Amalia Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Hej! Har ätit LCHF ca 2.5 år och har förbättrat flera värden och ligger nu på trig.0,68 - HDL 2.3 - LDL 4.4 - totalk. 7.5 och kvot totalk/HDL 3.26. Speciellt trig. och HDL är klart förbättrade. Maken, som till viss del äter LCHF med mig men också gillar sin havregrynsgröt o en smörgås till frukost o ibland lite potatis o ris till lunch. Tråkigt om man helt skulle äta var sin specialkost och därför undrar jag hur bekymrad man ska vara för hans värden där LDL stigit till 5.1. Hans totalk/HDL är 5.18. Han lär ju inte ha lika fluffiga LDL som jag!? Amalia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Det är nog ett vanligt dilemma ,men är det inte så att insulin lagrar in i cellerna delvis in från fettet i maten alltså inte bara glukosen i blodet, ialla fall uppfattade jag det så på professor görans föreläsning på Chalmers i videon nedan . I så fall borde inte potatisen och tex: bearnaisen samtidigt vara att rekommendera. Men det är ju klart att all minskning av kolhydrater är av godo. Förkortat bra fetter = hälsosamt så länge du inte tillför höga insulin nivåer . Kolhydrater och stärkelse = Insulin = alldrig bra för hälsan och kärlen i längden . Kolla länken nedan. http://webbtv.media.fnf.nu/embed/15/kost_och_halsa/2# Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maggan A Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Amalia DU tar ansvar för hur DU äter och din man tar eget ansvar för hur HAN äter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts