Jump to content

ADD - förvärrad

gmofrijord

Recommended Posts

Hej! Som titeln lyder min ADD har blivit extrem. Ingen motivation, rastlösheten har blivit värre, lopar i konstant i huvudet bestående av antingen situationer låttexter eller bara meningar som vägrar försvinna.TOTAL oordning i skallen, har aldrig varit så här pass dålig pp att ta mig ur det förut. Jag går på lchf och har gjort med små, små avbrott sen 2 år tillbaks. Det jag har förändrat är att jag börjat försöka yoga 1 gång om dagen, lite misslyckat då jag stressar igenom det för jag inte orkar med tankarna om vad jag ska göra sen, läser eckart tolle o försöker följa hans råd, uteslutit mjölkprotein och gluten såklart och jag har börjat ta tillskott.. Msm, d vit, fiskolja o kokosolja, magnesium. O det har bara förvärrats! Blir så himla trött, vad tror ni, någon som har erfarenhet och tips o råd?

Mitt tips är att du går till läkaren och får kolla upp lite blodprover, så att det du upplever inte beror på något annat.

Be att få kolla B12, Calcium, Korrigerad kalcium och sköldkörtelhormonerna, plus det läkaren tycker att man ska kolla :)

Speciellt om du kanske upplever symtom, som du inte känner igen.

• Like 4

ja blodprover ska jag ta här i veckan. Har troligen fibromyalgi så de vill utesluta allt annat innan diagnos :) vågar inte riktigt ta detta med dom heller då dom kommer att göra lchf till boven bakom dramat och rekomendera min medicin, Elvanse, som dom är på mig om att börja med, igen ;)

• Like 4

Först och främst så behöver du inte tala om för läkaren att du äter LCHF :)

För det andra så är det ditt val om du ska medicinera eller inte.

Eftersom du skall utredas för eventuell Fibromyalgi, så ha denna diagnos i åtanke som heter ME = Myalgisk Encefalomyelit, som inte sällan förväxlas med Fibromyalgi, med tanke på de symtom som du upplever.

http://www.1177.se/Vasternorrland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/MECFS/

• Like 6

Pröva att fasta. För mig har det gett ordning i skallen och verkligen ett optimalt fokus. Det behöver inte vara 5:2 utan för mig räckte det med 16-22 timmars fasta med två eller tre dagars mellanrum. Det räcker med att skippa frukosten med jämna mellanrum. Men man får hålla på ett tag. För mig tog det ett halvår innan jag helt plötsligt märkte detta välmående plötsligt och kortvarigt (men nu helt och hållet). Syftet med fastan var från början ett helt - mindre inflammation i kroppen.

• Like 3

Vad roligt att så många svarar o ger tips :)

fasta gjorde ju faktiskt allt mycket bättre när jag höll på med det, 16:8 körde jag också det ska jag köra igång med igen! Tack!

Medicinen provade jag endast en dag nu igen så tror ej att det är den som påverkar.. B12 alltså, är det något man kan fråga dom om på labb o ta el måste man ta det genom läkaren tro?

• Like 3

Vad tar du för magnesium? En del tål t ex inte citrat (som jag). Blir tarmen irriterad blir det kaos i hjärnan också. Du kanske skulle prova t ex Hypo-aller C (som innehåller magnesium) från NutriBiotic tillsammans med en portion hampaprotein Från Nutiva? Båda finns finns hos iHerb.com. Lös isf upp pulvret i en liten skvätt vatten i en minut innan du häller på restande vatten och hampaproteinet. Zink är också bra men prova dig fram vilken form du tål, när på dagen du tar det och födoämnen du tar det tillsammans med. En del kan ta det på tom mage men för mig är det förödande.

När det gäller magnesium så finns det ju en massa saker man kan äta som innehåller stora mängder magnesium per 100 gram. Här är en lista: http://matkalkyl.se/naringsamnen58.php.

Det jag främst tänker på är frön och nötter. Det rekommenderade dagliga intaget (RDI) av magnesium är 375 mg. Äter man inte superstrikt kan jag tänka mig att kroppen gillar magnesium i mat bättre än i tablettform. Exempelvis behöver du äta cirka 70 gram pumpafrön för att få i dig RDI av magnesium.

Tant majsan, varför tror du jag ska prova sluta med msm, kan de ha sån effekt?

Japp, msm kan påverka en del personer mentalt. Jag har ätit det i omgångar och blir lite diffust och odefinierbart konstig av det. Rastlös, glömsk och lite snurrig. Jag har även rekommenderat några klienter (jag är kostrådgivare) att testa och vissa har det fungerat jättebra på, andra har känt sig lite konstiga av det. Därför tänker jag att det kan vara en idé för dig att sluta med det ett litet tag och se vad som händer.

Som en liten parentes kan jag berätta att jag även har gett det till mina två gamla hundar. Den ena är alltid lite knepig att ha att göra med men han blev väldigt aggressiv när han åt det. Jag har testat i flera omgångar under en par år och det blir likadant varje gång, så det är definitivt det som gör det. Den andra hunden är det snällaste som går på fyra ben och har en ängels tålamod med allt och alla i vanliga fall, men han blir mer lättirriterad av det. Inte aggressiv, men hans tålamod med saker och ting blir uppenbart mindre. Nu jämför jag inte dig med en hund, men människor kan ju drabbas av placeboeffekt av saker och ting och i mitt och mina klienters fall kan det ju handla om att vi har varit uppmärksamma på att det eventuellt kan bli så och därmed sett tecknen på det. I fallet med hundarna fungerar det inte så. Det är så uppenbart och glasklart när det gäller dem.  

• Like 1

• 4 months later...