Jump to content

Oförstående kollegor

Lillastorajag

Recommended Posts

Oavsett vad tester visar så har du ju konstaterat att du inte kan äta vetemjöl, förmodligen pga gluten. Jag har det problemet fast med fläskkött. Finns nog inga tester som visar nåt vad jag vet, men jag blir illamående och får diarré av fläskkött. Det tar nått dygn innan jag mår bra igen. Blev ifrågasatt av syskon i början, men nu har dom förstått även om det tog några år.

Så om dom inte förstår på annat sätt så säg att du inte tål gluten. Hur du vet det har dom ju inte med att göra. Trösta dej med att du äter en bättre kost än din.

Sen tycker jag att dina besvär stämmer bättre in på veteproteinallergi.

"Veteproteinallergi
Allergiantikroppar, så kallad IgE-antikroppar, orsakar symtomen. Ofta kommer reaktionen relativt snabbt när en veteallergiker ätit vete eller andats in vetemjöl som far i luften. Reaktionen kan vara mag- och tarmbesvär, hudsymtom som eksem eller nässelutslag, och besvär från övre luftvägarna och astma. I värsta fall kan det ge en allergichock, vilket är mycket allvarligt.
a kollegor."

Har du kollat om det är det du har?

• Like 4

En annan kollega, som högljutt varje år talar om att hon minsann inte tycker om semla, har man minsann fixat annat åt. Det kan man kanske också göra åt mig så att jag hela tiden slipper fixa eget, att få vara en del av samhörigheten, men jag är väl inte lika ”fin”.

Detta kanske är en struntsak – men jag känner att jag måste få ”lätta på mitt hjärta”. Och jag tycker endast synd om människor som gör på det här viset, jag kan nästan se ner på dem med förakt, nästan som att de är mindre vetande, men men…

Har också pratat med min kära sambo om hur jag upplevde det i tisdags, och han tyckte jag skulle köra mitt race och strunta i de andra, men sånt är inte så lätt alla gånger.

Ja, man vet inte om man ska skratta eller gråta.

Tråkigt att inte chefen styr upp fettisdagen, frågar runt de som inte vill ha/inte gillar/inte tål semla, om de vill ha nåt annat, så att alla känner sig välkomna till fikat.

Jag är lite som din sambo, struntar i andra och kör mitt eget race.

• Like 4

Jag förstår dig så väl. Jag är kraftigt allergisk mot bland annat gräs och häst. Som barn valde jag att endast åka på det tomma traktorflaket, tog då även med cykeln och cyklade tillbaka. Alla andra barn stannade kvar och åkte sen på hölasset tillbaka. Det gjorde ont ibland, att välja bort hölasset, men de gånger jag valde att åka med, var det inte värt det. Jag blev så dålig. Jag valde också alltid bort att åka bakom en häst och jag har aldrig ridit. Det senare var kanske inte ens ett val, för jag hade kanske inte överlevt om jag provat... Jag har varit in i ett stall en gång, något jag aldrig vill utsätta mig för igen.

Vad gäller mat, så är jag inte allergisk mot vete. Jag äter det vanligen inte, men det är mitt eget val och har andra orsaker. När jag ska ha med mig fika på jobbet, gör jag fika jag själv kan och vill äta. Jag väljer också att ta hänsyn till de av mina kolleger som har allergier av något slag. När någon annan har fika, finns det ibland någonting åt mig, men oftast inte. Jag visar att jag uppskattar när det finns något jag vill ha, men bekymrar mig inte värst när det inte finns.

• Like 5

Ja, jag är oxå före detta astmatiker, eller rättare sagt jag är numera en nästan symptomfri astmatiker.. slemhosta och nästäppa är främsta symptom numera, det går att leva med.

Huruvida det handlar om vetemjöl eller ej låter jag vara osagt, men det är hur som helst inget min kropp behöver några större doser utav, så det går hyfsat bra att avstå ifrån.

Och vet du vad, jag har ätit två semlor i år.. bästa sättet att bli av med en frestelse är att falla för den, då märker man att det inte är så mycket att stå efter.. oså focuserar man på riktig mat sen, som man vet att man mår bra på!

Oandra sidan, finns alla möjliga sorters folk på jobbet, vegetarianer, diabetiker, folk som mest äter skitmat, snabbnudlar, osv!

Så.. det är helt frivilligt att äta den semla som företaget bjuder på och ingen misstycker.

Sen att den som är diabetiker gärna äter den semlan som skulle varit min är en helt annan sak!

• Like 4

En fråga till Magdalena Ribbings spalt kanske? Ej efterfrågade kommentarer och allmän påflugenhet om andras matval är självklart ett ohyfsat beteende som inte ska accepteras. Du får hitta på någon dräpande kommentar att ta till nästa gång, kanske "Och vem frågade om din åsikt?"

• Like 6

En fråga till Magdalena Ribbings spalt kanske? Ej efterfrågade kommentarer och allmän påflugenhet om andras matval är självklart ett ohyfsat beteende som inte ska accepteras. Du får hitta på någon dräpande kommentar att ta till nästa gång, kanske "Och vem frågade om din åsikt?"

http://blogg.dn.se/etikettfragan/2014/05/19/etikettspalten-sluta-tjata-om-andras-mat/

Det finns naturligtvis redan flera inlägg på ämnet, detta till exempel :)

• Like 3

Jag brukar slänga det mesta utav potatis, pasta, ris o sådant på jobbet!

I början frågade någon varför och jag svarade att jag jobbar redan 10 timmar om dan i snitt så jag har varken tid eller ork att ut o springa 2 timmar om dagen på det för att förbränna alla glukos så för att spara tid som undviker jag dem helt enkelt!

Vore helt underbart om man kunde jobba 6 timmar med full lön och träna/motionera 2 timmar.. men fram till dess så..!

Mitt liv står och faller inte med enskilda semlor, det finns så gott om annat som förhöjer livsgnistan utan att det behöver handla om förhöjt blodsocker!

• Like 6

Jag lägger alltid in en stående kostönskan hos alla arbetsgivare, så att de vet inför alla evenemang. Och så hjälper jag dem att komma ihåg, ifall jag inte glömmer :) Även personalrestauranger brukar få mina stående önskemål. Det kändes lite jobbigt i början, men med tiden har jag märkt att det tas emot mycket positivt, t ex kul att vara tjenis med kockarna.

Har fått märkliga kommentarer över min mat i fikarummet när jag haft egen mat med. Det flesta gånger brukar jag utmana personen på vänlig argumentation, och det har hänt att jag följt upp med ett mail med mer info. En gång tappade jag humöret så jag hade svårt att dölja det då personen visade mycket jobbig attityd. Och en gång ångrade jag att jag själv kommenterade en kollegas mattänk, gjorde det dock i all vänlighet då dennes tänk var helt bakvänt (på alla sätt, inte bara ur LCHF-perspektiv).

Summa summarum tycker jag kosten är så viktig och intressant att jag gärna pratar om den, inte minst för att bryta det tabu som råder om att man gärna undviker att diskutera varandras kostvanor.

• Like 2

Tack alla för era kommentarer och stöd!!! Känns som att jag är i ett riktigt gott sällskap här :-) Stor kram till er alla!!!

Det som gjorde mig mest ledsen var sättet kollegan sa sin kommentar på - det var så syrligt och surt så en citron är söt i jämförelse. Jag kanske får skicka ut ett mejl till alla där jag skriver att jag inte är som alla andra och det är inte för att jag vill vara märkvärdig på något sätt, utan för att jag inte tål allt. I och med min pollenallergi så reagerar jag även på många andra saker, men de är lättare att undvika (nötter och stenfrukter t.ex.)

I fredags skickad jag också ett mejl, med ungefär samma text som i mitt första inlägg, till min närmsta chef - efter några dagars funderande hit och dit om jag verkligen skulle blanda in honom. Han var dock ledig i fredags så jag vet inte hur han reagerar på det. Kan ju också nämna att jag de senaste veckorna haft nästan konstant molande smärta i nacke - axlar (jobbar vid dator) så jag kanske inte har haft lika stort tålamod som jag har i normala fall.

Jag får väl försöka ladda upp med en repertoar av kommentarer så jag har något att bemöta liknande kommentarer med i framtiden.

Ha det bra alla goa LCHF:are!

• Like 5

Den där kollegan som verkar lite överkänslig, hur är er kontakt annars? Du kanske ska fråga vad som föranledde kommentaren? Vissa saker kan vara bra att reda ut. För annars får du aldrig veta varför den konstiga kommentaren kom. Eller kanske bättre att vara beredd nästa gång och omedelbart fråga vad som är anledningen till kommentaren. "Vad menar du då, kan du förklara för mej? Har du problem med att jag blir sjuk av viss mat?"

• Like 6

@jessirene: Den här kollegan är knepig - vi hejar på varandra, men kan liksom inte bara "tomprata" som man kan göra med andra kollegor. Jag tror att hon till viss del kan vara avundsjuk då jag inte har några problem med att stå emot sötsaker och bakverk. Alla som jag jobbar med är sötsugna utan dess like - blir som tokiga om de ser fikabröd.

Jag får ladda upp med några dräpande kommentarer att ta till nästa gång :-)

• Like 3

Jag hade kört den pedagogiska linjen.

Förklarat att jag inte mår bra av att äta kolhydrater - och lagt till - "dessutom höjer det blodsockret ... bla bla (här kan man fortsätta att förklara beroende på situationen) ... så för att slippa få paltkoma så äter jag inga kolhydrater alls".

Dräpande kommentarer och insinuationer tror jag inte leder framåt. Bättre att säga som det är, det vinner man på i längden.

Annars är jag typen som hellre flyr än illa fäktar.

• Like 4

På mitt jobb äter de massor av fikabröd och godis men ingen av de andra ens reagerar på att jag inte äter, ibland kan det vara någon som undrar om jag verkligen inte är sugen men inte mer än så. Har heller inga problem att prata om hur jag äter, ser det lite som min plikt att sprida att man kan bli så bra i lederna bara av kostomläggningen, alltid kan det inspirera någon. Passar mig däremot för att komma med något som kan uppfattas som pekpinnar...även om vi här vet att den här kosten är bäst för alla ;-)

• Like 4

Varför inte bara svara: Ja, det är det. Det är mitt val.

Det är ju inget konstigt med det. Alla gillar inte semlor.

Jag själv skulle kunna tänka mig en semla om den var hemmagjord med ekologiska ingredienser, men endast då.

Den som man kan köpa i affärn innehåller inte en mandel  :huh: men däremot hundraåtta kemikalier :(

Sen så tycker jag att det är sjysst av arbetsgivaren att bjuda på semlor. 

• Like 1

Själv är jag mycket åt det pedagogiska hållet. Folk låter mej nog hållas med det mesta, bara de slipper en föreläsning! Däremot bryr jag mej inte om vad de äter, utan min hållning är att livsstilsförändringar gör man när man själv är mogen för det. Jag avskyr nämligen pekpinnar, det gör inte en människa lycklig. Bjuder någon på tårta så tackar jag för det! Men äter inte.

• Like 5

På mitt jobb skulle det också ätas semlor, min ena kollega bjöd. Till mig hade hon köpt en väldigt liten semla. Denna semla var jag tvungen att äta annars skulle den köras ner i halsen på mig..! Vi skrattade glatt åt det här och jag med, för det finns inte på kartan att jag äter det jag inte vill. Men det fick mig att fundera lite på hur lite de vet...egentligen. Och att bli lite deppad. Kom att tänka på en reklamsnutt som gick för ett tag sen om ett gäng kollegor som sitter runt ett bord och den ena killen tvingas äta en kaka som han inte vill ha. Kommer inte ihåg vad den var reklam för, men den känns ganska aktuell, men inte som den var tänkt som. (På Jonas Coltings blogg finns ett inlägg om "När blev vanligt normen" tycker att den är bra och att han förklarar bra hur det är. )

Semlan då..skrapade av grädden och toppade en kopp kaffe med den.

• Like 4

På mitt jobb skulle det också ätas semlor, min ena kollega bjöd. Till mig hade hon köpt en väldigt liten semla. Denna semla var jag tvungen att äta annars skulle den köras ner i halsen på mig..! Vi skrattade glatt åt det här och jag med, för det finns inte på kartan att jag äter det jag inte vill. Men det fick mig att fundera lite på hur lite de vet...egentligen. Och att bli lite deppad. Kom att tänka på en reklamsnutt som gick för ett tag sen om ett gäng kollegor som sitter runt ett bord och den ena killen tvingas äta en kaka som han inte vill ha. Kommer inte ihåg vad den var reklam för, men den känns ganska aktuell, men inte som den var tänkt som. (På Jonas Coltings blogg finns ett inlägg om "När blev vanligt normen" tycker att den är bra och att han förklarar bra hur det är. )

Semlan då..skrapade av grädden och toppade en kopp kaffe med den.

Det är reklam från Systembolaget, för att folk ska tänka till och inte bete sig på det där sättet när det kommer till alkohol. Tyvärr alltför vanligt att man utövar grupptryck mot dem som av någon anledning inte vill ha alkohol.

• Like 5

Det är många som äter/har ätit LCHF/lågkolhydratskost av olika anledningar på mitt jobb, vilket är jättebra. Det finns också såna som gillar godis och fikabröd. En av dem tänkte till när hen bjöd runt och kom till mig - "nä förresten, hon äter ju nyttigt"

• Like 7

Hur som helst - hur taskiga och oförstående mina kollegor är - jag kommer ALDRIG lämna denna kosthållning då jag inte kan minnas att jag mått så här otroligt bra! Även om en del tycker vi LCHF-are nästan beter oss som om vi ingår i en sekt :-)

Tänk om man hade fattat tidigare hur bra man mår av att vara med i en sekt? Då hade man gått med i LCHF-sekten för länge sedan...   :rolleyes:

• Like 5