Gå till innehåll

Jag LCHF, han kolhydrater.


convinced

Recommended Posts

Jag borjade med LCHF for en vecka sedan och jag tror att detta ar ratt.  Min partner vill inte ata som jag och det accepterar jag. Han ater sa som vi alltid atit, light produkter, kolhydrater. Ar det ok att sluta kopa light produkter, att han ater samma mat som jag + kolhydrater. Kan han ata det jag har stekt i smor eller bor vi steka hans saker forst? Tanker att hans kolhydrater mixat med fett kanske inte ar sa bra?

 

Tack

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som om det enklaste är att ni lagar en standardmåltid med någon proteinkälla (kött, fisk...), en massa grönsaker och en sås till. Sedan fixa kolhydraterna (potatis, ris, pasta...) vid sidan om så får mannen lägga till det på sin tallrik.

 

Hade inte tvekat att steka i smör... fråga honom om han själv tycker det är okej? Samma sak med light-produkter. Endast han som kan avgöra om han vill ha det i hushållet eller ej.

 

I värsta fall får ni väl steka i två stekpannor... lite mer disk bara.  :P

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jag borjade med LCHF for en vecka sedan och jag tror att detta ar ratt.  Min partner vill inte ata som jag och det accepterar jag. Han ater sa som vi alltid atit, light produkter, kolhydrater. Ar det ok att sluta kopa light produkter, att han ater samma mat som jag + kolhydrater. Kan han ata det jag har stekt i smor eller bor vi steka hans saker forst? Tanker att hans kolhydrater mixat med fett kanske inte ar sa bra?

 

Tack

Absolut ska ni steka i smör! Margarin är en kemikalieprodukt med ämnen som natriummetylat, aceton, bensin, nickelspån, blekningsmedel, lösningsmedel etc.. om han steker maten i det borde han sluta med det!.

 

Blanda bara inte mycket kolhydrater med fett då det kan uppstå problem på många fronter såsom höga insulinstegringar etc..

 

relativt mycket fett blandat med kolhydrater gör att man ökar i vikt, men lite klickar smör och så är naturligtvis ingen fara!

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Absolut ska ni steka i smör! Margarin är en kemikalieprodukt med ämnen som natriummetylat, aceton, bensin, nickelspån, blekningsmedel, lösningsmedel etc.. om han steker maten i det borde han sluta med det!.

 

Blanda bara inte mycket kolhydrater med fett då det kan uppstå problem på många fronter såsom höga insulinstegringar etc..

 

relativt mycket fett blandat med kolhydrater gör att man ökar i vikt, men lite klickar smör och så är naturligtvis ingen fara!

Bort med lightprodukterna, forsoka servera mer gronsaker sa att han inte behover sa mycket potatis, pasta. Vi ater samma kott, fisk som blivit stekt i smor,  Tror ni att det ar ok om han ater feta saser?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Bort med lightprodukterna, forsoka servera mer gronsaker sa att han inte behover sa mycket potatis, pasta. Vi ater samma kott, fisk som blivit stekt i smor,  Tror ni att det ar ok om han ater feta saser?

Vad är felet med lightprodukter?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Vad skulle vara bra med lightprodukter finns ju inget naturligt i det

Inget naturligt i lightprodukter? Är du säker på det? Och varför skulle det vara dåligt bara för att det inte är "naturligt"?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
 

Oj då! Skulle redigera eftersom jag tyckte jag varit lite otydlig, men lyckades radera i stället. :wacko:

 

Hinner inte skriva om nu. Tar det en annan gång om ingen annan skrivit vad jag tänkt innan dess.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Vad är felet med lightprodukter?

Aspartam ger "kortslutning i hjärnan" (dvs stör kommunikationen) vilket visar sig väldigt tydligt på barn med ADHD tex. Innehåller också fenylalanin som kan orsaka problem hos vissa (man letar känslighet mot detta i PKU-provet på bebisar). Sukralos har en nedbrytningstid i stil med radioaktivt avfall (nej okej då, "bara" ca 80år). Vad margariner innehåller syns i ett svar ovan. Lightprodukter innehåller dessutom ofta dolt socker i form av olika mer eller mindre fantasifulla namn som man behöver vara kemist för att genomskåda. Om man blir sjuk av att äta lightprodukter? Bedöm själv - Du väljer vad du vill äta!

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Light produkter innehåller i de flesta fall väldigt mycket E-nummer iform av Färgämmnen,smakförstärkare och stabiliseringsmedel mm,och Light produkter har väldigt ofta högt sockerinnehåll.

Detta pga att när man tar bort det naturliga fettet ur en produkt ta en majjonäs som exempel så förlorar produkten sin bästa smakbärare och konsistens givare ,och då måste man tillsätta kemikalier och i många fall socker för att få produkten att likna majjonäs.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Aspartam ger "kortslutning i hjärnan" (dvs stör kommunikationen) vilket visar sig väldigt tydligt på barn med ADHD tex. Innehåller också fenylalanin som kan orsaka problem hos vissa (man letar känslighet mot detta i PKU-provet på bebisar). Sukralos har en nedbrytningstid i stil med radioaktivt avfall (nej okej då, "bara" ca 80år). Vad margariner innehåller syns i ett svar ovan. Lightprodukter innehåller dessutom ofta dolt socker i form av olika mer eller mindre fantasifulla namn som man behöver vara kemist för att genomskåda. Om man blir sjuk av att äta lightprodukter? Bedöm själv - Du väljer vad du vill äta!

Du får gärna dela med dig om de studier om aspartam. Fenylalanin hoppas jag att du konsumerar, detta är en av de essentiella aminosyrorna. Sedan att vissa lider av PKU säger ingenting om aspartam, själv är jag både laktosintolerant och spannmålsallergiker. 

Sukralos är hård mot naturen och jag undviker produkter som innehåller detta. Margarin är kemiskt konstruerad ja. 

Att vissa lightprodukter innehåller socker är helt rätt. Detta eftersom mindre fett ger mindre smak. Men detta säger inget om samtliga lightprodukter. 

Jag tror absolut inte att man blir sjuk av att konsumera lightprodukter, såvida de inte överkonsumeras.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Light produkter innehåller i de flesta fall väldigt mycket E-nummer iform av Färgämmnen,smakförstärkare och stabiliseringsmedel mm,och Light produkter har väldigt ofta högt sockerinnehåll.

Detta pga att när man tar bort det naturliga fettet ur en produkt ta en majjonäs som exempel så förlorar produkten sin bästa smakbärare och konsistens givare ,och då måste man tillsätta kemikalier och i många fall socker för att få produkten att likna majjonäs.

Findus lätt majonnäs:

Vatten, rapsolja, senap, äggula (4,5%), modifierad stärkelse, socker, ättika, salt, äggarom (med mjölkprotein), konserveringsmedel (E210, E211), kryddor, vegetabilisk olja, färgämne (bekaroten)

 

Energi 1300kJ/310kcal Protein 1 g Kolhydrat 6 g Fett 32 g

 

Findus äkta majonnäs:

Rapsolja, vatten, äggula (4,5%), senap, ättika, socker, salt, kryddor, förtjockningsmedel (E401, E412, E417), konserveringsmedel (E210, E211), vegetabilisk olja, färgämne (bekaroten).

 

Energi 3000kJ/720kcal Protein 1 g Kolhydrat 2 g Fett 80 g

 

Stor skillnad?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Du får gärna dela med dig om de studier om aspartam. Fenylalanin hoppas jag att du konsumerar, detta är en av de essentiella aminosyrorna. Sedan att vissa lider av PKU säger ingenting om aspartam, själv är jag både laktosintolerant och spannmålsallergiker. 

Sukralos är hård mot naturen och jag undviker produkter som innehåller detta. Margarin är kemiskt konstruerad ja. 

Att vissa lightprodukter innehåller socker är helt rätt. Detta eftersom mindre fett ger mindre smak. Men detta säger inget om samtliga lightprodukter. 

Jag tror absolut inte att man blir sjuk av att konsumera lightprodukter, såvida de inte överkonsumeras.

Jag menade att det inte finns lightprodukter i naturen.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Findus lätt majonnäs:

Vatten, rapsolja, senap, äggula (4,5%), modifierad stärkelse, socker, ättika, salt, äggarom (med mjölkprotein), konserveringsmedel (E210, E211), kryddor, vegetabilisk olja, färgämne (bekaroten)

 

Energi 1300kJ/310kcal Protein 1 g Kolhydrat 6 g Fett 32 g

 

Findus äkta majonnäs:

Rapsolja, vatten, äggula (4,5%), senap, ättika, socker, salt, kryddor, förtjockningsmedel (E401, E412, E417), konserveringsmedel (E210, E211), vegetabilisk olja, färgämne (bekaroten).

 

Energi 3000kJ/720kcal Protein 1 g Kolhydrat 2 g Fett 80 g

 

Stor skillnad?

Nej inte jättestor

Men jag menade bara majjo som ett exempel på produkt påhittat rakt ut i luften utan att ha plockat fram innehålls förteckningar på  halvfabrikat.

Jag hade kunnat tagit rydbergs potatissallad istället men ville ej ty ingen här äter sånt, 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RobinEH: Det är naturligtvis olika för olika lightprodukter. Om man av någon anledning vill undvika fett så är ju tex mellanmjölk ingen dålig produkt. Men går man på Creme Fraiche Light så innehåller det modifierad stärkelse för att få en bra konsistens. Det är ju inget att ha. Och för oss som äter LCHF är det ju absolut någonting att undvika. Samma gäller ju också majjonäsen som du gav exempel på.

Majjo är ju så lätt och snabbt att göra på riktigt sätt också:

 

 

 

Sedan till nagra kommentarer. När man steker någonting så tillför man just inget fett. Så det finns ingen anledning egentligen att använda lite fett eller steka utan fett i en teflonpanna. Det gäller även närm an steker köttfärsbiffar. Det gäller dock inte när man steker något panerat.

 

Smör är en fin och god naturprodukt. Margarin är ett subsistut som togs fram främst av ekonomiska skäl. Sedan sista världskriget har ju de flesta slutat med att använda kaffesurrogat men många håller av någon anledning fast vid margarin.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
RobinEH: Det är naturligtvis olika för olika lightprodukter. Om man av någon anledning vill undvika fett så är ju tex mellanmjölk ingen dålig produkt. Men går man på Creme Fraiche Light så innehåller det modifierad stärkelse för att få en bra konsistens. Det är ju inget att ha. Och för oss som äter LCHF är det ju absolut någonting att undvika. Samma gäller ju också majjonäsen som du gav exempel på.

Majjo är ju så lätt och snabbt att göra på riktigt sätt också:

Varför bör modifierad stärkelse undvikas? Det är väl inget annat än sammanbundna stärkelsemolekyler. 

 

Vad gäller hemmagjord majonnäs så har jag aldrig lyckats.  :(

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Vad är felet med lightprodukter?

Rent evolutionärt och logiskt så kan man nog dra slutsatsen att lightprodukter inte gynnar hälsan eller är bra för kroppen på något vis! Magrare mejeriprodukter t.ex. gör att man blir snabbare hungrig och det beror ju på att det är ytterst näringsfattigt. Det är fett och kolesterol skräcken som cirkulerat sedan 80 talet som har gjort att folk blivit bara sjukare och sjukare, men när de börjar med LCHF så tillfrisknar många människor, Light innebär väl att fettet är reducerat och då trycker man ofta in mer socker och tillsatser i lightprodukterna, hur skulle det kunna gynna hälsan?

 

Lightprodukter är bara ett sätt för företagen att tjäna pengar på. I lightprodukter där fetthalten minskats väsentligt ersätter man ofta fett av olika slag med vatten, vilket i sin tur kräver tillsatser typ emulgatorer, stabilisatorer eller förtjockningsmedel för att produkten ska en stabilare konsistens.

 

Under vår evolution så åt vi det som naturen gav! det här med lightprodukter fanns knappast med under vår utveckling.. och vi är onekligen inte anpassade för att äta dem!

 

Ju fetare produkter desto bättre, det är fettet som gör oss friska, hur skulle en kraftig minskning av fettet någonsin kunna leda till hälsa? det är ju precis motsatsen till vad LCHF innebär.

 

Låt oss ta t.ex. Light/Lättmargariner, som ofta innehåller ämnen som natriummetylat, nickelspån, bensin, aceton, blekningsmedel, för att bara nämna några. Natriummetylatet är t.ex. en oerhört reaktiv kemikalie, det är så reaktivt så det ligger och dallrar när det har blandats med fettet tills det kommer som svarta stråk som ser ut som ormar! eftersom det blir så svart så måste man bleka bort det med blekningsmedel bland annat. Aceton då?, Aceton är mycket brandfarligt och ångorna kan vara irriterande för ögonen.

 

Man behöver inte vara en kemiprofessor för att förstå att det som finns i lightprodukter som t.ex. lättmargarin inte är bra!

 

Lightprodukter är bara bluff och båg, för att återigen..FÖRETAGEN SKA TJÄNA PENGAR!

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Rent evolutionärt och logiskt så kan man nog dra slutsatsen att lightprodukter inte gynnar hälsan eller är bra för kroppen på något vis! Magrare mejeriprodukter t.ex. gör att man blir snabbare hungrig och det beror ju på att det är ytterst näringsfattigt.

 

Man kan alltså dra den slutsatsen genom logik och evolution. Då vet jag det. 

Du får gärna dela informationen du besitter om att samma energimängd av en lightprodukt ger en "snabbare" hunger som den fullfeta produkten. Att lightprodukter skulle ge sämre mättnad pga. att de "är" näringsfattiga borde ju betyda att t.ex. smör ger en otroligt dålig mättnad.

 

Lightprodukter är bara ett sätt för företagen att tjäna pengar på. I lightprodukter där fetthalten minskats väsentligt ersätter man ofta fett av olika slag med vatten, vilket i sin tur kräver tillsatser typ emulgatorer, stabilisatorer eller förtjockningsmedel för att produkten ska en stabilare konsistens.

 

Under vår evolution så åt vi det som naturen gav! det här med lightprodukter fanns knappast med under vår utveckling.. och vi är onekligen inte anpassade för att äta dem!

 

Ju fetare produkter desto bättre, det är fettet som gör oss friska, hur skulle en kraftig minskning av fettet någonsin kunna leda till hälsa? det är ju precis motsatsen till vad LCHF innebär.

De flesta produkter är bra för företagen att tjäna pengar, smör har jag hört går åt rätt kraftigt. Många färdigprodukter som säljs, se innehållet för fullfet majonnäs, innehåller diverse tillsatsämnen så att svarta ner lightprodukter för det tycker jag inte är rätt. Men visst innehåller en del lightprodukter tillsatser så som pektin och guarkärnmjöl för ordna att konsistensen. 

Måhända att lightprodukter inte växer eller har växt under våran evolution. Eller så kanske de växte under medicinträden. Starkt argument om att vi inte är anpassade till lightprodukter, hur vet du detta?

Det där med "ju fetare produkt desto bättre" och "det är fettet som gör oss friska", har du något som påvisar detta?

 

Låt oss ta t.ex. Light/Lättmargariner, som ofta innehåller ämnen som natriummetylat, nickelspån, bensin, aceton, blekningsmedel, för att bara nämna några. Natriummetylatet är t.ex. en oerhört reaktiv kemikalie, det är så reaktivt så det ligger och dallrar när det har blandats med fettet tills det kommer som svarta stråk som ser ut som ormar! eftersom det blir så svart så måste man bleka bort det med blekningsmedel bland annat. Aceton då?, Aceton är mycket brandfarligt och ångorna kan vara irriterande för ögonen.

 

Man behöver inte vara en kemiprofessor för att förstå att det som finns i lightprodukter som t.ex. lättmargarin inte är bra!

 

Lightprodukter är bara bluff och båg, för att återigen..FÖRETAGEN SKA TJÄNA PENGAR!

Många olika namn. Visste du att divätemonoxid är en vanlig tillsats. Detta ämne har tagit många liv, men används än idag. Protein finns i många livsmedel, men detta kan tydligen orsaka något som kallas "kaninsvält". 

Det kan snarare vara så att man behöver vara kemiprofessor för att förstå att vissa ämnen inte tar död på en i rimlig mängd.  :)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 3 weeks later...

Varför bör modifierad stärkelse undvikas? Det är väl inget annat än sammanbundna stärkelsemolekyler. 

 

Vad gäller hemmagjord majonnäs så har jag aldrig lyckats.  :(

Modifierad stärkelser är kolhydrat och ombildas snabbt till socker i kroppen, bör alltså undvikas.

 

Om man gör som på Youtube-videon går det inte att misslyckas, jag lyckas då varje gång. Jag brukar inte vara noga med ingrediensernas temperatur. Men det bästa är väl kanske att ta fram ägg och citron ur kylskåpet om man har dem där så att de får samma temperatur som rapsoljan som i alla fall jag har i rumstemp. jämt. I stället för citron kan man ta lite vitvinsvinäger. På videon tar han två gulor men jag tar ett helt ägg då jag vill ha majjon vitare i färgen (som köpt)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Modifierad stärkelser är kolhydrat och ombildas snabbt till socker i kroppen, bör alltså undvikas.

 

Om det är anledningen till att det "bör" undvikas så ser jag inga problem med att fortsätta konsumera det. Vad menar du med snabbt föresten?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj då! Skulle redigera eftersom jag tyckte jag varit lite otydlig, men lyckades radera i stället. :wacko:

 

Hinner inte skriva om nu. Tar det en annan gång om ingen annan skrivit vad jag tänkt innan dess.

 

Nästa gång du raderar, tryck ctrl+Z. Då backar du ett moment i din redigering. Fungerar även i sådana här formulär ^^

Man kan även markera sin text och trycka ctrl+c då och då och ha den kopierad i minnet ifall att ;)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är anledningen till att det "bör" undvikas så ser jag inga problem med att fortsätta konsumera det. Vad menar du med snabbt föresten?

 

Nä, fortsätt ät det då. Jag och många med mig på detta forum gör allt för att undvika socker och annat som omvandlas till socker i kroppen då vi anser att det är ohälsosamt och gör en sjuk och fet. Var och en får ju äta vad hen vill.

 

Vi som tror att LCHF är en hälsosam livsstil föredrar en fullfet cremefraisch mot en som inte bara saknar nyttigt fett utan som dessutom är manupulerat med modifierad stärkelse. Vill man tex hålla vikten anser vi att man blir fetare av stärkelsen än vad man hade blivit av fettet som är borttaget.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, fortsätt ät det då. 

 

Skall jag göra.

Jag och många med mig på detta forum gör allt för att undvika socker och annat som omvandlas till socker i kroppen då vi anser att det är ohälsosamt och gör en sjuk och fet. Var och en får ju äta vad hen vill.

 

 

Ja, jag har sett att många även undviker protein.

Vi som tror att LCHF är en hälsosam livsstil föredrar en fullfet cremefraisch mot en som inte bara saknar nyttigt fett utan som dessutom är manupulerat med modifierad stärkelse. Vill man tex hålla vikten anser vi att man blir fetare av stärkelsen än vad man hade blivit av fettet som är borttaget.

Men skall vi se på det hela lite objektivt. Hur mycket stärkelse tillsätts i produkterna? Det är inte direkt några stora mängder vi talar om. Att man blir "fetare" av stärkelse än fett kan ju stämma på vissa, fast då talar vi om den indirekta effekten av att en produkt med lägre energiinnehåll potentiellt kan öka personens totala energiintag alt. minska energiförbrukningen. Det är ju inte så att stärkelse har någon magisk effekt på mängden kroppsfett.

 

Jag vill fortfarande veta hur du definierar "snabbt".

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall jag göra.

 

 

Ja, jag har sett att många även undviker protein.

Men skall vi se på det hela lite objektivt. Hur mycket stärkelse tillsätts i produkterna? Det är inte direkt några stora mängder vi talar om. Att man blir "fetare" av stärkelse än fett kan ju stämma på vissa, fast då talar vi om den indirekta effekten av att en produkt med lägre energiinnehåll potentiellt kan öka personens totala energiintag alt. minska energiförbrukningen. Det är ju inte så att stärkelse har någon magisk effekt på mängden kroppsfett.

 

Jag vill fortfarande veta hur du definierar "snabbt".

Troll!

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa gång du raderar, tryck ctrl+Z. Då backar du ett moment i din redigering. Fungerar även i sådana här formulär ^^

Man kan även markera sin text och trycka ctrl+c då och då och ha den kopierad i minnet ifall att ;)

 

Tack för tipset!

 

Är inte världsbäst på datorer och det här är första gången jag är aktiv på ett forum. Vissa saker är ett mysterium, kan man säga.  :P

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

×
×
  • Skapa nytt...