jonasr87

För lite kolhydrater?

Recommended Posts

Jag har varit och tagit leverprover förra veckan och fick idag svaret att mitt ALAT har gått upp en del samtidigt som de andra värdena har gått ner. Då jag började med LCHF så fick jag förhöjt S-Gammat-GT vilket jag snabbt kunde ana var övergången av energikällan i kroppen. Nu är i princip alla andra värden förutom ALAT stabila, så då är frågan om det kan bero på att jag äter för lite kolhydrater per dag så levern får jobba för mycket? Jag ligger nog på max 20g kolhydrater per dag skulle jag tro.

Vad kan man äta för att lägga på kolhydrater utan att få i sig det "dåliga" från frukt osv? Eller är det OK att äta en banan per dag som innehåller runt ~20g kolhydrater?

Anledningen till att jag tror det kan bero på just kosten är för att jag inte alls dricker mycket längre, och jag äter ingen medicin eller liknande som kan göra att ALAT skulle bli högre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen tror jag inte att vare sig frukt, bär eller rotfrukter är dålig mat. Det beror helt och hållet på vilka mål man har och hur känslig man är. 

Så ta lite rotfrukter och bär och känn efter.  :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tränar också så en banan per dag lär väl inte skada så mycket? Målet jag har är att få bort fett och gå ner i vikt, vilket har fungerat väldigt bra och jag har märkt ganska stor skillnad på två månader.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tränar också så en banan per dag lär väl inte skada så mycket? Målet jag har är att få bort fett och gå ner i vikt, vilket har fungerat väldigt bra och jag har märkt ganska stor skillnad på två månader.

Funkar det bra för dig att äta en banan om dagen så har du ju själv svaret på frågan. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många får ju utmärkta resultat med paleo och då ingår frukt, men inte mjölkprodukter. Jag tror inte heller att frukt eller rotfrukter är dålig mat, tvärtom. Jag tycker det är rimligt att prova ut olika punkter på  skalan mellan LCHF och paleo och se vad man trivs med. Man kan t ex låta fermenterade mjölkprodukter ingå (fil, yoghurt, ost) där mycket av sockret är borta, och äta någon frukt om dagen om man gillar det.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jonas, eftersom du är noga med strikt LCHF, så kan du välja så "näringsrika kolhydrater" som möjligt. En lista på livsmedel rangordnad efter näringsrikedom och näringstäthet kan vara bra inspiration,
t ex http://matkalkyl.se/naringstatarika-livsmedel.php

Ps. Jag formulerade mig lite märkligt - det är ju nästan alltid bra att välja näringstäta och näringsrika livsmedel, oavsett vilken koststrategi man följer. Undantag för om man är känslig/allergisk mot något, eller har någon särskild brist/obalans - då kan man få prioritera lite annorlunda såklart. 

Ps. Listan jag länkade till är verkligen inte "vattentät" ser jag nu. T ex står Toscaglasyr som #217 :) Det gäller att sålla med förnuft. Verkar inte heller vara någon/hög prio på kvoten mellan omega 6 och 3. Synd att man inte enkelt kan sortera ut rena råvaror och lågprocessat. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har aldrig hört att LCHF kost skulle kunna ge leverskador..... :huh:   Höjt ALAT är just en skada på leveren. Kan inte tro att mer kh i kosten skulle göra nytta i  det avseendet.

Här är en artikel om årsaker bakom höga levervärden; finns många möjliga sådanna:    http://www.förhöjda-levervärden.se/

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick konstiga levervärden vid ett tillfälle när jag tränat för nära inpå provtagningen

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Träning ger förhöjt ALAT, sluta genast med något som ger tecken på leverskada! :o  :unsure:  :wacko:

Om din träning är sådan att du verkligen tar ut dig så får du skador i musklerna, och det ger förhöjt ALAT!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar!

Läste precis, som ni skriver stoscha och Zepp, att träning faktiskt kan ge ökad s-ALAT. Jag tränade innan jag tog blodprovet samt dagen innan det, och det jag tränar är tabata så det är väldigt intensivt. Kanske kan det ha att göra med själva höjningen, för s-ASAT såg bra ut.

Tror jag kommer prata med min läkare om det innan jag ändrar min kost och börjar äta fler kolhydrater, för jag märker ju som sagt skillnad så som jag lever och äter nu.

Kan multivitamin-tabletter också ställa till det på något sätt? För vad jag har läst så ger ägg allt som kroppen behöver förutom C-vitamin? Jag äter alltid 3 ägg till frukost så det kanske kan vara att jag får för mycket i mig av något och därav blir levern lidande? Jag är säkert helt ute och cyklar nu men det är lika bra att fråga :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Träning ger förhöjt ALAT, sluta genast med något som ger tecken på leverskada! :o:unsure::wacko:

Bra slutledning Zepp :D
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har aldrig hört att LCHF kost skulle kunna ge leverskador..... :huh:   Höjt ALAT är just en skada på leveren. Kan inte tro att mer kh i kosten skulle göra nytta i  det avseendet.

Här är en artikel om årsaker bakom höga levervärden; finns många möjliga sådanna:    http://www.förhöjda-levervärden.se/

Skum sida. Verkar vara reklam för en produkt. Inte så seriöst väl?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg