Ti Ti Posted February 19, 2015 Share Posted February 19, 2015 http://www.svt.se/nyheter/sverige/ny-matning-visar-arsenik-i-sex-populara-produkter Riskakor, frukostflingor för barn och helt vanligt ris 'Är det farligt att äta mycket ris då? – Risken ökar ju. Framför allt för barn vill man hålla nere exponeringen så mycket som möjligt. Man ska äta varierat, och det gäller även barn. Sedan kan man tänka på att fullkornsprodukterna innehåller mer arsenik och även andra metaller som kadmium. Det gäller både riskakor och fullkornsris, där själva skalet runt kärnan är kvar.' Där ser man - kan man hoppas på att SLV äntligen slutar rekommendera fullkorn? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Myhrberg Posted February 19, 2015 Share Posted February 19, 2015 Jag saknar information om de fyra produkterna som saknade arsenik, nån som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted February 19, 2015 Author Share Posted February 19, 2015 Jag saknar information om de fyra produkterna som saknade arsenik, nån som vet? Scrolla ned till den grå rutan med rubriken Fakta: Här är produkterna vi testat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted February 19, 2015 Share Posted February 19, 2015 Detta är ju fullständigt absurt!!! Det visar sig att det är skyhöga halter av arsenik i risprodukter som konsumeras i stor omfattning och samtidigt finns det INGA gränsvärden för hur mycket arsenik en livsmedelsprodukt får innehålla. Arsenik har varit ett känt gift i ett par tusen år - varför finns det då inget gränsvärde idag, på 2000-talet? Jag gillar inte att vara konspiratorisk men.... om det hade handlat om något gift eller en farlig bakterie som skulle tänkas finnas i en animalisk produkt så kan du var 100 % säker på att det skulle finnas ett gränsvärde för detta och att Livsmedelsverket med buller och bång skulle gå ut i media med krigsrubriker om detta gränsvärde överskreds i någon enstaka leverans av köttbullar eller salami. Nu är det en vegetarisk produkt, ris, Inga gränsvärden finns. Producenterna kan i lugn och ro fortsätta att saluföra risprodukter med för barn toxiska arseniknivåer. Ha en bra dag! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 19, 2015 Share Posted February 19, 2015 Vad jag undrar är hur det går för små barn i länder som t ex Japan, för det kan ju inte vara så att det bara det ris som säljs i Sverige som innehåller arsenik. Har de risätande länderna i Asien mycket höga cancertal t ex? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 19, 2015 Share Posted February 19, 2015 Intressant att änglamarks produkter innehöll arsenik. Vore intressant att se hur kung markattas riskakor står sig. Jag litar inte alltid på icas och coops egna ekologiska produkter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted February 19, 2015 Share Posted February 19, 2015 Ytterligare en anledning att vara glad för att man är ellsehåeffare och inte äter detta Skämt åsido så är det ju just sådant här Livsmedelsverket skall syssla med att identifiera och kräva åtgärder emot istället för att slösa tid på nyckelhålssidor och annan kostrådgivning som bara gör folk sjukare... Pers kommentar ovan är lite väl konspiratorisk, men ibland undrar man....... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted February 19, 2015 Author Share Posted February 19, 2015 Om man ska fortsätta på den konspiratoriska vägen... vet inte hur tillförlitlig Agatha Christie var med fakta i sina romaner, men jag tycker mig minnas att små doser av arsenik inte gör någon större skada, men att det ansamlas i kroppen? Har för mig att någon i hennes böcker förgiftade någon med arsenik i små doser tills den totala dosen var dödande. Har absolut inga belägg för detta, någon som vet? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 19, 2015 Share Posted February 19, 2015 Om man ska fortsätta på den konspiratoriska vägen... vet inte hur tillförlitlig Agatha Christie var med fakta i sina romaner, men jag tycker mig minnas att små doser av arsenik inte gör någon större skada, men att det ansamlas i kroppen? Har för mig att någon i hennes böcker förgiftade någon med arsenik i små doser tills den totala dosen var dödande. Har absolut inga belägg för detta, någon som vet? Det är möjligt men vad jag kommer att tänka på är Urquhart som käkade arsenik så att han kunde förgifta sin kusin Boyle eller Boyd eller nåt sånt. Strong poison eller på svenska Oskuld och arsenik av Dorothy Parker. Det är i den boken Harriet Vane blir åtalad för mordet och Lord Peter faller för henne och letar rätt på den riktiga mördaren. Också i böckerna om Årstafrun använder sig Lars Widding av arsenik. Och det skulle för övrigt inte förvåna mig om Christie har ett halvdussin böcker med arsenikförgiftningar i. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted February 19, 2015 Share Posted February 19, 2015 Om man ska fortsätta på den konspiratoriska vägen... vet inte hur tillförlitlig Agatha Christie var med fakta i sina romaner, men jag tycker mig minnas att små doser av arsenik inte gör någon större skada, men att det ansamlas i kroppen? Har för mig att någon i hennes böcker förgiftade någon med arsenik i små doser tills den totala dosen var dödande. Har absolut inga belägg för detta, någon som vet? Som stor fantast av den goda Agatha, så har jag för mig att det är Stryknin, som är "ett i styrka växande gift" 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted February 19, 2015 Author Share Posted February 19, 2015 Off TopicDrift, men älskar att stöta på likasinnade litteraturnördar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 19, 2015 Share Posted February 19, 2015 Om man ska fortsätta på den konspiratoriska vägen... vet inte hur tillförlitlig Agatha Christie var med fakta i sina romaner, men jag tycker mig minnas att små doser av arsenik inte gör någon större skada, men att det ansamlas i kroppen? Har för mig att någon i hennes böcker förgiftade någon med arsenik i små doser tills den totala dosen var dödande. Har absolut inga belägg för detta, någon som vet?I Greven av Monte Cristo används tillvänjning av arsenik i förebyggande syfte så att man inte dör av en normalt dödande dos.Dessutom finns det nån roman där offret dör av arsenik tillsatt i tapetklistret i sovrummet... var inte det Arsenik och gamla spetsar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edit Posted February 19, 2015 Share Posted February 19, 2015 Har sett detta på nyheterna flera gånger idag, skönt att inte ha det i skafferiet längre :-) MEN det är ju inte så länge sedan det fanns där ( Hujedamej ) Men har de nämnt varifrån arseniken kommer och hur den kommit dit? Vad blir nästa larmrapport? Att det finns "gamla spetsar" i kokosmjölken :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 19, 2015 Share Posted February 19, 2015 http://www.svd.se/nyheter/inrikes/upprorande-om-riset-men-ljusning-anas_4347829.svd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted February 20, 2015 Author Share Posted February 20, 2015 http://www.svd.se/nyheter/inrikes/upprorande-om-riset-men-ljusning-anas_4347829.svd '...problemet med arsenik inte är alldeles enkelt eftersom arsenik finns naturligt i berggrunden på många håll och frigörs via bland annat översvämningar. Och den gröda som binder klart mest arsenik är just ris.' 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted February 21, 2015 Author Share Posted February 21, 2015 '18 av de risbaserade produkter som Livsmedelsverket undersökte 2013 visade på förhöjda nivåer av arsenik' Jaha, så de kände alltså redan till det, men valde att inte göra något åt det? Ah, de väntade visst på EU-kommissionen: 'I förra veckan tog EU-kommissionen, efter många års utredning, beslut om att lägga till ett avsnitt om gränsvärden för arsenik i en redan gällande förordning om kontamination i mat. Beslutet ska publiceras i början av mars och börjar gälla från den 1 januari 2016.' '– Anledningen till att det dröjt så länge är att ris är den största näringskällan på många håll i världen. Sätter vi för höga nivåer riskerar vi att slå undan fötterna på länder som är beroende av ris. EU har ett så stor import av ris så självklart kommer beslutet att få globala följder, säger Rickard Bjerselius.' '– En fråga som många ställer är varför vi ska oroa oss när stora delar av världen lever på ris. Men det är också sannolikt att de exponeras för mer arsenik än vi gör. Det är just forskning om cancer från länder som t.ex Bangladesh som ligger till grund för att vi inför de här gränsvärdena, säger Rickard Bjerselius.' Citaten kommer från den här artikeln: http://www.svt.se/nyheter/sverige/barnmatsprodukter-inneholl-arsenik-saljs-fortfarande Fick leta lite efter vem Rickard Bjerselius är, för det framgick inte av artikeln. Han är toxikolog på SLV. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ggiia Posted February 23, 2015 Share Posted February 23, 2015 Läste att det stod att det var farligare med fullkornsprodukter i en artikel om arseniken de kollat i de olika produkterna. Men menar dem då fullkornsprodukter i ris? eller ALLA fullkornsprodukter som finns i handeln? till exempel fullkornsgröt för barn. Tacksam för svar snarast Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted February 23, 2015 Share Posted February 23, 2015 Läste att det stod att det var farligare med fullkornsprodukter i en artikel om arseniken de kollat i de olika produkterna. Men menar dem då fullkornsprodukter i ris? eller ALLA fullkornsprodukter som finns i handeln? till exempel fullkornsgröt för barn. Tacksam för svar snarast Här var det ju ris de undersökt så det torde vara fullkornsprodukter av ris. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ggiia Posted February 23, 2015 Share Posted February 23, 2015 Här var det ju ris de undersökt så det torde vara fullkornsprodukter av ris. Ja precis. Men det stod inte specifikt fullkornsRISprodukter utan bara fullkornsprodukter. Hur kan man vara säker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted February 23, 2015 Share Posted February 23, 2015 Ja precis. Men det stod inte specifikt fullkornsRISprodukter utan bara fullkornsprodukter. Hur kan man vara säker? Just för att det är ris de testat?.. Annars skulle det möjligen ha stått fullkornsvete, eller så...eller en beskrivning på att de testat annat. Som jag har förstått det så är en av anledningarna till höga halter arsenik i ris att det finns gott om det i marken där ris växer. Ris växer ju inte på samma marker och under samma förhållanden som ex. vete... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts