Gå till innehåll

Mobba-de-glutenfria-dagen - det var idag.

Recommended Posts

En sak kan jag hålla med om, glutenfria produkter som glutenfritt bröd, glutenfri pasta etc är bara skit. Dyr skit dessutom. Jag tål gluten bra och om jag, hvilket gud förbjudne, skall festa till på tex en bit bröd eller lite pasta. Ja då tar jag riktig vara.

• Gilla 6
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak kan jag hålla med om, glutenfria produkter som glutenfritt bröd, glutenfri pasta etc är bara skit. Dyr skit dessutom. Jag tål gluten bra och om jag, hvilket gud förbjudne, skall festa till på tex en bit bröd eller lite pasta. Ja då tar jag riktig vara.

Heh, jag är tvärtom. Jag tål gluten men jag tål definitivt inte vete. Så gissa om jag blev glad när jag hittade glutenfria lasagneplattor och kunde göra min första lasagne på 4,5 år?  :P  När det handlar om ett par gånger om året skiter jag i kostnaden. 

Länk till inlägg

Hade missat hela den här debatten då jag varit utan dator. Länkade till ett glutenfritt brödinlägg när jag kom hem nu ikväll på Facebook och när jag gick in på Celiakiförbundets sida och la in det där, då hittade jag en hel del artiklar och TV-inslag från dagen.

https://www.facebook.com/celiakiforbundet?fref=ts

Förstår inte hur de kan sitta i TV och säga att det är farligt att sluta med gluten...

Jag har varit glutenfri i 5½ år och är så otroligt mycket bättre i min mage och värk.

Testades för glutenintolerans men det var negativt, läkaren sa då att med tanke på mina livslånga symptom så var diagnosen klar ändå, jag kunde bara inte få den på papper.

Jag undrade varför jag skulle behöva ha läkarintyg för det och svaret var att jag då kunde få billigare glutenfria produkter på apoteket.

Dem vill jag ändå inte ha, blev mitt svar :)

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2015/01/11/glutenfritt-morkt-brod-med-kryddor-och-frukt/

Ett tillägg: Min mamma som nu är 85 har haft problem med sin mage i nästan hela sitt liv. Hon slutade helt med gluten för 2 år sen och är idag så mycket bättre. Hennes läkare vill inte testa om hon var glutenintolerant, för så gamla människor kunde inte bli det enligt honom...

Vilken tröttsam läkare. Faller henom inte in att din mamma antagligen ALLTID varit känslig..

Min stackars morfar fick äta praktiskt taget okryddad mat hela sitt liv. Och fantastiska mängder bikarbonat. För han hade såna problem med magen. Nu vet jag vad det var som var problemet. Synd att jag inte upptäckte det innan han dog, det hade kunnat liva upp hans sista år. 

Jag är VÄLDIGT glad att jag trots allt upptäckte det. Magproblemen och ledvärken innan var väldigt begränsande..

• Gilla 4
Länk till inlägg

Ja, visst är det tråkigt när läkarna har den attityden. Så sorgligt med din morfar...

Jag hoppas att den nya "trenden" med glutenfritt gör att många, många fler upptäcker hur bra man kan må, bara genom att ta bort mjölet :)

Glad för din och min och mammas skull <3

• Gilla 3
Länk till inlägg

Havrepannkakor - glutenfria...kanske mjölkfritt margarin till stekning om man inte tål smöret.

http://blogg.svt.se/susanne/2015/01/havrepannkakor-glutenfria/- SVT Go´kväll:

Susannes havrepannkakor, 2 port
2 ägg
1,5 dl havremjöl
2 dl havremjölk el vanlig
Nypa salt och nypa vaniljpulver
Smör till stekning

Vispa ihop ägg, mjöl och lite mjölk. Vispa till en slät smet. Tillsätt resterande ingredienser. Stek 4-5 stora pannkakor (eller småplättar).

Tips: Lite rivet citrusskal är också gott att ta i smeten.

Länk till inlägg

Min tolkning av dessa utspel är snarast att det finns intressen som vill bromsa utvecklingen att folk är fräcka nog att själva minska på konsumtionen av

bröd pasta och annat skräp som man gärna vill fortsätta kränga till oss i hög omfattning

Jag tror tyvärr att du är alldeles rätt ute :(

Vi vet att det finns mycket starka intressen i spannmålsindustrin och Sverige har nog ofta setts som ett internationellt föregångsland när det gäller hälsa och hälsosamt leverne. En revidering av vad som är "rätt" kost får helt enkelt inte ske här.

• Gilla 5
Länk till inlägg

Dufva och Kahavia,

låt mig komplettera med ännu ett skäl. Den etablerade vårdsektorn blir alltmer oroad av att människor inte litar på deras "expertis", utan söker egna vägar. Man håller på att tappa greppet över situationen. Hur ska man göra med dem som lyckats "självläka" sig? Och dem som misslyckats? Det är ju läkarvetenskapen som ska ge folket svaren! Nu har man ju så sällan några svar, så då tar man i med olika kampanjer. "Skänk dina pengar så vet vi snart allt om cancern!", "Donera ditt arv till hjärtforskningen, vi är nära lösningen!" osv. Men när folk ser att fraserna är tomma, vad gör vi då? Braskande varningar! Gärna  så onyanserat som möjligt. "Den som inte ger barnen flourtandkräm förstör i sin okunskap deras tänder!", "Den som inte vaccinerar sig är en oinformerad risk för samhället!" osv. Det mesta görs i god tro av människor som inte tror på andra människor. Snyggt är det inte.  

• Gilla 5
Länk till inlägg

Oavsett om det är rätt eller inte att det är FODMAP-dieten vi skulle gå på eller glutenfri diet så är ju faktum att vete suger och inte bör ätas. FODMAPs utesluter ju en rad andra spannmål och dessutom ett packe frukt. Jag skiter i dessa artiklar (inte forskningen bakom, men debatten). Om folk vill äta vete så fine för mig. 

Dessutom kanske vi får rätt snart, rörande gluten alltså. Vill minnas att bakteriefloran i tarmen var lite hokus pokus för 15-20 år sen. Nu ser det ut som att vi kanske ska börja äta lite mer opastöriserad mat igen. Gärna för mig då den är godare...

• Gilla 2
Länk till inlägg

Lyssnar just på en intervju med Anneli Ivarsson, den läkare som tycker att det är dumt att äta glutenfritt.
Hon har ingen förståelse för oss som genom att ta bort gluten blivit fria från många symptom... http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=6100219

• Gilla 3
Länk till inlägg

Ja, visst är det tråkigt när läkarna har den attityden. Så sorgligt med din morfar...

Jag hoppas att den nya "trenden" med glutenfritt gör att många, många fler upptäcker hur bra man kan må, bara genom att ta bort mjölet :)

Glad för din och min och mammas skull <3

Ja det är ett elände. I min släkt finns många med jobb inom vården. Så de vet allihop att man ska äta lite fett och mycket fullkornsmat. De är alla övertygade om att jag kommer dö smördöden.

De är många överviktiga. Vi har ledvärk, migrän, exem, depression, fibromyalgi och fisochrap-konserten efter måltider är inget att skämta om. Vi har sura uppstötningar och medicineringar. Alla har inte samma symptom men vi är som sagt som en provkarta med 2-3 yttringar var.

Jag är en av de få som är hyggligt normalviktig och helt frisk. Gissa om jag följer SLV:s och vårdcentralens kostråd?

Grattis till din mamma att ha dig som dotter.  :)

• Gilla 6
Länk till inlägg

Jag börjar bli allergisk mot ordet "modediet".

Och så börjar jag bli allergisk mot "experter" som berättar vad man får eller inte får ta bort ur sin kost.

Messerschmittar som delar ut beskäftiga råd som att "man inte ska experimentera med en glutenfri kost på egen hand".

Och en sak till:

de som håller på att utveckla celiaki, ska de alltså fortsätta äta gluten tills de har fått en fullt utvecklad autoimmun sjukdom som visar sig i tester? Bara för att de sedan ska få köpa glutenfria sk-tprodukter billigare?

Man blir så j-a trött...  :angry:  :angry:  :angry:

Precis. Och diagniskriteriet om att minst 75% av villi måste vara förstört för att få diagnosen celiaki. Om de "bara är förstörda till 25% eller 50%  är du "inte sjuk" och bör fortsätta äta dina ack så nyttiga och livsviktiga spannmål. 

Slå mig i ansiktet med en rutten torsk - jag blir så TRÖTT. Och ARG.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Ja det är ett elände. I min släkt finns många med jobb inom vården. Så de vet allihop att man ska äta lite fett och mycket fullkornsmat. De är alla övertygade om att jag kommer dö smördöden.

De är många överviktiga. Vi har ledvärk, migrän, exem, depression, fibromyalgi och fisochrap-konserten efter måltider är inget att skämta om. Vi har sura uppstötningar och medicineringar. Alla har inte samma symptom men vi är som sagt som en provkarta med 2-3 yttringar var.

Jag är en av de få som är hyggligt normalviktig och helt frisk. Gissa om jag följer SLV:s och vårdcentralens kostråd?

Grattis till din mamma att ha dig som dotter.  :)

Tack <3

Vi har liknande sjukhistoria i min släkt, så det känns så bra att åtminstone jag och mamma blivit bättre. Hon jobbade för övrigt som sjuksköterska men har aldrig varit fettskrämd, som tur är, därför är hon så pigg som hon är idag, trots flera sjukdomar.

Hon äter minst 3 ägg per dag, från höns som går ute i skogen i byn bredvid där hon bor :)

• Gilla 5
Länk till inlägg

Det mesta görs i god tro av människor som inte tror på andra människor. Snyggt är det inte.

Ja, det är nog ofta en väg kantad av välvilja. Men det är också svårt att få människor att ta till sig något nytt när deras lön och anseende är beroende av att de inte tar till sig något nytt.

• Gilla 2
Länk till inlägg
Kostdemokrati har denna intressanta artikel: Fokus på vete – ju förr desto bättre

Citat från Kostdemokrati:

Många vet att gluten är skadligt och många tål inte att äta gluten som förstör tarmludd (så istället för en upptagningsyta stor som tennisplan så kan tarmens ytan bli lika liten som ett hockeymål). Detta i kombination med att gluten ger en läckande tarm orsakar näringsbrist och sjukdomar (när blodet kontamineras med partiklar som inte hör hemma i blodbanan)..

OBS! Men vad många INTE vet är att vetestärkelse oftast är en ännu större bov i dramat och då är det ingen större idé att köpa glutenfritt bröd fullt med vetestärkelse. Detta är lurigt då man kan må en aningen bättre utan gluten, och då är risken att man fortsätter att äta det man man inte tål tills sjukdomar utvecklas. Vården mäter om man inte tål gluten och negligerar vetestärkelse (vilket är högst anmärkningsvärt).

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag tror att folk blir dåliga av spannmål av flera orsaker än gluten: fibrerna, stärkelsen, kolhydraterna. Och jag rekommenderar absolut ingen att äta spannmål dagligdags.

Men när det gäller det som de flesta verkar reta upp sig på - att man inte ska sluta med gluten utan en diagnos - så har jag en lite annan inställning.

Jag kör en copy/paste av mitt inlägg från min facebooksida tidigare idag:

"I går var det stora gluten-dagen. Det sas och skrevs så mycket dumt i samband med detta. Gluten tillför inget av nytta för oss människor. Så att det skulle vara farligt att äta en kost utan gluten är bara gallimatias. Att ersätta med glutenfria produkter är dock inget höjdare. De är oftast sprängfyllda med kolhydrater och stärkelse. Samt kostar skjortan. Min ena dotter har celiaki, så jag är smärtsamt medveten om det.

Men: de som sa att man inte ska utesluta gluten på egen hand fick utstå mycket spott, spe och hån. Kanske vore det vettigt att vi bemödade oss att tänka ett steg längre här?

När min dotter insjuknade, så var läkaren i stort sett helt övertygad om att det var celiaki. Men för att fastställa den diagnosen samt för att UTESLUTA ANDRA SJUKDOMAR med liknande symptom, ville han göra en tarmbiopsi. Så vi fick inte tillåtelse ta bort gluten ur hennes kost innan den var gjord.

När personer då säger att man inte ska plocka bort gluten utan att få en korrekt diagnos KAN det därför kanske vara underförstått att man vill säkerställa att det inte är en annan sjukdom?

Hur vuxna gör bryr jag mig inte om. Kvarstår symptomen efter några månader på glutenfritt, rekommenderar jag dock ett läkarbesök. Jag tog själv bort gluten ur min kost på eget bevåg. Jag hade dock inte de symptom som celiaki uppvisar. I mitt fall var de svårsmälta fibrerna det största problemet. Men om barn har problem, är det min fasta övertygelse att de ska utredas.

Det allra bästa är dock att aldrig introducera gluten till sitt barn.

Vad vill jag då ha sagt med detta? Jo, att vi som går emot gängse kostråd ofta försöker ta billiga poäng på våra ”motståndares” bekostnad. Jag vet att många som äter lchf blir hånade och bespottade - got the t-shirt - men att göra detsamma gör oss inte ett dugg bättre. Och en otrevlig följd av det gör att vi verkar vara precis lika trångsynta som vi anklagar andra för att vara."

• Gilla 3
Länk till inlägg

Min dotter hade väldigt ofta ont i magen efter att hon ätit mat, läkarna testade för gluten och laktos men hon blev friad. I samma veva började jag med LCHF och då tyckte dottern att inte hon heller behövde äta pasta, ris och bröd längre eftersom hon inte tyckte om det. Helt plötsligt försvann hennes magproblem  ;)

Själv får jag ont i lederna om jag får i mig gluten, magen reagerar inte nämnvärt så glutenintolerans/överkänslighet kan yttra sig på flera olika sätt...

• Gilla 6
Länk till inlägg

Idag får du ännu ett glutenfritt bröd och en del funderingar kring senaste dagarnas debatt kring "modedieter" inne på min blogg.
Mitt nya bröd är förutom helt glutenfritt även mjölkfritt, nöt-, mandel-, och kokosnötmjölsfritt, det är bara bakat med olika sorters frön :)
https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2015/02/26/glutenfritt-frobrod-med-soltorkade-tomater-och-timjan/

0071.jpg?w=705&h=530

• Gilla 4
Länk till inlägg

Jag tycker den glutenfria trenden verkar vara ett stort missförstånd. Vete generellt innehåller massa saker som många mår dåligt av, det kan nog alla här komma överens om. Sen om det är gluten eller stärkelset eller vilken del i vetet är ju skit samma... men glutenfria trenden trodde jag iaf uppkom för att enklaste sättet att undvika vete är att fråga om det är gluten i. Men att sedan äta vete där man plockat bort gluten eller gjort andra glutenfria varianter betyder ju inte att det är bättre (om du nu inte är gluten allergiker endast). För kanske är det inte Vete eller gluten, utan kolhydrater i allmänhet.... eller emulgeringsmedel, eller alla kolhydrater som äts i samband med emulgeringsmedel... tänk ett steg längre!

Länk till inlägg

Ja, jag tål inte de processerade glutenfria produkter som finns att köpa. Det är många som köper glutenfria bageriprodukter till mig men det funkar inte, får samma rekationer av dom som av vanliga produkter.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag har ätit glutenfritt i sjutton år, de första nio åren med glutenfria kolhydrat och kemikaliefyllda produkter :o

Den hälsovinst JAG fick med glutenfri bröd och pasta var att mina fruktansvärda eksem försvann, som genom ett trollslag.

Min krånglande mage blev förvisso liiite, liiite bättre, men långt ifrån uthärdlig. Så förbättringen i magen kom med LCHF :)

Så för min del så är det nog både gluten, stärkelse och socker som är, åtminståne, EN del i den "felande länken".

Och sen är det så med mig, att ju "renare" mat, desto bättre mår jag, helst bara kött, fisk, kyckling, grönsaker (ej kål och lök) och smör/kokosolja. Men det kan ju bli lite "tradigt" i längden, så vid "fusk" så vet jag varför, och även vad jag har att vänta :(

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag har ätit glutenfritt i sjutton år, de första nio åren med glutenfria kolhydrat och kemikaliefyllda produkter :o

Den hälsovinst JAG fick med glutenfri bröd och pasta var att mina fruktansvärda eksem försvann, som genom ett trollslag.

Min krånglande mage blev förvisso liiite, liiite bättre, men långt ifrån uthärdlig. Så förbättringen i magen kom med LCHF :)

Så för min del så är det nog både gluten, stärkelse och socker som är, åtminståne, EN del i den "felande länken".

Och sen är det så med mig, att ju "renare" mat, desto bättre mår jag, helst bara kött, fisk, kyckling, grönsaker (ej kål och lök) och smör/kokosolja. Men det kan ju bli lite "tradigt" i längden, så vid "fusk" så vet jag varför, och även vad jag har att vänta :(

Är i samma läge som du vad gäller socker, förutom stärkelsen...

Liiite kål tål jag (blir lite gasig...) men inte lök, bara vitlök, och helst bara rena produkter...

Avsteget till något utanför detta får bli vid väl valda tillfällen, när bakslaget inte spelar lika stor roll! ;)

Då menar jag inte att avsteget blir något icke-LCHF, utan möjligen lite purjolök, grädde, morot, sötpotatis...

• Gilla 1
Länk till inlägg

För mig vet jag inte om det är stärkelse i sig eller vetestärkelse. De glutenfria produkterna innehåller också massor med e-ämnen, och sen så är det ju gjort av vete där man har tagit bort glutenet (tror jag). Så samma skit för mig. Naturligt glutenfria produkter, såsom nötmjöl och grönsaksmjöl funkar.

Länk till inlägg

Irrelevant information för oss som fått ett bättre liv utan gluten, den kommer från Dietisternas Riksförbund...

http://www.svt.se/opinion/article2710497.svt?&_suid=1425031695130003398367509017075

Man blir ju mörkrädd för mindre - vilket århundrade är det vi lever i? Trodde ju att det var 2000-talet men det där låter rätt medeltida...

• Gilla 2
Länk till inlägg

Det känns som att det inte bara var vi som tyckte att det var något som inte stämde i veckans rapportering om gluten. Vi kunde inte riktigt sätta fingret på vad det var så vi ringde själva upp experterna som SvD och Aftonbladet citerat. Kolla in detta: http://foodpharmacy.se/2015/03/ofullstandigglutenrapportering/

Bra! Detta skulle behöva nå ut till fler, tänker jag.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Det känns som att det inte bara var vi som tyckte att det var något som inte stämde i veckans rapportering om gluten. Vi kunde inte riktigt sätta fingret på vad det var så vi ringde själva upp experterna som SvD och Aftonbladet citerat. Kolla in detta: http://foodpharmacy.se/2015/03/ofullstandigglutenrapportering/

Jättebra granskning!

• Gilla 1
Länk till inlägg

Intressant! Tack för länken Lina!

Det var Lina, en av granskarna, som la upp länken! :)

Såg just det :). Jag snurrade till det.

• Gilla 1
Länk till inlägg