gnu Posted February 21, 2015 Share Posted February 21, 2015 Man har ju hört att förr i tiden kanske innan 50- talet? Så fick folk ofta problem med hjärtat osv åderförkalkning mm för att dom åt så fet mat, o dog innan dom va 60 år i princip. Jag undra bara hur kunde det vara så då? Det va ju innan all skitmat slog igenom på 80-talet. Detta borde ju vara "mormors" gamla goda mat eller ännu tidigare som man blir rekommenderad o äta idag! Men dom fick ju problem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted February 21, 2015 Share Posted February 21, 2015 Man har ju hört att förr i tiden kanske innan 50- talet? Så fick folk ofta problem med hjärtat osv åderförkalkning mm för att dom åt så fet mat, o dog innan dom va 60 år i princip. Jag undra bara hur kunde det vara så då? Det va ju innan all skitmat slog igenom på 80-talet. Detta borde ju vara "mormors" gamla goda mat eller ännu tidigare som man blir rekommenderad o äta idag! Men dom fick ju problem? Var har du hört det?.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stackars Jack Posted February 21, 2015 Share Posted February 21, 2015 Rökning var mycket mer vanligt då. Så det är nog en förklaring till hjärtproblemen. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Syster Posted February 21, 2015 Popular Post Share Posted February 21, 2015 (edited) Det fanns redan då en "skitmatsprodukt" och det var Margarinet, som tyvärr blev populärt redan på 20-talet som substitut till smör och till en billigare penning. Edit: Margarinet kom till Sverige redan under 1880-talet Och många som hade kor och själv kunde göra sitt eget smör, sålde det till mer bemedlade människor och köpte själv margarin. Det var ju även ransonering på smör under krigen, så då hade man kanske inget annat val än att stoppa i sig den kemiska smörjan Edited February 21, 2015 by Syster 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post stoscha Posted February 21, 2015 Popular Post Share Posted February 21, 2015 Sen var det ju ett evigt fikande med 7 sorters kakor 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gnu Posted February 21, 2015 Author Share Posted February 21, 2015 Det är ju bara o fråga valfri gammelmormor eller dylikt. Men alla rökte ju inte. Och hur tidigt kom fikabrödet? Dessutom jobbade dom ju hårt och fysiskt, alltså rörde sig mkt, men dom hade hjärtbesvär? Får inte riktigt ihop allt bara.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeB Posted February 21, 2015 Share Posted February 21, 2015 Det är ju bara o fråga valfri gammelmormor eller dylikt. Men alla rökte ju inte. Och hur tidigt kom fikabrödet? Dessutom jobbade dom ju hårt och fysiskt, alltså rörde sig mkt, men dom hade hjärtbesvär? Får inte riktigt ihop allt bara.. Tror inte att de hade mer hjärtbesvär på 50-talet än på 70-80 talet, den troliga orsaken till att hjärtsjukdomarna ökade från 20-talet och framåt är transfetter i margarin och växtoljor, rökning och ökande sockerkonsumtion. Det vita mjölet slog också igenom och bröd köptes på affären istället för att bakas hemma. På 90-talet började hjärtsjukdomarna att minska något i samband med att rökningen minskade och transfetterna började tas bort. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Angelico Posted February 21, 2015 Popular Post Share Posted February 21, 2015 Det är ju bara o fråga valfri gammelmormor eller dylikt. Men alla rökte ju inte. Och hur tidigt kom fikabrödet? Dessutom jobbade dom ju hårt och fysiskt, alltså rörde sig mkt, men dom hade hjärtbesvär? Får inte riktigt ihop allt bara..Tror detta är ett hyfsat mainstreamexempel: Min morfar dog vid 65 av någon hjärt/kärlsjukdom. Född i början av 1900-talet.Hade ett fysiskt krävande jobb. När han var ledig satt han gärna still. Han åt mormors goda gedigna hemlagade mat med köttbullar, fläsklägg osv. Gillade inte grönsaker men åt mkt potatis. Tyckte mycket om bärpaj, söt kräm till efterrätt eller andra sötsaker. Åt syrliga karameller varje vecka. Drack en del, pilsner och brännvin. Drack sockerdricka eller lättöl till maten varje dag. Rökte cigaretter utan filter. Sen var det ju en tid efter kriget, som syster påpekar ovan, när det inte fanns så stor tillgång på matvaror med kvalite. Då var det en hel del substitut som gällde. Senare på 60-talet kom alla industriprodukter som man ganska okritiskt konsumerade. 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 21, 2015 Share Posted February 21, 2015 På 60-70-talet ändrades/förbättrades postmortem förmågan samt att allt fler dog på sjukhus.. mest på grund av att sjukvården byggdes ut! Screeningen för CVD förbättrades avsevärt! Vi blev allt äldre! Allt fler fick råd att röka.. vilket på den tiden var modernt, margarin innehöll transfetter! Man började jobba allt mer i skift och äta allt mer färdig mat som bara behövde värmas! Matlagning hemma blir allt mer sällsynt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post dufva Posted February 21, 2015 Popular Post Share Posted February 21, 2015 Även om åderförkalkningen rikttigt tog fart efter andra världskriget var faktiskt redan medeltidsmänniskan rätt duktigt kalkad enligt forskarna Det blev dock sällan något riktigt problem för dom eftersom medellivslängden var mycket kortare då och nåt annat vanligen hann ta kål på dom innan förkalkningrna blev akuta :-) Orsken till förkalkningar i kärlen är alltså inte bara socker och margarin utan den mat som jordbruksrevolutionen medförde som kraftigt ökad spannmålskonsumtion 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post rylandes Posted February 23, 2015 Popular Post Share Posted February 23, 2015 Jaha nu är jag nog där igen och vill anmäla en avvikande mening. Vi blandar ihop den påbyggnad av plack i vissa kärl med det som till slut dödar många av oss: Hjärtinfarkt och/eller Stroke/Slaganfall/Hjärnblödning. Vi LCHF'are brukar ju värja oss mot många av de felaktigheter vi blivit korvstoppade med under åren. Men den här myten tycks vi ha svårt att värja oss ifrån. Det visualiseras av den "Rörmokaranalogi" som populärt och FELAKTIGT beskriver och blandar ihop flera tillstånd till en sjukdom. Att det fett och kolesterol vi sätter i oss byggs till på insidan av kärlen till dess att blodet inte kommer fram och vi får en infarkt. Googlar man så beskriver fortfarande nästan alla källor det på detta vis. 1. Om det var sant så skulle kapillärerna, de små tunna blodkärlen sättas igen först. Med massiv celldöd som följd. Fingrar och tår skulle ramla av osv. Det finns förvisso sådana tillstånd (diabetes) men det har andra orsaker. Påbyggnaden sker huvudsakligen i artärer och vener. 2. Plack påbyggnad av insidan av artärer och vener är en sak. Delvis också godartad/skyddande. 3. Förträngningar orsakas inte av plack, utan av en inflammation/svullnad inne i kärlväggen som expanderar och orsakar förträngning. Det är dessa som spricker och orsakar en infarkt/stroke. 4. Grundorsaken till inflammationen är inte utredd. Ett antal teorier finns. 5. En japansk forskargrupp har under ett antal år försökt fånga hur det börjar. Hittills har man lyckats peka på var det börjar. Lite överraskande börjar det i den YTTRE delen av kärlväggen. Hur kan det gå till? Eftersom artär och venväggarna är så grova, så behövs det blodtillförsel. Allt som är tjockare än några få celler behöver blod och syre, annars dör cellerna. Blodtillförseln i kärlväggarna kallas "Vasa Vasorum". Om denna forskargrupp har rätt (vilket de verkar ha) faller ett antal teorier. 6. Hjärtinfarkt är troligtvis mest ett 1900-tals fenomen. Möjligen kopplat till bl.a. intåget av billigt socker. Det finns nästan inga rapporter om det tidigare och så okunniga var de inte. Även om medellivslängden var låg, så fanns det gott om folk som nådde både 70 och 80 års ålder. http://circoutcomes.ahajournals.org/content/6/1/129.full.pdf+html http://www.tbiomed.com/content/pdf/1742-4682-9-11.pdf http://static1.squarespace.com/static/52faa95ee4b0b0a74811f732/t/542dc458e4b0d2fff00e32c8/1412285528565/Vasa+Vasorum+Am+J+Med+Sci+2012.pdf -- 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 23, 2015 Share Posted February 23, 2015 Mycket intressant Rylandes! Berätta gärna kort om de olika teorierna kring inflammationens grundorsak. (Och gärna vilka teorier som finns kring hur man kan hålla inflammationen nere.) Angående infarkt/stroke; du nämner svullen kärlvägg som spricker. Vad är händelseförloppet efter det? Jag gissar; blodet tar den lättaste vägen, d v s ut ur sprickan, och det som ligger nedströms förträngningen förlorar då blodtillförsel. Och blodet som läcker ut kan orsaka trycksättning på fel ställen, som får små kärl att tryckas ihop, varpå bristen på blodtillförsel sprider sig. Och jag gissar att risken för spruckna kärl ökar väsentligt om kärlväggarna "förstelats" av t ex kalcium, som hamnat där på grund av t ex brist på vitamin K2 och magnesium (som annars sett till att kacliumet hamnat i skelett, tänder och på andra lämpliga ställen). Är jag rätt på det? Ps. Spekulerar vidare; K2 tillverkas främst i tarmen av goda bakterier, en frisk tarm är alltså avgörande. Höga doser vitamin A och E kan "hämma" vitamin K2, alltså viktigt att inte överdosera dessa. http://www.helhetsdoktorn.nu/K-vitamin.htm Magnesium får vi via kosten, men många råvaror verkar ha blivit näringsfattigare av utarmade jordar, vilket kan visa sig som brist hos oss människor. Upptag och förbrukning av magnesium påverkas av vad vi äter. http://www.halsovagvisaren.se/12208387 Ps. Hur fastställer man säkrast sin status vad gäller, kärlväggarnas svullnad och stelhet, samt vitamin K2 och magnesium? Är det blodprov (kolesterol, blodsocker, pulstryck, K2, magnesium, annat?) samt "urinrespons" på magnesium? Kanske även hårmineralanalys på K2 och magnesium? Och var gör man detta bäst/prisvärdast? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted February 23, 2015 Share Posted February 23, 2015 #12 Det som byggs upp runt svullnaden kallas för "skumceller". När dessa spricker så transporteras delar av svullnaden och innehållet nedströms samt kan orsaka proppar mm. Det är ju ett händelseförlopp vid infarkt. Stel kärlvägg är nog delvis ett åldersproblem och sekundärt. Det är inflammationen som är grundproblemet. Orsaken till dessa är som sagt inte klarlagd. Snarare tycker jag att med de senaste årens utveckling, så känns orsaken/orsakerna mer höljt i dunkel än någonsin. Man måste skilja på de teorier som drivs av läkemedelsindustrin och av fria forskare i frontlinjen. Där verkar ju huvudlinjen vara att något tränger in i kärlväggen och skapar en inflammation. Lipoproteiner, små och/eller oxiderade, kolesterol, annat som skadar kärlväggen, bakterier stress mm. Vilket alla låter möjliga och vissa rimliga och troliga. Men om det visar sig att det börjar i de yttre delarna av artärväggen, så vänds saker och ting möjligen upp och ner. Fortfarande kan dock samma saker vara huvudmisstänkta. Även om processen ser delvis annorlunda ut. Det är dags att sluta vara tvärsäker och inta en mycket ödmjuk attityd. Samt invänta de närmaste årens forskningsresultat. -- 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 23, 2015 Share Posted February 23, 2015 Skumceller låter skumt! Skämt åsido, är dessa skumceller där alltid, och kan svullna av någon anledning, eller är de inte alltid där? Jag får associationer till cancer och svamp, men å andra sidan är jag inte alls insatt, så min association kan vara helt ute i det blå. Någonting får i a f skumcellerna att trivas och växa, hmm... nämns något om socker, insulin eller sur miljö i denna forskning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted February 23, 2015 Share Posted February 23, 2015 Det fanns redan då en "skitmatsprodukt" och det var Margarinet, som tyvärr blev populärt redan på 20-talet som substitut till smör och till en billigare penning. Edit: Margarinet kom till Sverige redan under 1880-talet Och många som hade kor och själv kunde göra sitt eget smör, sålde det till mer bemedlade människor och köpte själv margarin. Det var ju även ransonering på smör under krigen, så då hade man kanske inget annat val än att stoppa i sig den kemiska smörjan Margarinet kom tidigt men har sett mycket olika ut genom tiderna. Under de första decennierna baserades margarinet ofta på fett från biffkött, har jag för mig. Det var först kring 2:a världskriget som vegetabiliskt margarin blev vanligare och efter kriget steg populariteten kraftigt. I USA fanns då en stor överproduktion på råvara till sådant margarin efter det att trupperna kommit tillbaka hem från kriget och militärens behov minskade. Då översköljdes istället den civila marknaden med margarin. Sedan började en viss Ancel Keys fundera på saken och... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted February 23, 2015 Share Posted February 23, 2015 ... and the rest is history! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted February 23, 2015 Share Posted February 23, 2015 Det här är en bra föreläsning. Kirurgen Ralf Sundberg https://www.youtube.com/watch?v=IrelvlbMxsg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted February 23, 2015 Share Posted February 23, 2015 Crisco är margarinets och transfetternas moder. Det marknadsfördes mycket hårt. Crisco lanserades 1911 som ett ekonomiskt alternativ till animaliska fetter. Det var helt baserat på vegetabiliska fetter som gjordes fasta vid rumstemperatur med hjälp av hydrogenering: http://www.crisco.com/about_crisco/history.aspx(bläddra framåt i deras history). Crisco var alltså sprängfullt med transfetter! Crisco blev snabbt väldigt populärt och man kan nog anta att det var i denna veva som stora mängder människor började få i sig ansenliga mängder transfetter. Först 2004 lanseras en transfettfri Crisco (bläddra fram till 2004 i history-länken ovan). Crisco baserades på den tidens bästa vetenskap. 1912 fick Paul Sabatier Nobelpriset för sin metod att hydrogenera fetter: http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/chemistry/laureates/1912/sabatier-lecture.html Metoden hade han uppfunnit något dussin år tidigare, dvs runt sekelskiftet. Det var tider det! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted February 23, 2015 Share Posted February 23, 2015 Har för mig att Crisco tillverkades av bomull!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeB Posted February 23, 2015 Share Posted February 23, 2015 Har för mig att Crisco tillverkades av bomull!? Möjligen av bommulsfröolja 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted February 23, 2015 Share Posted February 23, 2015 Skumceller har liknats vid det enda alternativ till sårskorpa över en skada som kan ske inne i en artär tex. En vanlig skorpa passar ju inte så bra att ha seglandes runt i en blodåder när den ramlar av ett sår. -- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 23, 2015 Share Posted February 23, 2015 Jag hajar inte riktigt. Skumcellerna verkar finnas inne i kärlväggen, inte i blodbanan, eller har jag missuppfattat? Sedan förstår jag inte vad det är man ser som "vandrar" i kärlet vid pågående infarkt (röntgenvideon som Ralf Sundberg visar på föreläsningen som länkats till ovan). På röntgenvideon ser det typ ut som en vätska som sprider sig i kärlen, så snabbt går det (om videon spelas upp i realtid vet jag inte). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted February 24, 2015 Share Posted February 24, 2015 Skumcell är ju en form av Makrofag (allmän mördarcell) som är rätt flexibel med vad den gör och förenar sig med. Själva inflammationen och följande svullnad har jag sett beskrivet ungefär som en böld. Den kan m.a.o. så småningom "äta" sig igenom kärlväggen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 24, 2015 Share Posted February 24, 2015 På röntgenvideon av den pågående hjärtinfarkten (10:29 in på https://www.youtube.com/watch?v=IrelvlbMxsg, som May länkade till i inlägg #17, och som jag refererar till ovan); Ifall det är en böld som spricker kanske den ljusa vätskan är var? Det ser i alla fall ut som ljus vätska som vandrar inne i kärlen, strax innan man ser en mörk klump komma farande. (Ralf kallar klumpen för embolus, d v s propp. Kanske den "ruva"/propp som täppte till bölden?). Var, Wikipedia: "Var eller pus är ett vit-gult eller gult sekret som bildas vid infektion. Var består till största delen av vita blodkroppar som absorberat främmande organismer. Det var som uppstår vid sårläkning består till stor del av döda neutrofiler. Om en inflammation pågår länge ansamlas mängder av fagocyter som har förbrukats och dött. Dessa utgör huvuddelen av den trögflytande vätska som kallas var." För mig verkar det inte osannolikt att det är var vi ser på videon. Ps. Ber om ursäkt för att jag går lite OT, kan flytta diskussionen till annan tråd om så önskas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts