Jump to content

Okunskap - IGEN


Syster
 Share

Recommended Posts

 

Det värsta jag hört senaste månaden var på en utbildning för kost och häsa som ges till kostlärare och dietister som utbildar barn på våra skolor. En av frågorna på deras prov var. Vad är bäst för hjärthälsan.

1. Fet fisk

2. Friterade pommes

Rätt svar enligt dem var friterade pommmes.

 

Och hur motiverade de detta???

Link to comment
Share on other sites

Apropå okunskap. Har funderat en del på om det ens är någon mening att rapa upp det min son kommer hem och berättar om sin hemkunskapsundervisning i årskurs sju. Väljer att inte göra det, tror att ni fattar. Man blir bara upprörd och ledsen och det vill jag bespara er alla. En av värstingarna får ni ändå ta del av: "köp gärna margarinost istället för vanlig ost" :angry: Läraren är ung och någorlunda nyutbildad, men sonen får i princip samma undervisning som jag själv fick på 80-talet...

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Ungar i den åldern är smarta och kan hålla två linjer i huvudet samtidigt. Vad som gäller i skolan för att få bra betyg - och vad som gäller på riktigt för att må bra. Min son fick sin hemkunskapsbok utgiven av SLV redan i sexan tror jag och det är den boken som de ska ha hela högstadiet.

 

I början förde han väl lite testande fram de teorier han lärt sig hemma men det var ingen "hit" så sedan sjuan tycker han precis som boken och fröken när han är i skolan. Det bästa man kan göra för hälsan är att välja vegetariskt, mättat fett är farligt för hjärtat etc. Det har visat sig i betygen. Nu går han i åttan.

 

Det bästa man kan göra som förälder är väl att prata om hur kroppen fungerar hemma och vilken typ av mat som kroppen är skapt för. Men samtidigt berätta om den allmänna uppfattningen och den som lärare, läkare och dietister fortfarande har. Det är onödigt att sätta sina ungar inför dilemmat att gå i klinch med lärare och liknande. Det är lika bra att de får lära sig två spår så de kan leva i de bästa av världar både hemma och i skolan :).

 

Jag tror du är inne på en mycket förståndig linje. Man måste nog, på något sätt, berätta att det pågår ett skifte i tänkande vad gäller mat och näring och att vuxna inte hunnit lära om. Det är också viktigt att de får veta att det nya inte är taget ur luften utan har ett stöd i vetenskap.

 

Huvudsaken är, och detta kanske är allra viktigast, att lära ut en kritisk inställning till det som framställs som vetenskap, till auktoriteter i alla sammanhang och att det inte är bra när auktoriteter tjänar två herrar.

 

Kanske kan det dessutom vara på sin plats att berätta, att trots en lång utbildning är det väldigt väldigt lite man kommer att lära om världen i stort. Detsamma gäller för läkarutbildningen och kunskapen om kroppen. En ödmjukhet kanske man kan säga.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

I de bästa av världar så tror man ju, eller åtminstone hoppas man på, att vissa yrkesgrupper i allmänhet, men sjuksköterskor/läkare och dietister i synnerhet, under sin utbildning har fått lära sig vissa fysiologiska kunskaper.

Speciellt när Naturvetarna under sitt andra år på gymnasiet får lära sig de grundläggande principerna om fysiologi och även om Gluconeogenes och Ketogenes.

 

Dessa två begrepp verkar helt ha gått om intet i kurslitteraturen och föreläsningarna för ovan nämnda yrkeskategorier :angry:

 

Det finns många episoder och berättelser som bekräftar detta, men orsaken till detta inlägg är att en bekant till mig som var på föreläsning idag inom akutsjukvård fick helt "random" under föreläsningen höra av föreläsaren att . . . (håll i er nu)

 

-LCHF är inte bra, för att hjärnan MÅSTE få minst 150 gram kolhydrater per dag för att fungera!

 

Ja men, vad är detta? Jag kan köpa att vissa tror att fett, och i synnerhet mättat fett är "farligt" och kan skylla på att det inte finns studier som bevisar motsatsen.

Men en grundläggande fysiologi om hur kroppen FAKTISKT fungerar, tycker man väl ändå inte att någon kan bortförklara :huh:

Tja, det svåraste blir att få in kolhydrater i hjärnan....

Där har de lagt standarden för kunskapsförståelse.

Hade det åtminstone varit en utläggning om blodsocker/glukos och koppling till kolisar så.....

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jag kan ju dock tänka mig, att det ur hanteringssynpunkt kan vara lite tveksamt med vispgrädde. Även när det gäller förvaring...  Att någonting inte är tillåtet, behöver ju inte bara bero på hur nyttigt det är att äta. Jag tänker mig in i hur den kvarglömda gräddburken luktar, efter ett par veckor på hyllan...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Evs, för en timme sedan skickade jag och sonen mail till läraren där vi tog upp just hanteringen som du nämnde, och vi nämnde inget annat perspektiv i mailet. Vi föreslog att han får med sig en burk som håller kylan, eller att han får låna plats i en kyl om det funkar.

 

Ps. Barnen har sin fruktstundsmat i sina skolväskor, alltså inget som lämnas kvar i skolan ens över natten. Har för mig att grädde håller bra utan kyla. Vi gjorde pannkakor i skogen tidigt i höstas och ingen i gruppen bekymrade sig över varken grädde, smör eller mjölk utan kylväska. Creme fraiche kanske är ännu hållbarare och konsistensen är mer praktisk än flytande grädde. Kanske får bli creme fraiche till bären imorgon då. (Det äter ju hans pappa varje morgon, och han lever fortfarande, vid bättre hälsa än någonsin, perfekt att nämna om någon undrar :))

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

@Xiro: Man blir lika glad varje gång någon står upp mot auktoriteter med tveksamma uppfattningar, speciellt när det gäller offentliga måltider och barn. Varje gång det händer är ett steg framåt för en bättre hälsa och dessutom en friskare natur, det är jag övertygad om. Du hade fått många gilla från Ann Fernholm :)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Fint Kahavia, jag känner detsamma! Jag känner flera lärare och förskolepedagoger som är frusterade över maten som barnen får. De vill mycket gärna att barnen ska få mat som gör dem fokuserade längre, och minskar toppar och dalar. De vill inte heller att barnen ska få fettreducerad mjölk och mat, eller sötade produkter. Så jag tycker alla borde stå upp och våga föra konstruktiv dialog, inte minst för att hjälpa personalen själv. Min sons lärare är fullkomligt toppen på alla sätt (möjligen bortsett från kosttänket :)), och jag vill inte att hen ska ha onödiga saker att kämpa med, t ex onödigt speedade eller håglösa barn.  

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Härligt Xiro, stå på dig.

 

Jag har också helt nonchalerat frukten på skolans fruktstund och grabben får gärna äta brieost för det gillar han.

Inga kommentarer än och kommer det några så argumenterar jag gärna både för nyttiga mellanmål och individens frihet att äta det den mår bra av.

 

Själv har jag ibland kört rökt sidfläsk som fika på jobbet, det ger en del höjda ögonbryn ;-) 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Uppdatering: 

Har mest väntat på lärarens svar, och när jag väl fick svar så var det bara hänvisning till att regler är regler, och "andra aspekter". Väntar nu åter på svar. Och så fick jag besked att det endast kommer att vara tillåtet med frukt. Riskakor kommer inte att tillåtas mer. (Lite konstigt då jag var noga med att jag inte har synpunkter på att andra ger sina barn riskakor.) Nåväl, i väntan på svar fick sonen med sig gurka och ost idag, det var vad han bad om - han sa exakt såhär; "jag kan ta äpple, om det inte är ok med gurka och ost?". Så synd att han ska känna att han inte får. Nåväl, gurka och ost kan ju inte leda till kontrovers med tanke på att det serveras till frukost på fritidshemmet - men vem vet. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jag blir ledsen och lite bestört av detta som du förmedlar här.

Lite glad ändå att mina barn är stora.

Om drickyoghurt är ok så kan ni ju hälla grädde i en sån som han kan dricka till bären.

Måste få säga att ni har ett ovanligt klokt barn, blir glad av det :-)

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Uppdatering: 

Har mest väntat på lärarens svar, och när jag väl fick svar så var det bara hänvisning till att regler är regler, och "andra aspekter". Väntar nu åter på svar. Och så fick jag besked att det endast kommer att vara tillåtet med frukt. Riskakor kommer inte att tillåtas mer. (Lite konstigt då jag var noga med att jag inte har synpunkter på att andra ger sina barn riskakor.) Nåväl, i väntan på svar fick sonen med sig gurka och ost idag, det var vad han bad om - han sa exakt såhär; "jag kan ta äpple, om det inte är ok med gurka och ost?". Så synd att han ska känna att han inte får. Nåväl, gurka och ost kan ju inte leda till kontrovers med tanke på att det serveras till frukost på fritidshemmet - men vem vet. 

Skolorna är världsmästare på obegripliga och omotiverade regler. Inte så konstigt sedan att lärarna dignar under mängder med mail från föräldrarna.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Uppdatering:

Fortfarande inget svar från skolan. Men det har inte varit några klagomål på gurka och ost (24 mån präst och Pecorino, vem kan klaga på det :P ). Sonen lyckades avstyra ståhej kring osten genom att för sin bänkkamrat hitta på att det inte alls är ost utan torkad melon! :D Och hör på detta; Nyss berättade han att han utmanat läraren på faktaquiz genom att fråga vilket som är nyttigast av kolhydrater och fett! :ph34r: När läraren svarade kolhydrater så förklarade han att rätt svar är fett :) Jösses! Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att min sjuåring skulle hitta på allt detta! Kreativt, klokt, och delvis kontroversiellt i den mån han utmanade läraren på quiz :blink: Har alltid sagt åt honom att inte klanka ner på andras matval. Det är dags att fördjupa hans kunskaper om fett och kolhydrater, och introducera begreppen näringstäthet och näringsrikedom :) Och jag får nog rannsaka mitt sätt att prata om mat hemma B)

 

Idag hade han med sig ett äpple, men han är noga att skölja munnen efteråt berättade han. Jag frågade om kompisarna också sköljer munnen, men icke. Jag tycker det är fantastiskt att han gör detta, och hoppas han fortsätter och inte låter sig påverkas negativt av omgivningen.

 

Ps. Som klargörande till några inlägg ovan; Han visar inte upp vad han har i sin fruktlåda, men klasskompisarna tittar och kommenterar ifall de upptäcker något iögonfallande, och så kan det snabbt uppstå lite ståhej.

Du har onekligen en kunnig och modig son!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...