1969 Posted February 20, 2015 Share Posted February 20, 2015 Jag vet inte om det finns en likadan tråd förr. Hittade inte. Jag undrar vilka vitaminer och mineraler folk äter, hur mycket och varför. Jag själv äter: D3-vitamin, 2500 IU (förr 5000 IU) (S-25-D var senast 126 nmol/l). Alla vet ju hur viktig D-vitamin är K2-vitamin, 200 mcg, i form av MK-7 A-vitamin, fiskleverolja, 10 ml, samtidigt får jag omega3 Magnesium, 200 mg Jag började ta A-vitamin, K2-vitamin och magnesium efter att ha läst den här artikeln av Chris Kresser och sett den här videon i vilken Dr Mercola intervjuar Dr Kate Rheaume-Bleue http://chriskresser.com/9-steps-to-perfect-health-4-supplement-wisely varför äta omega3, http://www.kostdoktorn.se/omega-3 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1969 Posted February 20, 2015 Author Share Posted February 20, 2015 Jag måste tydliggöra lite. 10 ml fiskleverolja, Twinlab, innehåller ungefär 9 200 IU A-vitamiin och ungefär 2000 mg omega 3. Och jag tar dessa vitaminer och mineraler dagligen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 20, 2015 Share Posted February 20, 2015 5000 IE Dvitamin.. ska börja med kombo D och K2 så snart burken är slut. Blåbärsextrakt för mörkerseende. Magnesiumolja vid behov 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted February 20, 2015 Share Posted February 20, 2015 B-vitamin Forte x1 ordinerat av läkare för immunförsvaret C-vitamin 500 mg x2 D-vitamin 2000 IE x1 K2-vitamin 100 mcg x1 i form av menakinon 7 Omega3 1000 mg x2 Magnesium 135 mg x2 Zink 30 mg x1 Huga vilken lista detta blev då 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 20, 2015 Share Posted February 20, 2015 Ingenting ;-) Men jag funderar på den vanliga kombon D3-K2-Omega3...tänkte ta ett blodprov i april för att se var man ligger på D-vitamin utan att supplementera. Någon som har förslag på vilken nivå man bör ligga på för att inte supplementera. (Sen så gör det inget om man startar nya trådar på intressanta ämnen som förekommit förut...om det gått ett antal månader eller mer sen förra gången... ) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted February 20, 2015 Share Posted February 20, 2015 D3 5000 IE K2 100 mcg (menakinon 7) Magnesium 1600 mg Omega3 1300 mg Ashwaganda - 1 kapsel/dag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1969 Posted February 20, 2015 Author Share Posted February 20, 2015 Ingenting ;-) Men jag funderar på den vanliga kombon D3-K2-Omega3...tänkte ta ett blodprov i april för att se var man ligger på D-vitamin utan att supplementera. Någon som har förslag på vilken nivå man bör ligga på för att inte supplementera. (Sen så gör det inget om man startar nya trådar på intressanta ämnen som förekommit förut...om det gått ett antal månader eller mer sen förra gången... ) Svårt att säga, nånstans mellan 80-100 ?? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robrad Posted February 20, 2015 Share Posted February 20, 2015 Omega-3, D3+K2 och magnesium+zink. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted February 20, 2015 Share Posted February 20, 2015 D-vitamin 5000 IE Höst-vinter-vårK-vitamin 85 mcg (nyss börjat med sen jag läst om vikten av det i kombo med D) Magnesium 300 mgOmega 3 2000 mg lite då och då om ätit dåligt med fisk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 20, 2015 Share Posted February 20, 2015 1 msk Möllers tran (omega-3, 10 mikrog vitamin D) 2 st Friggs vitamin D (10 mikrog/st) 1 st brustablett Lidl Magnesium (200 mikrog) (Detta dagligen sedan strax innan jul. Kommer troligen köra detta september-mars framöver. Möjligen Möllers Tran året om.) (Utöver detta äter jag fet fisk minst varannan dag för bl a omega-3 och vitamin D. Röda vinbär och/eller röd paprika dagligen för vitamin C. Äter/dricker kakao, ingefära, gurkmeja, kanel, cayennepeppar dagligen.) Funderar på blodanalys och/eller hårmineralanalys för att försöka se om jag har någon obalans. Mest i förebyggande syfte, mår för det mesta bra. Ps. Lidls brustabletter har magnesiumkarbonat, vilket kanske inte är bästa valet då det sägs vara svårare för kroppen att tillgodogöra sig. Känns dock bra när jag tar en sån brus efter kvällsmaten, känner mig lugn och go och somnar gott. Men jag får väl prova och jämföra med nån sort som har högre biotillgänglighet som t ex magnesiumcitrat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robrad Posted February 21, 2015 Share Posted February 21, 2015 1 msk Möllers tran (omega-3, 10 mikrog vitamin D) 2 st Friggs vitamin D (10 mikrog/st) 1 st brustablett Lidl Magnesium (200 mikrog) (Detta dagligen sedan strax innan jul. Kommer troligen köra detta september-mars framöver. Möjligen Möllers Tran året om.) (Utöver detta äter jag fet fisk minst varannan dag för bl a omega-3 och vitamin D. Röda vinbär och/eller röd paprika dagligen för vitamin C. Äter/dricker kakao, ingefära, gurkmeja, kanel, cayennepeppar dagligen.) Funderar på blodanalys och/eller hårmineralanalys för att försöka se om jag har någon obalans. Mest i förebyggande syfte, mår för det mesta bra. Ps. Lidls brustabletter har magnesiumkarbonat, vilket kanske inte är bästa valet då det sägs vara svårare för kroppen att tillgodogöra sig. Känns dock bra när jag tar en sån brus efter kvällsmaten, känner mig lugn och go och somnar gott. Men jag får väl prova och jämföra med nån sort som har högre biotillgänglighet som t ex magnesiumcitrat. Hojta till om du hittar några brustabletter med magnesiumcitrat . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 21, 2015 Share Posted February 21, 2015 Svårt att säga, nånstans mellan 80-100 ?? Okej...ska vi säga att hamnar man över 90 så är det något kroppen fixar själv...under så får man "supplementera"? :-) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted February 21, 2015 Share Posted February 21, 2015 Holistic D3+K2 (2000 IE+45 mikrogram)(endast vinterhalvåret) Probiotika (då och då) - produkter som innehåller stammen B. Longum + jordbaserad probiotika Senaste kosttillskotten sen en tid tillbaka Q10 30-60 mg + Bulletproof Gluthatione Force + gurkmeja (har gett mig iaf mkt bra effekt - sista muskel- och hjärn-tröttheten borta) Gluthatione Force kommer jag troligen inte fortsätta med efter att förpackningen är slut 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1969 Posted February 21, 2015 Author Share Posted February 21, 2015 Okej...ska vi säga att hamnar man över 90 så är det något kroppen fixar själv...under så får man "supplementera"? :-) Okei, vi säger så Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted February 21, 2015 Share Posted February 21, 2015 7000 IU D3 per dag höst, vinter, vår sedan cirka 2010. Detta kosttillskott tror jag verkligen på och länge var jag helt förskonad från förkylningar. Nu i vinter har jag dock haft ett par vilket kanske beror på att jag så ofta pussar mitt snoriga förskolebarn... det är värt det, säger vi. Sedan har jag samlat på mig alldeles för många andra burkar: Magnesium(laktat) som jag gillar att ta på kvällen - jag inbillar mig att det är muskelavslappnande. Omega-3 (tar då och då men de har tyvärr en otrevlig bismakseffekt när de smälter i magen). K2 MK7, 75 mikrogram - börjat nyligen och tar då och då. Vi får se vad domen blir om några år - blir det som för selen, vitamin E, och många andra kosttillskott som var heta ett tag och nu hamnat på historiens sophög? Sedan finns det en gammal burk med multivitaminer som jag fick för mig att köpa när jag använde kostanalysverktyg lite för mycket - det var oväntade saker som jag tycktes ligga lågt på, som vitamin B1 och jod. Den generella forskar-domen över multivitaminer är dock hård - ingen positiv hälsoeffekt har kunnat uppmätas. En burk med probiotika. De smakar gott och kan användas för att muta barn med. De är säkert nyttiga också. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Britt-Mari Posted February 21, 2015 Share Posted February 21, 2015 Här är mitt dagliga intag. D3 2500 IE K2 85 mcg B 50 = alla b-vitaminerna C 1000 mg Omega 3 1000 mg Q10 30 mg zink 20 mg selen 100 mcg magnesium 240 mg Vore jag frisk skulle jag antagligen inte äta allt detta. Åter även Levaxin betablockerare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted February 21, 2015 Share Posted February 21, 2015 Vintertid: D3 2500-5000 lite olika Sommar: D-vitamin från Solen Magnesium ibland mot kramp, men har kommit på att vatten oftast är mer effektivt för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 21, 2015 Share Posted February 21, 2015 Numera bara Q10, D-vitamin+K2, B12, B complex och fiskolja. Sen jag har flyttat till Italien behövs inget magnesium och kalcium (kanske inte heller d-vitamin) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted February 21, 2015 Share Posted February 21, 2015 Numera bara Q10, D-vitamin+K2, B12, B complex och fiskolja. Sen jag har flyttat till Italien behövs inget magnesium och kalcium (kanske inte heller d-vitamin) Oj visste inte att du flyttat dit! Så underbart det låter. Varför behövs inte magnesium och kalcium då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted February 21, 2015 Share Posted February 21, 2015 1 multivitamin & mineral 2 x 300 mg Alfa-Liponsyra (mot diabetisk neuropati) 8 min solarium/vecka vinterhalvan Kyss & Kramar, ad libitum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 22, 2015 Share Posted February 22, 2015 Oj visste inte att du flyttat dit! Så underbart det låter. Varför behövs inte magnesium och kalcium då? Jag tror dom har mer kalk i dricksvattnet, kanske mer magnesium i jorden. Har i alla fall inga kramper i benmusklerna längre. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted February 22, 2015 Share Posted February 22, 2015 2 x 250 milligram Mg 2500 - 5000 IE D3 under okt - mars 25 milligram Zn sisådär varannan dag 100 mikrogram K2 periodvis 1 tbl Lactiplus då och då Ett kryddmått askorbinsyra i vatten nästan dagligen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted February 22, 2015 Share Posted February 22, 2015 Hojta till om du hittar några brustabletter med magnesiumcitrat . Life säljer portionspåsar med Magnesiumcitrat i pulverform som löses med vatten. Innehåller dock en del socker, färg- och smakämnen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts