Jump to content

Vitaminer och mineraler, en gallup

1969

Recommended Posts

Jag vet inte om det finns en likadan tråd förr. Hittade inte.

Jag undrar vilka vitaminer och mineraler folk äter, hur mycket och varför.

Jag själv äter:

D3-vitamin, 2500 IU (förr 5000 IU) (S-25-D var senast 126 nmol/l). Alla vet ju hur viktig D-vitamin är

K2-vitamin, 200 mcg, i form av MK-7

A-vitamin, fiskleverolja, 10 ml, samtidigt får jag omega3

Magnesium, 200 mg

Jag började ta A-vitamin, K2-vitamin och magnesium efter att ha läst den här artikeln av Chris Kresser och sett den här videon i vilken Dr Mercola intervjuar Dr Kate Rheaume-Bleue

http://chriskresser.com/9-steps-to-perfect-health-4-supplement-wisely

varför äta omega3, http://www.kostdoktorn.se/omega-3

• Like 3

Ingenting ;-)

Men jag funderar på den vanliga kombon D3-K2-Omega3...tänkte ta ett blodprov i april för att se var man ligger på D-vitamin utan att supplementera. Någon som har förslag på vilken nivå man bör ligga på för att inte supplementera.

(Sen så gör det inget om man startar nya trådar på intressanta ämnen som förekommit förut...om det gått ett antal månader eller mer sen förra gången... :)  )

• Like 4

Ingenting ;-)

Men jag funderar på den vanliga kombon D3-K2-Omega3...tänkte ta ett blodprov i april för att se var man ligger på D-vitamin utan att supplementera. Någon som har förslag på vilken nivå man bör ligga på för att inte supplementera.

(Sen så gör det inget om man startar nya trådar på intressanta ämnen som förekommit förut...om det gått ett antal månader eller mer sen förra gången... :)  )

Svårt att säga, nånstans mellan 80-100 ??

• Like 1

1 msk Möllers tran (omega-3, 10 mikrog vitamin D)

2 st Friggs vitamin D (10 mikrog/st)

1 st brustablett Lidl Magnesium (200 mikrog)

(Detta dagligen sedan strax innan jul. Kommer troligen köra detta september-mars framöver. Möjligen Möllers Tran året om.)

(Utöver detta äter jag fet fisk minst varannan dag för bl a omega-3 och vitamin D. Röda vinbär och/eller röd paprika dagligen för vitamin C. Äter/dricker kakao, ingefära, gurkmeja, kanel, cayennepeppar dagligen.)

Funderar på blodanalys och/eller hårmineralanalys för att försöka se om jag har någon obalans. Mest i förebyggande syfte, mår för det mesta bra.

Ps. Lidls brustabletter har magnesiumkarbonat, vilket kanske inte är bästa valet då det sägs vara svårare för kroppen att tillgodogöra sig. Känns dock bra när jag tar en sån brus efter kvällsmaten, känner mig lugn och go och somnar gott. Men jag får väl prova och jämföra med nån sort som har högre biotillgänglighet som t ex magnesiumcitrat.

1 msk Möllers tran (omega-3, 10 mikrog vitamin D)

2 st Friggs vitamin D (10 mikrog/st)

1 st brustablett Lidl Magnesium (200 mikrog)

(Detta dagligen sedan strax innan jul. Kommer troligen köra detta september-mars framöver. Möjligen Möllers Tran året om.)

(Utöver detta äter jag fet fisk minst varannan dag för bl a omega-3 och vitamin D. Röda vinbär och/eller röd paprika dagligen för vitamin C. Äter/dricker kakao, ingefära, gurkmeja, kanel, cayennepeppar dagligen.)

Funderar på blodanalys och/eller hårmineralanalys för att försöka se om jag har någon obalans. Mest i förebyggande syfte, mår för det mesta bra.

Ps. Lidls brustabletter har magnesiumkarbonat, vilket kanske inte är bästa valet då det sägs vara svårare för kroppen att tillgodogöra sig. Känns dock bra när jag tar en sån brus efter kvällsmaten, känner mig lugn och go och somnar gott. Men jag får väl prova och jämföra med nån sort som har högre biotillgänglighet som t ex magnesiumcitrat.

Hojta till om du hittar några brustabletter med magnesiumcitrat  ;).

• Like 1

Holistic D3+K2 (2000 IE+45 mikrogram)(endast vinterhalvåret)

Probiotika (då och då) - produkter som innehåller stammen B. Longum + jordbaserad probiotika 

Senaste kosttillskotten sen en tid tillbaka Q10 30-60 mg + Bulletproof Gluthatione Force + gurkmeja (har gett mig iaf mkt bra effekt - sista muskel- och hjärn-tröttheten borta) Gluthatione Force kommer jag troligen inte fortsätta med efter att förpackningen är slut

• Like 1

7000 IU D3 per dag höst, vinter, vår sedan cirka 2010. Detta kosttillskott tror jag verkligen på och länge var jag helt förskonad från förkylningar. Nu i vinter har jag dock haft ett par vilket kanske beror på att jag så ofta pussar mitt snoriga förskolebarn... det är värt det, säger vi.

Sedan har jag samlat på mig alldeles för många andra burkar:

Magnesium(laktat) som jag gillar att ta på kvällen - jag inbillar mig att det är muskelavslappnande.

Omega-3 (tar då och då men de har tyvärr en otrevlig bismakseffekt när de smälter i magen).

K2 MK7, 75 mikrogram - börjat nyligen och tar då och då. Vi får se vad domen blir om några år - blir det som för selen, vitamin E, och många andra kosttillskott som var heta ett tag och nu hamnat på historiens sophög?

Sedan finns det en gammal burk med multivitaminer som jag fick för mig att köpa när jag använde kostanalysverktyg lite för mycket - det var oväntade saker som jag tycktes ligga lågt på, som vitamin B1 och jod. Den generella forskar-domen över multivitaminer är dock hård - ingen positiv hälsoeffekt har kunnat uppmätas.

En burk med probiotika. De smakar gott och kan användas för att muta barn med. :ph34r: De är säkert nyttiga också.

• Like 2