Jump to content

Ketoner i urin

Syster

Recommended Posts

Man säger ju att det tar ett tag för kroppen att lära sig att använda ketonerna till max, och när då kroppen har lärt sig detta och man befinner sig i fettförbränning, så ska man inte längre kissa ut ketonerna.

Därför är det ett dåligt mått att testa urinen för ketos.

Men detta stämmer inte på mig :huh:  jag har ätit ketogen kost i ganska många år nu, men de gånger jag tar ett urinprov så ligger ofta ketonerna på 2-3 (ej morgonurin).

Kan någon hjälpa mig med en förklaring tro, kan min kropp inte till fullo tillgodogöra sig ketonerna, kan kroppen bilda för mycket ketoner?

Lite "dumma" funderingar kanske, men jag får inte riktigt ihop det :)

• Like 3

Det kan vara stor skillnad på ketoner i urin och i blod. Dels för det inte är samma keton man mäter. Urin är acetoacetate och blod är betahydroxybutyrat. Flera saker som påverkar urinketoner. Hur mycket vatten du dricker tex. Om du äter smör, kokosfett eller annat fett som innehåller 4-10 kolatomer. Detta är inte riktigt ketos i den bemärkelse att det inte visar att kroppen använder ditt kroppsfett för att tillverka ketoner. De korta fettsyrorna tar en annan väg och bildar ketoner även om du äter kolhydrater. Jag behöver bara titta på ett smörpaket så får jag ketoner i urinen. Men det är betydligt svårare att få i blodet. Det är blodvärdet som är relevant. Även om ketoner i urinen brukar minska efter ett tag så försvinner de inte.

• Like 5

Jag tror att ketonmätning är en "halvbluff ;-)

Ja, det har lite drag av att sälja på folk något de nog egentligen inte riktigt behöver, ungefär som det där aktivitetsarmbandet som skulle bli årets julklapp, eller alla tusentals mobilappar som finns och som mest hjälper till att ladda ur batteriet. Men men, det finns värre vuxenleksaker.

Om man äter potatisstärkelse går ketonerna upp markant enligt uppgift. Det borde också funka att dricka vinäger, eller vad säger biokemisten? Inget av detta har med ökad fettförbränning att göra.

Nu kan det ju i princip finnas nytta i sig med ketoner i blodet, oavsett hur de kom dit. Verkar de inte "antiinflammatoriskt"?

• Like 3

Ketonmätning verkar vara väldigt individuellt

När man första gångerna försöker hamna i ketos är urinstickorna relevanta eftersom dom

ger en fingervisning över hur pass väl man fattat konceptet och gör rätt

Efter ett tag blir ketonstickor mindre bra som rättesnöre

En del fortsätter ha ketoner i urin medan andra blir "bättre kalibrerade" och producerar

bara det som behövs för energiförsörjningen

Nyttan av att testa blodvärden hela tiden är också diskutabelt

När man kommit så långt kan man nog konceptet och känner rätt bra på sig om man är ketondriven

Blodmätningar är ju inte heller gratis och även här verkar tillförlitligheten vara varierande

Det man nog mår bra av att förstå är att det är en milsvid skillnad mellan att vara i ketos och att vara ketoanpassad

Det är först när man är ketoanpassad man riktigt har uppgraderat sin motor och det kan ju ta ett tag innan man riktigt är där :) :)

• Like 3

Att ketoadaption leder till att ketoner blir helt omätbara i urin är en populär LCHF-myt som bara väntar på att bli totalslaktad. Ja, ketoadaption existerar och ketoner i urinen minskar något under långvarig ketos men den blir aldrig noll i urin. Förvisso är urinmätningar mindre säkra än blodmätningar eller utandningsmätningar (som Ketonix) men de är inte helt värdelösa. kroppen uppnår aldrig något Nirvana-tillstånd där perfekt kaloriharmoni existerar och inte en endaste keton kissas ut.

Kommentar till upp-och-ned anna ovan: Att (oupphettad) potatisstäkelse ökar ketonerna har visst med fettförbränning att göra. Det omvandlas av bakterier i tjocktarmen till kortkedjiga fettsyror som smörsyra.

• Like 5

Kommentar till upp-och-ned anna ovan: Att (oupphettad) potatisstäkelse ökar ketonerna har visst med fettförbränning att göra. Det omvandlas av bakterier i tjocktarmen till kortkedjiga fettsyror som smörsyra.

Hej Per, det var precis det som var min poäng men jag kanske uttryckte mig lite otydligt. Ingen ketontillverkning i levern med andra ord.

• Like 2

Anledningen att jag skrev "halvbluff" är att ...visst mäter man någonting...men mätvärdet ser olika ut hos olika personer...och kan tydligen variera med tiden....och man har olika mätmetoder ...

Med min antagligen alltför enkla logik  ;)  så om man ligger lågt i kolhydrater <20 g per dag (och med en  proteinkonsumtion <100g dag) under en längre tid ....så måste man i rimlighetens namn vara fettdriven (inkluderat med ketoner)...om man inte har en testmetod som säkert kan påvisa detta i låt oss säga 80-90% av alla fall...så är det en olämplig testmetod...?'

...tycker också att det är ganska svajigt vad gäller när man ska mäta (fasta, morgon, 2 timmar efter måltid, närsomhelst)...

• Like 3

Jag tycker att blodglukos och blodketon är riktigt bra hjälpmedel. De flesta behöver dem inte för att gå ned i vikt eller vad målet nu må vara (jämnare humör, concentration, osv). Men jag stöter ofta på dem som har problem med att nå sina mål. En klient som går på låg kolhydratkost och är säker på att de är i ketos men inte förlorar vikt är i minst 90% av fallen inte alls i ketos. Någon stans får de i sig kolhydrater (eller något som omvandlas till detts, tex sockeralkoholer eller protein) som de missat. Ketonstickor är ett bra första steg. Om de inte är röda är det inte ens någon ide att testa blodketoner. Men vissa lurar sig själva och äter något (typ kokosfett eller smör) som ger utslag på ketonstickorna men de är långt ifrån endogen produkton av ketoner från långkjedjade fettsyror.

Man kan för all del få bra resultat av LCHF utan att vara i ketos men felsökningen i kosten blir oerhört mycket effektivare man börjar med det. Då vet man att klienten gör rätt och inte lurar sig själv (eller blir lurad av produkter men vilseledande innehållsförteckning (NET carbs och allt trams)). Dessutom vet man att enzymsystemen är uppreglerade för att förbränna fett på ett optimalt sätt. Därefter kan man styra mot målet med strikt ketogen diet eller mer liberal LCHF.

• Like 3

Du menar som någon typ av verktyg för en "dietist" för att kontrollera sin "patient "...jag kan köpa det :)... Dock tror jag att den typen av avancerade LCHF dietister är lätträknade. Du skriver som om du jobbar med detta...skulle vara intressant att höra mer om det :)

• Like 2

Jobbade från början med utveckling av nya läkemedel. Hoppade över till ett företag inom idrottsnutrition och då jag jobbade en del med atleter på elitnivå. Tyvärr delades företaget upp och såldes så då blev jag tillbaka inom life science igen. Men senaste åren har jag startat upp ett antal projekt inom nutrition, hälsa och träning. Men nu är det inte bara för idrottare på elitnivå utan mer blandat.