Jump to content

Kombination LCHF och "vanlig kost"

Amalia

Recommended Posts

Hej!

Har ätit LCHF ca 2.5 år och har förbättrat flera värden och ligger nu på trig.0,68 -  HDL 2.3 - LDL 4.4 - totalk. 7.5 och kvot totalk/HDL 3.26.  Speciellt trig. och HDL är klart förbättrade. 

Maken, som till viss del äter LCHF med mig men också gillar sin havregrynsgröt o en smörgås till frukost o ibland lite potatis o ris till lunch. Tråkigt om man helt skulle äta var sin specialkost och därför undrar jag hur bekymrad man ska vara för hans värden där LDL stigit till 5.1.  Hans totalk/HDL är 5.18.  Han lär ju inte ha lika fluffiga LDL som jag!?

Amalia

Det är nog ett vanligt dilemma ,men är det inte så att insulin lagrar in i cellerna delvis in från fettet i maten alltså inte bara glukosen i blodet, ialla fall uppfattade jag det så på professor görans föreläsning på Chalmers i videon nedan .  I så fall borde inte potatisen och tex: bearnaisen samtidigt vara att rekommendera. Men det är ju klart att all minskning av kolhydrater är av godo.

Förkortat bra fetter = hälsosamt så länge du inte tillför höga insulin nivåer  .

Kolhydrater och stärkelse = Insulin = alldrig bra för hälsan och kärlen i längden .

Kolla länken nedan.

http://webbtv.media.fnf.nu/embed/15/kost_och_halsa/2#