Jump to content

ketonmätning

amsan

Recommended Posts

Jag har läst om "KETONIX" och undrar om någon vet hur och om den fungerar tillfredställande...??

Vet någon var man kan köpa den i så fall...Jag har varit och kollat på nätet och bara hittat den i USA...dyrt med frakt och andra kostnader.. :(

Ketonix kan du köpa här: https://www.ketonix.com/

Trots det engelskspråkiga upplägget är det ett svensk företag som finns i Varberg (tror jag).

Fungerar den - det gör det, men vad jag förstår så får du ett mått på omsättningen av blodketoner och inget absolut värde. Så den är lite klurig att tolka, tycker jag. Det säkraste är att mäta blodketoner. Det finns liksom ingen formel för hur halten av blodketoner ska omräknas till den typen ketoner du mäter i utandningsluften (aceton). 

Till exempel kan du ha höga värden av blodketoner i blodet, men måttliga i utandningsluften. Ökar du din aktivitet kan du blåsa blått (dvs inga ketoner i utandningsluften), men mäter du blodketoner ligger du fortfarande högt. Lite förvirrande..eller så är det jag som inte begriper...

Men jag håller med HelgeK. du får en bra uppfattning hur du reagerar på olika typer/mängder av mat.

Om jag förstod uppfinnaren och tillverkaren rätt (lyssna gärna på intervjun här på kostdoktorn) så får man olika mätvärden beroende på vad du mäter. Om man mäter med ketonstickor på urin så är det överskottsketoner som man mäter och dessa stickor har en osäkerhet inbyggd. Mäter du blodvärdet så är det beta-hydroxidbutyrat som mäts. Det talar inte om nivån av ketos utan mer hur mycket bränsle som finns tillgängligt. För att mäta nivån på ketosen hade han uppfunnit detta instrument som mäter aceton i utandningsluften.

Om detta är sant eller inte, eller bättre vet inte jag, men det lät väldigt logiskt när han förklarade  :).

När kroppen börjar producera ketoner är det först acetoacetate som tillverkas. Efter ett tag stiger beta-hydrxybutyrat och acetoacetate går ned något. Det man helst vill veta är alla komponenterna, glucose, acetoacetate och beta-hydroxybutyrat. Urinstickor mäter acetoacetate men inte vad som är I blodet utan det som hamnat I urinen. De är ofta opålitliga för det man ser är tidsförskjutet och dessutom kan det skjilja en hel del på ketoner I blodet och urinen. Det är ju det blodet som är av intresse.

Med ketonix borde man I realtid kunna se acetoacetate vilket är betydligt bättre än urinstickorna. Skulle vara intressant att se en jämförelse av beta-hydroxybutyrat I blod och acetoacetate I utandningsluften (mätaren analyserar egentligen aceton men det är en snabb jämnvikt mellan acetoacetate och aceton så trots att det är en indirekt mätning borde den vara ganska pålitlig).

• 2 weeks later...

Jag blåste idag Orange på min Ketonix, jag tror att jag kunde blåst Rött om jag bara fortsatt lite till men jag lät det vara då jag hade lätt huvudvärk och det är påfrestande med total utandning i det tillståndet.

Jag mätte också blodketoner och fick då inget utslag (0.3mmol/l).

Detta tyder som jag tolkar det på att jag just nu inte har beta-hydroxbutyrat i blodet upplagrad som sedan kan omvandlas till acetoacetate och förbrännas. Istället är jag i förbränning och har inga reserver att omvandla, jag bränner mitt eget fett enkelt sagt. Skulle jag haft både högt blodvärde och högt värde på Ketonix så skulle det ha betytt att jag ätit mer fett än jag behövde för det hade då tillfälligt lagrat upp sig som beta-hydroxbutyrat. Enligt denna tolkning så är högt värde i blodet ett värde på att man är i ketos men inte att man bränner sitt eget fett bara att man är fettdriven medan ett högt värde på Ketonix visar att man antingen bränner fett eller sitt eget fett, det senare om man samtidigt är i lågt värde på blodmätningen.

Att bara mäta blod eller utandning räcker alltså inte för att få klart för sig hur förbränningen sker men det duger bra med bara Ketonix för att se att man bränner fett medan blodmätning bara visar att man bränner fett och är i ketos om man bränner uppätet fett och inte sitt eget.

Nu har jag skrivit samma sak på flera olika sätt men jag låter det stå.

Kan någon svara på om dessa tankar ovan känns riktiga?