Jump to content

För mycket protein

Annika69

Recommended Posts

Hej.

Vill dela med mig av tankar om min lchf-resa o vill gärna få tips o råd av er, o rätta mig gärna om jag har fel i mina tankar.

Jag har i pricip alltid varit överviktig o har alltid bantat. Allt från pulverdieter till viktväktarna. Inget har funkat. Har gått ner 5-10 kilo för att så småningom lägga på mig 10-15 kilo, ja ni vet hur det är :)

Efter att ha läst mycket om lchf började jag lägga om min kost i september 2014.

Ganska direkt fick jag positiva effekter av det, jag mådde mycket bättre. Har inte haft känning av min bråkiga mage sen jag började. Den första tiden tappade jag ca. 5 kilo men sen blev det tvärstopp.

Kände mig såklart lite besviken men läste att som ständig bantare kan det ta tid för kroppen att ställa om sig på fettdrift o med tanke på att jag mådde bra accepterade jag det.

Men tiden gick, veckor blev månader o inget hände, 5 hg ner....5 hg upp, vecka ut o vecka in.

Började då gå på djupet......:)

Laddade ner en app (Lifesum), ställde in den på lchf-kost o började lägga in allt jag åt. Då visade sig att kolhydraterna har jag inga problem med, kommer oftast upp i 15-20 g om dagen. Fick i mig för lite fett även om jag tyckte jag åt massor:) Men det som skrämde mig var proteinet, åt alldeles för mycket protein.

Läste på kostdoktorn att om man överkonsumerar protein omvandlas det till insulin o då vet vi alla vad det betyder......:(

Så nu har jag fått ändra mitt tänk....igen:)

Äter mycket mer fett.....kör med fettkaffe, dem feta youghurtarna med en skvätt grädde i, feta såser till maten osv.

Appen är till stor hjälp när det gäller proteinet, jag vet att om jag gör en omelett på 3 ägg med både ost o skinka till lunch kan jag inte äta för mycket protein på kvällen.

Till saken hör oxå att jag alltid har ätit stora portioner, börjar lära mig nu att jag blir mätt o håller mig mätt även om jag bara använder 2 ägg t.ex.

O äntligen har vågen börjat röra sig i rätt riktning :)

Någon annan som har samma erfarenhet som mig?

Kram

• Like 5

Överskott av protein omvandlas i bästa fall till glukos.. inte insulin!

Resten kissar du ut som Urea!

Protein (aminosyror) kommer alltid att trigga insulin, men lika mycket glukagon varför det blir ett nollsummespel, hormoniellt!

Men, du förbränner det som du har överskott på och då kan protein användas som energi i sämsta/bästa fall i stället för fett!

Altså det krävs att du har ett överskott av aminosyror för att det skall bli bränsle.

Men, om du har det så kör du fortfarande på glukos.. och det var ju inte riktigt meningen?

Såå, jag tror snarare att med högre andel fett.. och efter en ansenlig tid på kosten så att kroppen är mer anpassad för fett så märker du att du kan minska portionerna utan hunger!?

Sen så är de där apparna inte helt tillförlitliga!

Nja, när man är insulinresistent (som de flesta överviktiga är) och inte rör sig så mycket, så omvandlas en avsevärd del av proteinet till bl.a. glukos. Med insulinpåslag till följd, vilket är vad jag tror du menade. Jag har samma problem/reaktion om det blir mycket protein och jag suttit fast vid datorn en period.

Jag håller med dig om att det är bra att försöka föra matdagbok när man har fastnat. Det tycker jag egentligen alla nya LCHF'are ska börja med under en tid. Tills dess att man lärt sig sina egna reaktioner och gränser.

--

• Like 1

Jag tror att du äter för mycket protein och mejeri.

Som sagts ovan, en del av proteinet blir glukos som triggar insulin som hämmar viktnedgång bla.

Vassleproteinet i mejerier triggar mycket insulin, tex om du dricker mjölk med 5% kolhydrat så triggas det insulin motsvarande att du druckit något med 30% kolhydrat - hos vissa känsliga kan det bi ännu högre (hos mindre känsliga mindre).

Mitt råd är att du börjar äta mängder av grönsaker (ovan-jord och låg kolhydrat), ordentligt med fet och tar det lugnt med proteinkällorna. Tex ät inte mer proteinkällor än du gjorde innan LCHF.  

LCHF handlar om att ersätta kolhydraterna med fett inte med protein. För att fylla ut är grönsaker både gott och nyttigt och låg-kolhydrat (om man väljer rätt sorter - kolla en kolhydrattabell).

Jag gick inte ner ett gram på 3 år men minskade 2 storlekar i alla fall. Vågen är inte allt. När jag kombinerade LCHF med 5:2 (20-22 timmar med enbart kalorifri vätska) släppte det. Jag gick ner 7 kg på ett halvår. Senaste halvåret är jag på en platå men viktstabil och har minskat i midjemått ändå. Styrketränar senaste året så det är bättre shape på fluffet. Muskler förbränner mer även i vila (och väger mer än fläsk )

• Like 1

Känner igen detta, har försökt i 7 mån. utan mycket minskning, mår väldigt bra, äter inga kolhydrater, väldigt lite, har ökat fettintaget, cocosolja ska ju vara undermedel, smör osv. Tror att min ålder + att jag gått upp och ner i vikt alltid. Har inte mycket över ca 7 kilo som skulle vara gott att bli av med, någon som vet hur man gör? Tänker dock fortsätta mitt sockerfria liv och se hur det går!

• Like 1

Känner igen detta, har försökt i 7 mån. utan mycket minskning, mår väldigt bra, äter inga kolhydrater, väldigt lite, har ökat fettintaget, cocosolja ska ju vara undermedel, smör osv. Tror att min ålder + att jag gått upp och ner i vikt alltid. Har inte mycket över ca 7 kilo som skulle vara gott att bli av med, någon som vet hur man gör? Tänker dock fortsätta mitt sockerfria liv och se hur det går!

Jag har också 6-7 kilo som vore trevligt att få bort, men det är inget jag hetsar upp mej för. Jag är baraså himla lycklig att min kropp och jag är sams och kan jobba ihop numera

• Like 1

• 4 months later...