000 IU per dag kan lugnt fortsätta med detta enligt senast tillgängliga vetenskap. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Låter bra det... Jag fick själv hem en burk Self D3-vitamin igår och tänkte att jag skulle köra en rejäl startdos ett par dagar eftersom jag varit utan D-vitamin ett par veckor samt känner mig vintertrött. Det blev 4 tabletter igår och 4 idag. Det skulle motsvara en dos på 20.000 IE både igår och idag om jag hade kunnat lita på innehållet i burken. Enligt DN så visade testet dock att varje tablett innehåller 9.300 IE per tablett vilket skulle innebära att jag tryckt i mig knappt 40.000 IE båda dagarna. *gulp* Nu håller jag mig till en tablett om dagen och hoppas att det nästan dubbla innehållet per tablett även gäller min burk. 9.300 IE per dag låter lagom och bra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Frågan är egentligen om något följer sin egen varudeklaration "alla dagar i veckan" oavsett om det handlar om stål eller piller ? Jag har ätit upp två burkar nu och beställde 2 nya nyss. Det känns att det viktiga är inte hur mycket SELF-tabletterna innehåller, utan var gränsen går för överdosering ? De lärda verka tvista rejält om saken och det ser jag ialla fall som det värsta hälsohotet ? Jag äter också en tablett om dagen och tror mig fortsätta så över vintern. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smarkebo Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Ja, det var väl inte säkert att alla self-tabletter innehåller så mycket? Jag har också den sorten efter Eenfelts rekommendation med länk. Men det är kanske säkrast att minska från 2 till en tablett om dagen. Va bra. Då räcker de längre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Man måste förstås veta vad man gör med d-vitaminer men för att överdosera får man verkligen ta i Det är betydligt farligare att få få sig för lite eller att inte våga sig ovanför Livsmedelsverkets "blöj-doser" som snarast är att betrakta som "homeopatiska Själv tar jag 50000ie per vecka och kommer då med nöd och näppe upp till den optimala zonen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Om 15-30 minuter i sommarsolen ger 10000 E (http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin/), borde ju 2 timmar ge 40000 E. Vilket är hur vanligt som helst... eller slutar kroppen producera d-vitamin vid en viss mängd ? I det perspektivet rimmar EFSA-utlåtande om hälsofarlig nivå på 100 mikrogram (4000 E) dåligt med solens effekt. Jag får inte ihop de olika utsagorna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Jo, kroppen stänger av den egna produktionen nånstans efter 1 timma i Svensk sommarsol Alltså onödigt (och kanske farligt) att fortsätta bränna sig efter det, fast D-vit förgiftad blir man alltså aldrig av sol Via piller går det alltså att pressa sig förbi de naturliga begränsningarna så därför gäller det ju att veta vad man pysslar med och att pillrerna håller vad de lovar är naturligtvis en förutsättning för detta 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 ok.. då säger mitt bondförnuft att EFSA svamlar med sina 4000 E i bästa kvällstidningsjournalistik, dvs. att nivåer över det KAN vara hälsofarliga. Ja... klart de kan ? Suck, vilket dumt resonemang... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SaraB Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Om 15-30 minuter i sommarsolen ger 10000 E (http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin/]http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin/[/url]), borde ju 2 timmar ge 40000 E. Vilket är hur vanligt som helst... eller slutar kroppen producera d-vitamin vid en viss mängd ? I det perspektivet rimmar EFSA-utlåtande om hälsofarlig nivå på 100 mikrogram (4000 E) dåligt med solens effekt. Jag får inte ihop de olika utsagorna...Har du läst på Vitamin d council om toxcitet? http://www.vitamindcouncil.org/about-vitamin-d/what-is-vitamin-d/vitamin-d-toxicity/ För att lyckas ta toxiska doser av d-vitamin måste man tydligen komma upp i 40.000 IE om dagen minst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annelie Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Dufva Du skrev att kroppen stänger av sin egen vit D produktion efter ca en timma i svensk sol. Vet du hur det ligger till i andra, varmare länder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Kan vara värt att nämna att överviktiga har svårare att absorbera D-vitamin i tarmarna, samt att D-vitamin förekommer mindre i blodströmmen, eftersom det är ett fettlösligt vitamin och lagras mycket lätt in i fettvävnad. Uppmärksammade det när det var något som påstod att man måste träna upp reseptorerna i tarmarna om man haft för lite intag av D-vitamin en längre tid. Det såg jag som märkligt uttalande och har inte funnit någon beskrivning av det förutom att personer med crohns sjukdom och någon till har problem med att ta upp vitaminer i tunntarmen. Antar det är därför som överviktiga har lättare brist på D-vitamin, och rekommenderas att ta tillskott av D-vitamin dagligen. Dessutom var brist på magnesium en orsak till svårt att aktivera D-vitamin i kroppen enligt flera ställen runtom jag läst på. Om du läser detta, Doc, är detta något du har hört om att man behöver "träna" upp tarmen för att kunna ta upp D-vitamin? Jag har aldrig hört eller läst det någonstans.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Hmmmmm! Jag är kanske osedvanligt korkad men jag blir så förvirrad av alla enheter som förekommer i det här sammanhanget. Det är IE, E, ug, Varför kan man inte hålla sig till en enhet? Jag köpte en multivitamin på apoteket igår som skulle innehålla extra stor d-vitaminhalt och det var 20 ug som är microgram om jag har förstått rätt och enligt Andreas så är det så här: Ibland skrivs mängden i mikrogram (µg). 1 µg D-vitamin = 40 E.2 000 E motsvarar alltså 50 µg. Det innebär ju att de jag köpte bara innehåller 800 E. De kostade 79 kr för 30 tabletter. Det blir dyrt om man skall komma upp i rätt mängd. Får nog läsa på innan jag handlar nästa gång Lars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 24, 2013 Author Share Posted January 24, 2013 Dufva Du skrev att kroppen stänger av sin egen vit D produktion efter ca en timma i svensk sol. Vet du hur det ligger till i andra, varmare länder? Jag vill minnas att efter produktion motsvarande 10.000 IE stängs produktionen av. Det spelar då ingen roll om det skett på en timme i svensk sol eller 30 minuter i Tanzania t.ex. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Kjell......såg i ditt första inlägg här att du använder enheten IU. Suck............ännu en enhet. Kan du hjälpa mig reda ut det här //Trögis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 International Unit IU = Internationell Enhet IE. Samma sak i olika språk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 International Unit IU = Internationell Enhet IE. Samma sak i olika språk Tack! Då förutsätter jag att E och IE är samma sak //Lars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 25, 2013 Author Share Posted January 25, 2013 Tack! Då förutsätter jag att E och IE är samma sak //Lars Jo IU är nog mera korrekt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts