Popular Post Syster Posted February 20, 2015 Popular Post Share Posted February 20, 2015 I de bästa av världar så tror man ju, eller åtminstone hoppas man på, att vissa yrkesgrupper i allmänhet, men sjuksköterskor/läkare och dietister i synnerhet, under sin utbildning har fått lära sig vissa fysiologiska kunskaper. Speciellt när Naturvetarna under sitt andra år på gymnasiet får lära sig de grundläggande principerna om fysiologi och även om Gluconeogenes och Ketogenes. Dessa två begrepp verkar helt ha gått om intet i kurslitteraturen och föreläsningarna för ovan nämnda yrkeskategorier Det finns många episoder och berättelser som bekräftar detta, men orsaken till detta inlägg är att en bekant till mig som var på föreläsning idag inom akutsjukvård fick helt "random" under föreläsningen höra av föreläsaren att . . . (håll i er nu) -LCHF är inte bra, för att hjärnan MÅSTE få minst 150 gram kolhydrater per dag för att fungera! Ja men, vad är detta? Jag kan köpa att vissa tror att fett, och i synnerhet mättat fett är "farligt" och kan skylla på att det inte finns studier som bevisar motsatsen. Men en grundläggande fysiologi om hur kroppen FAKTISKT fungerar, tycker man väl ändå inte att någon kan bortförklara 24 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 20, 2015 Share Posted February 20, 2015 Skrämmande dåligt av föreläsaren! Och man funderar på hur många fler i branschen som har samma "kunskaper". 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post The Biochemist Posted February 20, 2015 Popular Post Share Posted February 20, 2015 Det är som syster sager. Inom naturvetenskapen ingår hela cellmetabolismen på ett tidigt stadium men inom sjukvården har man "censurerat" en hel del. Flera viktiga kemiska vägar i cellen är helt bortklippta i läkarböckerna. Vet det för jag studerade visa kurser tillsammans med läkarstudenterna och noterade att någon hade gjort förenklingar i deras böcker. Trodde på den tiden att det var för de inte fattade annars. Såhär 20 år senare vet jag att dessa "förenklingar" nästan blivit ännu mer omfattande och av en "slump" passer in med rådande kostrekommendationer. Man kan lätt bli konspiratorisk och undra varför vissa utvalda delar är cenurerade i deras böcker. Tex hur cellen anpassar sin förbränning när Inga kolhydrater finnns tillgängliga. Verkar vara lika över hela världen. Som Peter Attia utryckte sig på någon föreläsning. Jag gick ut läkarlinjen med toppbetyg från ett av världens främsta universitet. Men trots det måste jag ha sovit den dagen vi gick igenom metabolismen av fett. För jag kommer inte ihåg något av det utan fick lära mig allt i efterhand. Han säger det med ironiskt eftersom det inte ingick i hans utbildning. Det värsta jag hört senaste månaden var på en utbildning för kost och häsa som ges till kostlärare och dietister som utbildar barn på våra skolor. En av frågorna på deras prov var. Vad är bäst för hjärthälsan. 1. Fet fisk 2. Friterade pommes Rätt svar enligt dem var friterade pommmes. 15 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted February 20, 2015 Share Posted February 20, 2015 Det värsta jag hört senaste månaden var på en utbildning för kost och häsa som ges till kostlärare och dietister som utbildar barn på våra skolor. En av frågorna på deras prov var. Vad är bäst för hjärthälsan. 1. Fet fisk 2. Friterade pommes Rätt svar enligt dem var friterade pommmes. Och hur motiverade de detta??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted February 20, 2015 Share Posted February 20, 2015 Friterade pommes är vegetariskt. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 20, 2015 Share Posted February 20, 2015 Snälla säg att du skojar, jag har två barn som går i skola/förskola 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post The Biochemist Posted February 21, 2015 Popular Post Share Posted February 21, 2015 Skojar tyvärr inte. Frågade samma sak flera gånger för kunde inte tro det var sant först. Har en treåring här hemma som råkade säga "offentligt" att kolhydrater blir till socker i magen. Inte alls populärt fick jag höra. Vem har tutat i ungen sådana dumheter? 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 21, 2015 Share Posted February 21, 2015 Min 8-åring hade haft besök av någon i skolan som lärt dem att man behöver äta godis ibland och att bröd är det viktigaste för kroppen... Och detta i en skola där vad jag vet minst 4 lärare väljer en glutenfri linje... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted February 21, 2015 Share Posted February 21, 2015 Apropå okunskap. Har funderat en del på om det ens är någon mening att rapa upp det min son kommer hem och berättar om sin hemkunskapsundervisning i årskurs sju. Väljer att inte göra det, tror att ni fattar. Man blir bara upprörd och ledsen och det vill jag bespara er alla. En av värstingarna får ni ändå ta del av: "köp gärna margarinost istället för vanlig ost" Läraren är ung och någorlunda nyutbildad, men sonen får i princip samma undervisning som jag själv fick på 80-talet... 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Xiro Posted February 21, 2015 Popular Post Share Posted February 21, 2015 Mina barn, 5 och 7 år, förklarar ibland för sin offentliga omgivning vad som är bra för kroppen. Då använder de ofta orden fett, smör, LCHF, vitaminer, mineraler. Många gånger har detta lett till förstenade diplomatiska miner som uttrycker WHAT?, på dagis, skola, vårdcentral, hos tandläkaren etc. Komiskt, men egentligen mest tragiskt. Bävar för den dagen då mina barn börjar få felaktig kostinfo i undervisningen. Jag får väga upp med att undervisa dem hemma. Och så får jag försöka upplysa skolan. Fördelen med att vara öppen med sitt kosttänk är att man då finner andra kloka, som t ex min granne som är lärare (kör GI/LCHF). Och man väcker kanske tankar hos folk som kan leda dem att börja läsa på och förstå. Det är bra att ha några tungt vägande koncept redo som folk i allmänhet inte kan motstå, t ex hjärnforskaren Martin Ingvar, minnesmästaren Mattias Ribbing, och skidmästaren Björn Ferry. Igår såg jag ett äldre par där mannen stannade till vid godiset och kvinnan försökte dra honom vidare med "nä, det där är ju massa socker, det vet du". Jag tyckte hon såg rätt frisk och pigg ut, men absolut inte han. Jag bet mig i läppen... Ps. Inte minst har jag min egen historia alltid redo att dras på 10 sekunder; Med liberal och klok LCHF gick jag ner 9 kg på två månader och har hållt den vikten sedan dess, har fått bukt med opålitlig mage, bättre ork och fokus, och bättre immunförsvar. 13 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post kareng Posted February 21, 2015 Popular Post Share Posted February 21, 2015 Apropå okunskap. Har funderat en del på om det ens är någon mening att rapa upp det min son kommer hem och berättar om sin hemkunskapsundervisning i årskurs sju. Väljer att inte göra det, tror att ni fattar. Man blir bara upprörd och ledsen och det vill jag bespara er alla. En av värstingarna får ni ändå ta del av: "köp gärna margarinost istället för vanlig ost" Läraren är ung och någorlunda nyutbildad, men sonen får i princip samma undervisning som jag själv fick på 80-talet... Ungar i den åldern är smarta och kan hålla två linjer i huvudet samtidigt. Vad som gäller i skolan för att få bra betyg - och vad som gäller på riktigt för att må bra. Min son fick sin hemkunskapsbok utgiven av SLV redan i sexan tror jag och det är den boken som de ska ha hela högstadiet. I början förde han väl lite testande fram de teorier han lärt sig hemma men det var ingen "hit" så sedan sjuan tycker han precis som boken och fröken när han är i skolan. Det bästa man kan göra för hälsan är att välja vegetariskt, mättat fett är farligt för hjärtat etc. Det har visat sig i betygen. Nu går han i åttan. Det bästa man kan göra som förälder är väl att prata om hur kroppen fungerar hemma och vilken typ av mat som kroppen är skapt för. Men samtidigt berätta om den allmänna uppfattningen och den som lärare, läkare och dietister fortfarande har. Det är onödigt att sätta sina ungar inför dilemmat att gå i klinch med lärare och liknande. Det är lika bra att de får lära sig två spår så de kan leva i de bästa av världar både hemma och i skolan . 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted February 21, 2015 Share Posted February 21, 2015 Ungar i den åldern är smarta och kan hålla två linjer i huvudet samtidigt. Vad som gäller i skolan för att få bra betyg - och vad som gäller på riktigt för att må bra. Min son fick sin hemkunskapsbok utgiven av SLV redan i sexan tror jag och det är den boken som de ska ha hela högstadiet. I början förde han väl lite testande fram de teorier han lärt sig hemma men det var ingen "hit" så sedan sjuan tycker han precis som boken och fröken när han är i skolan. Det bästa man kan göra för hälsan är att välja vegetariskt, mättat fett är farligt för hjärtat etc. Det har visat sig i betygen. Nu går han i åttan. Det bästa man kan göra som förälder är väl att prata om hur kroppen fungerar hemma och vilken typ av mat som kroppen är skapt för. Men samtidigt berätta om den allmänna uppfattningen och den som lärare, läkare och dietister fortfarande har. Det är onödigt att sätta sina ungar inför dilemmat att gå i klinch med lärare och liknande. Det är lika bra att de får lära sig två spår så de kan leva i de bästa av världar både hemma och i skolan . Jag tror du är inne på en mycket förståndig linje. Man måste nog, på något sätt, berätta att det pågår ett skifte i tänkande vad gäller mat och näring och att vuxna inte hunnit lära om. Det är också viktigt att de får veta att det nya inte är taget ur luften utan har ett stöd i vetenskap. Huvudsaken är, och detta kanske är allra viktigast, att lära ut en kritisk inställning till det som framställs som vetenskap, till auktoriteter i alla sammanhang och att det inte är bra när auktoriteter tjänar två herrar. Kanske kan det dessutom vara på sin plats att berätta, att trots en lång utbildning är det väldigt väldigt lite man kommer att lära om världen i stort. Detsamma gäller för läkarutbildningen och kunskapen om kroppen. En ödmjukhet kanske man kan säga. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted February 21, 2015 Share Posted February 21, 2015 I de bästa av världar så tror man ju, eller åtminstone hoppas man på, att vissa yrkesgrupper i allmänhet, men sjuksköterskor/läkare och dietister i synnerhet, under sin utbildning har fått lära sig vissa fysiologiska kunskaper. Speciellt när Naturvetarna under sitt andra år på gymnasiet får lära sig de grundläggande principerna om fysiologi och även om Gluconeogenes och Ketogenes. Dessa två begrepp verkar helt ha gått om intet i kurslitteraturen och föreläsningarna för ovan nämnda yrkeskategorier Det finns många episoder och berättelser som bekräftar detta, men orsaken till detta inlägg är att en bekant till mig som var på föreläsning idag inom akutsjukvård fick helt "random" under föreläsningen höra av föreläsaren att . . . (håll i er nu) -LCHF är inte bra, för att hjärnan MÅSTE få minst 150 gram kolhydrater per dag för att fungera! Ja men, vad är detta? Jag kan köpa att vissa tror att fett, och i synnerhet mättat fett är "farligt" och kan skylla på att det inte finns studier som bevisar motsatsen. Men en grundläggande fysiologi om hur kroppen FAKTISKT fungerar, tycker man väl ändå inte att någon kan bortförklara Tja, det svåraste blir att få in kolhydrater i hjärnan.... Där har de lagt standarden för kunskapsförståelse. Hade det åtminstone varit en utläggning om blodsocker/glukos och koppling till kolisar så..... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Xiro Posted February 25, 2015 Popular Post Share Posted February 25, 2015 Min son har idag, på eget initiativ, tagit med ovispad vispgrädde och bär till skolan istället för frukt! Ska bli väldigt spännande att se hur det går, han var något bekymrad över vad läraren ska säga. Men han förklarade att några barn ibland har med sig kex med choklad, eller t o m choklad, istället för frukt. Så han kunde inte se varför grädde och bär skulle vara något problem eftersom det är nyttigt, och choklad och kex inte är det. Det är nog överflödigt att berätta hur stolt jag är över honom 22 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post LUAL Posted February 25, 2015 Popular Post Share Posted February 25, 2015 Det där med hemkunskapen känner jag igen. När sonen skulle ha prov om kostcirkeln talade jag om för honom att han i svaren kunde ange: "Enligt SLV gäller....". Han kom ofta hem med frågor och insåg att det var svårt att förstå hur man kunde påstå vissa saker i skolan. Jag har oftast då sagt att en del kunskaper har de inte hunnit med att uppdatera.Från kompisar har han fått frågor om man inte måste ha socker för att leva. Då har han i alla fall kunnat svara att hans mamma och pappa äter inte socker och de lever än... 14 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post The Biochemist Posted February 25, 2015 Popular Post Share Posted February 25, 2015 Eller så kan du be sonen säga "Jag gjorde uppgift 13 på sid 621 i "Lehninger - Principles of Biochemistry". Av svaret i boken framgår varför kroppen inte behöver kolhydrater i kosten" :-) 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Tuva Posted February 25, 2015 Popular Post Share Posted February 25, 2015 I de bästa av världar så tror man ju, eller åtminstone hoppas man på, att vissa yrkesgrupper i allmänhet, men sjuksköterskor/läkare och dietister i synnerhet, under sin utbildning har fått lära sig vissa fysiologiska kunskaper. Speciellt när Naturvetarna under sitt andra år på gymnasiet får lära sig de grundläggande principerna om fysiologi och även om Gluconeogenes och Ketogenes. Dessa två begrepp verkar helt ha gått om intet i kurslitteraturen och föreläsningarna för ovan nämnda yrkeskategorier Det finns många episoder och berättelser som bekräftar detta, men orsaken till detta inlägg är att en bekant till mig som var på föreläsning idag inom akutsjukvård fick helt "random" under föreläsningen höra av föreläsaren att . . . (håll i er nu) -LCHF är inte bra, för att hjärnan MÅSTE få minst 150 gram kolhydrater per dag för att fungera! Ja men, vad är detta? Jag kan köpa att vissa tror att fett, och i synnerhet mättat fett är "farligt" och kan skylla på att det inte finns studier som bevisar motsatsen. Men en grundläggande fysiologi om hur kroppen FAKTISKT fungerar, tycker man väl ändå inte att någon kan bortförklara Vi är alltså zombies, vi som äter spannmålslöst, juicelöst och inte äter socker? Jag har räknat, på skoj. Med rotfrukter till lunch och middag, en frukt, bär till efterrätt och mängder med grönsaker har jag inte en chans att komma över 150 gr. Jag bara kan inte äta de mängderna rotfrukter och frukt. T.o.m. den ökända bananen, så söt och god, ger bara sketna 25 gram kolhydrater. Jag vet inte med er men jag pallar inte äta 6 bananer på en dag. Då skulle jag inte orka äta något annat.. Eller då ett kilo potatis. För att komma upp i rekommenderat intag av kolhydrater måste jag äta antingen socker eller spannmål - eftersom jag inte är frukterian.. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Xiro Posted February 25, 2015 Popular Post Share Posted February 25, 2015 Uppdatering från mitt förra inlägg: Läraren sa till min sjuåring att han inte får äta grädde till bären på fruktstunden. Det som är "tillåtet" är frukt, grönsaker och riskakor. (De choklad/kex som någon tagit med någon gång är tydligen inte ok.) Han uppfattade ingen föklaring, bara att någon sagt att grädde inte är så fräscht. Jag tycker detta är mycket märkligt. Snabba näringsfattiga kolhydrater (med arsenik?!) är alltså ok men inte lite grädde på bären. Ska bli intressant att se vad som händer om han vill ha bär med grädde även imorgon... edit: Ifall det inte blir grädde imorgon kanske det blir ost- och smörrullar till gurkbitar, det gillar han också. 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted February 25, 2015 Share Posted February 25, 2015 Jag kan ju dock tänka mig, att det ur hanteringssynpunkt kan vara lite tveksamt med vispgrädde. Även när det gäller förvaring... Att någonting inte är tillåtet, behöver ju inte bara bero på hur nyttigt det är att äta. Jag tänker mig in i hur den kvarglömda gräddburken luktar, efter ett par veckor på hyllan... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 25, 2015 Share Posted February 25, 2015 Evs, för en timme sedan skickade jag och sonen mail till läraren där vi tog upp just hanteringen som du nämnde, och vi nämnde inget annat perspektiv i mailet. Vi föreslog att han får med sig en burk som håller kylan, eller att han får låna plats i en kyl om det funkar. Ps. Barnen har sin fruktstundsmat i sina skolväskor, alltså inget som lämnas kvar i skolan ens över natten. Har för mig att grädde håller bra utan kyla. Vi gjorde pannkakor i skogen tidigt i höstas och ingen i gruppen bekymrade sig över varken grädde, smör eller mjölk utan kylväska. Creme fraiche kanske är ännu hållbarare och konsistensen är mer praktisk än flytande grädde. Kanske får bli creme fraiche till bären imorgon då. (Det äter ju hans pappa varje morgon, och han lever fortfarande, vid bättre hälsa än någonsin, perfekt att nämna om någon undrar ) 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Xiro Posted February 26, 2015 Popular Post Share Posted February 26, 2015 Uppdatering Lärarens svar: "Våra regler är att barnen får ha med sig frukt eller några riskakor till vår fruktstund. Vi har dessa regler för att det lätt annars kan bli så att alla barn vill ha med sig något extra gott och det skulle inte fungera. I går blev det stor uppståndelse kring XXXs grädde och många andra barn ville se och ta med sig vilket vi inte kan hantera." Och mitt svar på det:"Bär med grädde (utan sötning givetvis) är inte bara något extra gott, det är framförallt mycket bra för kroppen, och det bra "hjärnmat" som man håller sig pigg och fokuserad länge på. Fruktstunden handlar ju om att få näring och energi i form av något nyttigt för kroppen. Så bär med en skvätt grädde är klockrent. XXX ville gärna ha det med sig, och jag vill då gärna ge honom det eftersom jag vet att det är väldigt bra för honom. Och om andra barn vill ha nyttiga saker med sig är det ju bara bra för dem, och för dig, det blir ju enklare att leda fokuserade barn. Du kan ju förklara att det bara är ok med naturliga saker som inte är sötade. Det är en bra och enkel regel, och dessutom en nyttig aspekt att lära barnen. Jag lovar dig att jag har stenkoll på kost, jag läser nya forskningsrapporter varje vecka, jag är ingenjör inom medicinbranschen och total kostnörd Kostnörderiet kommer av att jag vill förebygga det som gör att folk kommer till sjukhus och behöver apparaterna som jag designar, och jag har nära och kära som verkligen behöver bästa möjliga kost för att rädda hälsan/livet. Och jag vill inget hellre än att ge mina barn bästa maten och bästa kunskapen." Ps. Ifall läraren nu skulle se att jag postar detta här; Jag tycker detta är mycket viktigt även för andra i liknande situationer och vill ge detta som inspiration och förebild. Och det är rentav en samhällsfråga om man tänker ännu längre. Så det är inte alls för att hänga ut någon. 18 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted February 27, 2015 Share Posted February 27, 2015 @Xiro: Man blir lika glad varje gång någon står upp mot auktoriteter med tveksamma uppfattningar, speciellt när det gäller offentliga måltider och barn. Varje gång det händer är ett steg framåt för en bättre hälsa och dessutom en friskare natur, det är jag övertygad om. Du hade fått många gilla från Ann Fernholm 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 27, 2015 Share Posted February 27, 2015 Fint Kahavia, jag känner detsamma! Jag känner flera lärare och förskolepedagoger som är frusterade över maten som barnen får. De vill mycket gärna att barnen ska få mat som gör dem fokuserade längre, och minskar toppar och dalar. De vill inte heller att barnen ska få fettreducerad mjölk och mat, eller sötade produkter. Så jag tycker alla borde stå upp och våga föra konstruktiv dialog, inte minst för att hjälpa personalen själv. Min sons lärare är fullkomligt toppen på alla sätt (möjligen bortsett från kosttänket ), och jag vill inte att hen ska ha onödiga saker att kämpa med, t ex onödigt speedade eller håglösa barn. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted February 27, 2015 Share Posted February 27, 2015 Härligt Xiro, stå på dig. Jag har också helt nonchalerat frukten på skolans fruktstund och grabben får gärna äta brieost för det gillar han. Inga kommentarer än och kommer det några så argumenterar jag gärna både för nyttiga mellanmål och individens frihet att äta det den mår bra av. Själv har jag ibland kört rökt sidfläsk som fika på jobbet, det ger en del höjda ögonbryn ;-) 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post odezza Posted March 4, 2015 Popular Post Share Posted March 4, 2015 -LCHF är inte bra, för att hjärnan MÅSTE få minst 150 gram kolhydrater per dag för att fungera! Då borde jag ju vara hjärndöd vid det här laget, efter snart 9 år på LCHF! 13 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 4, 2015 Share Posted March 4, 2015 Då borde jag ju vara hjärndöd vid det här laget, efter snart 9 år på LCHF! Ja...men utomjordingar kanske inte behöver kolhydrater. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
odezza Posted March 4, 2015 Share Posted March 4, 2015 Ja...men utomjordingar kanske inte behöver kolhydrater. Vi är alla gjorda av stjärnstoft! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 5, 2015 Share Posted March 5, 2015 Uppdatering: Har mest väntat på lärarens svar, och när jag väl fick svar så var det bara hänvisning till att regler är regler, och "andra aspekter". Väntar nu åter på svar. Och så fick jag besked att det endast kommer att vara tillåtet med frukt. Riskakor kommer inte att tillåtas mer. (Lite konstigt då jag var noga med att jag inte har synpunkter på att andra ger sina barn riskakor.) Nåväl, i väntan på svar fick sonen med sig gurka och ost idag, det var vad han bad om - han sa exakt såhär; "jag kan ta äpple, om det inte är ok med gurka och ost?". Så synd att han ska känna att han inte får. Nåväl, gurka och ost kan ju inte leda till kontrovers med tanke på att det serveras till frukost på fritidshemmet - men vem vet. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edit Posted March 5, 2015 Share Posted March 5, 2015 Jag blir ledsen och lite bestört av detta som du förmedlar här. Lite glad ändå att mina barn är stora. Om drickyoghurt är ok så kan ni ju hälla grädde i en sån som han kan dricka till bären. Måste få säga att ni har ett ovanligt klokt barn, blir glad av det :-) 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted March 5, 2015 Share Posted March 5, 2015 Äpple upp till fyra gånger så skadligt för tänderna som läsk: http://mabra.com/sugen-pa-apple-se-upp-for-hal-i-tanderna/ Tips i artikeln: Om man ändå vill äta frukt, avsluta med mjölk eftersom kalciumet neutraliserar syraattacken. Hmmmm... grädde innehåller ju också mycket kalcium... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted March 5, 2015 Share Posted March 5, 2015 Uppdatering: Har mest väntat på lärarens svar, och när jag väl fick svar så var det bara hänvisning till att regler är regler, och "andra aspekter". Väntar nu åter på svar. Och så fick jag besked att det endast kommer att vara tillåtet med frukt. Riskakor kommer inte att tillåtas mer. (Lite konstigt då jag var noga med att jag inte har synpunkter på att andra ger sina barn riskakor.) Nåväl, i väntan på svar fick sonen med sig gurka och ost idag, det var vad han bad om - han sa exakt såhär; "jag kan ta äpple, om det inte är ok med gurka och ost?". Så synd att han ska känna att han inte får. Nåväl, gurka och ost kan ju inte leda till kontrovers med tanke på att det serveras till frukost på fritidshemmet - men vem vet. Skolorna är världsmästare på obegripliga och omotiverade regler. Inte så konstigt sedan att lärarna dignar under mängder med mail från föräldrarna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandras LCHF-blogg Posted March 5, 2015 Share Posted March 5, 2015 Det är ju helt sjukt att han inte fick äta grädde. Gör en smoothie på grädde och bär som han kan ta med sig. Och strunta i att berätta för läraren vad det är i den.Läraren tror säkert att den är "nyttig" med lättmjölk eller nåt annat skräp. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted March 5, 2015 Share Posted March 5, 2015 Knaper - bitar av vitkål, morot, andra grönsaker måste väl ändå vara "godkänt" som ersättning för frukt? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post HelenaB Posted March 5, 2015 Popular Post Share Posted March 5, 2015 en bekant till mig som var på föreläsning idag inom akutsjukvård fick helt "random" under föreläsningen höra av föreläsaren att . . . (håll i er nu) -LCHF är inte bra, för att hjärnan MÅSTE få minst 150 gram kolhydrater per dag för att fungera! Jag skulle så gärna vilja ha det förklarat, varför en föreläsare som har (hoppas man ju) specialiserat sig på akutsjukvård, helt off topic påstår detta. Vad är motivet? Har de på akutmottagningarna sett en anstormning av LCHF-patienter som blivit zombifierade p g a kolhydratbrist eller vad? Om påstående varit sant så skulle det ju i så fall gett märkbara skador snabbt om man gått från att äta en kost på minst 150 gr kolhydrater per dag till 5-20 om dagen som många har gjort. Det borde i så fall ha fått krigsrubriker i media. Jag får inte ihop det på annat sätt en att den har blivit påverkad från något håll att säga det. Frågan är bara vem/vad? Skrämmande okunnigt är det alldeles oavsett! 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Xiro Posted March 10, 2015 Popular Post Share Posted March 10, 2015 Uppdatering: Fortfarande inget svar från skolan. Men det har inte varit några klagomål på gurka och ost (24 mån präst och Pecorino, vem kan klaga på det ). Sonen lyckades avstyra ståhej kring osten genom att för sin bänkkamrat hitta på att det inte alls är ost utan torkad melon! Och hör på detta; Nyss berättade han att han utmanat läraren på faktaquiz genom att fråga vilket som är nyttigast av kolhydrater och fett! När läraren svarade kolhydrater så förklarade han att rätt svar är fett Jösses! Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att min sjuåring skulle hitta på allt detta! Kreativt, klokt, och delvis kontroversiellt i den mån han utmanade läraren på quiz Har alltid sagt åt honom att inte klanka ner på andras matval. Det är dags att fördjupa hans kunskaper om fett och kolhydrater, och introducera begreppen näringstäthet och näringsrikedom Och jag får nog rannsaka mitt sätt att prata om mat hemma Idag hade han med sig ett äpple, men han är noga att skölja munnen efteråt berättade han. Jag frågade om kompisarna också sköljer munnen, men icke. Jag tycker det är fantastiskt att han gör detta, och hoppas han fortsätter och inte låter sig påverkas negativt av omgivningen. Ps. Som klargörande till några inlägg ovan; Han visar inte upp vad han har i sin fruktlåda, men klasskompisarna tittar och kommenterar ifall de upptäcker något iögonfallande, och så kan det snabbt uppstå lite ståhej. 13 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted March 10, 2015 Share Posted March 10, 2015 Uppdatering: Fortfarande inget svar från skolan. Men det har inte varit några klagomål på gurka och ost (24 mån präst och Pecorino, vem kan klaga på det ). Sonen lyckades avstyra ståhej kring osten genom att för sin bänkkamrat hitta på att det inte alls är ost utan torkad melon! Och hör på detta; Nyss berättade han att han utmanat läraren på faktaquiz genom att fråga vilket som är nyttigast av kolhydrater och fett! När läraren svarade kolhydrater så förklarade han att rätt svar är fett Jösses! Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att min sjuåring skulle hitta på allt detta! Kreativt, klokt, och delvis kontroversiellt i den mån han utmanade läraren på quiz Har alltid sagt åt honom att inte klanka ner på andras matval. Det är dags att fördjupa hans kunskaper om fett och kolhydrater, och introducera begreppen näringstäthet och näringsrikedom Och jag får nog rannsaka mitt sätt att prata om mat hemma Idag hade han med sig ett äpple, men han är noga att skölja munnen efteråt berättade han. Jag frågade om kompisarna också sköljer munnen, men icke. Jag tycker det är fantastiskt att han gör detta, och hoppas han fortsätter och inte låter sig påverkas negativt av omgivningen. Ps. Som klargörande till några inlägg ovan; Han visar inte upp vad han har i sin fruktlåda, men klasskompisarna tittar och kommenterar ifall de upptäcker något iögonfallande, och så kan det snabbt uppstå lite ståhej. Du har onekligen en kunnig och modig son! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts